Strona główna Kampanie Google Ads oraz Kampanie SEM

Kampanie Google Ads oraz Kampanie SEM

Autor InClick

Czym jest Google Ads i jak efektywnie prowadzić kampanię SEM?

Rynek reklamy w Internecie rośnie z roku na rok, a dla coraz większej ilości firm staje się główną lub nawet jedyną formą pozyskiwania klientów. Nie może to dziwić, gdyż jest to jedna z najprostszych form promocji, która dodatkowo w dużej mierze może być prowadzona po stosunkowo niskich kosztach. Wśród wielu form reklamowania się w sieci jedną z najpopularniejszych stała się reklama kontekstowa przy pomocy flagowego produktu Google – wyszukiwarki. Wraz z systemem reklam zamieszczany w SERPach w ten sposób można tworzyć płatne kampanie Google Ads.

Jest to usługa, która ewoluuje już od dwóch dekad, gdyż powstała w 2000 roku. W tym czasie mocno się zmieniła, choć sama zasada działania ciągle pozostaje podobna. W Polsce cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród działów marketingu dużych korporacji, jak i wśród średnich, a nawet małych firm. Optymalnie wykorzystując możliwości Google Ads można bardzo szybko i relatywnie tanio pozyskiwać klientów dla biznesu praktycznie z każdej branży.

Najprostszą odpowiedzią na pytanie, „kto powinien zainteresować się reklamą w Google Ads?”, jest stwierdzenie, że będzie to każda firma, która oferuje usługi lub produkty poszukiwane przez klientów przy pomocy Internetu – a więc właściwie każda.

    Co to jest Google Ads? Co to są kampanie SEM?

    Sama usługa Google Ads jest systemem reklamowym wykorzystującym między innymi wyszukiwarkę Google oraz zaawansowane algorytmy. Reklamy kupione w tym systemie mogą wyświetlać się w dwóch wariantach. Pierwszym z nich są wyniki wyszukiwania z konkretnymi frazami kluczowymi. W praktyce oznacza to, że link z reklamą będzie wyświetlał się potencjalnemu klientowi w bloku znajdującym się na samej górze wyników wyświetlania pod frazą wybraną przez reklamodawcę lub w specjalnych blokach tematycznych (na przykład Google Merchant). Bloki te są opisane, jako linki sponsorowane.

    Reklamy mogą też wyświetlać się na stronach wydawców należących do systemu reklamowego. Każdy właściciel strony internetowej spełniającej wymagania regulaminu Google może zaimplementować w witrynie blok reklamowy składający się z linków lub banerów w różnych formatach (Google AdSense). Wyświetlane tam reklamy będą zależne od treści strony, a cały proces dopasowania reklamy do witryny, w której się wyświetla, przebiega automatycznie. Taki system jest efektywny, gdyż bazuje na analizie słów kluczowych, a więc reklamy są wyświetlane kontekstowo osobom zainteresowanym daną tematyką.

    Kto może wykorzystać kampanie Google Ads?

    Kampanie Google Ads są ciekawą propozycją dla każdego podmiotu, który chce pozyskać klientów przy pomocy internetu. Dotyczy to zarówno małych i większych sklepów internetowych, jak i firm usługowych działających na skalę krajową lub lokalną. Samo ustawianie kampanii SEM pod względem technicznym nie różni się w zależności od tego, dla jakiej branży prowadzi się kampanię, jednak chcąc zachować efektywność na satysfakcjonującym poziomie, należy mieć pewne umiejętności z zakresu marketingu i analityki.

    Czy można samemu skonfigurować kampanię Google Ads?

    Google przykłada dużą uwagę do tego, by sam proces tworzenia kampanii był stosunkowo prosty, więc każdy, kto obsługuje komputer na biegłym poziomie, poradzi sobie także z tym zadaniem. Niestety jednak bez znajomości podstaw marketingu internetowego, a także tworzenia samych kampanii pod względem merytorycznym, trudno będzie o osiągnięcie dobrej efektywności. Jedną z największych przewag marketingu internetowego nad tradycyjnymi metodami jest to, że jest to stosunkowo tanie jeśli chodzi o ostateczny średni koszt pozyskania klienta.

    Firmom wyspecjalizowanym w marketingu online nie trzeba zlecać całkowitego przeprowadzenia kampanii i zarządzania nią. W przypadku dużych firm może to jednak być opłacalne. Mniejsze podmioty mogą jednak ograniczyć się do skorzystania z usługi optymalizacji i doradztwa w zakresie merytorycznym (na przykład wyboru fraz i późniejszej analizy wyników). Nawet jednorazowa konsultacja i wprowadzenie niewielkich zmian może spowodować, że efekty kampanii będą zdecydowanie lepsze, co oznacza lepsze wyniki przy mniejszym wydanym budżecie na Google Ads.

    Jak efektywnie wykorzystać możliwości reklamy Google Ads?

    Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu kampanii Google Ads jest nieprawidłowy dobór fraz. Wpływa to fatalnie na późniejszą sprzedaż produktów i usług, gdyż bezpośrednim pokłosiem takiej sytuacji jest po prostu niewyświetlanie się reklamy grupie docelowej. Spowoduje to, że reklamodawca wykorzysta budżet na kampanię, a nie osiągnie zamierzonych wyników sprzedaży. Jednym z mierników tego, że frazy są źle dobrane, jest wysoki współczynnik odrzuceń. Są to wejścia na stronę, po których nie następuje następne działanie, a internauta od razu wychodzi z witryny. Celem kampanii powinno być to, by jak najbardziej precyzyjnie dobrać słowa kluczowe pasujące do danego produktu lub usługi.

    Chcąc optymalnie dobrać słowa kluczowe trzeba skorzystać ze specjalistycznego oprogramowania analitycznego, a chcąc je optymalnie wykorzystać, trzeba też mieć trochę doświadczenia. Teoretycznie można to zrobić samemu, ale w praktyce jest to możliwe tylko w bardzo prostych przypadkach. W innych sytuacjach reklamodawca naraża się na utratę budżetu i nieosiągnięcie planowanych wyników, czego można łatwo uniknąć.

    Skuteczną kampanię SEM trzeba przede wszystkim dobrze zaplanować. Dobór słów kluczowych musi być poprzedzony rzetelną analizą tego, czym zajmuje się dana firma. Tylko w ten sposób można wybrać właściwe frazy i uniknąć wybrania takich, które pasują tylko z pozoru. Często jest tak, że frazy, które teoretycznie powinny pasować, mają ponadprzeciętnie niski współczynnik kliknięć. W takiej sytuacji warto przeprowadzić optymalizację kampanii i wprowadzić zmiany.

    Metody na poprawę konwersji kampanii

    Zanim wprowadzi się jakiekolwiek zmiany, trzeba jednak dokładnie przeanalizować wszystkie statystyki. Najwięcej powiedzą statystyki wyświetleń reklamy oraz kliknięć, jednak panel Google oferuje dużo więcej opcji, a ich interpretacja wymaga nieco doświadczenia. Bardzo pomocne okazuje się włączenie funkcji śledzenia konwersji, co pozwala na bieżące analizowanie tego, jak każda ze zmian wpływa na konwersję.

    Pierwszym etapem do poprawy konwersji jest lepsze dobranie słów kluczowych. Jeśli reklamodawca nie jest w stanie tego zrobić, z pomocą może przyjść doświadczony specjalista od marketingu internetowego, który ustali podobne, lecz bardziej precyzyjne słowa kluczowe, które zapewnią większa konwersję. Trzeba tu pamiętać o maksymalnie dokładnym wykorzystywaniu oprogramowania analitycznego udostępnianego przez Google, a także zewnętrznych dostawców programów do analizy prowadzonej na potrzeby marketingu.

    Jak zoptymalizować kampanię Google Ads?

    Jeśli słowa kluczowe zostały dobrze dobrane, można też ustawić wykluczające słowa kluczowe. Pozwalają one na wybranie słów kluczowych, na które reklama nie będzie wyświetlana. Przy umiejętnym wykorzystaniu tej możliwości można zwiększyć konwersję nawet kilkukrotnie.

    Bardzo dużo powie też przeanalizowanie tego, jaka jest skuteczność konkretnych słów kluczowych oraz sprawdzenie, jakie słowa kluczowe spowodowały, że reklama została wyświetlona. To pomoże ustalić dokładnie, jak podejść do doboru słów kluczowych dla danego produktu lub usługi. Zawsze trzeba pamiętać, że cały proces musi bazować na indywidualnym podejściu, gdyż ogólne schematy dają jedynie wytyczne, jak dobierać słowa kluczowe, podczas gdy ostatecznie za efektywność kampanii odpowiada specjalista, który się tym zajmuje.

    Kampania Google Ads – czy opłaca się robić to samemu?

    Ustawienie kampanii Google Ads jest dość proste, jednak jak widać można popełnić bardzo wiele błędów jeśli robi się to samemu. Dobrym rozwiązaniem dla właścicieli niewielkich firm, którzy nie zatrudniają specjalistów od marketingu, jest nauczenie się samemu obsługiwać panel Google i tworzyć kampanie, jednak nie bać się korzystać z usług specjalistów przynajmniej w zakresie doradztwa lub planowania kampanii.

    Zakres usług w tym zakresie może być bardzo zróżnicowany, a doświadczeni eksperci od marketingu online są w stanie elastycznie dopasować się do zróżnicowanych potrzeb klientów, gwarantując niekiedy świetne rezultaty pomimo relatywnie niewielkiego zakresu pracy. Efektywne ustawienie kampanii Google Ads wymaga bowiem doświadczenia i kompetencji, o które trudno osobom niezajmującym się tym na co dzień.

    Minimalny budżet na prowadzenie i obsługę kampanii Ads to 1199 zł netto. Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu.

      Są to działania płatne, których zadaniem jest pozyskanie ruchu płatnego CPC na stronę internetową?

      Budżet na działania płatne jest zależny od budżetu ora zakresu działań. Minimalny koszt to 1199 zł netto.

      Tak. Zawsze pracujemy na kontach klientów. Chętnie pomagamy w jego założeniu.

      Tak. Poprzez konto Google Ads (online) oraz w raporcie Google Data Studio.

      606 628 628