Strona główna Darmowe porady SEO Pozycjonowanie lokalne jako skuteczna promocja firmy w regionie

Pozycjonowanie lokalne jako skuteczna promocja firmy w regionie

Autor InClick

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Zacznijmy od samej definicji. Pozycjonowanie lokalne strony internetowej jest szeregiem działań, które mają na celu podwyższenie pozycji Twojej strony WWW w wynikach wyszukiwania Google. Jak sama nazwa wskazuje, usługa kierowana jest na konkretny region – np miasto czy województwo. Dlatego mówimy w tym przypadku o podwyższaniu pozycji w rankingu dla zapytań lokalnych, które na celu mają zdobycie dla pozycjonowanej firmy nowych Klientów z określonego regionu.

Przykład pozycjonowania lokalnego – czyli jak pozycjonowanie lokalne wygląda w praktyce?

Lokalne pozycjonowanie najłatwiej będzie wytłumaczyć na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że firma XYZ zajmująca się instalacjami klimatyzacji z miasta Świdnica będzie chciała zdobywać nowych, potencjalnych Klientów z regionu. W takim wypadku zlecenie pozycjonowania lokalnego będzie miało sens w oparciu o frazy takie jak np. “montaż klimatyzacji Świdnica“. Efektem skutecznych usług SEO będzie to, że firma XYZ po wpisaniu takiej frazy kluczowej w wyszukiwarce zobaczy na wysokiej pozycji firmę XYZ, która usługę zleciła.

Warto również wiedzieć o tym, że Google używa geolokalizacji do serwowania nam wyników wyszukiwania. Oznacza to, że słowa kluczowe, które wpisujemy w wyszukiwarce nie muszą sugerować miejscowości, która nas interesuje. W praktyce oznacza to, że mieszkaniec wspomnianej Świdnicy po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła “montaż klimatyzacji” (bez podania miasta) otrzyma w dużym stopniu wyniki podobne do tych jakie zobaczyłby po wpisaniu “montaż instalacji Świdnica“.

Google w takim przypadku myśli nieco za nas, sugerując nam skorzystanie z usług firm zlokalizowanych blisko naszego miejsca zamieszkania.

Przeczytaj:  Geolokalizacja w Google

Kto wykonuje usługi pozycjonowania regionalnego?

W zasadzie każda Agencja zajmująca się tematem promocji w wyszukiwarce ma w swojej ofercie ten rodzaj pozycjonowania. Przykładem może być np. ta oferta SEO lokalnego: https://mediapremium.pl/pozycjonowanie-lokalne. Wyszczególnione są tam wszystkie elementy związane z przeprowadzeniem tego procesu dlatego posłużyliśmy się tym przykładem.

Reasumując – nie trzeba szukać Wykonawcy specjalizującego się w tej formie reklamy, ponieważ wchodzi ona w skład prac praktycznie każdej Agencji, która wykonuje pozycjonowanie lokalne.

Jakie elementy wchodzą w skład pozycjonowania lokalnego strony?

Cały proces jest dość złożony dla laika. Oznacza to, że samodzielne, skuteczne przeprowadzenie tych prac może być trudne (co nie oznacza, że jest niemożliwe). Sukces, a więc wysoka pozycja w wynikach wyszukiwarki Google zależy bowiem od szeregu czynności, które trzeba wykonać zgodnie z wiedzą i doświadczeniem, aby efekty były zadowalające.

Poniżej przedstawimy najważniejsze elementy składowe. Niektóre z nich będziesz w stanie wykonać samodzielnie i dadzą one pewne efekty wzrostu widoczności w wyszukiwarce. Do pełnego sukcesu należy jednak wykonać każdy z tych elementów:

  • optymalizacja techniczna strony internetowej – poprawa użyteczności, szybkości działania WWW oraz wdrożenie audytu SEO pod kątem algorytmu Google,
  • optymalizacja treści – poprawienie posiadanego już contentu oraz stworzenie nowego (np. nowa oferta, landing page),
  • założenie lub zoptymalizowanie Google Maps (Google Moja Firma) – opisane poniżej w osobnym akapicie, ponieważ jest to istotny etap pracy,
  • pozyskiwanie linków przychodzących do swojej witryny,
  • skonfigurowanie narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console – w celu odpowiedniego analizowania gromadzonych danych oraz wyłapywania błędów.

Google Maps – Wizytówka Gogole Moja Firma – czyli dlaczego warto zadbać o mapy Google

Niejednokrotnie szukając w wyszukiwarce usług lub produktów spotkałeś się na pewno z wynikami na mapkach Google. Jest to integralna część lokalnych wyników wyszukiwania (organicznych) i pojawia się bardzo często. Szacuje się, że nawet ok. 10 000 000 Polaków korzysta z tego rodzaju wyszukań. Obecność więc na mapach Google jest nie tyle przywilejem co obowiązkiem!

Przeczytaj:  Co powinien zawierać audyt SEO?

Jest to również bardzo ważny aspekt lokalnego pozycjonowania strony. Odpowiednie założenie, optymalizacja i prowadzenie wizytówki firmowej to absolutna podstawa. W tym wypadku możesz zrobić to samodzielnie w usłudze, która nazywa się Google Moja Firma. Cały proces składa się z kilku kroków i jest stosunkowo prosty – możesz zrobić to samodzielnie.

Mapy Google – ważne są detale, o które musisz zadbać

Istotne jest, aby profil firmowy w mapach Google uzupełnić bardzo dokładnie. Nie pomijaj żądnych informacji, które mogą mieć wpływ na odbiór profilu. Uzupełnij nazwę firmy, godziny otwarcia, dodaj lokalizacje, numer telefonu, kategorie działalności czy zdjęcia. Warto również pobudzić swoich Klientów do wystawienia opinii. Rzetelnie dodana opinia ma nie tylko wpływ na postrzeganie Twojego biznesu ale również ma znaczenie na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Ten etap możesz również wykonać samodzielnie – kto bowiem lepiej od Ciebie będzie wiedział jak uzupełnić podstawowe informacje o Twojej firmie? Ważne jest jednak, aby na samym końcu osoba, która ma doświadczenie w pozycjonowaniu lokalnym zoptymalizowała całość raz jeszcze. To pozwoli na poprawienie kilku aspektów, które z pozoru nie są istotne, ale mają duży wpływ ma wizytówkę Google Moja Firma – a dokładniej na pozycjonowanie lokalne strony.

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

Jest to jedno z najpopularniejszych pytań dotyczących tej usługi. Nie ma na nie jednak jednoznacznej odpowiedzi. Dzieje się tak dlatego, że koszt lokalnego pozycjonowania zależy od wielu czynników, takich jak między innymi:

  • historia Twojej domeny,
  • jakość Twojej strony internetowej i możliwość jej optymalizacji (optymalizacja strony jest bardzo istotna),
  • profil linków przychodzących,
  • obszar, w których chcesz się pozycjonować (np. małe czy duże miasto),
  • bezpośrednia konkurencja w wynikach wyszukiwania – czyli jak obecnie wyglądają lokalne wyniki wyszukiwania,
  • cele jakie chcesz osiągnąć (np. lista fraz, wielkość widoczności).

Wycena zawsze jest indywidualna!

Wycena pod lokalne SEO powinna zawsze być przygotowana indywidualnie, w zależności od odpowiedzi na wyżej wymienione zagadnienia. Jeśli Wykonawca, któremu chcesz powierzyć prace stosuje jeden, stały cennik pozycjonowania bez względu na indywidualne potrzeby Klienta to powinna zapalić Ci się lampka ostrzegawcza.

Przeczytaj:  Jak sprawdzić frazy do pozycjonowania?

Tak jak wspominałem nie da się podać dokładnych kwot bez dogłębnej analizy sytuacji danej strony. W bardzo dużym uproszczeniu można jednak przyjąć, że działania SEO dla małych miejscowości i niewielkiej konkurencji to koszt zaczynający się od ok. 400 zł netto miesięcznie. W przypadku większych miast i większej konkurencji kwoty zazwyczaj zaczynają się od ok. 1000 zł netto miesięcznie.

Jakie są modele rozliczeń za pozycjonowanie regionalne?

Najczęstszym modelem rozliczeń jest stała opłata abonamentowa. Model ten jest o tyle prosty, że daje pełną transparentność kosztów po stronie Zlecającego oraz pewność dostępnego budżetu po stronie Wykonawcy. Istotne w tym przypadku jest dokładne określenie obowiązków Wykonawcy oraz określenie zakładanych efektów w czasie.

Zdarzają się również, jednak coraz rzadziej, rozliczenia za efekty prac SEO. Oznacza to, że koszty dla Zlecającego pojawiają się dopiero wówczas gdy osiągane są wcześniej ustalone pozycje (rozliczenie za TOP10). Model ten może wydawać się bardziej fair dla Klienta, jednak jest dość kłopotliwy chociażby ze względu na geolokalizację, o której wspominałem wcześniej – tożsame wyniki na niektóre zapytania lokalne oraz ogólne – jak rozliczać się za ogólne słowa kluczowe, skoro w różnych częściach kraju wyniki wyszukiwania będą inne. Wykonawcy, którzy stosują ten model rozliczenia radzą sobie z tym na różne sposoby, co jest tematem na osobny wpis.

Spotkać można również hybrydy – czyli połączenie np. opłaty stałej z opłatą uzależnioną od osiąganych efektów.

Dlaczego warto skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę z rosnącego znaczenia internetu w naszym życiu. Poszukiwanie usług lub produktów lokalnych często zaczyna i kończy się właśnie na wyszukiwarce – po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych.

Wyniki wyszukiwania to swoista baza firm lokalnych, spośród których Klient może dowolnie wybierać. Dlatego tak ważne jest to, aby być wysoko w wynikach wyszukiwania. Obecność w niej Twojego biznesu daje możliwość pozyskiwania nowych, oraz utrzymania obecnych Klientów zainteresowanych ofertą.

Warte podkreślenia jest, że skuteczne pozycjonowanie lokalne ma bardzo dobry stosunek ceny do korzyści. trafiasz bowiem bezpośrednio do osób, które szukają Twojej oferty w Twoim regionie. Idealnie więc odpowiadasz na zapotrzebowanie rynku. Czy jest lepszy sposób na pozyskiwanie Klientów?

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628