Strona główna Social Organizacja konkursu w social mediach – co warto wiedzieć?

Organizacja konkursu w social mediach – co warto wiedzieć?

Autor InClick
social media konkursy

Systematyczne organizowanie konkursów w mediach społecznościowych niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno z punktu widzenia firm, jak i samych uczestników. To jeden z najprostszych i zarazem najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie zaangażowania obecnych fanów oraz wzbudzenie zainteresowania wśród innych użytkowników, którzy zachęceni atrakcyjnymi nagrodami być może zdecydują się na dołączenie do grona wiernych obserwatorów i stałych klientów. O jakich aspektach należy zwrócić szczególną uwagę, przymierzając się do zorganizowania konkursu w social mediach? Podpowiadamy.

Organizacja konkursu w social mediach – czyli gdzie?

Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych etapów przygotowywania konkursu, to na wstępie skupimy się na najpopularniejszych platformach społecznościowych, które mogą pochwalić się milionami aktywnych użytkowników. Zaliczyć do nich możemy między innymi:

Wybór platformy, na której zostanie ogłoszona informacja o konkursie, jest kwestią indywidualną. Niemniej jednak w większości przypadków firmy decydują się na ten serwis społecznościowy, który zrzesza duże grono wiernych obserwatorów, najczęściej jest to Facebook bądź Instagram

Regulamin konkursu

Jednym z najważniejszych etapów organizacji konkursu w mediach społecznościowych jest stworzenie oficjalnego regulaminu, w którym to zawarte zostaną wszystkie niezbędne informacje dotyczące zasad uczestnictwa oraz przebiegu konkursu. Warto tutaj wspomnieć o tym, że obowiązek przygotowania takiego regulaminu bardzo często nakładany jest przez regulacje prawne danego serwisu społecznościowego (np. Facebook).

Zatem co powinno znaleźć się w regulaminie konkursu?

  • Szczegółowe informacje dotyczące organizatora konkursu, czyli Twojej firmy.
  • Dokładna data i godzina rozpoczęcia oraz zakończenia konkursu, z uwzględnieniem daty do, kiedy będą przyjmowane zgłoszenia, a także daty planowanego ogłoszenia wyników.
  • Określenie jasnych warunków uczestnictwa w konkursie. Kryteria, jakie w tym wypadku należy uwzględnić to między innymi wiek uczestników oraz miejsce ich zamieszkania. Wiele firm organizuje konkursy wyłącznie dla osób pełnoletnich, mieszkających wyłącznie na terenie Polski. W zależności od tego, w jakiej branży działa firma, niekiedy w konkursie mogą wziąć udział również młodsze osoby, niemniej jednak w tej sytuacji konieczne jest wyrażenie zgody na uczestnictwo przez rodzica lub prawnego opiekuna.
  • Przedstawienie szczegółowych zasad oraz przebiegu konkursu. W tym punkcie należy dokładnie opisać zadanie, jakie do wykonania stoi przed uczestnikiem konkursu, z uwzględnieniem ewentualnych zakazów dotyczących np. bezprawnego powielania treści z innych stron.
  • Dokładny opis rodzaju nagród i ich ilości. Organizując konkurs na potrzeby promocji, warto nagrodzić nie tylko pierwsze miejsce, ale także i pozostałe dwa znajdujące się na podium. Opis powinien zawierać informacje również o wartości nagrody oraz braku możliwości zamiany jej na gotówkę.
  • Informacje o laureatach, czyli o tym, w jakim dniu i gdzie zostanie opublikowana lista osób nagrodzonych i wyróżnionych za udział w konkursie.
  • Uwagę dotyczącą konieczności posiadania autentycznego konta w serwisie społecznościowym.

  • Informacje na temat ewentualnej reklamacji. Podejmując decyzję o zorganizowaniu konkursu dla fanów, organizatorzy muszą liczyć się z tym, że nie wszyscy uczestnicy będą w pełni zadowoleni z przebiegu konkursu, niektórzy mogą mieć zastrzeżenia dotyczące warunków uczestnictwa lub sposobu jego rozstrzygnięcia. Dlatego też w regulaminie nie powinno zabraknąć szczegółowych informacji dotyczących przeprowadzenia procesu reklamacji.

  • Dodatkowe adnotacje – o czym wspominaliśmy na wstępie, każdy serwis społecznościowy kieruje się swoimi zasadami oraz regulaminem prawnym. Świetnym przykładem jest tutaj Facebook, który wymaga od organizatora umieszczenia stosownej deklaracji, której treść informować będzie o tym, że “(..) promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook, ani z nim związana.

Konkurs a loteria

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez firmy niedoświadczone w zakresie organizowania konkurów w mediach społecznościowych, jest podjęcie decyzji o rozwiązaniu konkursu w drodze loterii. W tej sytuacji należy pamiętać o tym, że organizując loterię na własnym profilu społecznościowym, podlegamy obowiązującym przepisom zawartym w treści ustawy o grach hazardowych, co wiąże się z dopełnieniem dodatkowych formalności oraz opłat. Ponadto zgodnie z polskim prawem nad przebiegiem loterii powinien czuwać pracownik wytypowany przez Ministra Finansów, w przeciwnym wypadku przedsiębiorca może zostać oskarżony o popełnienie przestępstwa skarbowego. Co więcej, przykre konsekwencje nieodpowiedzialnego postępowania nie ominą również i samych uczestników.

Jak widać, o wiele korzystniejszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie tradycyjnego konkursu z regulaminem jasno określającym warunki oraz zasady jego przebiegu. W sytuacji, kiedy samodzielna organizacja konkursu w mediach społecznościowych przerasta nasze możliwości, wówczas warto rozważyć możliwość powierzenia tego zadania profesjonalnej i doświadczonej agencji.

Dlaczego warto organizować konkursy w social mediach?

Organizacja konkursów internetowych na profilu społecznościowym jest jednym z najprostszych i zarazem najskuteczniejszych sposobów na wypromowanie firmy w sieci. Użytkownicy zachęceni wizją zdobycia atrakcyjnych nagród, chętnie biorą udział w zabawach przygotowywanych przez ich ulubione marki.

W dalszym ciągu wahasz się, czy zorganizowanie konkursu z nagrodami dla bacznych obserwatorów na Facebooku lub Instagramie, to aby na pewno dobry pomysł? O czym wspominaliśmy już na samym wstępie, tego typu zabawy podnoszą zaangażowanie stałych klientów, ale nie tylko. To świetny sposób na zwiększenie zasięgu i zainteresowania marką, poprzez dotarcie do dużej grupy docelowej konsumentów, co jest jednym z czynników sprzyjających budowaniu świadomości marki wśród klientów, przy jednoczesnym poniesieniu niewielkich kosztów.

Jak się okazuje, internetowe konkursy organizowane przez firmy mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów. To doskonała forma reklamy, dzięki której marka zdobywa coraz to większe zaufanie wśród klientów. Według aktualnych danych statystycznych konsumenci, którzy odczuwają więź z daną marką, chętniej sięgają po jej produkty.
Oprócz tego konkursy są bardzo skuteczną metodą, jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych stałych klientów. Konsumenci, którzy skorzystali z oferty poprzez uczestnictwo w zabawie, bardzo często wracają do marki, sięgając po kolejne produkty.
Na koniec wspomnimy o bardzo niskich kosztach pozyskania ruchu na stronie. Obecnie wiele firm systematycznie organizuje różnego rodzaju konkursy dla swoich odbiorców, co w porównaniu do tradycyjnych form reklamy, wiąże się z niewielkim wydatkiem. Z kolei rezultaty podjętych działań promocyjnych odznaczają się wysoką skutecznością.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj