Spis treści:
Pozycjonujesz stronę? Potrzebujesz zatem wielu narzędzi, które zdecydowanie ułatwią Ci pracę. Niestety, ale narzędzia w branży SEO nie należą do najtańszych. Na szczęście są też takie, z których możesz korzystać całkowicie za darmo albo przynajmniej w ograniczonej wersji są dostępne bezpłatnie. Na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę?
Ahrefs
Jedno z najpopularniejszych narzędzi w branży, które jest kojarzone głównie z analizowaniem profilu linkowego witryny, ale poza tym daje Ci możliwość skorzystania z wielu innych funkcji. Ciekawym rozwiązaniem są w nim audyty, dzięki którym dowiesz się o problemach, które występują na Twojej stronie, np. stronach 404, niepodlinkowanych podstronach, odnośnikach do nieistniejących URL-i i nie tylko.
Ahrefs jest płatnym oraz kosztownym narzędziem, ale jeśli potrzebujesz go wyłącznie do analizowania witryn, które są Twoje albo masz je w Google Search Console, to możesz skorzystać z opcji bezpłatnej. Wystarczy, że zweryfikujesz strony po zalogowaniu się do narzędzia. W tym przypadku nie otrzymujesz dostępu do wszystkich danych, ale do zdecydowanej większości. To jedno z najcenniejszych narzędzi, z którego możesz korzystać bez opłat. Jeśli jednak chcesz analizować również konkurencję, to wówczas potrzebujesz już płatnego rozwiązania.

Google Search Console
Google daje Ci możliwość skorzystania z wielu rozwiązań bez opłat – narzędzia te zdecydowanie przydadzą Ci się w rozwijaniu widoczności Twojej witryny. Dzięki Google Search Console możesz pozyskiwać mnóstwo ciekawych danych. Należą do nich na pewno te, które dotyczą ruchu organicznego. Możesz sprawdzić, jakie zapytania generowały największą liczbę odwiedzin, jak to wyglądało w poszczególnych dniach, które podstrony były najczęściej klikane, a także ile wynosi współczynnik CTR dla poszczególnych URL-i.
Ponadto GSC dostarcza mnóstwo informacji dotyczących indeksowania strony – możesz zgłosić materiał, który chcesz, aby się znalazł w indeksie Google, a także sprawdzić, jakie błędy związane z indeksowaniem występują w Twojej witrynie. Dowiesz się także, czy strona spełnia wymagania pod względem Core Web Vitals, prawidłowo się wyświetla na urządzeniach mobilnych i nie tylko. Żeby uzyskać te dane, musisz najpierw zweryfikować witrynę w GSC.

Google Data Studio
To już rozwiązanie, które przyda się przede wszystkim tym, którzy prowadzą kampanie SEO dla klientów. Dzięki Google Data Studio możesz ograniczyć do minimum czas potrzebny do przygotowania atrakcyjnych i dostarczających wszystkie niezbędne dane raportów.
Automatycznie do takiego pliku z raportem mogą trafiać dane m.in. z Google Search Console, Google Analytics, a także z wielu innych narzędzi. To oznacza, że atrakcyjny plik przygotujesz dosłownie za pomocą kilku kliknięć, a co miesiąc będziesz tylko generować nowy na podstawie utworzonego szablonu. To bardzo wygodne rozwiązanie, a ponadto raport jest prezentowany klientowi w atrakcyjnej formie. Nie musi się zastanawiać, o co chodzi, przeglądać wielu plików. Wszystko może być podane w jednym.

Screaming Frog
Narzędzie to jest jednym z najpopularniejszych crawlerów, jakie są dostępne na rynku. Analizuje witrynę i przekazuje mnóstwo danych na temat strony, ale to nie tak, że jest dostępne całkowicie za darmo. Bez opłat przeanalizuje maksymalnie 500 adresów URL, zatem jest zdecydowanie wystarczające w przypadku małych serwisów. Czego się możesz z niego dowiedzieć? Narzędzie powie Ci między innymi, jaki status zwracają poszczególne podstrony. Ustalisz, które nie mają wypełnionych meta tagów. Dowiesz się również, co się znajduje w tagu H1, a także wytypujesz, jakie podstrony w serwisie są najlepiej podlinkowane wewnętrznie.
To znakomite narzędzie SEO, które dla wielu specjalistów jest tym kluczowym i niezbędnym. Oczywiście są również inne crawlery, ale ten szczególnie wyróżnia się na ich tle. Jest od lat rozwijany, ale korzystanie z niego bez ograniczeń wymaga zainwestowania w płatną wersję.

PageSpeed Insights
Narzędzie, które szczególnie dużą popularnością cieszyło się wówczas, gdy Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy w postaci Core Web Vitals. Wtedy internauci zaczęli się bardziej niż dotychczas interesować kwestią działania witryny, jej ładowania się, a także wyników CWV. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się, jak pod tym kątem wypada Twój serwis i które elementy powodują, że wyniki nie są idealne. To znaczy, że otrzymasz rekomendacje dotyczące tego, co powinieneś zmienić, aby witryna szybko się ładowała i spełniała oczekiwania Google pod względem CWV.
Najcenniejsze informacje znajdziesz wśród opcji Możliwości i Diagnostyka – tutaj dowiesz się, jakie elementy powodują, że Twój wynik jest taki, a nie inny.

Planer słów kluczowych Google Ads
Ważnym etapem w SEO jest analiza fraz, tzn. wytypowanie takich, które powinny się znaleźć w Twojej witrynie, aby odbiorcy mogli ją znaleźć. Istnieje wiele narzędzi, które dostarczają mnóstwo danych, ale są odpłatne. Natomiast są i takie, z których skorzystasz bez opłat. Doskonałym przykładem jest Planer słów kluczowych Google Ads. Natomiast nie ograniczaj się wyłącznie do tego rozwiązania. Popularne polskie narzędzie o nazwie Senuto możesz testować za darmo przez 14 dni. Bez opłat w ograniczonym zakresie skorzystasz również z takich narzędzi jak keywordtool.io, a także https://answerthepublic.com/. Mając dane z kilku rozwiązań, zyskujesz możliwość wytypowania fraz, które wykorzystasz do optymalizacji witryny. Wytypujesz zapytanie, które daje największe możliwości konwersji – często wyszukiwane, o wysokim CPC. Jest ono konkurencyjne, ale daje też największe szanse na konwersje.

Test optymalizacji mobilnej
Trudno sobie wyobrazić, aby obecnie strona WWW mogła nie dostosowywać się do urządzeń przenośnych. Jest to konieczne ze względu na oczekiwania użytkowników – większość internautów przegląda witryny, korzystając ze smartfonów. Jeśli serwis nie będzie się prawidłowo wyświetlać, to prawdopodobnie szybko zostanie zamknięty. Poza tym dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych jest również czynnikiem rankingowym Google – jeśli chcesz, aby strona konwertowała, to potrzebujesz dopasowanego serwisu. Czy na pewno wszystko jest w porządku? Do weryfikacji tego wykorzystaj darmowe narzędzie od Google – https://search.google.com/.
Pamiętaj! Nie wystarczy sprawdzenie strony głównej – weryfikuj różne podstrony. Gotowe dane na ten temat znajdziesz również w Google Search Console. Tam bez testowania kolejnych URL-i dowiesz się, w przypadku których występują błędy i jakie one są.

HubSpot Website Grader
Narzędzie, które sprawdzi Twoją witrynę pod kątem wielu parametrów, m.in. pod względem wydajności, SEO, dostosowania do urządzeń mobilnych i bezpieczeństwa. Zatem uzyskujesz pewne wskazówki dotyczące tego, co możesz zmienić w witrynie, aby działała lepiej, szybciej i była lepiej dostosowana do wymagań algorytmu Google. To jedno z wielu takich rozwiązań. Możesz je całkowicie za darmo testować przez 14 dni.

Google Trends
Czy wiesz, że 15 proc. wyszukiwań w Google każdego dnia to zapytania, które nigdy wcześniej nie były wysyłane? To powoduje, że nie wystarczy raz opracować listę słów kluczowych, zoptymalizować witrynę i spocząć na laurach. Co jakiś czas zaglądaj do Google Trend. Z tego narzędzia dowiesz się, jakie zapytania związane z Twoją branżą w ostatnim czasie najbardziej zyskiwały na popularności. Warto zoptymalizować pod nie witrynę, przygotować landing page, wykorzystywać ich aktualną popularność i być może – pozyskiwać klientów.

Opisane rozwiązania umożliwiają korzystanie z nich bez opłat – przynajmniej w ograniczonym zakresie. Narzędzia są niezbędne do odniesienia sukcesu – potrzebujesz ich do ustalenia fraz kluczowych, sprawdzenia profilu linkowego i wielu innych zadań.