Strona główna SEM Kampanie GDN – kilka przykładów dobrych praktyk

Kampanie GDN – kilka przykładów dobrych praktyk

Autor InClick

Każdy przedsiębiorca ma wiele możliwości promowania swojego biznesu. Media społecznościowe, pozycjonowanie czy Google AdWords to narzędzia, które znają wszyscy. Są jednak i mniej popularne rozwiązania, które cieszą się dużą skutecznością. Wśród nich wymienić można kampanie GDN, czyli w sieci reklamowej Google Display Network. Kampanie w niej prowadzone, charakteryzują się dużymi zasięgami, dobrym targetowaniem i mnogością różnych form reklamowych. O czym warto pamiętać, chcąc skorzystać z kampanii GDN? Poznaj przykłady dobrych praktyk.

Czym jest Google Display Network?

Google Display Network nazywany w skrócie GDN jest globalną siecią reklamową, która umożliwia dotarcie z przekazem reklamowym do szerokiego grona odbiorców. Reklamy w sieci GDN wyświetlane są w formie graficznej i tekstowej. Pojawiają się m.in. w witrynach, na YouTube, Gmailu czy urządzeniach mobilnych. Wykorzystać je można zarówno do promowania nowego produktu, jak i zwiększania świadomości czy ekspansji związanej z rozwojem biznesu. Dzięki wszechstronności reklam GDN każdemu biznesowi przynieść mogą one znaczne korzyści, do których zalicza się:

  • Budowanie pozytywnego wizerunku i zaprezentowanie marki potencjalnym Klientom
  • Rozbudowane możliwości targetowania umożliwiają dotarcie do interesującej Klienta grupy odbiorców
  • Tworzenie atrakcyjnych kreacji reklamowych
  • Niskie koszty prowadzenia kampania
  • Wysoką efektywność reklam.

Należy jednak pamiętać, że sukces reklamowy osiągnie się tylko wtedy, gdy kampanie reklamowe GDN będą dobrze przygotowane. Kluczowe znaczenie ma tu ma odpowiednie targetowanie. Warto zaznaczyć, że Google Display Network daje wiele możliwości personalizowania kampanii reklamowej. Przed jej uruchomieniem warto się z nimi wszystkimi zapoznać i wybrać najlepszą dla własnego biznesu opcje. Jakie opcje najczęściej są wybierane?

  • Targetowanie na słowa kluczowe, inaczej nazywane targetowaniem kontekstowym; oznacza ono, że reklamy kieruje się na wcześniej ustaloną listę słów kluczowych; automaty Google samodzielnie wybierają odpowiednie miejsce docelowe, powiązane z tematyką wskazanych fraz;
  • Targetowanie demograficzne  – pozwala ono nakierować reklamy tylko na tych użytkowników sieci, którzy spełniają ściśle określone kryteria w zakresie wieku, płci, stanu rodzinnego; targetowanie demograficzne najlepsze rozwiązanie dla firm, które proponują produkty przeznaczone dla wąskiej grupy docelowej np. dla rodziców małych dzieci czy seniorów; Google cechy demograficzne swoich użytkowników określa na podstawie odwiedzanych witryn i parametrów przypisanych do konkretnej przeglądarki; należy mieć na uwadze, że wyszukiwarka nigdy w 100% nie określi danych demograficznych użytkownika, te są jedynie przypuszczalne.

Oprócz tego kampanię GDN można targetować na witryny, zainteresowania, tematy. Popularnym rozwiązaniem jest też łączenie różnych typów kierowania reklam, dzięki temu tworząc kampanię, pod uwagę można wziąć więcej niż tylko jedno kryterium. Przyjęcie takiej strategii pozwala na dokładniejsze personalizowanie reklam, ma jednak swoje wady – zmniejsza zasięg kampanii. Stąd też polecane jest ono reklamodawcom dysponującym mniejszym budżetem i kierujących swoją ofertę do wąskiej grupy docelowej.

Ile kosztuje reklama GDN?

Jedną z cech charakterystycznych reklam display jest atrakcyjny sposób rozliczania. Zależy on od tego, jakie cele chce się osiągnąć za pomocą kampanii reklamowej. Dostępne możliwości to:

  • rozliczenie za kliknięcie w reklamę (CPC) – model ten najlepiej sprawdza się przy kampaniach nakierowanych na konkretny cel np. wejście na witrynę czy landing page;
  • rozliczenie za tysiąc wyświetleń reklamy (CPM) – sprawdza się przy kampaniach zasięgowych, promujących nową markę lub produkt.  

Dlaczego warto inwestować w Google Display Network?

Prowadzenie kampanii Google Display Network jest dobrym sposobem na promowanie swojej firmy. Inwestując w kampanię GDN uzyskuje się dostęp do globalnej sieci reklamowej, generującej miliardy odsłon dziennie. Duże zasięgi reklamy GDN zawdzięczają temu, że pojawiają się zarówno na setkach dużych stron www, jak i tych mniejszych. Dzięki powszechności przekazu zyskuje się niemal pewność, że użytkownik Internetu (o ile znajduje się w grupie docelowej) zobaczy reklamę i to bez względu na to, jakie strony odwiedza i na jakim urządzeniu. Warto jednak zaznaczyć, że kampanie GDN nie wyświetlają się „byle komu”. Targetowanie w Google Display Network jest bardzo zaawansowane. Rozbudowane systemy pozwalają łączyć ze sobą kierowanie behawioralne i kontekstowe, a dzięki temu tworzyć niestandardowe sieci skrojone na miarę potrzeb każdego biznesu.

Korzyścią z Google Display Network jest również możliwość prowadzenia kampanii remarketingowych. Jak pokazują badania użytkownik, zanim kupi dany produkt czy usługę, przynajmniej kilka razy odwiedza stronę www. Dzięki remarketingowi można przypomnieć mu i zachęcić do sfinalizowania zakupów. Remarketing działać będzie też pozytywnie na budowanie wizerunku brandu.

Kampanie GDN – przykłady dobrych praktyk – formy reklamy

Dobrych rad jak prowadzić kampanie GDN nie brakuje. Specjaliści z zakresu Google Display Network radzą, aby tworzyć kreacje przyciągające uwagę i budujące zaangażowanie. Najpopularniejsze, a przy tym najatrakcyjniejsze formy reklam GDN to:

  • reklamy elastyczne – ten typ reklamy można stworzyć automatycznie przez system reklamowy; wystarczy tylko posiadać przygotowany nagłówek, opis, logo oraz grafikę; elementy te zostają dopasowane do dostępnej przestrzeni reklamowej i stanowią integralną część witryny;
  • reklamy graficzne – wyświetlane są one w formie obrazu; figuruje na niej logo i wezwanie do działania, a także nagłówek i opis; pojawić się mogą szczegółowe informacje o promowanym produkcie usłudze, marce;
  • reklamy dynamiczne – pojawiają się one w wynikach wyszukiwania i wyświetlane są na podstawie treści, które znajdują się na stronie objętej kampanią reklamową;
  • reklamy lightbox – jest to interaktywny format reklamowy, który świetnie sprawdza się przy pozyskiwaniu nowych odbiorców; chętnie wchodzą oni w interakcje z tego typu kreacjami; lightbox może przybierać formę zdjęć lub filmu;
  • reklamy aplikacji – jest ona wyświetlana w usługach Google takich jak sieci reklamowe, wyszukiwarka, YouTube, Google Play.

Google Display Network daje możliwość stworzenia różnorodnych kreacji. To, dlatego nie warto ograniczać się do jednej. Pamiętać należy, że do każdej persony marketingowej przemówi inny obrazek czy nagłówek. Dobrze więc zastanowić się nad stworzeniem reklamy dla każdej persony osobnego przekazu. Jeśli nie masz takiej możliwości, to stwórz co najmniej 3 kreacje i uruchom je równolegle, testując.

Kampanie GDN – przykłady dobrych praktyk – przekaz

Reklamy GDN można kierować zarówno do nowych, jak i stałych klientów. Dobre praktyki w tym zakresie mówią, aby kampanie do każdej z grup przeprowadzać osobno. Dzięki temu można do nich kierować odmienny, dostosowany do ich potrzeb przekaz. Nowego klienta można zachęcać do odwiedzenia strony internetowej i pokazać im bestsellerowe produkty z oferty. Na dobry początek warto także zaproponować rabat na start. Kody promocyjne sprawdzają się też przy budowaniu lojalności już pozyskanych wcześniej klientów. Przekaz do nich warto też uzupełnić o oferty cross  – i up sellingu.

Kampanie GDN – przykłady dobrych praktyk – targetowanie

Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że najważniejszą kwestią w efektywnym reklamowaniu się w Internecie jest targetowanie. Mówiąc najprościej, jest to takie ustawienie reklamy, aby trafiała ona do osób najbardziej zainteresowanych ofertą marki. W przypadku kampanii GDN targetowanie może być różnorodne i pokrótce opisałem je powyżej. Dobrą radę, jaką mogę jeszcze dać, jest to, aby dokładnie przemyśleć, do kogo chce się targetować reklamę. Pomocą będzie tu wcześniejsze opracowanie person marketingowych marki. Warto też pamiętać, że nie jesteśmy nieomylni. Nawet posiadając persony marketingowe, trzeba pamiętać o testowaniu różnych kierunków targetowania. Zalecam więc utworzenie kilku grup reklam z różnym targetowaniem. Po kilku- kilkunastu dniach będzie można ocenić, które reklamy przynoszą najlepszy efekt.

Dobrą radą jest też stosowanie w targetowaniu wykluczeń – jest to szczególnie ważne w przypadku targetowania na słowa kluczowe. Jest o tyle istotne, że niektóre frazy kluczowe mogą powodować trafienie z komunikatem do niewłaściwej grupy odbiorców. Np. marka reklamująca kosmetyki dla kobiet, powinna wykluczyć słowa takie jak samochodowe, dla zwierząt, męskie itp. Wykluczenia można też stosować przy targetowaniu na miejsca docelowe. Pomoże ono uniknąć wyświetlania reklam na tzw. zaparkowanych domenach (o złych adresach, tylko z linkami reklamowymi), stronach z błędami, grach czy aplikacjach na GMob na komórki.

Kampanie Google Display Network właściwie ustawione i sprawnie zarządzane są w stanie generować bardzo dobre wyniki sprzedażowe. Co więcej, dla niektórych branży np. eventowej czy human resources można uzyskać znacznie lepsze wyniki niż przy standardowej reklamie w sieci wyszukiwania. Kierowanie się dobrymi praktykami w ujęciu długofalowym będzie skuteczną formą reklamy jednak nie tylko w odniesieniu do tych branż, ale i każdego innego producenta czy marki.

1. Czym jest Google Display Network?

Jest to globalna sieć marketingowa. Sprawia, że reklamy w formie tekstowej lub graficznej wyświetlają się między innymi w serwisach YouTube czy Google.

2. Jakie korzyści przynosi Google Display Network?

Umożliwia budowanie pozytywnego wizerunku firmy, oferuje rozbudowane możliwości targetowania, a koszty korzystania z tej sieci są bardzo niskie. Efektywność reklam jest z kolei wysoka.

3. Jakie są sposoby rozliczania GDN?

Istnieją dwie opcje rozliczania. Pierwsza z nich oferuje rozliczenie za kliknięcie w reklamę, zaś druga za 1000 wyświetleń reklamy.

4. Jakie są najpopularniejsze formy reklam GDN?

Warte uwagi są reklamy elastyczne, reklamy graficzne, reklamy dynamiczne, reklamy lightbox oraz reklamy aplikacji. Wybór odpowiedniego rodzaju zależy od profilu i charakterystyki firmy.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628