Strona główna Darmowe porady SEO Jak zrobić sortowanie i filtrowanie w sklepie internetowym – czym jest nawigacja fasetowa?

Jak zrobić sortowanie i filtrowanie w sklepie internetowym – czym jest nawigacja fasetowa?

Autor InClick

Nawigacja fasetowa, nazywana również aspektową lub wyszukiwaniem według kategorii to rodzaj nawigacji po stronie internetowej pozwalającej niemal dowolnie filtrować wyniki wyszukiwania. Kryteria filtrowania są niezwykle przydatne dla klientów sklepów internetowych i pozwalają im łatwo znaleźć konkretny produkt, jednak może powodować wiele problemów z SEO.

Filtrowanie produktów najczęściej znajduje zastosowanie w bardzo dużych stronach z ogłoszeniami lub aukcjami, agregatorach ofertowych lub sklepach internetowych z dużą liczbą produktów. Dla przykładu, w e-commerce działającym w branży odzieżowej często stosuje się kryteria wyszukiwania ze względu na cenę, rozmiar, kolor, rodzaj ubrania czy płeć użytkownika. Dobrym pomysłem jest również rozszerzenie filtrowania o kategorie związane z aktualnymi promocjami na konkretne produkty w sklepie.

Funkcja wyszukiwania produktów według atrybutów ma wiele zalet. Ogólnie rzecz biorąc, ułatwia ono klientom zakupy –

poprzez zastosowanie filtrów użytkownik będzie mógł szybciej znaleźć to, czego potrzebuje. Nawigacja aspektowa poprawia też widoczność konkretnych produktów i pozwala łatwiej dotrzeć do swojej grupy docelowej. Działanie takie zwiększa prawdopodobieństwo zrobienia zakupów w Twoim sklepie przez klienta, który odwiedził Twoją witrynę.

Filtrowanie według kategorii generuje nowe adresy URL dla każdej możliwej kombinacji filtrów wyszukiwania w sklepie internetowym – a teoretycznie jest ich nieskończona ilość. W takiej sytuacji powstaje duża liczba pustych stron, co może prowadzić do duplikacji treści i związanych z nią trudności w ich indeksowaniu. Może też powodować problemy z kanibalizacją słów kluczowych.

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że wyników wyszukiwania i filtrowania nie powinno się indeksować. Nie zawsze jest to prawda, a samo Google przyznaje, że warto to robić z wynikami, które są przyjazne dla użytkownika. Z punktu widzenia SEO bardzo ważna jest optymalizacja tego typu nawigacji dla wyszukiwarek.

Indeksacja stron wyszukiwarki filtracji i sortowania

Aby ograniczyć problemy z duplikatami treści na stronie i tzw. wzdęciem indeksowania, możesz zastosować kilka technik. Dwoma najbardziej przydatnymi są: ograniczenie widoczności niektórych adresów URL dla Google oraz stworzenia dodatkowy podstron na popularne frazy, aby pozyskać ruch organiczny.

Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest zastosowanie tagu canonical (kanonicznego), szczególnie w przypadku niezbyt rozległych witryn. Ogranicza on indeksowanie powstałych w wyniku filtrowania adresów URL o podobnej treści i konsoliduje je pod kanonicznym adresem uznawanym za stronę główną i stanowiącą punkt odniesienia dla Google.

Niestety, zastosowanie tagu canonical jest dość ograniczone. Po pierwsze, stanowi on bardziej rekomendację dla wyszukiwarki, a nie konkretne polecenie. Google może go więc zignorować, jeśli:

  • do kanonicznej strony prowadzi zbyt wiele wewnętrznych linków;
  • na stronie z wyszukiwaniem zmienią się nagłówki lub jej treść, przez co Google uzna, że nie są to zduplikowane treści.

Jeśli mimo wprowadzenia tagu kanonicznego, liczba prawidłowych adresów URL wciąż jest zbyt duża, możesz użyć innych strategii:

  • zdefiniowanie linków wewnętrznych jako nofollow.
  • zastosowanie tagów noindex.
  • dezaktywacja niektórych sekcji strony poprzez pliki robots.txt.
  • zastosowanie technologii AJAX – technologia ta pozwala na odświeżanie tylko części danej strony; w ten sposób nowy adres URL nie jest tworzony, gdy użytkownik znajdujący się na stronie stosuje filtr. Cały proces sortowania odbywa się bez udziału serwera www.

Dobrym pomysłem jest też przyjrzenie się, w jaki sposób generowane są adresy URL. Na ich podstawie możesz stworzyć nowe, unikalne podstrony w swoim sklepie internetowym. W takim przypadku najlepszą strategią jest zezwolenie na indeksowanie określonych kombinacji aspektów o dużym natężeniu ruchu związanego z wyszukiwaniem.

Tak zoptymalizowana nawigacja fasetowa pozwoli Ci pozycjonować stronę na dużą liczbą fraz kluczowych z długim ogonem. Jeśli pozwolisz na indeksowanie stron z popularnymi zapytaniami np. „czarne buty zimowe damskie”, możesz zwiększyć widoczność produktów w wyszukiwarce Google. Ta strategia indeksowania pozwala na osiągnięcie dobrych wyników zarówno w zakresie ruchu organicznego na stronie, jak i konwersji.

Testy wyszukiwarki, filtracji i sortowania

Istnieje wiele metod, które pozwolą Ci dowiedzieć się, jak zastosowane w sklepie internetowym filtry mogą wpływać na SEO.

Testowanie rozpocznij od przeszukania strony. Wyszukiwanie to nie przyniesie Ci dokładnych wyników, ale pozwoli Ci w szybki i łatwy sposób ocenić liczbę indeksowanych podstron. I co ważne – możesz to zrobić samodzielnie. Aby zobaczyć, jakie strony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, wprowadź w konsoli wyszukiwarki frazę site:nazwa domeny. Jeśli liczba wyników jest większa niż liczba adresów URL, które są dostępne w Twoim sklepie internetowym lub witrynie, może to oznaczać, że masz problemy ze wzdęciem indeksu.

W ustaleniu dokładnej liczby stron zindeksowanych przez Google pomoże Ci Raport Stan w narzędziu Google Search Console. Raport ten pokaże Ci również dokładną mapę Twojej strony internetowej z podziałem na adresy URL zindeksowane i podane w mapie witryny oraz adresy URL zindeksowane, ale nie podane w mapie witryny. Zwróć uwagę przede wszystkim na tę drugą tabelę. Pokazuje one wszystkie strony, które nie powinny być indeksowane przez Google.

Narzędzia te, choć przydatne, nie zawsze pomogą Ci zrozumieć rozmiar problemu i dokładnie przeanalizować trendy. Może też wybrać jedno z dedykowanych narzędzi do audytu stron www lub zlecić go specjalistom.

Zastosowanie fasetowej nawigacji w Twojej firmie jest bardzo przydatnym narzędziem, które pozwoli Ci stworzyć łatwą w obsłudze stronę i zwiększyć jej widoczność. Niezmiernie ważna jest jednak implementacja odpowiednich strategii indeksowania, która pozwoli Ci uniknąć zduplikowanych stron i niskiej pozycji w wyszukiwaniu Google.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628