Strona główna Darmowe porady SEO Jak zrobić audyt SEO samemu?

Jak zrobić audyt SEO samemu?

Autor InClick

Pozycjonowanie i optymalizacja SEO to ważne procesy, które poprawiają widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. Bardzo istotną czynnością jest przeprowadzenie audytu, czyli specjalnej oceny, dzięki której można wykryć ewentualne błędy oraz problemy i je naprawić. Audytu dokonują specjalistyczne firmy zajmujące się pozycjonowaniem, ale czynność taką można również wykonać samemu.

Na skuteczność pozycjonowania strony internetowej wpływa wiele różnych czynników. Wyszukiwarka Google bierze pod uwagę kilkaset elementów, na podstawie których ustalana jest pozycja danej frazy w rezultatach wyszukiwania. Pierwszym, podstawowym etapem pozycjonowania jest audyt SEO. Dzięki niemu można ocenić najistotniejsze parametry i elementy witryny pod kątem SEO.

Audyt SEO – co to takiego?

Mianem audytu SEO określana jest dokładna analiza stanu, w jakim znajduje się dana strona internetowa. W czasie tej analizy sprawdza się poziom dopasowania różnych elementów strony do wymagań i wytycznych Google przygotowanych z myślą o webmasterach. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych informacji można sporządzić dokument z poradami i zaleceniami związanymi z analizowaną witryną. Zastosowanie się do takich porad i informacji pozwoli na znaczną poprawę pozycji danej strony w wyszukiwarce, a to z kolei przełoży się na zwiększenie liczby odwiedzających.

Kiedy i czemu wykonywane są audyty stron internetowych?

Każdy, kto planuje zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google powinien zadbać o należyte przeprowadzenie audytu SEO. W ten sposób uzyska się informacje pozwalające na skuteczną optymalizację strony w przyszłości.

Szczególnie istotne jest przeprowadzenie audytu na samym początku procesu pozycjonowania. Dzięki temu ustalony zostanie wstępny plan określający działania, które należy zrealizować, aby poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce. Audyt SEO warto również wykonać, gdy zauważy się spadek ruchu na stronie. Wiadomo, że algorytmy Google ulegają zmianie. Warto więc poszukać elementów niezgodnych lub ewentualnych błędów, które należy poprawić, aby przywrócić poprzednią wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Audyt SEO pozwala również na sprawdzenie czy witryna jest zgodna z aktualnie obowiązującymi normami.

W wyniku przeprowadzonego audytu można poznać mocne i słabe strony danej witryny pod kątem SEO. Nic więc dziwnego, że jak najbardziej warto wykonać czynności związane z taką oceną. Okazuje się, że audytu można dokonać samodzielnie korzystając ze specjalnych narzędzi.

Z jakich narzędzi warto korzystać?

W Internecie można znaleźć wiele darmowych i płatnych narzędzi, które umożliwiają sprawdzenie poszczególnych elementów witryny pod kątem ich poprawności. Korzystając z takich narzędzi można dokonać bardzo szczegółowej analizy własnej strony i określić dalszy plan działania.

Jednym z przydatnych rozwiązań jest Google Search Console. Jest to bezpłatne rozwiązanie spełniające kluczową rolę w analizie strony. Pozwala ono na monitorowanie działania witryny i jej dostępności dla użytkowników. Narzędzie to doskonale wspiera audyty i prace z zakresu optymalizacji strony. Oczywiście istnieje też wiele innych darmowych oraz płatnych narzędzi, które można bez problemu znaleźć w Internecie i dopasować do swoich potrzeb.

Podczas wykonywania audytu warto też korzystać ze specjalnych wtyczek do przeglądarek, które wspomagają audyt SEO. Do ich grona zaliczają się dodatki, takie jak na przykład:

  • SeoQuake – wtyczka ta służy do analizy wielu parametrów istotnych pod względem SEO. Przekazuje ona informacje na temat liczby podstroi zaindeksowanych w Google i innych wyszukiwarkach. Oprócz tego dzięki tej wtyczce można poznać liczbę linków zewnętrznych prowadzących do ocenianej strony oraz uzyskać wiele innych cennych informacji.
  • OpenSEO Stats – wtyczka ta informuje o pozycji danej strony w rankingu popularności, linki zwrotne, zaindeksowane strony oraz wiele innych przydatnych informacji.
  • Woorank – narzędzie to wyświetla istotne informacje na temat stopnia optymalizacji sprawdzanej strony. Jest to łatwa w obsłudze wtyczka, która dodatkowo sprawdza czy dana strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych oraz kontroluje szybkość ładowania witryny (czynniki te są istotne dla robotów Google).

Samodzielne przeprowadzanie audytu strony internetowej

Podstawową sprawą w czasie przeprowadzania samodzielnego audytu, jest analiza witryny pod względem technicznym. Pozwala to na sprawdzenie podstawowych parametrów, które są istotne pod kątem optymalizacji SEO. Analiza techniczna jest podzielona na kilka głównych etapów.

1. Analiza linków wewnętrznych

Adresy URL powinny być krótkie, czytelne, pozbawione polskich znaków oraz drukowanych liter. Słowa zawarte w adresach muszą być oddzielone znakiem „-”. Linki nie powinny zawierać przypadkowych ciągów znaków i cyfr.

2. Meta dane i ich poprawność

Podstawowe elementy każdej strony internetowej to tytuł na 50-60 znaków z nazwą podstrony, nazwą firmy i słowem kluczowym. Drugim istotnym elementem jest opis meta tag o długości do 300 znaków. Jego treść powinna zawierać słowo kluczowe związane z daną podstroną.

3. Elementy graficzne i zdjęcia na stronie

Zdjęcia znajdujące się na stronie nie mogą być zbyt duże, ponieważ w takim przypadku wydłuży się czas ładowania witryny. Optymalna wielkość zdjęcia to 100 KB. Istotną sprawą jest właściwa optymalizacja opisów zdjęć. Dzięki temu roboty wyszukiwarek będą wiedziały co znajduje się na danych fotografiach.

4. Szybkość ładowania strony

Przeprowadzając samodzielny audyt SEO, należy zwrócić uwagę na szybkość ładowania się witryny. Im strona wczytuje się szybciej, tym mniejsze jest ryzyko, że jej użytkownicy zrezygnują z jej oglądania. Średni rozmiar strony to 2MB, natomiast idealny czas wczytywania to 1 sekunda. Warto skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights, aby sprawdzić czas wczytywania witryny.

5. Przekierowania 301

Bardzo ważną sprawą jest sprawdzenie czy każda strona posiada tylko jeden adres (przekierowanie 301). Sprawdza się to wpisując różne formaty adresów URL dla tej samej podstrony. Jeśli strona taka występuje pod więcej niż jednym adresem, wówczas należy ustawić odpowiednie przekierowania.

6. Poszukiwanie błędów na stronie

Oczywiście ważne jest sprawdzenie czy strona nie zawiera żadnych błędów, takich jak na przykład błąd 404 (nie znaleziono strony). Duża ilość błędów sprawi, że strona utraci duży ruch, ponieważ użytkownicy będą zirytowani tym, że witryna nie działa.

Kontrola treści na stronie internetowej

Głównym zadaniem treści jest poinformowanie użytkowników strony o tym jaka jest jej tematyka. W związku z tym tworząc artykuły i inne materiały na stronę, należy je dokładnie przemyśleć. Muszą one zawierać wszystkie istotne informacje, które mamy do przekazania klientom firmy. Artykuły poradnikowe powinny z kolei wyczerpywać temat. Dzięki temu użytkownik znajdzie w nich informacje, których poszukuje. Tekst powinien być podzielony na nagłówki, akapity oraz odpowiednio nasycony słowami kluczowymi (nie może być ich za dużo ani za mało).

Podsumowanie, czyli co warto wiedzieć?

Audyt SEO jest złożonym procesem, który można jednak przeprowadzić samemu. Istotne jest nie tylko zebranie wszystkich potrzebnych informacji, ale również ich bezbłędna analiza. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które wspomagają zarówno pozyskiwanie danych, jak również ich analizę.

1. Czym jest audyt SEO?

Jest to analiza stanu, w którym znajduje się strona internetowa. Dzięki niej można sprawdzić poziom dopasowania różnych jej elementów do wytycznych wyszukiwarki Google.

2. Kiedy warto zdecydować się na audyt SEO?

Przede wszystkim wtedy, kiedy chcemy zadbać o widoczność strony w wyszukiwarce. Najbardziej opłaca się przeprowadzić audyt SEO na samym początku pozycjonowania.

3. Z jakich narzędzi warto korzystać, robiąc audyt SEO?

Zakres narzędzi jest niezwykle obszerny. Warto zdecydować się chociażby na Sitebulb, Ahrefs czy Screaming Frog. Wszystko jednak zależy od preferencji i oczekiwań.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628