Strona główna e-commerce Opisy kategorii w sklepie – o czym pamiętać?

Opisy kategorii w sklepie – o czym pamiętać?

Autor InClick

W zdecydowanej większości najpopularniejszych sklepów WWW znajdziesz opisy kategorii i podkategorii. Są one różnej długości, umieszczone w różnych częściach danej podstrony, mają odmienną konstrukcję, więc skąd masz wiedzieć, które są optymalne? Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać, tworząc i wdrażając opisy kategorii w sklepie.

Dlaczego warto mieć opisy kategorii?

Użytkownik, który wejdzie na stronę danej kategorii, od razu widzi, co się w niej znajduje, tzn. jakie produkty. Zatem – czy potrzebuje przewodnika w postaci opisu? Jego dodanie ma sens przede wszystkim ze względu na SEO strony, ale nie tylko. Możliwe jest, że internauta trafi do kategorii, która niewiele będzie mu mówić. Zobaczy produkty, ale nie do końca będzie wiedzieć, jakie jest ich zastosowanie. Opis kategorii może mu w tym pomóc, o ile oczywiście będzie odpowiednio skonstruowany i będzie się rzucać w oczy. Wystarczy, że internauta zobaczy nagłówek w formie pytania: Do czego służą [nazwa produktu]?, a być może już to zachęci go do zapoznania się z treścią. Oto dlaczego warto mieć opisy kategorii:

  • Edukacja użytkowników – nie jest tak, że każdy internauta rozpocznie przeglądanie produktów z danej kategorii od przeczytania opisu. Prawdopodobnie zrobi tak niewielki odsetek. Natomiast, jeśli ta część użytkowników zapozna się z tym contentem, dowie się z niego czegoś praktycznego, to prawdopodobnie podziała to na plus dla danego sklepu.
  • Linkowanie wewnętrzne – opis może zawierać odnośniki prowadzące do innych kategorii, a także do innych produktów, co ma pozytywny wpływ na widoczność tych podstron w Google, a także stanowi korzyść dla użytkownika. Może się on z tej treści przenieść bezpośrednio do innej, powiązanej z nią, która może go zainteresować.
  • Przemycanie słów kluczowych – jednym z celów powstania opisów kategorii jest dodanie treści na tych podstronach, aby nie składały się one wyłącznie z listy produktów. Jednocześnie ten content daje nam możliwości optymalizacji treści pod słowa kluczowe najważniejsze dla tej podstrony, możemy dodawać do niego frazy z długiego ogona i tym samym wpływać na zwiększenie widoczności danej podstrony.

W zasadzie trudno doszukać się wad wdrożenia opisów kategorii, natomiast w przypadku dużych sklepów jest to działanie wymagające poświęcenia wiele czasu. Są takie serwisy, które składają się z setek kategorii, tak więc przygotowanie i wprowadzenie ich wszystkich wymaga sporej inwestycji i zaangażowania, ale nie zmienia to faktu, że warto. O ile pod innymi względami witryna jest dopracowana, ma solidny profil linkowy, to dodanie tych opisów powinno się przełożyć na lepszą widoczność w SERP-ach.

Jak napisać dobre opisy kategorii?

Przygotowanie treści na takie podstrony wymaga odpowiedniego podejścia. Nie wystarczy, że napiszesz byle jaki content. Prawdopodobnie nawet bez szczególnej analizy stworzysz taki, który przyniesie Ci pewne korzyści, ale zdecydowanej lepiej postawić na narzędzia SEO, które pomagają zbudować wysokiej jakości opis. Oto reguły, które powinieneś znać, by osiągnąć oczekiwany efekt:

Lokalizacja opisu

To kwestia, która często budzi wątpliwości. Umieścić opis nad listingiem produktów czy pod nim? Z jednej strony dodanie treści na górze powoduje, że internauta musi scrollować, aby dotrzeć do oferty, a z drugiej – trudno oczekiwać, że przeczyta opis, który znajduje się na dole. Z punktu widzenia SEO opis powinien się znajdować jak najwyżej w kodzie strony, natomiast patrząc na UX, optymalnie, aby najpierw pojawiły się produkty. Dobrym i praktykowanym rozwiązaniem jest umieszczenie krótkiego opisu nad asortymentem, a jego rozszerzenia pod nim, jak w poniższym przykładzie.

Źródło: https://casiomusic.pl/produkty/pianina-cyfrowe/

Kolejnym sprawdzonym pomysłem jest zamieszczenie całego opisu nad produktami, ale dla użytkownika widoczny będzie tylko fragment treści, a reszta po kliknięciu np. „Czytaj więcej” czy „Pokaż całość”.

Źródło: https://www.bee.pl/9294-suplementy-diety-8250-blonniki

W przypadku gdy nie odpowiadają Ci takie propozycje, postaw na umieszczenie opisu kategorii pod listingiem produktów. Nie jest to rozwiązanie optymalne, ale na pewno lepsze od całkowitej rezygnacji z tej treści na stronie.

Źródło: https://www.zalando.pl/odziez-damska-bielizna/

Co o lokalizacji opisu twierdzi Google? John Mueller sugeruje, aby zawsze znajdował się w miejscu widocznym dla użytkownika. Przewiń video do 7 minuty 18 sekundy – tam wypowiada się na ten temat.

Długość opisu

W sieci możesz się spotkać z opisami różnej długości – zarówno bardzo krótkimi, jak i takimi, które są jak obszerne artykuły. Jak zatem podejść do tej kwestii? Rekomendowanie, by opis miał 1000 czy 5000 zzs nie ma większego sensu. Jeśli tworzysz opisy, to przede wszystkim stawiaj na merytorykę i optymalizację – nie buduj contentu na siłę.

W wrześniu 2021 roku o tę kwestię internauci zapytali Johna Muellera. Sugeruje on, że dodanie użytecznej treści jest jak najbardziej dobrym pomysłem, ale to nie oznacza, że content musi mieć  kilkadziesiąt tysięcy zzs. Z wypowiedzią Johna możesz się zapoznać w poniższym filmie:

Teoretycznie możesz się kierować zasadą tworzenia contentu podobnej długości, co konkurencja, która zajmuje najwyższe pozycje na interesujące Cię zapytania, ale oczywiście samo przygotowanie takiego opisu nie spowoduje, że wyprzedzisz inne sklepy.

Optymalizacja tekstu pod słowa kluczowe

Skorzystaj z Senuto, planera Google Ads, SemStorm czy z innych narzędzi i przygotuj listę fraz do optymalizacji opisu. Oczywiście nie chodzi o to, aby upychać w nim słowa kluczowe – ich zagęszczenie powinno być naturalne, tak, aby tekst był napisany poprawnie językowo. Najważniejsze słowa kluczowe dla danej kategorii postaraj się umieścić w nagłówkach i w samej treści. Natomiast frazy z długiego ogona – w akapitach.

Jeśli w opisie ma się znajdować zdjęcie, to pamiętaj, aby w jego nazwie zawrzeć słowo kluczowe, np. laptopy-asus.jpg. Słowa w niej powinny być oddzielone łącznikiem, a nie podkreślnikiem. Dodaj również atrybut alt – umieść w nim opis tego, co znajduje się na zdjęciu, uwzględniając słowo kluczowe, np. laptopy Asus w sklepie online.

Pamiętaj o dodaniu wspomnianych nagłówków – prawdopodobnie znajdziesz miejsce na H2 i H3. Nie mają one większego wpływu na widoczność strony w Google, ale dzięki nim tekst jest atrakcyjniejszy dla użytkownika. Nie twórz dużych bloków tekstu – najlepiej nowy akapit zaczynaj co 400–500 zzs.

Linkowanie wewnętrzne

Umieść w opisie odnośniki prowadzące do innych kategorii, ewentualnie – produktów. Oczywiście muszą być one powiązane z treścią. Dzięki temu wzmocnisz linkowanie wewnętrzne, co jest jednym z czynników rankingowych.

Merytoryczność opisu

Z każdego contentu na stronie czytelnik powinien się czegoś dowiedzieć. Zatem postaw przede wszystkim na merytoryczność tego, co zostanie zamieszczone w opisie kategorii. Niech internauta znajdzie w opisie wskazówki, na co powinien zwrócić uwagę, wybierając dany produkt albo jakie jest jego przykładowe zastosowanie. Nie chodzi tutaj absolutnie o zbudowanie nijakiego contentu wokół słów kluczowych!

CTA na zakończenie opisu

Kończąc treść, wezwij użytkownika do działania – tj. do zapoznania się z produktami i wyboru zgodnego z jego oczekiwaniami. Dlaczego powinien to zrobić, należy przedstawić we wcześniejszych akapitach opisu.

Opisy w kategorii sklepu – podsumowanie

Dodanie contentu w postaci unikatowego opisu kategorii działa wyłącznie na korzyść Twojej strony. Im ta treść będzie się znajdować wyżej w kodzie, tym lepiej. Pamiętaj, że content powinien być przede wszystkim wartościowy, ale również zoptymalizowany pod słowa kluczowe.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj