Strona główna Social Jak zwiększyć efektywność reklam na Facebooku?

Jak zwiększyć efektywność reklam na Facebooku?

Autor InClick
efektywnosc-reklam-na-facebooku

Facebook Ads to obecnie jedna z najskuteczniejszych form promocji w sieci. Daje ona duże możliwości zarówno w zakresie wyboru celu reklamowego, jak i typu reklam. Do jej zalet zaliczamy też precyzyjne targetowanie grupy odbiorców, a także korzystne stawki. Oczywiście efektywność reklamy na Facebooku w dużej mierze uzależniona jest od naszych działań. Brak optymalizacji czy niewłaściwe parametry sprawiają, że skuteczność kampanii będzie znacznie niższa niż oczekiwana. Jakich błędów unikać w Facebook ADS? Jak podwyższyć efektywność reklam? Poznaj sposoby, które sprawdziły się w praktyce.

Dlaczego reklamy na Facebooku są popularne?

Zainteresowanie reklamami na Facebooku stale rośnie. Budżety na Facebook Ads z roku na rok są znacznie większe i powoli zaczynają wyprzedzać te przeznaczone na Adwordsy. Wynika to przede wszystkim z wielu zalet reklamowania się na FB. Kampanie prowadzone na tej platformie pozwalają realizować różnorodne cele i to w jednym systemie. Reklamy można prowadzić nie tylko w celu zwiększenia sprzedaży, ale również budowania rozpoznawalności brandu czy angażowania odbiorców.

Testuj, mierz, eksperymentuj

Jednego dobrego przepisu na skuteczną reklamę na FB nie ma. W przypadku każdej branży, ba! Każdej firmy sprawdzają się inne rozwiązania. Aby znaleźć te optymalne, potrzeba czasu i znajomości zarówno grupy docelowej, jak i rynku i możliwości Facebook Ads. Te bowiem dają duże pole do popisu w zakresie zwiększania efektywności prowadzonych kampanii. Przede wszystkim podnosić można ją w czasie rzeczywistym, stosując tzw. rozwiązania eksperymentalne. Są one przydatne wtedy, gdy chce się potwierdzić hipotezę lub uzyskać odpowiedź na pytanie dotyczące celów biznesowych. Eksperymenty mogą obejmować zestawy reklam, kampanie, a nawet wszystkie reklamy firmy na Facebooku. Narzędzia do testowania, które udostępnia Facebook to:

  • Testy A/B – pozwalają one porównać jedną lub większą liczbę grup reklam; dzięki tej opcji można wyłonić rozwiązania najskuteczniejsze, a przez to zwiększyć efekty prowadzonych kampanii; testom A/B poddać można praktycznie każdy element kampanii; ważne jest jednak, aby nie postawić wszystkiego na raz; tworząc test, należy sprawdzać tylko jedną zmienną, a pozostałe elementy kampanii pozostawić bez zmian; chcąc efektywnie prowadzić reklamy, warto testować takie rzeczy jak format reklamowy, cel reklamy, grupy odbiorców, kreacje, treść, nagłówek, przycisk call to action, strategia składania ofert, harmonogram emisji; wiarygodne wyniki otrzyma się, prowadząc test od 3 do maksymalnie 14 dni; krótszy lub dłuższy okres nie jest sprzyjający;
  • Testy wzrostu – w ich ramach mierzona jest skuteczność celów ramkowych np. konwersji, rozpoznawalności marki; pomiary wykonywane są w grupie badanej i kontrolnej;
  • Testowanie i sprawdzanie – jest to narzędzie umożliwiające uzyskanie odpowiedzi na wcześniej ustalone pytanie w konkretnych warunkach i przy konkretnych ograniczeniach.

Zainstaluj w Pexel Facebooka

Przygodę z reklamami na Facebooku większość osób zaczyna od założenia Menedżera Reklam i uruchomienia w nim pierwszej kampanii. Z pozoru ten krok jest dobry i poprawny. Jednak, jeśli chce się prowadzić dobrze zoptymalizowane kampanie o wiele lepiej przygodę z Facebook Ads jest zacząć od zainstalowania pixela FB. Pozwala on zdobywać informacje o odbiorcach, ich zainteresowaniach, zachowaniach. Te dane można później wykorzystać do targetowania. Aby pixel zebrał odpowiednią ilość informacji, potrzebuje kilka tygodni.  

Podglądaj i ucz się

Chcąc zadbać o skuteczność swoich reklam, warto też regularnie korzystać z Facebook Asd Library. Jest to biblioteka reklam na Facebooku. Udostępnione są w niej wszystkie reklamy, które aktualnie emituje FB. W bibliotece można znaleźć wszystkie ich parametry, oprócz targetowania. Nie ma więc wątpliwości, że Facebook Ads Library jest nieocenionym źródłem wiedzy na temat tego, jakie są poczynania konkurencji, a także np. zagranicznych firm z branży lub światowych potentatów. Dzięki bibliotece można podpatrzeć, jak się one reklamują, na jakie komunikaty stawiają, gdzie przekierowują odbiorców. Szukając inspiracji na dobre kampanie, reklamowe, dobrze jest sprawdzać nie tylko polskie marki, ale i te z USA czy UK.

Nie zapominaj o podstawach – czyli od czego zacząć?

Zanim sięgnie się po zaawansowane opcje i specjalistyczne narzędzia optymalizacyjne, warto zwrócić uwagę na podstawy. Jak pokazuje praktyka nadal wiele osób ma z nimi problemy i tu pojawia się najwięcej błędów uniemożliwiających osiągnięcie sukcesu. W pierwszym kroku trzeba więc poprawnie ustawić podstawowe parametry Facebook Ads.

Zacząć należy od ustalenia celu reklamy. Obecnie FB oferuje kilkanaście celów marketingowych. Podstawy podziału to reklamy skierowane na świadomość, działanie i konwersje.  W ramach nich można wybrać kolejne pod cele. Temu zadaniu warto poświęcić chwilę czasu i nie wybierać na chybił trafił. Błędnie zdiagnozowany cel znacznie utrudnia uzyskanie dobrych efektów. Trzeba jednak pamiętać, że to, co wybierze się w Menedżerze Reklam jako cel, nie jest jedynym kluczem do sukcesu. Nawet najlepszy wybór nie obroni się, jeśli popełni się błędy na dalszych etapach.

Jak dobrze ustawić grupę docelową w reklamach Facebook Ads?

Drugim (można śmiało powiedzieć, że najważniejszym etapem) jest ustalenie, do kogo reklama będzie kierowana. W tym zakresie Facebook Ads proponuje szereg różnych możliwości targetowania. Najczęściej wybierając grupę docelową, skupiamy się na podaniu wieku, lokalizacji, płci. Często w parametrach wskazujemy też zachowania i zainteresowania. Niestety na tym ostatnim elemencie bardzo łatwo można polec. Warto pamiętać, że Facebook ma specyficzny sposób przypisywania zainteresowań użytkownikom platformy. Przypisane nam zainteresowania nie zawsze bowiem odnoszą się do stanu faktycznego, a jedynie do naszych działań w sieci. I tak np. obserwując fanpagae luksusowe samochody, wcale nie oznacza, że chcemy je kupić, natomiast oznaczając kogoś pod postem Osoba, z którą pojechałabym na Zanzibar, nie oznacza, że nasze hobby to podróże. Z targetowaniem po zainteresowaniach trzeba więc być ostrożnym. Chcąc zwiększyć skuteczność reklam, lepiej sięgnąć po Pixel Facebooka lub wybrać opcję ruch w witrynie internetowej.

Analizując grupę docelową, warto też zwrócić uwagę na jej wielkości. Na mniejszą ilość odbiorców można zdecydować się przy kampanii nastawionej na konwersje. Wtedy warto postawić na bardzo precyzyjne targetowanie i nie dopuszczać do tego, aby wśród odbiorców znalazły się osoby niezainteresowane. W przypadku, gdy celem reklamy jest zwiększenie świadomości marki czy zaangażowanie Internautów grupa powinna być zdecydowanie większa.

Gdzie powinny wyświetlać się reklamy na FB?

Kolejną kwestią wpływającą na efektywność reklam jest ich umiejscowienie. Zakładając kampanie przez Menedżera Reklam, można wybierać pomiędzy czterema różnymi lokalizacjami: Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network, czyli sieć aplikacji oraz witryn współpracujących z Facebookiem. Jeśli chodzi o miejsca na tych platformach, gdzie Facebook Ads może się pojawiać to:

  • Aktualności na Facebooku i Instagramie,
  • Relacje na Facebooku, Messengerze oraz Instagram stories,
  • Marketplace Facebooka,
  • Prawa kolumna Facebooka,
  • Źródła wideo na Facebooku,
  • Artykuły ekspresowe oraz wideo in-stream na Facebooku,
  • Karta eksploruj na Instagramie,
  • Wyniki wyszukiwania na Facebooku,
  • Wiadomości sponsorowanych Messenger,
  • Skrzynka odbiorcza Messenger,
  • Aplikacje i witryny audience network – jako reklama banerowa bądź wideo.

Na pierwszy ogień idzie wybór, czy chcemy, aby reklama wyświetlała się tylko na urządzeniach mobilnych, tylko na urządzeniach stacjonarnych czy tu i tu. Praktyka podpowiada, aby zawsze rozdzielać kampanie na mobile i desktop. Wynika to z tego, że reklamy na tych urządzeniach wyświetlają się inaczej oraz z mechanizmu optymalizacji FB, który automatycznie przynosi większą część budżetu tam, gdzie widzi większy potencjał (obecnie za taki uznaje urządzenia mobile).

W drugiej kolejności FB wymaga wybrania konkretnych lokalizacji wyświetlania kampanii. Trzeba jednak pamiętać, że nakłada on też pewne ograniczenia. Nie każde umiejscowienie jest dostępne dla każdego celu reklamy. Dodatkowo obowiązkiem jest wybranie lokalizacji newsweed (chyba, że zakłada się reklamy na Instagramie, wtedy nie jest to koniecznością).

Jeśli dopiero się zaczyna swoją przygodę z Facebook Ads, to optymalnie jest wybrać automatyczne umieszczenie reklam lub zdecydować się na umiejscowienie ich w aktualnościach na FB i Instagramie. W przypadku posiadania zaawansowanej wiedzy można łączyć poszczególne miejsca.

Jak optymalizować budżet reklam na FB?

Facebook Ads oferuje prowadzenie reklam w dwóch opcjach budżetowych. Pierwszą jest budżet dzienny, drugą całkowity. Case study reklam pokazują, że lepiej jest korzystać z budżetu dziennego. Daje on większą kontrolę nad finansami, a także gwarantuje większą stopę zwrotu z inwestycji. Nie zaleca się też korzystanie z automatycznej optymalizacji. Większość ekspertów (a nieoficjalnie nawet i pracowników FB) mówi, że opłacalna jest ona dopiero przy kampaniach realizowanych do grup powyżej 10 tys. odbiorców.

Wysokość budżetu na początku powinna być stosunkowo niska. Dzięki temu nie traci się funduszy na nie efektowne rozwiązania. Jeśli format reklam sprawdza się, rekomendowane jest stopniowe zwiększanie budżetu. Najlepiej zwiększać go o 30-50% co kilka dni, do momentu osiągnięcia optymalnej kwoty.

Kreacja reklam na FB

To, czy kampania będzie skuteczna i przyniesie oczekiwany zysk, zależy nie tylko od technicznych ustawień. Równie ważna jest warstwa wizualna, czyli ta widoczna dla odbiorcy. Jeśli ona nie wzbudza zaangażowania, to dobrze ustawiona grupa docelowa, właściwe miejsce umiejscowienia reklamy czy dobrze zoptymalizowany budżet nic nie dadzą. Nie powinno się więc oszczędzać zarówno na copy, jak i grafikach czy wideo. Powinny być one tak samo dopracowane, jak parametry techniczne i optymalizacyjne. Tworząc kreacje, należy pamiętać, że reklamy na social mediach (w przeciwieństwie do tych na Google) nie odpowiadają na potrzeby, ale inspirują i je generują. To, dlatego powinny one działać na emocje, wymuszać zaangażowanie, wejść w problemy odbiorcy i proponować ich rozwiązanie.

Jednoznacznej odpowiedzi, jak tworzyć reklamy w social mediach nie ma. Jest jednak kilka zasad i podpowiedzi, czym można się kierować, je tworząc. Do porad zawsze jednak trzeba podchodzić z dużą dozą ostrożności. W końcu skuteczne jest nie to, co piszą eksperci, a to, co przynosi faktyczny zysk. Jedynym sposobem na efektywność jest więc testowanie parametrów i kreacji Facebook Ads, aż do osiągnięcia optymalnych wyników.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj