Strona główna Social Jak zrobić audyt social media?

Jak zrobić audyt social media?

Autor InClick
audyt-social-media

Przeprowadzenie audytu social media to pierwszy krok w budowaniu skutecznej strategii działania na platformach takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn. Pozwala ocenić, czy wysiłek włożony w prowadzenie profili przynosi rezultaty, a także co zrobić, aby efekty były jeszcze bardziej spektakularne. Audyty social media można zlecić wyspecjalizowanej agencji, można go też przeprowadzić samodzielnie. Bez względu na to, na które rozwiązanie się zdecyduje, warto wiedzieć, jakie są składowe audytu i co jest w nim najważniejsze. Dlaczego? Bo wiedza ta pozwoli krytycznie spojrzeć na prowadzone profile społecznościowe marki, a w przypadku zlecenia audytu zewnętrznemu podmiotowi, skontrolować, czy proces przeprowadzany jest poprawnie.

Czym jest audyt social media?

Audyt social media to pojęcie, które powinna znać każda osoba, która wykorzystuje media społecznościowe do promowania firmy. Na początku pojęcie audytu może przerażać. Nie ma się jednak czego bać. Pod pojęciem audytu mediów społecznościowych kryje się (najprościej mówiąc) gromadzenie danych z każdego z kont social mediów w jednym miejscu. Ich zgromadzenie, a na dalszym etapie przeanalizowanie, daje jasny obraz bieżących działań społecznościowych i pokazuje, co można zrobić, aby poprawić wyniki. Audyt social mediów może dotyczyć jednego kanału lub wszystkich, na których firma prowadzi działania. Może więc on objąć działania na Facebooku, Instagramie, Twitterze, YouTube, LinkedIn, a także mniej znanych kanałach np. Pintereście czy Vkontakte.

Przeprowadzenie audytu social media przynosi firmie realne korzyści. Przede wszystkim sprawdza, czy wyniki osiągane przez konkretne profile przynoszą efekty biznesowe. Audyt to także dobry sposób na ocenę czy styl, język oraz publikowane treści są dopasowane do grupy docelowej i charakteru kanału, w którym się działa. Efektem jego przeprowadzenia jest również stwierdzenie czy komunikacja (w tym graficzna) jest spójna. Najważniejsze jednak jest to, że audyt social media ma wskazać rozwiązania pozwalające uzyskać lepsze efekty sprzedażowe czy wizerunkowe działania na Facebooku, czy Instagramie.

Kiedy przeprowadzić audyt social mediów?

Założyłeś profil na social mediach. Publikujesz treści, zyskujesz fanów i followersów, pojawiają się pierwsze komentarze i udostępnienia? Odnosząc sukcesy, najczęściej nie widzimy potrzeby przeprowadzania audytu social media. To jednak duży błąd. Audytować powinno się regularnie, a nie tylko wtedy, gdy coś przestaje działać. Dbając regularnie o social media, podnosimy ich efektywność, a nie jedynie ratujemy się przed kryzysem. Zaleca się, aby audyt mediów społecznościowych przeprowadzać raz w roku.

Jak przygotować się do audytu mediów społecznościowych?

Zanim zacznie się analizować działania na social mediach, warto się do tego odpowiednio przygotować. Jeśli jesteś tylko pracownikiem, któremu zlecono audyt, w pierwszym kroku zapoznaj się ze strategią marki i jej komunikacją. Jeśli jesteś właścicielem firmy i nie masz tych dokumentów, stwórz je! To one będą odniesieniem przy analizie działań w social mediach. W czasie przygotowań do audytu warto też:

  • określić cele, jakie firma ma realizować przez media społecznościowe;
  • uzyskać dostęp do wszystkich profili społecznościowych oraz kont reklamowych – najlepiej na poziomie administratora, co pozwoli na sprawdzenie wszystkich danych i ustawień;
  • uzyskać dostęp do konta Google Analytics;
  • zapewnić dostęp do narzędzi przydatnych do analizy zgromadzonych danych np. Brand24, Sotrender, Social Graph czy excelowej wtyczki Analytics Edge; alternatywą dla płatnych narzędzi są te bezpłatnie dostępne w Internecie; chociaż nie oferują tak wielu możliwości, to pozwalają na podstawową analitykę.

Co powinno się znaleźć w audycie social mediów?

Pytań, na jakie może odpowiadać audyt social mediów, jest bardzo dużo. Najczęściej audyty podzielone są na 9 poniższych punktów:

  • cele i wyniki – audyt ma sprawdzić, czy kanały społecznościowe realizują cele firmy; aby to zbadać, można wykorzystać Google Analytics; wskaźniki, jakie należy przeanalizować to m.in. średnia miesięczna liczba nowych fanów, udział Facebooka w ruchu na stronie www, ROAS kampanii sprzedażowej na Instagramie;
  • grupa docelowa – audyt ma odpowiedzieć na pytanie, czy ze swoim przekazem dociera się do grupy docelowej marki; o tym, można się przekonać, analizując dane z Google Analytics oraz Facebook Page Insights;
  • komunikacja – dział ten określa styl komunikacji w poszczególnych kanałach; mówimy tu o formalnym lub nieformalnym języku; dobrym pomysłem jest również porównanie języka marki do tego, jakim posługuje się konkurencja; dobrym narzędziem do audytu komunikacji będzie Brand24, który pozwoli zawęzić wyniki tylko do tych pochodzących z Facebooka lub Instagrama;
  • treści – audyt powinien sprawdzać, czy treści są poprawnie napisane, atrakcyjnie, wykorzystują dostępne formaty; na tym etapie należy również sprawdzić treści graficzne, jakie pojawiają się na profilach tj. czy są atrakcyjne, zgodne z brandbookiem, spójne; warto też przeanalizować, czy wykorzystuje się wszystkie formaty postów oferowane przez media społecznościowe;
  • dane – jednym z ważniejszych, a nawet podstawowych zadań audytu jest sprawdzenie, czy profile zawierają prawidłowe i aktualne dane; informacje, jakie powinien zawierać każdy profil to logo, nazwa firmy, opis, telefon, email, strona www; warto też pamiętać, że np. Facebook daje o wiele więcej możliwości – opisać można np. historię marki czy wskazać na nagrody zdobyte przez firmę;
  • zaangażowanie i interakcje z użytkownikami – w tym punkcie audyt social mediów sprawdza, czy marka opisuje i angażuje się w kontakt z użytkownikami; sprawdzić należy, czy wszystkie wiadomości uzyskały odpowiedzi, a komentarze, posty, recenzje czy udostępnienia użytkowników nie są ignorowane; warto też pokusić się o ocenę, czy organizacja odpowiadania na wiadomości i komentarze jest sprawna i czy korzysta się z ułatwiających pracę etykiet; wskaźniki, które należy przeanalizować na tym etapie to: średni czas reakcji na wiadomość prywatną, procent wiadomości bez odpowiedzi, procent wiadomości dot. zwrotów, reklamacji;
  • konkurencja – audyt social mediów skupia się nie tylko na działaniach naszych kont społecznościowych, ale też ma odpowiedzieć na pytanie, co na nich robi konkurencja; dzięki temu można podpatrzeć ciekawe rozwiązania, zobaczyć, jak konkurencja komunikuje się z fanami, wypisać błędy, jakich należy unikać; działania konkurencji można sprawdzić ręcznie, wchodząc na konkretne profile lub wykorzystać do tego narzędzia Brand24; w przypadku audytu Facebooka  warto też pamiętać o opcji sprawdzenia, czy konkurencja prowadzi płatne kampanie reklamowe – można to zrobić poprzez Facebooka;
  • kampanie reklamowe i leadowe – na tym etapie należy przeanalizować konta reklamowe kanałów społecznościowych; do analizy można wykorzystać Facebook Pixel Helper; parametry, na które trzeba zwrócić uwagę to: liczba monitorowanych zdarzeń, odrzuceń w katalogu produktów, liczba użytkowników w grupach niestandardowych odbiorców na poszczególnych etapach lejka;
  • Organizacja pracy – następuje tu analiza procesów i procedur prowadzenia mediów społecznościowych; kryje się pod tym sprawdzenie, jak wygląda akceptacja treści, współpraca z BOK-iem, reagowanie na sytuacje kryzysowe, bezpieczeństwo profili i kont reklamowych.

Audyt audytowi nierówny – jak zrobić audyt Facebooka, Instagrama, Twittera i Linkedin

Współczesne kanały społecznościowe są niezwykle rozbudowane. Przeprowadzając audyt, można skupić się na ogólnych założeniach – wskazanych powyżej, można też bardziej szczegółowo podejść do zadania i skupić się na konkretnych profilach. Da to lepszy i dokładniejszy obraz sytuacji. Jak analizować działania na Facebooku, a jak na Instagramie? Okazuje się, że pod uwagę należy wziąć zupełnie inne parametry.

Audyt Facebooka – praktyczne wskazówki

Facebook to obecnie najpopularniejszy kanał społecznościowy. Obecnych jest na nim znaczna ilość polskich firm. Działania na portalu Marka Zuckerberga prowadzą nie tylko biznesy działające online, ale i te stacjonarne. Choć podejście do prowadzenia fanpagów znacznie się zmieniło, to nadal można zauważyć wiele profili, które opierają się tylko na wrzucaniu postów. Często spotykamy się też z tym, że profile nie są prowadzone atrakcyjnie dla odbiorców. Skutkuje to małą ilością interakcji i niskim zaangażowaniem fanów. O tym, jakie są tego przyczyny wskazać może audyt Facebooka. Wykonując go, należy:

  • zweryfikować tożsamość profilu, czyli sprawdzić, czy informacje zawarte na fanpagu są poprawne i kompletne;
  • zweryfikować tożsamość marki, czyli ustalić elementy identyfikacji wizualnej, kluczowych claimów, brandingu; wszystkie te elementy powinny być spójne;
  • sprawdzić błędy techniczne takie jak nieprawidłowe linki, przekierowania, niedziałające aplikacje;
  • sprawdzić, czy na profilu są poprawnie uzupełnione dane bezpośrednio związane z zasięgiem; do takich danych zalicza się m.in. stosowanie lokalizacji, odwołań (@), oznaczeń itd.
  • przeanalizować komunikacje i język, jaki stosuje marka;
  • sprawdzić jak często publikowane są komunikaty, w jaki sposób się je konstruuje i do kogo są one kierowane, w jakim celu i w jakim tonie;
  • zbadać stopień angażowania odbiorców, czyli udostępnienia, komentarze, recenzje, opinie i reakcje marki na nie;
  • sprawdzić poprawność postów pod względem merytorycznym, długości, obecność hasztagów, emotikon, błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych;
  • przeanalizować dane analityczne;
  • sprawdzić content graficzny/wideo, jego atrakcyjność, aktualność, zgodność z najnowszymi trendami;
  • zweryfikować rozkład procentowy contentu autorskiego w stosunku do podlinkowanych treści;
  • zbadać potencjał marki – np. działania CSR.

Audyt Instagrama – praktyczne wskazówki

Instagram to potężne narzędzie promocyjne, które zyskuje coraz większe znaczenie. Jego potencjał biznesowy dopiero się ujawnia. Co rusz pojawiają się nowe funkcje i możliwości, które można wykorzystać biznesowo. Chcąc sprawdzić, czy prowadzone działania faktycznie przynoszą efekty, należy zadbać niemal te same elementy, co w przypadku Facebooka. Oprócz tego przeanalizować należy:

  • opisy pod zdjęciami, które stają się coraz ważniejsze i mają wpływ na odbiór contentu przez odbiorców;
  • hashtagi – Instagram pozwala obecnie na użycie 30 hasztagów; powinny być one dobrane do tematyki zdjęcia, a także profilu marki;
  • ilość unikalnych kont, które komentują lub lajkują zdjęcie;
  • rozkład przychodzących lajków – z hasztagów, strony głównej (fedu), wyszukiwania, reklam;
  • zdjęcia i spójność kreacji;
  • ustawienie i BIO;
  • spójność profilu z charakterem marki;
  • spójność profilu z charakterem platformy;
  • konto reklamowe.

Audyt Twittera – praktyczne wskazówki

Twitter to platforma, która nie jest zbyt popularna w Polsce. Firmy rzadko z niej korzystają. Częściej można na niej spotkać dziennikarzy czy celebrytów. Są jednak marki, które dobrze radzą sobie na ćwierkającym portalu. Przykładem takich kont są np. firmy Etsy czy Intel. Jeśli chcesz wziąć z nich przykład, przeanalizuj swoje działania na Twitterze pod względem:

  • ilości publikacji – na Twitterze warto się kontaktować z odbiorcami tak często, jak ma się coś ciekawego do powiedzenia; w przeciwieństwie do FB czy Instagrama posty można wrzucać nawet kilka -kilkanaście razy dziennie;
  • hasztagi – jest to najważniejszy element twitterowych publikacji; audyt social mediów należy zweryfikować ilość i jakość hasztagów; dobrze dobrane będą źródłem zasięgów potencjalnych fanów marki, którzy do tej pory nie śledzili jej profilu;
  • tweetów marki, czyli tworzenia własnego contentu, a nie repostowanie innych tweetów;
  • wykorzystywania kanału do realizacji ustalonego celu np. angażowania fanów, dziennikarzy i zainteresowania ich działalnością firmy;
  • statystyki i twardych danych.

Audyt Linkedin – praktyczne wskazówki

LinkedIn to doskonałe narzędzie komunikacyjne na rynku B2B. Na portalu spotkać można specjalistów z różnych branż. Jako kanał LinkedIn zachęca do działania się informacjami, relacjami z wydarzeń oraz zmianami w firmie. Portal pomoże też zdobywać nowe kontakty, które mogą pomóc w rozwoju kariery czy zdobywaniu nowych zleceń. Na LinkedIn są nie tylko konta indywidualne, ale i firmowe. Najczęściej marki wykorzystują je do pozyskiwania wartościowych pracowników i budowania własnego wizerunku. Audyt social media nakierowany na LinkedIn powinien sprawdzać, czy:

  • marka posiada uzupełniony profil;
  • w gronie obserwujących znajdują się pracownicy i zarząd;
  • główni przedstawiciele marki aktywnie ją promują i są aktywni na swoich profilach prywatnych;
  • w jaki sposób pracownicy i sama marka dzieli się branżową wiedzą i pozyskuje kontakty;
  • jak często komunikuje się marka;
  • czy język komunikacji wpisuje się w strategię firmy;
  • co marka promuje i czy jest to coś więcej niż tylko oferta sprzedażowa;
  • opublikowany content jest unikalny w skali wszystkich social mediów.

Audyt social mediów to wieloetapowy proces analizy kanałów społecznościowych. Dzięki niemu zdobywa się wiedzę, czy kanały takie jak Facebook, czy Instagram działa poprawnie i jakie ewentualnie problemy z komunikacją występują. Szczegółowa analiza to jednak dopiero początek pracy. Audyt musi bowiem skłonić do naprawy niedziałających elementów. Warto też podkreślić, że audyt ma wskazać nie tylko na niedociągnięcia w kanałach społecznościowych, ale na pozytywy. Te należy rozwijać i starać się je ulepszać, aby przynosiły jeszcze większy zysk.

  1. Dlaczego warto wykonać audyt social mediów?

    Zalet jest wiele. Audyt pozwoli między innymi na ocenę aktywności na social mediach. Dzięki
    niemu dowiesz się, czy Twoje działania są skuteczne.

  2. Czym jest audyt social mediów?

    Najprościej rzecz ujmując, na jego potrzeby gromadzi się w jednym miejscu dane ze wszystkich
    kont na kanałach społecznościowych. Następnie analizuje się ich skuteczność oraz zasięgi.

  3. Kiedy najlepiej przeprowadzać audyt social mediów?

    Nie zaleca się robienia audytu tylko wtedy, gdy działalność na kanałach społecznościowych jest
    nieskuteczna. Powinno się przeprowadzać go regularnie, niezależnie od sukcesów lub ich braku.

  4. Jakie elementy musi zawierać audyt social mediów?

    Przede wszystkim są to: cele i wyniki, grupa docelowa, styl komunikacji, treści, dane zawarte na
    profilach oraz interakcję użytkowników. Warto też zwrócić uwagę na działania konkurencji.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj