Strona główna Darmowe porady SEO Kody odpowiedzi a SEO – co jest ważne?

Kody odpowiedzi a SEO – co jest ważne?

Autor InClick

Kody statusu HTTP są jednym z najważniejszych elementów działań SEO w witrynie internetowej. Optymalizacja adresów URL zwiększa widoczność strony WWW, zapewnia jej optymalne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google i poprawia marketing internetowy. Do określenia statusu kodów i wykrycia ewentualnych problemów Twojej strony możesz wykorzystać profesjonalne narzędzia takie jak Screaming Frog czy Google Search Console.

Co to jest kod odpowiedzi HTTP i jak wpływa na SEO?

Kod odpowiedzi HTTP to informacja zwrotna, jaką daje serwer po otrzymaniu żądania pliku. Mówi o tym, w jaki sposób strona się ładuje i – jeśli nie wystąpi żaden błąd w ładowaniu – zwykle jest niewidoczna dla użytkownika, który korzysta z wyszukiwarki internetowej. W zależności od kodu statusu HTTP, za pomocą którego odpowie witryna, boty Google zakończą lub nie jej przeglądanie.

Odpowiedź serwera reprezentowana jest przez liczby trzycyfrowe, przy czym pierwsza z nich informuje o klasie kodu.

  • 1XX – przedstawiają one prośby o informację i sygnalizują, że żądanie zostało odebrane, a proces może być kontynuowany.
  • 2XX – informują, że żądanie zostało pomyślnie odebrane i zaakceptowane. Są one najbardziej pożądane w SEO. Kod 200 oznacza, że wszystko działa tak, jak powinno, a link juice zapewnia większą moc strony i ma wpływ na jej awans w wynikach wyszukiwania Google. Strona będzie się wyświetlać poprawnie.
  • 3XX – kody przekierowania. Informują o tym, że w celu pomyślnego zakończenia żądania konieczne są dodatkowe akcje. Kod 301 oznacza, że witryna została przeniesiona pod nowy adres URL. Zwykle w takim przypadku ze strony użytkownika wysyłane jest nowe żądanie do przekierowanego adresu URL i jeśli po tym otrzymana zostanie odpowiedź 200, strona zostanie zindeksowana. W miarę możliwości należy jednak unikać takich zachowań na stronie. Odpowiedzi 302 i 307 informują o tymczasowym przekierowaniu do innego zasobu. Numer 304 oznacza natomiast, że treść podstrony nie jest zwracana w normalnym trybie i nie będzie widoczna dla Google.
  • 4XX – inaczej nazywane są kodami błędu. Sygnalizują, że żądanie nie może zostać zrealizowane. Mają one najgorszy wpływ na SEO i doświadczenia użytkownika.
  • 5XX – oznaczają błędy po stronie serwera.

Dlaczego kody statusu HTTP odgrywają kluczową rolę w SEO witryny? Dlatego, że wpływają na doświadczenie użytkownika na stronie oraz pozwalają poprawić pozycję w rankingu w wyszukiwarce.

Sprawdź, jak serwis zgłasza się do Google

Wykrywanie i naprawiane kodów odpowiedzi na stronie pozwoli Ci zwiększyć szybkość strony i polepszyć doświadczenia użytkownika związane z przeglądaniem Twojej witryny czy sklepu internetowego. Wspomoże też roboty Google – dzięki ciągłej optymalizacji strony Google będzie mogło w łatwy sposób przeszukiwać Twoje zasoby i pozycjonować adresy URL coraz wyżej. Pozwala to znacząco zwiększyć ruch na stronie.

Co najważniejsze, kontrola kodów informacji HTTP na Twojej stronie pozwoli Ci skupić się wyłącznie na tych podstronach, na których występują poważne błędy żądań. Dzięki temu włożysz wysiłek tylko tam, gdzie jest on potrzebny.

Aby sprawdzić odpowiedzi HTTP, możesz wykorzystać zarówno bezpłatne, jak i płatne narzędzia. Najczęściej stosowane są:

Google Search Console

To należące do Google Analytics narzędzie gwarantuje niemal 100-proc. niezawodność, z jaką można śledzić adresy URL składające się na domenę internetową. Jeśli chcesz przeanalizować swoją stronę lub sklep internetowy, w zakładce sprawdzania adresów URL wprowadź adres witryny, a narzędzie wyświetli Ci wszystkie odpowiedzi HTTP dla danej strony.

Screaming Frog

Narzędzie to pozwoli Ci przeprowadzić audyt w kodzie HTTP wszystkich możliwych do śledzenia adresów URL danej strony. Informacje o statusie poszczególnych stron znajdziesz w zakładce Kody odpowiedzi. Możesz je też przefiltrować na podstawie klasy kodu.

Ayima Redirect Path

To rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome pozwoli Ci sprawdzić kody odpowiedzi HTTP, w tym o wszystkich możliwych przekierowaniach.

Problemy związane z kodami 4XX i 5XX

Najważniejsze z punktu widzenia pozycji w wynikach wyszukiwania kody odpowiedzi serwera to kody błędów 4XX oraz 5XX.

Błąd 401

Status ten jest zwracany, jeśli żądana witryna wymaga uwierzytelnienia. W takim przypadku strona nie będzie indeksowana.

Błąd 403

Oznacza on, że serwer nie może odpowiedzieć na żądanie, ponieważ dostęp do docelowej strony został zablokowany. W takim przypadku również strona nie będzie indeksowana.

Błąd 404

Kod 404 informuje, że serwer nie może znaleźć żądanego zasobu. Nie pogarsza on znacznie SEO strony, ale ma duży wpływ na korzystanie z niej i pogarsza doświadczenia użytkownika. Jeśli strony, które zwracają statusy HTTP 404, mają duży ruch lub do tej strony prowadzą linki, możesz użyć przekierowania 301 do najbardziej powiązanej tematycznie części strony.

Błąd 410

W takim przypadku serwer również nie może znaleźć żądanego zasobu, a jego brak uważany jest za trwały. Daje on robotowi wyszukiwarki znak, że podstrona nie powróci i że nie skonfigurowano żadnego adresu do przekierowania. W efekcie Googlebot przestanie ją odwiedzać. Aby rozwiązać ten problem, usuń wszystkie linki z treści na stronie, które prowadzą do strony 410.

Błąd 500

Wskazuje na wystąpienie nieoczekiwanego błędu, przez który żądanie nie mogło zostać zrealizowane. Strony takie mogą zostać usunięte z indeksu przez Google, choć nie dzieje się to od razu. Wiedz jednak, że wyszukiwarki preferują witryny, które są dobrze utrzymane i właśnie takie promują w wynikach wyszukiwania. Napraw ten błąd, jak tylko go zauważysz.

Błąd 503

Oznacza tymczasowy błąd serwera witryny i może wskazywać na prace konserwacyjne lub przeciążenie. Jeśli zdarza się sporadycznie, nie ma większego wpływu na SEO, a strona internetowa nie zostaje natychmiast usunięta z indeksu – podobnie jak w przypadku opisanego wcześniej statusu 500. Może się tak jednak stać, jeśli problem będzie powtarzał się przez długi czas.

Kody HTTP odgrywają podwójną rolę w pozycjonowaniu witryny internetowej i są jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. Optymalizują doświadczenia użytkownika, który korzysta z wyszukiwarki Google i poprawiają pozycję strony w wyszukiwarkach. Największe znaczenie dla SEO mają kody błędów klienta 4XX oraz błędów serwera 5XX. Ich szybkie zweryfikowanie i wyeliminowanie ma ogromny wpływ na pozycjonowanie stron i powinno stanowić stały punkt strategii SEO.

Dowiedz się, czym są kody odpowiedzi HTTP i jakie są ich rodzaje. W tym artykule przeczytasz też, w jaki sposób rozwiązać problemy związane z poszczególnymi kodami.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628