Strona główna SEO Migracja strony WWW a SEO

Migracja strony WWW a SEO

Autor InClick

Zmiana hostingu może spowodować, że Twoja witryna zacznie działać zdecydowanie szybciej, niezawodnie, co pozytywnie wpłynie na jej odbiór przez internautów, spowoduje, że lepsza będzie konwersja, a także serwis będzie mieć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Zanim jednak witryna zacznie działać na nowym serwerze, powinieneś pamiętać o ważnych zasadach, których musisz się trzymać, aby efekty przenosin były oczekiwane. O czym pamiętać przy migracji witryny pod kątem SEO?

Migracja strony to nie tylko zmiana serwera

Mając na myśli migrację strony WWW, może Ci chodzić nie tylko o zmianę usługi serwerowej, ale również m.in. o przenosiny witryny na nowy system CMS – i to wówczas istnieje najwięcej zagrożeń, które mogą negatywnie wpłynąć na SEO. W przypadku samej zmiany usługi serwerowej często migracja jest w cenie, zatem zajmie się tym specjalista, który przeniesie witrynę 1:1 na nową maszynę. Struktura strony pozostanie taka sama, identyczne będą adresy URL, a serwis nie zostanie wyłączony na czas przenosin.

Jeśli przenosisz witrynę na bardziej wydajny serwer, to efektem zmiany może być szybsze ładowanie się serwisu, wyższe pozycje w Google, wyższa konwersja i nie tylko. W przypadku gdy dana firma nie oferuje darmowej migracji, to sam musisz znaleźć do tego fachowca albo spróbować zrobić to samodzielnie. Tutaj licz się z ryzykiem wystąpienia błędów, takich jak:

  • Problem z przeniesieniem bazy danych.
  • Błąd połączenia z bazą danych – w wyniku niedodania w pliku konfiguracyjnym prefiksu albo podania nieodpowiednich danych bazy.
  • Strona nie działa – może tak się stać np. w wyniku usunięcia pliku konfiguracyjnego strony albo nieodpowiednich ustawień w .htaccess.

Jeśli nie masz doświadczenia w przenoszeniu strony WWW na inny serwer, to najlepiej skorzystaj z pomocy specjalisty. W przeciwnym wypadku istnieje duże ryzyko wystąpienia przeróżnych problemów, niedostępności serwisu, co też negatywnie wpłynie na jej widoczność. Obecnie w przypadku zdecydowanej większości usług serwerowych migracja jest w cenie usługi, więc nie musisz się tym kłopotać. Jeśli dany hosting korzysta z systemu DirectAdmin i przenosisz się do innego, który również bazuje na tym rozwiązaniu, to wystarczy, że skorzystasz z możliwości wykonania ręcznej kopii, którą później odtworzysz na nowej usłudze serwerowej. Pozostanie Ci tylko wprowadzanie zmiany w ustawieniach bazy danych.

Źródło: https://cyberfolks.pl/

O czym natomiast powinieneś pamiętać, jeśli zmieniasz system CMS? W tym przypadku ryzyko problemów jest znacznie większe, szczególnie pod kątem SEO. Popełnienie błędów może spowodować, że utracisz dużą część widoczności w Google.

Migracja strony WWW na inny CMS a SEO

Stara zasada mówi, że jeśli z widocznością Twojej witryny w Google jest wszystko w porządku, to lepiej, abyś nie decydował się na diametralne zmiany – szczególnie pod względem struktury serwisu. To może spowodować, że stracisz część widoczności, nawet jeśli w czasie migracji prawidłowo wykonasz wszystkie niezbędne kroki. Jeśli jednak nie ma innej opcji, to powinieneś przejść do niezbędnych kroków poprzedzających przeniesienie witryny na nowy system.

Przekierowania 301

Jednym z największych wyzwań przy zmianie struktury witryny jest wykonanie przekierowań 301, tzn. spowodowanie, że robot Google i internauci zostaną automatycznie przekierowani na nowy adres. Jednocześnie jest to komunikat, że została wykonana trwała zmiana, a nie tymczasowa – 301 tutaj już pozostanie. Tym samym przenosisz moc SEO podstrony na inną. Problem w tym, że nie jest przekazywane 100 proc. mocy. Matt Cutts potwierdził dawno temu, że przy korzystaniu z przekierowania 301 jest tracone 15 proc. mocy. Bez względu na to, ile aktualnie to wynosi, jest jasne, że część mocy jest tracona.

Musisz przekierować wszystkie dotychczasowe adresy na nowe. Robienie tego w pliku .htaccess wiąże się z dużym ryzykiem popełnienia błędów, dlatego lepiej skorzystaj z pluginu, który Ci to ułatwi. Niestety, ale w przypadku dużych stron przed Tobą mnóstwo pracy.

Aktualizacja mapy strony

Po modyfikacji struktury witryny koniecznie powinieneś powiadomić o zmianach Google – zaktualizuj adresy URL, które znajdują się w mapie serwisu. Dzięki temu przyśpieszysz przeindeksowanie strony. Nawet jeśli internauci będą klikać w Google stare adresy, to i tak dzięki 301 zostaną przekierowani na nowe.

Ponownie zweryfikuj stronę w Google Search Console

Jeśli miałeś dodany kod weryfikacyjny w sekcji <head> witryny, to po przenosinach na nowy CMS nie ma go w pliku, chyba że został dodany już na etapie tworzenia witryny. To samo dotyczy weryfikacji poprzez dodanie pliku na serwer – też zapewne zniknął. Zatem skorzystaj z odpowiadającej Ci formy weryfikacji, aby dalej mieć dostęp do danych dotyczących działania Twojej witryny, jej wyszukiwania, błędów indeksowania i nie tylko. Ułatwi Ci to wykrycie ewentualnych błędów, które pojawiły się po migracji.

Dodaj meta dane i alty dla obrazków

Jeśli te informacje nie były dotąd umieszczone w serwisie, to warto zrobić to jeszcze przed przenosinami. To samo dotyczy tagów alt dla obrazków.

Aktualizacja linkowania wewnętrznego

Adresy URL na stronie powinny być docelowe, a nie przekierowane, dlatego niezbędne jest wprowadzenie zmian pod tym kątem. Zaktualizuj odnośniki na nowe. Niestety to żmudna praca, szczególnie w przypadku zmiany struktury, jednak niezbędna. Dzięki temu zmniejszasz ryzyko znacznej utraty widoczności.

Sprawdź, z jakich korzystasz wtyczek

Możliwe, że dotąd pluginy na Twojej stronie były odpowiedzialne za automatyczne linkowanie wewnętrzne, podobne wpisy prezentowane pod artykułem, wyświetlanie danych strukturalnych – np. gwiazdek, za pomocą których oceniasz treści. Każde z tych rozwiązań jest wyzwaniem. Jeśli zmieniasz CMS na inny, to powinieneś znaleźć alternatywne pluginy, do których zostaną przeniesione dane, ale tutaj już trudno będzie Ci się obyć bez pomocy eksperta.

Sprawdź pliki .htaccess i robots.txt

Możliwe, że projektujący witrynę umieścił w nich zapisy, które powodują, że Google nie indeksuje strony albo z założenia robot ma jej w ogóle nie przeglądać. To częsty problem – zweryfikuj tę kwestię, zanim uruchomisz serwis na nowym systemie CMS.

Testuj witrynę przed przenosinami na nowy silnik

Najlepiej zrobisz, jeśli najpierw przeniesiesz stronę na konto testowe, wyłączysz indeksowanie witryny i wtedy zaczniesz sprawdzać, czy wszystko działa, jak należy. Najlepiej, aby przenosiny były zawsze realizowane pod okiem specjalisty SEO – wtedy zmniejszasz ryzyko popełnienia błędów. Licz się jednak z tym, że zmiana struktury serwisu będzie się wiązać ze stratami, a od tego, jak zostanie zrealizowana migracja, zależy, jaki będzie efekt.

Migracja na nowy CMS a SEO

Jeśli nie musisz przenosić się na nowy CMS i zmieniać struktury serwisu, to tego nie rób. Lepszym rozwiązaniem może być zmiana motywu, ale oczywiście są i takie przypadki, gdzie nowy CMS otworzy przed Tobą liczne możliwości rozwijania serwisu pod kątem SEO i nie tylko.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628