Strona główna Pozycjonowanie long tail

Pozycjonowanie long tail

Autor InClick

Pozycjonowanie jest dość skomplikowanym procesem, który wymaga od specjalisty SEO,  właściciela strony i wszystkich osób uczestniczących w procesie (copywriterów, analityków, grafików) kompleksowego podejścia. Celem samej optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek jest zwiększenie ruchu organicznego, który ma ostatecznie doprowadzić do zwiększenia sprzedaży lub po prostu dotarcia do użytkownika z ofertą firmy. Chcąc to osiągnąć, nie wystarczy pozycjonować serwisu na przypadkowe, zbyt ogólne lub konkurencyjne słowa kluczowe, gdyż będzie to bardzo drogie, a ponadto mało efektywne (jak podkreśla samo Google, ludzie na całym świecie coraz umiejętniej posługują się wyszukiwarką, wpisując bardzo dokładne zapytania, aby uzyskać wyniki, które w jak największym stopniu odzwierciedlają ich potrzeby). Kluczem do sukcesu w branży e-commerce jest precyzyjne dotarcie do klientów, którzy już są wstępnie zainteresowani ofertą firmy. Takie podejście sprawia, że pozycjonując witrynę firmową na konkretne słowa kluczowe, osiąga się tak dużą konwersję sprzedaży i ilość odwiedzin przy jednoczesnym zoptymalizowaniu kosztów kampanii SEO.

    Znalezienie odpowiednich słów kluczowych jest więc jednym z najważniejszych etapów w całym procesie pozycjonowania. Dobranie nieodpowiednich słów może sprawić, że ruch organiczny będzie pochodził od użytkowników, którzy wcale nie są zainteresowani ofertą danej firmy (na przykład docieranie do telemarketerów czy firm konkurencyjnych). Ponadto może to zdecydowanie zwiększyć koszty prowadzenia kampanii SEO. Da się tego uniknąć, pozycjonując stronę na frazy Long Tail, które są o wiele bardziej dokładne niż ogólne słowa kluczowe. Pozwalają one przyciągnąć na stronę potencjalnych klientów, którzy są bezpośrednio zainteresowani ofertą firmy i chętni do skorzystania z niej. Umiejętnie dobierając frazy Long Tail i optymalizując witrynę pod słowa z długiego ogona, można też znacznie zredukować koszty pozycjonowania.

    Po wielu latach pracy w branży marketingu online i IT oraz na kanwie tego doświadczenia w branży SEO, jako grupa specjalistów prezentujemy Państwu, jak wiele można zyskać, decydując się na umiejętne wdrożenie działań optymalizacyjnych i pozycjonowanie fraz z długiego ogona. Zajmujemy się kompleksową obsługą stron internetowych wszelkiego rodzaju z zakresu SEO – w tym sklepów internetowych, portali, serwisów społecznościowych i stron firmowych. W razie wątpliwości zapraszamy do kontaktu, a chętnie wyjaśnimy szczegóły ewentualnej współpracy oraz tego, na jakich warunkach może ona przebiegać. Zapraszamy do dokładnego zapoznania się z informacjami zawartymi poniżej – mamy nadzieję, że przekonamy Państwa, iż dziś żadna kampania SEO nie powinna lekceważyć potencjału, jaki drzemie w frazach Long Tail.

    Pozycjonowanie strony na frazy Long Tail

    Samo pozycjonowanie Long Tail, nazywane również szerokim to zespół standardowych czynności SEO mających na celu pozycjonować stronę na słowa kluczowe właśnie z długiego ogona. Cały proces nie różni się niczym od zmian, które podejmuje się podczas pozycjonowania na frazy exact/money match. Jedyna różnica polega na tym, że specjalista SEO musi znaleźć bardziej złożone frazy kluczowe (Long Tail) i zoptymalizować treści na stronie, a także przygotować zaplecze contentowe/blogi właśnie pod takie słowa kluczowe. Proces audytu, optymalizacji strony i budowy zaplecza jest taki sam. Różnica może jednak tkwić w tym, jak duże zaplecze trzeba będzie przygotować pod kątem pozycjonowania bardziej złożonej ilości fraz z długiego ogona, co bezpośrednio wpływa na ostateczną cenę pozycjonowania szerokiego. Właśnie stąd bierze się różnica w cenach pozycjonowania na krótkie słowa kluczowe, w stosunku do bardziej niszowych i rozbudowanych fraz długiego ogona. Chcąc dokładniej pojąć, dlaczego tak się dzieje, trzeba jednak dobrze zrozumieć, czym są frazy z długiego ogona.

    Czym charakteryzują się frazy długiego ogona?

    W pierwszej kolejności należy zrozumieć, czym w ogóle są frazy Long Tail. Najłatwiej wytłumaczyć to umiejscawiając w kontekście innych rodzajów fraz.

    Oto przykłady fraz i ich rodzajów w branży SEO:

    • Long Tail – buty treningowe męskie do długich rozbiegań
    • Chunky middle – buty treningowe męskie
    • Fat head (zwane również exact/money) match – buty

    Frazy Long Tail, czyli tak zwany „długi ogon” to frazy, które są bardzo szczegółowo rozbudowane. Wyszukiwane są przez użytkowników, którzy bardzo dokładnie wiedzą czego szukają i wpisują frazy mające więcej niż trzy słowa. Fraza „buty” została tutaj rozbudowana poprzez dodanie szczegółowych parametrów, czyli kolejno „(…)treningowe męskie” i „(…)treningowe męskie do długich rozbiegań”. Frazy Fat Head bazują na podstawowych określeniach i ogólnych nazwach produktów, takich jak właśnie „buty”, które niewiele mówią w kontekście tego, czego użytkownik właściwie szuka. Frazy nieco bardziej sprecyzowane (Chunky Middle) to na przykład „buty treningowe”, które już określają, jakiego dokładnie rodzaju produktu szuka użytkownik (ale odnoszą się tylko do grupy produktów).

    Senuto - jak wygląda long tail w pozycjonowaniu

    W praktyce pozycjonowanie strony na frazy Fat Head jest niezwykle trudne, gdyż zazwyczaj jest oblegane przez strony z bogatym zapleczem i historią, które dodatkowo należą do dużych firm dysponujących ogromnymi budżetami marketingowymi. Dotyczy to szczególnie fraz bardzo ogólnych, którymi zainteresowane są firmy handlowe lub usługowe. W takich sytuacjach pozycjonowanie szerokie (czyli na długi ogon) pozwoli zbudować ruch organiczny na stronie z bardziej niszowymi frazami, które są jednak precyzyjnie dobrane i przyciągają Klientów, którzy wiedzą, czego chcą.

    Na bazie powyższego przykładu można pokazać, jak sklepy specjalistyczne z butami do biegania mogą podjąć walkę o pozycje z dużymi sklepami internetowymi, z którymi w normalnych warunkach walka o wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania nie byłaby możliwa. Wpisując w wyszukiwarkę frazę „buty”, użytkownik zazwyczaj zobaczy w wynikach strony ogromnych sklepów internetowych, które przodują w branży sprzedaży butów online. Są to jednak sklepy, mające w ofercie „zwykłe” buty, a nie buty ze ściśle określonymi parametrami lub buty specjalistyczne. Wtedy właściciel sklepu szukający fraz na długi ogon musi znaleźć swoją niszę, której nie oferuje duży sklep. Może to być powyższa fraza, czyli „buty treningowe męskie do długich rozbiegań”, a także dowolna inna odwołująca się precyzyjnie do niszy, w której obraca się dany sklep.

    Przykładami fraz Long Tail z kategorii butów mogą być:

    • buty damskie do nurkowania,
    • buty męskie do biegania po górach,
    • buty trekkingowe do chodzenia po ostrych skałach,
    • buty robocze ochronne BHP do warsztatu.

    Istnieje wiele fraz, które są wyszukiwane przez użytkowników, a rzadko kiedy są zagospodarowane przez największych graczy, którzy bazują na pozycjonowaniu serwisów na frazy Fat Head. Powyższy przykład dotyczy sprzedaży butów, jednak analogiczna sytuacja zachodzi podczas szukania fraz związanych z dowolnymi kategoriami produktów, a także usługami. Im bardziej niszowa specjalizacja danej firmy, tym większe pole do manewru podczas poszukiwań fraz Long Tail.

    Jak dobrać frazy long tail?

    Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu własnej witryny jest to, by znaleźć niszowe fazy Long Tail, które najlepiej pasują do treści strony. Pozwolą one przyciągnąć klientów bezpośrednio zainteresowanych ofertą. Pozostaje jednak pytanie, jak to zrobić? Przede wszystkim właściciel firmy oraz specjalista SEO muszą precyzyjnie określić działalność firmy i umiejscowić ją na rynku patrząc przez pryzmat tego, czego szukają klienci. Zrozumienie potrzeb klientów i zestawienie ich z ofertą lub możliwościami firmy jest najlepszym drogowskazem prowadzącym do tego, jak dobierać frazy kluczowe.  Ważne są również trendy oraz czynniki sezonowe, te jednak doskonale znają właściciele firm, którzy wiedzą, kiedy intensyfikować działania na wskazane frazy, a kiedy ograniczyć kampanię SEO.

    Znając dokładnie działalność firmy, można rozpocząć szukanie słów kluczowych w samej wyszukiwarce. Wystarczy wpisywać frazy główne Fat Head i obserwować, jakie propozycje pojawiają się w podpowiedziach. Właśnie takie słowa kluczowe można uzupełnić dodatkowymi zwrotami charakterystycznymi dla niszy, w której obraca się dana firma. Dotyczy to również pozycjonowania lokalnego, czyli uzupełniania fraz kluczowych Fat Head oraz Chunky Middle nazwami regionów lub miast (tak zwana geolokalizacja). Często obserwowaną tendencją jest wyszukiwanie nazw usług lub produktów sprzedawanych stacjonarnie z uzupełnieniem miasta, co warto wykorzystać nie tylko w kontekście promocji poprzez Google Maps.

    Dodatkowo warto użyć narzędzi służących do planowania kampanii reklamowych, które mają na celu zasugerowanie najpopularniejszych słów kluczowych, które są wyszukiwane w danej kategorii. Mogą to być Google Keyword Planner, Google Trends, a także inne narzędzia niezależne od Google (Semstorm/Senuto). Pokazują one jednak tylko kierunek, w którym należy iść, szukając fraz dla konkretnej firmy. Nie istnieją narzędzia, które jednoznacznie i automatycznie wygenerują optymalne frazy Long Tail dla danej firmy lub zwykłej witryny, gdyż może to zrobić jedynie doświadczony specjalista SEO na podstawie rzetelnie przeprowadzonego audytu przy pomocy wielu narzędzi. Należy również pamiętać, że wskazane platformy dostarczają sugestii – to specjalista SEO na podstawie informacji i analizy wyników wybiera frazy, które sprawdzą się w kampanii pozycjonowania szerokiego.  

    Semstorm - wyszukiwanie słów kluczowych do długiego ogona

    Należy zdecydowanie zaznaczyć, że nie zawsze pozycjonowanie strony na frazy z długiego ogona będzie opłacalne. Niektóre z takich fraz są mocno konkurencyjne, co należy przewidzieć już na etapie audytu. Próbując pozycjonować stronę na konkurencyjne frazy, pomimo tego, że będą one mocno szczegółowe, można ponieść stosunkowo wysokie koszty, które niczym nie będą odbiegały od kosztów poniesionych na pozycjonowanie fraz Fat Head. W praktyce oznacza to, że równie dobrze można by po prostu kupić płatną reklamę i mogłoby to wyjść nawet taniej. Pozycjonowanie w tym stylu ma na celu wygenerowanie ruchu spośród użytkowników szukających bardziej precyzyjnych treści, ale także obniżenie kosztów, więc należy na to uważać. W większości branż istnieje spora ilość fraz z długiego ogona, więc kwestia dobrania tych, które nie są oblegane przez konkurencję, zależna jest głównie od umiejętności specjalisty SEO. Sama ilość fraz jest też zależna od branży i złożoności danego tematu.

    Korzyści z pozycjonowania strony na długi ogon

    Pozycjonowanie fraz na długi ogon ma bardzo wiele zalet dla każdego rodzaju serwisów, niezależnie od tego, czy jest to sklep internetowy, portal informacyjny, czy strona-wizytówka firmy. Podstawową znalezienia precyzyjnych fraz Long Tail pasujących dla danej witryny jest to, że buduje ruch organiczny bazujący na użytkownikach bezpośrednio zainteresowanych daną treścią. Dla firm chcących sprzedać swoje usługi lub produkty jest to idealny sposób na poszukiwanie klientów, gdyż konwersja ze sprzedaży jest wtedy najwyższa. Przede wszystkim jest ona o wiele większa niż w przypadku przypadkowego ruchu pochodzącego z dowolnego źródła, jednak z grupy użytkowników, którzy są zainteresowany ogólnymi, a nie szczegółowymi frazami.

    Kolejną kwestią, która jest bardzo ważna, jest fakt, że skupiając się na frazach Long Tail, można w stosunkowo łatwy sposób znaleźć się na szczytach wyników wyszukiwania dla danej frazy. Obecność w wynikach na czołowych pozycjach na wielu frazach przekłada się bezpośrednio na o wiele większy ruch. Niekiedy bardziej opłaca się wejść do TOP 3 na dużą ilość fraz z długiego ogona, niż pozycjonować się na frazę Fat Head. Nawet jeśli uda się znaleźć w czołówce wyników, do ogólna liczba wejść może nie być większa, a na pewno konwersja sprzedaży nie będzie dorównywała ruchowi pozyskanemu w bardziej precyzyjny sposób.

    Niebagatelne znaczenie podczas planowania strategii działań SEO jest także to, że pozycjonowanie pod kątem fraz Long Tail jest o wiele łatwiejsze, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie kosztów. Często zdarza się, że sama optymalizacja techniczna strony lub sklepu internetowego i wprowadzenie niewielkiej ilości zmian w treści, które mają dopasować stronę do określonych fraz, sprawiają, że strona ląduje w czołówce wyników wyszukiwania na dane frazy, nawet bez podejmowania dodatkowych działań, takich jak budowa zaplecza i pozyskiwanie linków zewnętrznych. Pokazuje to, jak ważne jest rzetelne i dokładne przeprowadzenie audytu strony, którego elementem jest znalezienie optymalnych fraz kluczowych. Może to zmniejszyć koszty pozycjonowania, budując pozycję strony na miesiące, a nawet lata i gwarantując stały dopływ ruchu organicznego bez podejmowania w tym zakresie żadnych działań.

    Ten rodzaj pozycjonowania powinien więc być standardowym działaniem przy budowie każdego serwisu, który ma funkcjonować przez lata, a istotą jego działania jest stałe generowanie ruchu organicznego.

    Optymalizacja strony i bloga pod long tail

    Jak już wcześniej zostało napisane, proces optymalizacji serwisu w kontekście pozycjonowania na frazy Long Tail właściwie niczym nie różni się od tradycyjnego pozycjonowania. W praktyce oznacza to, że każda witryna, niezależnie od tego, czy będzie to blog, strona firmowa, czy sklep internetowy musi być zoptymalizowana pod kątem technicznym, a następnie prawidłowo przygotowana do podjęcia kolejnych działań związanych z pozycjonowaniem. Samo uzupełnienie treści strony o odpowiednie słowa kluczowe może zadziałać, ale tylko w sytuacji, gdy nie istnieje praktycznie żadna konkurencja na dane frazy.

    W innych przypadkach niezbędne jest tradycyjne budowanie zaplecza linkowego, które umożliwi wypozycjonowanie strony. Optymalizacja witryny pod kątem fraz kluczowych z długiego ogona, zawsze musi zacząć się od przygotowania strony pod kątem technicznym, a następne działania podejmowane są w drugiej kolejności. Zasada jest prosta – pozycjonowanie Long Tail zadziała, gdy strona jest przygotowana pod kampanie SEO. Jednocześnie cały proces musi być dokładnie śledzony, a zmiana pozycji w wynikach wyszukiwania obserwowana w miarę wprowadzania kolejnych zmian.

    Pozycjonowanie long tail vs Google Ads

    Standardowym działaniem podejmowanym przez specjalistów SEO jest kupowanie reklam w Google Ads. Jest to pewna metoda na pozyskiwanie ruchu na stronę dowolnego rodzaju. Przyjęła się zarówno przy promowaniu sklepów internetowych, stron promujących usługi, jak i przy promocji dowolnego rodzaju portali internetowych. Jej główną zaletą jest łatwość wdrożenia działań marketingowych i stosunkowo pewne efekty. Wystarczy dysponować odpowiednim budżetem oraz ustawić kampanię w intuicyjnym panelu Google Ads. Bazowanie jedynie na reklamie płatnej nie jest jednak optymalne pod kątem długofalowego działania marketingowego, gdyż bardzo mocno nadszarpuje budżet. O wiele podzielić go pomiędzy działania SEO, a kampanie płatne. W dłuższej perspektywie budowanie ruchu organicznego zdecydowanie się zwróci z nawiązką.

    Pozycjonowanie na frazy Long Tail jest standardowym procesem SEO i nie wyklucza stosowania żadnych metod reklamy płatnej. Wręcz wskazane jest, by uzupełniać ze sobą te dwie metody, zwłaszcza w branżach, w których panuje duża konkurencja. Idealnym połączeniem jest wykorzystanie Google Ads do promowania witryny pod kątem fraz, na które panuje duża konkurencja i przebicie się do TOP3 albo nawet na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania byłoby niemożliwe lub trudne, przy jednoczesnym pozycjonowaniu Long Tail na bardziej rozbudowane frazy.

    Takie hybrydowe podejście ma dwie zalety:

    • gwarantuje pewne rezultaty,
    • pozwala na bardziej precyzyjne zaplanowanie budżetu.

    Ponadto zdecydowanie ułatwia to pracę specjalistom od marketingu. Pozycjonowanie serwisu na niektóre frazy Long Tail może okazać się stosunkowo tanie i kompletnie nie wymaga kupowania płatnych reklam. Ostatecznie łączenie optymalizacji SEO i kampanii płatnych pozwala zmniejszyć koszty niekiedy aż o kilkadziesiąt procent przy zachowaniu takich samych rezultatów, jeśli chodzi o pozyskany ruch na stronie.

    Należy zdecydowanie zaznaczyć, że pozycjonowanie Long Tail jest działaniem długoterminowym, które pozytywnie wpłynie na pozyskiwanie ruchu przez długo okres. Właściciele sklepów internetowych lub stron firmowych, chcący wdrażać rozwiązania, które będą służyły firmom przez długie lata, nie powinni więc skupiać się jedynie na kampaniach płatnych, które działają wtedy, kiedy się za nie płaci. Dobrze zoptymalizowana strona będzie budowała ruch organiczny znikomymi kosztami przez bardzo długo.

    Istotne w kontekście pozycjonowania w tym stylu jest to, że znajdując dużą ilość fraz, co jest charakterystyczne dla działań pozycjonujących na długi ogon, zdecydowanie dywersyfikuje się budżet. Oznacza to, że rezultaty w postaci zwiększonego ruchu organicznego na stronie przychodzą krok po kroku stopniowo przez pewien czas, a nie nagle, gdy strona wejdzie do TOP3 lub TOP1 na frazę Fat Head. Co prawda stopniowy wzrost ruchu z wielu fraz jest mniejszy, niż jednorazowy skok, jednak z czasem może on dorównać wejściu do TOP1 na bardziej podstawową frazę.

    Drugą stroną medalu jest jednak to, że w przypadku rozpoczęcia działań przez konkurencję lub zmiany algorytmów Google, ruch organiczny nie spada natychmiastowo, a stopniowo, gdyż strona może ewentualnie stracić pozycję w wynikach na jedną, z bardzo wielu fraz. Sytuacja jest zgoła odmienna, gdy działania pozycjonujące skupia się jedynie na pozycjonowaniu witryny na jedną frazę. Wtedy, gdy ta wypadnie z TOP3, traci się właściwie cały ruch organiczny, gdyż pierwsze trzy pozycje zazwyczaj zapewniają około 90% ruchu z danej frazy. Większości stron nie stać na podejmowanie tak ryzykownych działań i uzależnianie całego ruchu od jednej lub kilku fraz Fat Head, na które przeznacza się cały budżet. Dotyczy to szczególnie firm, które starają się myśleć perspektywicznie. Skupianie się na prostych frazach jest uzasadnione tylko wtedy, gdy pozycjonuje się serwis w bardzo dużej niszy, która raczej nie obejmuje zbyt dużej konkurencji.

    Pozycjonowanie long tail vs pozycjonowanie organiczne

    Pozycjonowanie na długi ogon jest jedną z form pozyskiwania ruchu organicznego. Wraz z budowaniem pozycji na frazy Fat Head daje optymalne rezultaty pozycjonowania. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie Long Tail będzie przebiegało optymalnie tylko wtedy, gdy strona zostanie zoptymalizowana pod kątem technicznym. Wszystkie podstawowe błędy, które są w stanie zniwelować szansę witryny na pojawienie się w TOP10 wyników wyszukiwania na frazy Fat Head, tak samo mogą obniżyć pozycję strony w wynikach na frazy z długiego ogona. Muszą to sobie uzmysłowić, szczególnie osoby, które chcąc zaoszczędzić na audycie strony i pracach wdrożeniowych związanych z optymalizacją, szukają jedynie mało konkurencyjnych fraz, licząc, że uda się łatwo zdobyć pozycję w wynikach. Niestety, jeśli strona nie będzie optymalna dla robotów wyszukiwarki, samo dopasowanie słów kluczowych może okazać się niewystarczające. Ma to jednak także dobre strony, gdyż rzetelne przeprowadzenie audytu i wdrożenie zalecanych zmian, często sprawia, że można w tej kwestii stosunkowo wiele osiągnąć.

    W tym miejscu nie sposób jednak pominąć faktu, że mimo wszystko odpowiednio duże zaplecze linkowe jest jednym z głównych czynników wpływających na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli strona ma jakąkolwiek konkurencję na daną frazę, to nie obejdzie się bez standardowych działań z zakresu link building. Różnica polega jednak na tym, że ilość linków potrzebnych do zbudowania pozycji strony zazwyczaj będzie o wiele mniejsza, niż na frazy Fat Head. Różnica może być na tyle duża, że koszty budowy zaplecza będą raczej znikome w stosunku do bardziej konkurencyjnych fraz. Nie zmienia to faktu, że zakres prac wykonanych w ramach pozycjonowania jest podobny, zmienia się tylko ich ilość.

    Narzędzia do szukania i analizy fraz long tail

    Jak już wcześniej zostało wspomniane, nie sposób znaleźć fraz kluczowych z długiego ogona bez wykorzystania do tego specjalistycznych narzędzi. Do przydatnych narzędzi, które są powszechnie używane, należą:

    • Planer słów kluczowych AdWords – jest to platforma Google, służąca do korzystania z usług reklamy płatnej. Z założenia nie jest to narzędzie wykorzystywane do pozycjonowania, jednak można dzięki niemu swobodnie wyszukiwać słowa kluczowe i analizować ich popularność oraz szukać fraz pasujących optymalizowanej strony. Nie jest to narzędzie zbyt precyzyjne, gdyż nie służy do tego celu, ale pozwala na znalezienie podstawowych fraz, które można potem rozwijać do długiego ogona. Warto zaznaczyć, że do Planera AdWords dostęp ma każdy, kto posiada konto w Google. Korzystać z tego narzędzia można swobodnie i nie wymaga to wykupowania reklamy.
    • Ubersuggest – to narzędzie zbliżone działaniem do planera Google, jednak niezależne od niego. Interfejs jest podobny, jednak Ubersuggest pokazuje nieco bardziej szczegółowe wyniki. Zbiera je, analizując sugerowane słowa kluczowe z planera Google AdWords. Pozwala na określenie konkurencyjności frazy, a także przewidywany koszt, w przypadku wykupienia reklamy AdWords. Narzędzie jest darmowe, a dużą zaletą jest obsługiwanie wielu języków, a nie tylko języka angielskiego. Jest to dobre narzędzie do oszacowania, jak wiele pracy będzie wymagało pozycjonowanie strony na daną frazę.
    • Answerthepublic – to jedno z bardziej praktycznych narzędzi do szukania fraz z długiego ogona. Pozwala na wyszukiwanie dużej ilości fraz Long Tail, które można później rozważyć w kontekście ich konkurencyjności. Narzędzie oddaje konkretne frazy w postaci bardzo wygodnych w interpretacji wykresów, jednak istotną wadą jest to, że nie zbiera żadnych danych na temat konkurencyjności danych fraz. Każdorazowo specjalista SEO musi więc sam to ocenić za pomocą innych narzędzi. Niewątpliwie jednak dużą zaletą jest intuicyjny interfejs i bardzo duża ilość wyszukiwanych fraz. Narzędzie jest także darmowe.
    Answerthepublic - narzędzie do słów kluczowych

    Wykorzystując powyższe narzędzia, warto również przeanalizować strony internetowe konkurencji. To za ich pomocą można znaleźć wiele fraz, które będą pasowały do danego sklepu lub strony firmowej. Trzeba pamiętać, że nie należy szukać fraz mocno obleganych, gdyż to będzie wymagało budowy stosunkowo dużego zaplecza. Optymalnym rozwiązaniem jest szukanie jak najmniej konkurencyjnych fraz, więc dobrze jest wziąć pod uwagę rozbudowane frazy obserwowane na stronie konkurencji.

    Szukając fraz z długiego ogona, nie można też bagatelizować pozornie prozaicznej czynności, jaką jest rozmowa ze swoimi klientami. Frazy Long Tail są odzwierciedleniem tego, czego szukają internauci, a więc zapytanie ich u źródła, jest najlepszą metodą na znalezienie dokładnych zwrotów dotyczących tego, jak szukają danego produktu lub usługi. Niezwykle istotne jest, aby podejść do tego z perspektywy klienta, a nie specjalisty, który operuje fachowym językiem. Klienci często używają potocznych zwrotów, które potem generują bardzo duży ruch organiczny, w przeciwieństwie do bardzo wyszukanego i technicznego słownictwa.

    Poszukiwanie fraz można też rozpocząć od przejrzenia for internetowych i grup na portalach społecznościowych, które są pełne rozmów przeciętnych klientów operujących ich naturalnym językiem. Można takimi dyskusjami się zainspirować, a następnie przeanalizować potencjalne frazy za pomocą specjalistycznych narzędzi.

    Jak rozpocząć pozycjonowanie long tail?

    Proces pozycjonowania serwisu na frazy Long Tail zaczyna się od standardowego audytu SEO. Obejmuje on analizę strony pod kątem technicznym, analizę zawartych treści oraz sprawdzenie ilości linków przychodzących. W drugiej kolejności należy przeanalizować konkurencję, aby móc rozpocząć szukanie optymalnych dla danej strony fraz kluczowych, które będą w stanie wygenerować ruch organiczny stosunkowo niewielkim kosztem.

    Mając wyniki audytu, należy wdrożyć wszystkie zalecenia techniczne, które mogłyby obniżać pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Następnie należy skupić się na uzupełnieniu treści w odpowiednie frazy kluczowe z długiego ogona. Muszą one wynikać z rzetelnej analizy konkurencji, tak by ograniczyć konieczność budowania dużego zaplecza linków. Gdy strona jest gotowa pod każdym względem, można rozpocząć pozyskiwanie linków. Ten proces zawsze powinien przebiegać z równoczesną analizą pozycji fraz oraz z ciągłym wyszukiwaniem nowych fraz z długiego ogona, które nie mają dużej konkurencji i mogą łatwo wygenerować stosunkowo dużo ruchu organicznego.

    Jeśli marketing online jest jedną z podstawowych metod na pozyskiwanie klientów, warto też od razu wdrożyć reklamowanie się w systemie AdWord, a w miarę rozwoju pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania manipulować budżetem przeznaczanym na marketing tak, by osiągać optymalne rezultaty. Na pewno jednak na efekty pozycjonowania trzeba pewien czas poczekać i trudno określić, jak długo potrwa budowanie pozycji serwisu. Kampanie płatne umożliwiają zaś, natychmiastowe generowanie ruchu, co dla wielu firm jest niezwykle istotne.

    Koszty pozycjonowanie long tail

    Koszty prowadzenia działań marketingowych zawsze muszą być starannie zaplanowane. Nie ulega wątpliwości, że optymalizacja kosztów, w tym kosztów ponoszonych na marketing online jest kluczowy dla zachowania konkurencyjności firmy. Przemyślane działania SEO mają na celu obniżenie tych kosztów do minimum i ostatecznie jak najtańsze pozyskiwanie klientów. W tym miejscu pojawia się jednak podstawowy problem dotyczący tego, że nie sposób wycenić takich działań w oderwaniu od konkretnej sytuacji. Spektrum działań pozycjonujących jest niezwykle szerokie, a w przypadku każdej strony zakres pracy niezbędnych do wykonania będzie zgoła odmienny. Ogromne różnice w kosztach pojawiają się już na etapie robienia audytu SEO, a w czasie realizacji kolejnych etapów, czyli wdrażania zaleceń i budowania zaplecza linków jeszcze bardziej się pogłębiają.

    Abstrahując od powyższych aspektów, ważną kwestią jest także to, na jak wiele fraz pozycjonuje się daną stronę. Pozycjonowanie na długi ogon jest o tyle specyficzne, że chcąc osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, często trzeba znaleźć stosunkowo dużo fraz Long Tail, z których każda przyniesie niewielki ruch. Finalnie duża ilość fraz, na które łatwo wypozycjonować stronę i wprowadzić ją do TOP3, a nawet TOP1 dają rewelacyjne efekty. Pozostaje jednak pytanie, jak wiele tych fraz trzeba będzie znaleźć w przypadku konkretnej witryny. Wstępnie takie informacje można uzyskać dopiero po wykonaniu audytu. Na wcześniejszych etapach przewidywanie konkretnych kosztów mija się z celem, gdyż ewentualne widełki cenowe są niezwykle szerokie.

    Ostatecznie na koszty pozycjonowania na długi ogon wpływa rodzaj strony, konkurencyjność fraz, konkurencja panująca w danej branży, a także zachowania innych firm, którym również zależy na wysokich pozycjach. Warto też zaznaczyć, że każda branża charakteryzuje się swoją specyfiką. Inaczej pozycjonuje się strony o tematyce finansowej mające na celu sprzedaż kredytów, a inaczej strony firmowe prezentujące oferty firm usługowych z mało rozbudowanej niszy – z jednej strony istnieje ogromna konkurencja banków i instytucji finansowych, a z drugiej konkuruje się jedynie z niewielkimi lokalnymi firmami lub wręcz nie ma konkurencji.

    Analizując koszty, trzeba jednak pamiętać, że działania SEO, a zwłaszcza szukanie fraz Long Tail to inwestowanie w budowanie pozycji strony, która przynosi wymierne zyski. Ogromną zaletą tego rodzaju pozycjonowania jest pozyskiwanie klientów bezpośrednio zainteresowanych treścią, a to oznacza zdecydowanie większą konwersję i o wiele ułatwia sprzedawania. Średnio każda wydana złotówka na pozyskanie ruchu z fraz z długiego ogona, przyniesie więcej zysków niż złotówka wydana na pozyskanie ruchu z fraz Fat Head lub tradycyjnych kampanii trafiających do klientów, którzy nie są do końca zainteresowani ofertą. W branży marketingu takich klientów określa się będącymi na końcu lejka sprzedażowego, czyli właściwie gotowymi do nabycia produktu lub usługi.

    Dobrą informacją jest jednak to, że tylko część kosztów trzeba ponieść od razu. Dotyczy to przeprowadzenia audytu i wdrożenia zaleceń przez specjalistów od programowania i copywriterów. Samo budowanie zaplecza linków można rozłożyć w czasie, a ponadto zawsze można chwilowo ograniczyć ilość fraz, na które się pozycjonuje. To pozwoli zmniejszyć koszty, a do pozycjonowania się na większą ilość fraz powrócić, gdy budżet na to pozwoli. Dlatego też warto już na początku dobrze zastanowić się nad strategią pozycjonowania strony.

    Pozycjonowanie long tail w pigułce – dlaczego warto?

    Pozycjonowanie long tail (długi ogon)może przynieść niezwykłe rezultaty i zapewnić każdej firmie zwiększenie przychodów. Wymaga to jednak zaangażowania i dużych nakładów umiejętnie zaplanowanej pracy. Ze swojej strony oferujmy darmową wycenę działań mających na celu pozycjonowanie Państwa strony na frazy z długiego ogona. Osoby mające wątpliwości w związku z procesem optymalizacji strony, zapraszamy do kontaktu. Chętnie wyjaśnimy wszystkie nieścisłości, zaprezentujemy szczegóły i wytłumaczymy, jak będzie wyglądać nasza potencjalna współpraca. Przedstawimy, jak będzie wyglądało pozycjonowanie w kontekście konkretnej witryny, czy to strony firmowej, strony-wizytówki, czy też sklepu internetowego.

    Zapewniamy profesjonalne podejście do optymalizacji każdego rodzaju serwisu, a dzięki wieloletniej działalności w branży SEO gwarantujemy pewność, że podjęte kroki będą optymalne dla uzyskania satysfakcjonujących rezultatów. Chętnie przeanalizujemy także, jak dużym potencjałem wzrostu charakteryzuje się dana strona oraz ile mogą zyskać jej właściciele na potencjalnym wzroście ruchu organicznego wynikającego ze specyfiki pozycjonowania na frazy z długiego ogona.