Strona główna SEO Jak zwiększyć CTR w Google?

Jak zwiększyć CTR w Google?

Autor InClick

Pozycjonując stronę, dążysz do tego, aby na ważne dla Twojego biznesu zapytania znalazła się ona na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Oczekujesz, że przełoży się to na dużą liczbę przekierowań, czyli na odwiedziny serwisu. Witryny, która znajduje się na pierwszej pozycji, nie klikają jednak wszyscy, a co więcej – zapytanie może się zakończyć nawet brakiem kliknięcia. Sprawdź, ile wynosi CTR w zależności od rezultatu w Google i jak możesz go zwiększyć.

Jaki procent internautów klika wyniki naturalne w Google?

Wydawać by się mogło, że skoro na dane zapytanie witryna wyświetla się na pierwszej pozycji w Google, to każdy, kto wyszukuje daną frazę, kliknie ten wynik, bo przecież algorytm ocenił go jako najlepszą odpowiedź. W praktyce wcale tak nie jest.

Miej świadomość tego, że bardzo duża liczba zapytań w Google nie kończy się kliknięciem jakiekolwiek strony, a udział takich przypadków uzależniony jest m.in. od aktualnych zasad wyświetlania witryn w wynikach. Według SparkToro od grudnia 2019 roku do stycznia 2020 roku aż 64,82 proc. wyszukiwań w Google zakończyło się brakiem kliknięcia.

Źródło: https://sparktoro.com/blog/in-2020-two-thirds-of-google-searches-ended-without-a-click/

Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele. Zacznijmy od tego, że w wynikach wyszukiwania pojawiają się direct answers, czyli często internauta otrzymuje odpowiedź na zapytanie bez konieczności kliknięcia jakiegokolwiek wyniku.

Ile natomiast wynosi CTR w Google? Według danych Backlinko zdobywa pierwszej pozycji, może liczyć 31,73 proc. kliknięć. Witryna znajdująca się na drugim miejscu jest otwierana przez 24,71 proc. użytkowników, a trzecia – 18,66 proc. Czy w każdym przypadku wynik będzie taki sam? Oczywiście – nie.

Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility

Wiele zależy od tego, co wyświetli się użytkownikowi na dane zapytanie. Są takie słowa kluczowe, dla których na górze wyników pokażą się 4 reklamy z Google Ads, co już zdecydowanie może zmniejszyć liczbę kliknięć rezultatów organicznych. Jeśli dla danej frazy pojawią się direct answer, to jest to kolejny czynnik, który powoduje, że procent kliknięć może być stosunkowo niższy, ale to zależy też od tego, co dokładnie się wyświetla na pozycji 0. Załóżmy, że użytkownik wpisał frazę „waluta Czech”. Google na górze wyników pokaże mu obecnie następującą odpowiedź:

Ważna jest intencja internauty. Jeśli chce on tylko wiedzieć, jaka waluta obowiązuje w Czechach, to poprzestanie na przeczytaniu tej informacji. Natomiast w przypadku gdy potrzebuje on czegoś więcej  – np. ma przygotować referat na ten temat do szkoły albo interesuje go historia waluty, to wtedy prawdopodobnie kliknie przynajmniej jeden wynik.

Nie jest oczywiście tak, że CTR w żaden sposób nie jest zależny od właściciela strony WWW, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Ty również możesz spowodować, że wynik będzie lepszy.

CTR w Google – jak go zwiększyć?

Jeśli zerkniesz do wyników wyszukiwania, to znajdziesz różne sposoby prezentowania stron. Mogą być one wzbogacone o dodatkowe elementy, które skutecznie zwracają uwagę użytkowników Google. To właśnie dzięki nim możesz zwiększyć CTR. Oto metody, dzięki którym być może zrealizujesz ten cel.

Zastosuj emoji

Na wiele zapytań w Google możesz znaleźć w wynikach emoji, czyli piktogramy przedstawiające przeróżne grafiki. To takie małe ikonki, które mogą się pojawiać w tytule strony, w jej opisie, w treści witryny, a nawet w adresie URL. Zerknij poniżej. Bez wątpienia zwracają one uwagę internautów i mogą spowodować, że klikną oni dany wynik. Dzięki nim rezultat wyróżnia się, rzuca się w oczy, ale też łatwo tutaj możesz przesadzić. Problem tkwi jednak w tym, że Google nie gwarantuje Ci ich wyświetlenia. Algorytm sam ocenia, czy w danym przypadku pokaże w SERP-ach takie grafiki. Dlatego nawet ich zastosowanie na stronie nie da Ci pewności, że one się pojawią.

Dodaj FAQ do artykułu

Dzięki wdrożeniu na stronie danych strukturalnych FAQ Page, w SERP-ach pod Twoją witryną mogą się wyświetlać najczęściej zadawane pytania, które odpowiednio osadziłeś w witrynie. Zaletą postawienia na to rozwiązanie jest również to, że FAQ Page jest wykorzystywany przez Asystenta Google, co oznacza, że wpływa na wyszukiwanie głosowe. Odpowiedni kod możesz uzyskać na różne sposoby, a jednym z nich jest użycie generatora, który znajdziesz pod tym adresem. Dodaj kolejne pytania i odpowiedzi, a na koniec otrzymasz kod, który należy umieścić na stronie. Przykładowy efekt umieszczenia FAQ w serwisie wygląda w Google następująco:

Przygotuj spis treści do artykułu

Jeśli masz długi content, który składa się z wielu nagłówków, jest obszerny, a zapoznanie się z nim wymaga długiego scrollowania, to dodaj do niego spis treści w postaci listy nagłówków z wewnętrznymi odnośnikami do nich. Google może je wykorzystać i umieścić pod wynikiem wyszukiwania Twojej strony dodatkowe linki wewnętrzne dla danego URL-a, prowadzące do poszczególnych nagłówków w artykule. Internauta, który kliknie taki odnośnik, przeniesie się od razu do danego nagłówka, a nie do górnej części strony.

Używaj fraz long tail

Skorzystaj w tagu title z długich słów kluczowych – są one bardziej opisowe i lepiej odpowiadają oczekiwaniom użytkownika. Tzn. internauta widzi, że pod danym adresem URL znajdzie to, czego szuka, co wpływa na wyższy CTR. Jeśli jednak widnieć tam będzie ogólna fraza kluczowa, to wtedy może wybrać inny wynik w SERP-ach. Oczywiście obecnie jest to trochę utrudnione ze względu na nowe zasady dobierania title przez Google.

Korzystaj ze zdjęć we wpisach

Grafika zwraca uwagę w treściach i nie inaczej jest w wynikach wyszukiwania. Zdjęcia, których użyjesz w artykule, mogą się wyświetlić w rezultatach wyszukiwania – nie tylko w Google Grafika. Pojawiać się one mogą we fragmentach z odpowiedzią i infoboksach. Pamiętaj o odpowiednim optymalizowaniu zdjęć – wykorzystaj w nazwie pliku słowo kluczowe, opisz również zawartość fotki w tagu alt.

Dane strukturalne

Znakomite efekty możesz uzyskać poprzez implementację odpowiednich typów danych strukturalnych. Wspomniane FAQ jest tutaj jednym z przykładów, natomiast w SERP-ach przy Twojej stronie mogą się również pojawić gwiazdki, cena produktu, stan magazynowy, liczba opinii, nazwa producenta i nie tylko. Możesz łatwo sprawdzić, z jakich danych strukturalnych korzystają inne serwisy dzięki narzędziu od Google. Takie informacje w SERP-ach zdecydowanie zwracają uwagę i wyróżniają dany wynik.

Optymalizuj meta description

Zawartość meta description, czyli opisu SEO strony, nie ma żadnego wpływu na widoczność witryny w Google, ale już jak najbardziej może rzutować na CTR. Dlatego opisz w nim, co internauta znajdzie na danej stronie i umieść CTA. Pamiętaj jednak, że description wyświetla w się w SERP-ach głównie na zapytania brandowe.

Zwiększenie CTR – podsumowanie

Warto podjąć kroki zmierzające do zwiększenia CTR. Lepszy wynik pod tym względem wiąże się z większą liczbą odwiedzin, a każdy użytkownik może się przecież stać Twoim klientem. Pamiętaj jednak, aby znać umiar – Google nie musi wyświetlić w SERP-ach wszystkiego, co chciałbyś, aby się tam znalazło.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj