Strona główna Social Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie?

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie?

Autor InClick
efektywnosc-reklam-instagram

Instagram to coraz popularniejsza platforma mediów społecznościowych. Można na niej spotkać przede wszystkim osoby młode, które już są lub dopiero będą konsumentami. Badania wskazują, że Instagram dla nich jest nie tylko miejscem rozrywki, ale i robienia zakupów. Bardzo dobrze wiedzą o tym już zagraniczne firmy, które co roku zwiększają budżet na reklamy na Instagramie. Polskim przedsiębiorcom jeszcze do nich daleko. Dopiero badają one możliwości reklamowania się na tej platformie. Jakie działania podjąć, aby efektywność reklam na Instagramie była wysoka? Jak zwiększyć ich skuteczność i uzyskać spektakularne efekty?  

Statystyki, które warto znać

Marketingowe i biznesowe znaczenie Instagrama wzrasta z miesiąca na miesiąc. Z tej platformy społecznościowej korzysta już ponad 1 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, codziennie w tym medium można spotkać aż 500 milionów aktywnych użytkowników, którzy zostawiają 4.2 miliarda polubień. Badania wskazują też, że Instagram ma ponad 58 razy większe zaangażowanie obserwujących niż Facebook. Statystyki mówią też, że ponad 60% użytkowników tego medium loguje się na nie codziennie i spędza w aplikacji ok. 53 minuty. Co ciekawe aż 38% na Instagrama loguje się nie raz, ale kilka razy dziennie.  Większość z tych osób ma poniżej 35 lat (71%), z czego najbardziej aktywną grupą wiekową jest przedział 18-34. 52% użytkowników Instagrama stanowią kobiety i 48% mężczyźni. 88% użytkowników Instagrama mieszka poza USA. Największe znaczenie platforma ma w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Indiach, Indonezji i Rosji.

Na uwagę zasługują nie tylko dane demograficzne dotyczące użytkowników aplikacji, ale i statystyki marketingowe. Zgodnie z nimi przychód z reklam na Instagramie to blisko 20 milionów dolarów (2019 rok), a liczba reklamodawców wzrosła do 2 milionów (jeszcze w 2017 roku był to milion). Reklamodawcy cieszyć mogą się ze znacznych efektów swoich działań, ponieważ 72% użytkowników Instagrama twierdzi, że kupiło produkt, który widziało w aplikacji. Szacuje się, że 71% amerykańskich firm korzysta z tej platformy, aby komunikować się ze swoimi klientami. Najczęściej aplikację tą wykorzystują marki modowe (98% z nich jest obecnych w tym medium). Nic w tym dziwnego, bo co miesiąc w wyszukiwarkę Google hasło Instagram wpisywane jest aż 16.6 miliona razy.

Dane te pochodzą z 2020 roku, a warto zaznaczyć, że znaczenie portalu do wrzucania zdjęć stale się zwiększa [1]. Podaje się, że Instagram rośnie 5 razy szybciej niż ogólne wykorzystanie sieci społecznościowych (dane dla USA). Nic więc dziwnego, że marki chcą wykorzystywać potencjał platformy i zwiększać poprzez nią swoją sprzedaż. Jak to zrobić? Rozwiązania są dwa. Po pierwsze wykorzystać zasięg organiczny. Po drugie postawić na reklamy na Instagramie. Nie trzeba jednak chyba nikogo przekonywać, że najlepszym wyborem będzie skorzystanie z obydwóch opcji umiejętnie przeplatanych ze sobą.

Czy można reklamować się na Instagramie?

Instagram to platforma, która stale się rozwija. Niemal co chwile zaskakuje nas nowymi funkcjonalnościami i możliwościami. Reklamy na Instagramie dostępne są od 2013 roku (na początku korzystać mogły z nich wybrane firmy, od 2015 roku reklamy dostępne były dla wszystkich), mimo to nadal wiele osób ze zdziwieniem pyta: czy można reklamować się na Instagramie? Owszem można. Jeszcze do niedawna po płatną promocję sięgały marki o zasięgu globalnym. Dziś z narzędzia tego korzystają lokalne firmy czy influencerzy. Wynika to z tego, że Instagram stale dodaje nowe narzędzia wspierające biznesy e-commerce. Jako takie wymienić można linki w Insta Stories, reklamy w formacie kolejki czy tzw. shoppable posts.

Założenie kampanii reklamowej na Instagramie nie jest trudne. Można więc powiedzieć, że jest banalnie proste, o ile posiada się doświadczenie w prowadzeniu konta reklamowego na Facebooku. To właśnie przez menedżera reklam zakłada się reklamy, które potem będą się wyświetlać na Instagramie. Kroki tworzenia komunikatu reklamowego są takie same. Dla przypomnienia należy wybrać cel reklamy, grupę docelową (odbiorców), umiejscowienie, budżet, czas wyświetlania, format, zdjęcie, film, tekst. Każdy z tych kroków trzeba dokładnie przemyśleć i dopasować do specyfiki oraz potrzeb własnej marki. Czy jednak więcej można zrobić, aby podnieść skuteczność reklam na Instagramie?

Jak działają algorytmy Instagrama?

Instagram (podobnie jak Facebook czy Google) nigdy do końca nie ujawnił swojego algorytmu działania. W 2018 roku zdradził natomiast pewne jego założenia i elementy, które bierze pod uwagę, wyświetlając umieszczane w aplikacji treści. Warto je poznać i kierować się nie tylko przy tworzeniu treści organicznych, ale i tych płatnych.

Instagram podkreślił, że w największym stopniu bazuje on na aktywności swoich użytkowników. Algorytm promuje więc treści zbliżone do tych, które dane konto obserwuje i które na zasadzie podobieństw mogą mu się spodobać. Najważniejsze są trzy czynniki: zainteresowanie (przejawiane danym postem na podstawie poprzednich aktywności użytkownika), aktualność (czas dodania postów – promowane są te najnowsze), relacje (użytkownikom podpowiadane są te konta, z którymi kiedyś wchodziło się w interakcje, czyli komentarze, polubienia, oznaczenia, udostępnienia, oglądanie Insta Stories). W praktyce oznacza to, że w feed wyszukiwania każdego użytkownika jest unikalny. Co więcej, przy każdym logowaniu do aplikacji, się on zmienia. Instagram w pierwszej kolejności pokazuje to, co jego zdaniem może być najbardziej interesujące lub co jest popularne. Praktycznie więc nie da się sprawdzić wszystkich postów. Zawsze będzie widzieć się tylko tę część uznaną przez aplikację za najważniejszą.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 1

Pamiętając o tym, jak duże jest zaangażowanie użytkowników Instagrama i jak wiele osób po zobaczeniu na nim produktu swoje kroki kieruje do sklepu w celu jego zakupu, warto zadbać o efektywność publikowanego przekazu. Pierwszym krokiem do tego będzie… zdjęcie. To właśnie przekaz wizualny jest najważniejszy na Instagramie. Odbiorca skupia na nim swoją uwagę. Do reklamy trzeba więc wybrać najkorzystniejsze zdjęcie. Ważne jest, aby było ono dobrej jakości, posiadało odpowiednią kompozycję, pomysł, światło, układ. To, czego na pewno nie warto robić, to promować się w oparciu o fotografie z darmowych (a nawet płatnych) baz zdjęć. Są one na tyle popularne, że szybko zostaną rozpoznane przez użytkowników.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 2

Coraz częściej na Instagramie pojawiają się nie tylko zdjęcia, ale i video. Co więcej, materiały filmowe są równie chętnie oglądane. Specjaliści twierdzą, że to właśnie one będą stanowiły przyszłość tej aplikacji. Jeśli Twój produkt/usługa może pochwalić się doskonałym działaniem w akcji, nie trzymaj się objaśniających grafik lub zdjęć z wypunktowanymi korzyściami. Pokaż to! Użyj projektowania ruchu, zainwestuj w tworzenie wideo, aby naprawdę skutecznie zaprezentować swoje funkcje.

Najlepsze co możesz zrobić, aby zwiększyć efektywność reklam na Instagramie, jest postawienie na najnowsze trendy, czyli wideo. Pamiętaj, że na Instagramie możesz łączyć video ze zdjęciami. Ciekawym duetem będzie wideo i karuzela produktów, który pokaże, jak działa produkt, a następnie zaprezentuje, jak on wygląda. Reklamy na tej kreacji przeprowadza np. marka Arkk Copenhagen.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 3

Efektywność reklam na Instagramie podniesie nie tylko video, ale i korzystanie z formatu Kolekcje. Dzięki niemu możesz swój komunikat reklamowy zaprezentować nie na jednym, ale na kilku obrazach. Co dzięki temu zyskujesz? Że w jednej reklamie możesz zwracać się do różnych segmentów odbiorców i reklamować produkty pod różnymi kątami. Pamiętaj, tylko aby poszczególne grafiki były ze sobą spójne. Jeśli możesz, wykorzystuj jasne kolory i stawiaj na oddziałujące na podświadomość liczby.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 4

Jeśli zdecydujesz się na reklamę wideo, pamiętaj, aby posiadał on napisy. Statystyki wskazują, że ok. 40% filmów na tej platformie oglądane jest bez dźwięku. Brak napisów może odstraszyć potencjalnych klientów.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 5

Wybór zdjęcia czy wideo do reklamy, nie jest prostą sprawą. Jak to zrobić najlepiej? Rozwiązanie jest prostsze, niż się wydaje. Stawiaj na takie treści, na które grupa docelowa dobrze reaguje organicznie. Treści, które mają duży zasięg niepłatny, najprawdopodobniej będą też zyskiwały uznanie przy płatnej reklamie. Pamiętaj, że jeśli masz wątpliwości, która forma reklamy, jakie zdjęcie czy tekst będzie lepsze, zawsze możesz skorzystać z testów A.B. Działają one nie tylko dla reklam na FB, ale i dla Instagrama. Pozwalają nie tylko wybrać najlepszą kreację, ale także i optymalizować budżet reklamowy.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 6

Na Instagramie podobnie jak na Facebooku reklamy można zakładać z dwóch poziomów. Pierwszym jest aplikacja. Wystarczy dosłownie 4 kliknięcia, a reklama będzie założona. Trzeba jednak pamiętać, że ustawiając ją z poziomu aplikacji, jest się pozbawionym dokładnego ustalenia jej założeń. Wybrać można tylko miejsce, do którego będzie kierować, grupę docelową i budżet. Dokładniejsze ustawienia można wybierać, tworząc reklamę przez menedżera reklam. Narzędzia menedżera pozwalają również zakładać reklamy w Insta Stories.

Jeśli jednak bardzo lubisz i chcesz promować posty bezpośrednio przez Instagrama, rób to nie wcześniej niż 24 godziny po opublikowaniu treści. Dzięki temu nie zapłacisz za dotarcie do użytkowników, którzy i tak zobaczyliby twój post dzięki wynikom organicznym.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 7

Na Instagramie copywriting jest mniej ważny niż kreacja wizualna, co jednak nie oznacza, że zupełnie nie ma znaczenia. Zadbaj o dobry opis pod zdjęciem, przyciągający tytuł, a także hasztagi. Jeśli sprzedajesz droższe produkty, to pamiętaj, aby nie podawać ceny, zanim klient nie jest gotowy do zakupu. Najlepiej w szczegółach przedstaw produkt/usługę, a dopiero po przekierowaniu poinformuj, jaki jest koszt.

Jak zwiększyć efektywność reklam na Instagramie? Trik nr 8

Po zakończeniu wyświetlania się danego zestawu reklam na Instagramie generowany jest raport. Nie powinno się go ignorować. Zawarte są w nim bowiem bardzo ważne dane, które można w przyszłości wykorzystać do ulepszania kampanii. Dane zgromadzone w raporcie będą też cennym źródłem wiedzy o zachowaniach zakupowych klientów.

Instagram to narzędzie, które sprawdzi się nie tylko do budowania wizerunku i zasięgów marki, ale także i pomoże w osiągnięciu dobrych wyników sprzedażowych. Dzięki reklamom prowadzone działania Będą jeszcze skuteczniejsze i sprawniejsze. Reklamy warto wypróbować bez względu na to, w jakiej branży się działa. Wielu przedsiębiorców na pewno teraz spyta, jaki będzie koszt reklam na Instagramie. To zależy. Od czego? Przede wszystkim od celu, jaki chce się osiągnąć i od tego, co się reklamuje. Reklamy na Instagramie podobnie jak te na Facebooku mogą mieć różne cele. To Ty decydujesz, jaki wybierzesz. Promowanie się na Instagramie możesz zacząć od budżetu obejmującego kilka złotych. Pamiętaj jednak, że im on będzie większy, tym do większej ilości obserwujących dotrze reklama. Nie bój się więc promować na Instagramie, nie zrujnuje to twojego budżetu, a efekty mogą przerosnąć twoje oczekiwania.


[1] https://www.websitehostingrating.com/pl/instagram-statistics/#chapter-1

Inne ciekawe tematy

Skomentuj