Strona główna SEO Jak zrobić i wykorzystać mapę strony?

Jak zrobić i wykorzystać mapę strony?

Autor InClick

Aby dany content na Twojej stronie mógł być odnaleziony przez użytkowników Google, powinien być zindeksowany przez tę wyszukiwarkę. Teoretycznie nie musisz robić niczego szczególnego, aby osiągnąć taki efekt – robot trafi na Twoją witrynę na podstawie odnośników prowadzących do niej. Możesz jednak ułatwić indeksację i zwiększyć jej skuteczność dzięki mapie strony. Jak ją zrobić i wykorzystać?

Co to jest mapa strony?

Mapą strony to plik ze spisem podstron Twojego serwisu, które mają być zindeksowane przez wyszukiwarkę. Dzięki temu rozwiązaniu ułatwiasz robotom zrozumienie struktury witryny, a także wskazujesz, które jej elementy są najważniejsze. Następnie, po jej stworzeniu i dodaniu w Google Search Console, możesz obserwować skuteczność indeksowania, tzn. sprawdzać, ile adresów URL rzeczywiście jest dostępnych w bazie Google. W mapie, poza odnośnikami, mogą się znajdować również dodatkowe informacje, np. data ostatniej aktualizacji.

W przypadku mapy XML mówimy o rozwiązaniu przygotowanym dla wyszukiwarki Google, zgodnie z jej oczekiwaniami. Natomiast właściciele witryn tworzą również mapy HTML, które stanowią zestawienie najważniejszych miejsc znajdujących się na stronie i ich zadaniem jest ułatwienie użytkownikom korzystania z witryny.

Rysunek 1. https://pacjent.gov.pl/mapa-serwisu

Stworzenie mapy XML nie jest wymagane przez Google, ale to jedna z możliwości, z których warto skorzystać. Pamiętaj, że robot Google przechodzi od jednej do kolejnej podstrony w Twoim serwisie, przemieszczając się po niej na podstawie znajdujących się na niej odnośników. Być może masz w witrynie takie podstrony, które nie są w ogóle podlinkowane z innych. Dotarcie do nich przez robota Google będzie problematyczne, natomiast dzięki mapie strony nie powinien on mieć z tym problemów. Ponadto nie możesz dopuszczać do tego, żeby w witrynie były niepodlinkowane adresy URL, które są dla Ciebie istotne. Warto aby prowadziły do niej zarówno linki z zewnętrznych stron, jak i odnośniki wewnętrzne w serwisie.

Dodanie mapy XML jest dobrym rozwiązaniem niemal zawsze. Szczególnie jest to dobry krok wówczas, gdy dopiero zaczynasz rozwijać stronę i ma ona słaby profil linkowy, gdyż ułatwia to indeksowanie. Jest to również bardzo przydatne w przypadku dużych serwisów, często aktualizowanych, oraz tych, których struktura jest daleka od optymalnych pod SEO.

Mapa XML – wymagania Google

Google przygotowało wytyczne dotyczące przygotowywania i przesyłania map, które zgromadzono tutaj. Oto kluczowe informacje, o których powinieneś pamiętać:

  • Obsługiwanych jest kilka formatów map. Poza XML również RSS, mRSS, Atom 1.0 i tekstowy.
  • Mapa po rozpakowaniu nie może zajmować więcej niż 50 MB.
  • Maksymalna liczba adresów URL w mapie wynosi 50 tys.
  • Mapa stanowi wskazówkę dla Google – wyszukiwarka nie daje gwarancji zindeksowania wskazanych zasobów.
  • Najlepiej, aby plik mapy znajdował się w katalogu głównym danej witryny.
  • Plik możesz przygotować ręcznie lub automatycznie. Manualne działanie jest jednak zalecane wyłącznie w przypadku małych stron, dla których liczba adresów URL wynosi maksymalnie kilkadziesiąt. W przypadku większych może istnieć duże ryzyko popełnienia błędów.
  • Nie umieszczaj w mapie adresów URL stron z błędami (4xx lub 5xx), z przekierowaniami, z tagiem noindex, ale również takich, na których znajdują się wyniki wyszukiwania.

Przykłady mapy XML

Poniżej możesz zobaczyć przykład mapy z jednym odnośnikiem. <url> to tag, który rozpoczyna i kończy każdy adres w mapie. W tagu <loc> umieszczasz lokalizację podstrony, czyli jej adres. Natomiast pozycja <lastmod> dotyczy ostatniej aktualizacji w przypadku tego materiału. <urlset> jest tagiem otwarcia i zamknięcia – powinien pojawić się na początku i na końcu mapy.  

Rysunek 2. https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl

Do tego w mapie mogą pojawić się również inne tagi, np.:

  • <priority> – określa ważność podstrony w hierarchii serwisu w skali od 0 do 1.
  • <changefreq> – informuje o częstości zmian dokonywanych w pliku. Np. daily wskazuje na codzienne aktualizacje.
  • <image:image> – ma zastosowanie w przypadku map obrazków.
  • <image:loc> – tak wygląda tag lokalizacyjny dla zdjęć.

Znasz już podstawowe informacje o mapach strony. Przejdźmy zatem do jej utworzenia i dodania.

Jak stworzyć mapę strony XML?

Podstawowym sposobem na utworzenie mapy witryny jest jej ręczne przygotowanie. Jednak nie jest to rozwiązanie ani łatwe, ani szybkie. Dodatkowo metoda ta niesie za sobą ryzyko popełnienia błędów, a przecież możesz skorzystać z wielu narzędzi, za pomocą których mapa powstanie automatycznie.

Utworzenie mapy za pomocą Screaming Frog

Bardzo popularnym narzędziem w branży SEO jest Screaming Frog. Za pomocą tego rozwiązania łatwo przygotujesz mapę strony, ale jego darmowa wersja umożliwia scrawlowanie jedynie nie więcej niż 500 podstron. Oto, co musisz zrobić:

  1. Dodaj adres strony, dla której chcesz stworzyć mapę, a następnie kliknij „Start”.
  1. Kliknij „Create XML Sitemap”.
  1. Skonfiguruj linki, które mają się znaleźć w mapie. Musisz zdecydować, czy np. mają się pojawić odnośniki do stron paginacji czy też do plików PDF i nie tylko.  
  1. Zapisz na dysku wygenerowaną mapę.

Utworzenie mapy za pomocą wtyczek do systemów CMS

W przypadku prawie każdego popularnego CMS-a znajdziesz rozwiązania, dzięki którym łatwo i automatycznie utworzysz mapę witryny. Oto przykłady:

  • WordPress – All in One SEO,
  • Drupal – XML Sitemap,
  • Joomla! – JL Sitemap,
  • Magento 2 – SEO Toolkit.

Pokażę Ci, jak utworzyć mapę w najpopularniejszym CMS-ie – w systemie WordPress, za pomocą wspomnianej wtyczki All in One SEO.

Utworzenie mapy strony w systemie WordPress

Zacznij od zainstalowania wtyczki All in One SEO. W ograniczonej wersji jest ona darmowa i już taka wystarczy do przygotowania mapy witryny. Najpierw musisz włączyć funkcję dotyczącą map. Wybierz zatem opcję „Dashboard”.

Następnie przewiń stronę i znajdź pozycję „Sitemaps”. Kliknij „Manage”.

Jeśli funkcja jest wyłączona, to ją włącz:

Następnie kliknij odnośnik do spisu map:

Wyświetli Ci się lista map i to już wszystko, czego potrzebujesz, aby dodać je w Google Search Console. Ewentualnie możesz dokonać zmian w ustawieniach. Np. ustalić inną liczbę adresów URL na jedną mapę czy też wybrać typy wpisów, które mają się w niej pojawić.

W tym przypadku mapy są automatycznie zapisywane na serwerze. Natomiast, jeśli skorzystałeś ze Screaming Froga, to musisz ręcznie wgrać plik – najlepiej do głównego folderu witryny. Teraz przyszedł czas na poinformowanie o mapie wyszukiwarki Google.

Jak dodać mapę strony w Google Search Console?

Po zalogowaniu się do GSC, wybierz domenę, dla której chcesz dodać mapę, a następnie kliknij opcję „Mapy witryn”.

Wtedy zobaczysz taki widok, jak poniżej. Musisz już tylko podać linki do map.

Nie wklejaj pełnego odnośnika do mapy, tylko tę część adresu, która znajduje się po znaku /.

Efekt powinien być podobny jak na screenie. Za kilka dni sprawdź, ile odnośników jest zindeksowanych przez Google.

Jak dodać i wykorzystać mapę – podsumowanie

Dodanie mapy XML strony nie jest obowiązkowe, ale zdecydowanie warto to zrobić. Dzięki temu zwiększysz szansę za zindeksowanie poszczególnych podstron serwisu. Przygotowanie mapy nie jest trudne – wystarczy dosłownie kilka kliknięć i powstanie ona automatycznie.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj