Strona główna Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Autor InClick

Pozycjonowanie sklepów internetowych to sposób na to, aby wypromować dany sklep online i poprawić jego pozycje w wynikach wyszukiwania Google na zapytania związane bezpośrednio z produktami i ofertą. Ten rodzaj pozycjonowania obejmuje wiele działań on-page (zmian na stronie) i off-page (działania poza stroną, mające na nią bezpośredni wpływ), które prowadzą do jednego – zwiększenia ilości odwiedzin internautów, którzy automatycznie stają się potencjalnymi klientami sklepu.

Jeżeli zastanawiają się Państwo nad rozpoczęciem sprzedaży produktów w sieci bądź mają już własny sklep online i chcą wreszcie zacząć docierać do większej ilości odbiorców za pomocą wyszukiwarki Google – zapraszamy do kontaktu. Zachęcamy również do zapoznania się z poniższymi informacjami, które pozwolą wyjaśnić najważniejsze aspekty dotyczące całego procesu SEO dla sklepów internetowych.

Czym jest pozycjonowanie sklepów internetowych?

Pozycjonowanie sklepów internetowych to szereg działań na stronie i poza nią, które prowadzą do poprawy pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania i zwiększenia ruchu internautów oraz ilości zamówień, co bezpośrednio przekłada się na poprawę wyników finansowych sklepu. Obecnie pozycjonowanie sklepów online to także szereg rozwiązań płatnych, które pozwalają prezentować ofertę w najróżniejszych usługach Google (reklama płatna Ads lub Google Merchant) oraz social media (sklep prowadzony na Facebook), które również wchodzą w zakres działań SEO i SEM.

W największej części działania SEO dla sklepów e-commerce koncentrują się na optymalizacji technicznej, poprawie lub budowie profilu linkowego strony i odnalezieniu błędów związanych z funkcjonalnością serwisu (UX). Pozycjonowanie obejmuje także liczne działania w social mediach, kreowanie marki sklepu i ciągłe działania i promocje linkowe w Google. Wszystkie podjęte zmiany pozwalają na poprawę pozycji sklepu dla organicznych wyników wyszukiwania.

Do kogo skierowane jest pozycjonowanie sklepu?

Kampanie SEO sklepów internetowych skierowane są do przedsiębiorców, którzy planują uruchomienie internetowej sprzedaży produktów oraz do właścicieli istniejących już sklepów online, którzy nie są zadowoleni z aktualnego poziomu sprzedaży (dotyczy sprzedaży hurtowej i detalicznej). Aktywna promocja sklepu w Google pozwala poprawić zasięg ogólnokrajowy (lub w przypadku sklepów dostępnych w różnych językach – ogólnoświatowy) i zwiększyć ilość zamówień i sprzedawanych produktów. Dlatego pozycjonowanie sklepów skierowane jest do właścicieli stron mających moduł sklepowy i dla producentów produktów, którzy chcą uruchomić własną dystrybucję produktów za pomocą sieci. Promowanie sklepu online w Google mogą rozpocząć również hurtownicy (zarówno lokalni jak i ogólnokrajowi), którzy chcą dotrzeć do odbiorców detalicznych i hurtowych.

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu?

Pozycjonowanie sklepu internetowego należy zacząć od gruntownej analizy serwisu (audyt SEO). Techniczny audyt SEO pozwala na znalezienie błędów na stronie. Niedociągnięcia mają duży wpływ na to, jak sklep postrzegany jest przez roboty indeksujące i algorytm wyszukiwarki Google. Należy również skupić się na określeniu jasnych celów sprzedażowych, wybór odpowiednich słów kluczowych oraz wdrożenie niezbędnych zmian optymalizacyjnych (poprawa kodu, bezpieczeństwa, wyeliminowanie błędów z zakresu funkcjonalności sklepu UX, napisanie lub optymalizacja opisów kategorii/produktów). Mając gotowy, zoptymalizowany sklep, specjalista SEO może rozpocząć linkowanie na wcześniej ustalone frazy kluczowe, a także zainicjować dodatkowe usługi promocyjne (Google Ads, Merchant, promocja w social mediach).

Kampanie i działania SEO dedykowane dla sklepów internetowych mogą obejmować wiele działań linkowych i promocyjnych. Oczywiście ostateczną decyzję o zakresie usług podejmuje właściciel sklepu, który określa miesięczny budżet na promocję w Google. Niemniej podstawą jest przygotowanie strony pod kątem czynników on-page i off-page – to gwarantuje odpowiedni start kampanii SEO, redukuje koszty dalszego pozycjonowania i potęguje wyniki uzyskane przez specjalistów SEO, redukując tym samym czas potrzebny na osiągnięcie zamierzonych efektów.

Popularne systemy sklepów internetowych

Decydując się na założenie nowego sklepu, warto sprawdzić, czy dany silnik jest przyjazny wyszukiwarkom internetowym i podatny na wdrażanie zmian, jakie zaleci specjalista SEO. Niestety nie każde dostępne na rynku rozwiązanie jest dobre z perspektywy wyszukiwarki i algorytmu Google, niemniej twórcy skryptów sklepowych starają się ciągle poprawiać jakość oferowanych usług, mając również na uwadze, że sklep to przede wszystkim działania SEO.

Jaki system sklepowy wybrać? Obecnie możemy wybierać pomiędzy gotowymi darmowymi rozwiązaniami i ich płatnymi odpowiednikami (działającymi w modelu abonamentowym SaaS):

  • Bezpłatne rozwiązania: PrestaShop, WooCommerce, Magento, Quick.Cart, OpenCart, VirtueMart
  • Płatne rozwiązania: IAI-Shop, Shoper, RedCart, SkyShop, Selly, Sote Shop

Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Jeżeli mają Państwo komfort wyboru silnika sklepu (są Państwo przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu budowy strony sklepowej), przed ostatecznym wyborem silnika zalecamy konsultację ze specjalistą SEO, który doradzi, które rozwiązanie będzie najlepsze. Zwykle silnik i serwer dobiera się pod kątem ilości produktów, jakie będą oferowane. Bezpłatne rozwiązania świetnie sprawdzą się przy mniejszych sklepach (do 100-200 produktów) – rozwiązania płatne dedykowane są dla średnich i dużych sklepów.

Istnieje również możliwość zbudowania własnego oprogramowania do obsługi sklepu online. Rozwiązanie to jest jednak związane z ogromnymi kosztami projektowania, budowy, utrzymania i dalszego rozwoju skryptu – zalecamy je tylko przy dużych projektach i do obsługi ogromnych ilości produktów. W przypadku budowy własnego programowania sklepowego zaleca się zatrudnienie specjalisty SEO, który już w fazie projektowania i wdrażania skryptu będzie przekazywał najważniejsze zalecenia dotyczące modułów i rozwiązań SEO i UX.

Jeżeli pozycjonowanie sklepu dotyczy istniejącej już witryny na własnym silniku, bądź przestarzałym skrypcie, wstępna analiza specjalisty SEO może skutkować zaleceniami dotyczącymi zmiany oprogramowania (dzieje się tak, gdy skrypt nie jest już rozwijany lub nie ma podstawowych funkcji niezbędnych podczas optymalizacji). Dlaczego nie warto lekceważyć propozycji zmiany? Dalsze działania promocyjne mogą okazać się o wiele bardziej kosztowne niż początkowy koszt migracji na inne rozwiązanie. Niedopracowany skrypt sklepu może stać się swojego rodzaju przeszkodą, która uniemożliwi prowadzenie skutecznej kampanii SEO, wygeneruje niepotrzebne straty finansowe i w skrajnych przypadkach może doprowadzić do bankructwa. Właściwy silnik sklepu to duży bonus na starcie całej kampanii SEO – o tym należy pamiętać.

Co obejmuje pozycjonowanie sklepu?

Kompletna kampania SEO dla sklepu internetowego to szereg działań technicznych, które pozwalają przygotować stronę do procesu linkowania. Pozycjonowanie obejmuje także research fraz, analizę konkurencyjnych sklepów z identyczną ofertą oraz dodatkowe działania z zakresu SEM. W konkurencyjnych branżach wymagane są także dodatkowe, nieszablonowe działania promocyjne, które będą związane z uzyskiwaniem wysokich pozycji w Google oraz budową świadomości marki wśród internautów.

Podstawowe elementy pozycjonowania sklepów internetowych to:

  • Audyt i techniczna optymalizacja sklepu – prace nad poprawą widoczności sklepu w Google należy zacząć od dokładnej analizy technicznej strony. Zaleca się przygotowanie audytu SEO, w którym poruszone zostaną newralgiczne elementy budowy serwisu on-page i przeanalizowane wszystkie czynniki off-page, które mają bezpośredni wpływ na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania. Specjalista SEO sprawdza, czy sklep nie ma ukrytych błędów, które mogą ograniczać dostępność serwisu dla internautów i robotów indeksujących. Eliminacja błędów i wdrożenie zalecanych poprawek to niezbędny punkt startowy każdej kampanii SEO dla sklepu internetowego, bez którego promocja w Google może się nie udać lub może kosztować znacznie więcej (niezoptymalizowany sklep będzie potrzebował większej ilości linków i akcji promocyjnych).
  • Wybór fraz kluczowych do kampanii SEO sklepu e-commerce –podczas przygotowywania audytu SEO dla sklepu zaleca się również wykonanie gruntowego researchu fraz kluczowych oraz określenie strategii linkowej. Specjalista SEO wykorzystuje dostępne narzędzia do analizy fraz, sprawdza konkurencyjne sklepy i układa listę wyrażeń, których należy użyć zarówno podczas wdrażania poprawek na stronie sklepu jak i podczas kampanii linkowej. Podczas wyboru fraz kluczowych warto skupić się również na znalezieniu fraz long tail (długi ogon) – są to zapytania internautów lub typowo blogowe frazy, które można wykorzystać w sekcji blogowej sklepu.
  • Kampania linkowa i relinkowa, content marketing – mając przygotowany sklep internetowy oraz listę fraz, na jakie prowadzona jest kampania SEO, specjalista od pozycjonowania rozpoczyna najważniejszy etap promocji sklepu w wynikach organicznych Google – linkowanie. Budowa profilu linkowego to obecnie szereg działań skupiających się na szukaniu tematycznych miejsc na opublikowanie odnośnika kierującego do sklepu. Proces ten wymaga wiedzy i znajomości obowiązujących trendów, gdyż zbyt agresywne linkowanie lub wykorzystanie wątpliwej jakości miejsc linkowych może przynieść odwrotny do zamierzonego skutek (filtr lub ban na domenę od Google). Dlatego specjaliści SEO podczas pozycjonowania sklepów chętnie korzystają z kampanii content marketingowych, publikując gościnne artykuły tematyczne lub sponsorowane na wartościowych blogach. Podczas zdobywania linków warto zastosować także relinkowanie – polega ono na sprawdzeniu, z jakich stron linkowane są konkurencyjne sklepy i wykorzystanie identycznych źródeł podczas własnej kampanii (o ile są one wysokiej jakości). Proces zdobywania linków jest zdecydowanie najtrudniejszy i obarczony największym ryzykiem, obecnie specjalistom SEO zajmującym się szukaniem miejsc linkowych przewodzi zasada – nie ilość, a jakość.
  • Social media, Google Ads/Merchant i kampanie SEM dla sklepów – dopełnieniem działań linkowych są dodatkowe usługi promocji z zakresu SEM. W tym celu wykorzystuje się social media, aby budować społeczność klientów, zapewnić im pełną obsługę oraz prezentować nowości z oferty. Oficjalne profile sklep na Facebooku, Twitterze czy Instagramie to obecnie podstawa dla każdego sklepu, który chce się rozwijać i docierać do większego grona odbiorców. Uzupełnieniem organicznych działań SEO są także płatne usługi Google – kampanie reklamowe Ads (dawniej AdWords) lub usługa Google Merchant (sekcja Zakupy w wyszukiwarce). Sklepy mogą także korzystać z programów partnerskich i porównywarek cen lub agregatów ofert – każda forma reklamy i docierania do odbiorców jest dobra. Należy jednak pamiętać, że płatne usługi są tylko dopełnieniem podstawowej, organicznej kampanii SEO.

Dane strukturalne (Rich Snippets) w sklepie e-commerce

Wielu właścicieli sklepów zastanawia się, jak wyróżnić produkt, kategorię lub odnośnik kierujący do sklepu w wynikach wyszukiwania Google (SERP). Z pomocą przychodzą dane strukturalne, tak zwane Rich Snippets. Odpowiednia konfiguracja pozwala na wyróżnienie strony spośród innych wyświetlanych pozycji w Google. Ruch Snippets wykorzystywane są nie tylko przez sklepy internetowe – świetnie sprawdzają się także przy blogach, gdzie wyświetlają użytkownikom najważniejsze informacje, dodatkowe zdjęcia czy parametry, których akurat szukają.

Wracając do danych strukturalnych w sklepach – odpowiednia konfiguracja Rich Snippets pozwala wyświetlić w wynikach wyszukiwania cenę produktu, zdjęcie, opinie (pod postacią gwiazdek), informacje o dostępności czy drzewko kategorii (okruszki breadcrumbs). Aby sklep obsługiwał dane strukturalne, należy w kodzie strony zamieścić odpowiednie znaczniki schema. Specjalista SEO może przekazać odpowiednie dyrektywy, dzięki którym sklep będzie obsługiwał dodatkowe znaczniki danych strukturalnych. Na szczęście twórcy silników obsługujących sklepy internetowe również dbają o to, aby właściciele stron w łatwy (lub automatyczny) sposób mogli samodzielnie uzupełniać najważniejsze informacje, które później w formie graficznej wyświetlane są w Google. Specjalista SEO bądź właściciel sklepu musi zadbać tylko o poprawne ich wypełnienie i sprawdzenie struktury poprzez panel Google Search Console.

Jak dane strukturalne wpływają na zwiększenie ilości wejść na stronę i poprawienie statystyk sprzedaży? Badania zachowań konsumentów dowiodły, że ludzie podczas wyboru produktów kierują się względami wizualnymi. Nie inaczej jest w przypadku Google – istnieje większe prawdopodobieństwo, że internauta wejdzie na stronę, przy której wyświetla się dodatkowe zdjęcie lub opis. Ponadto samo Google nagradza strony sklepów wyższymi pozycjami za poprawne i pełne wypełnienie danych strukturalnych, które po prostu ułatwiają poszukiwanie dla internautów. Dlatego w procesie pozycjonowania sklepów internetowych tak ważne jest zadbanie o wypełnione dane strukturalne.

Google Merchant dla sklepów online

Google Merchant (Google Zakupy) to płatna usługa dedykowana dla właścicieli sklepów internetowych od giganta z Mountain View. Merchant działa podobnie, jak Google Ads, wykorzystując specjalny system reklamowy do wyświetlania ofert produktów sklepów internetowych, których właściciele zdecydują się na promocję tą metodą. Na odpowiednie zapytania kierowane do wyszukiwarki internetowej przez internautów (związane z poszukiwanymi produktami), Google wyświetla sugestie zakupowe w specjalnym reklamowym oknie. Dostępna jest także zakładka Zakupy, w której internauci mogą szukać produktów, porównywać ceny i dokonywać zakupów bezpośrednio na wybranej stronie. Właściciele sklepów płacą za każde wejście w link, bez względu na to, czy internauta zakupił produkt, czy tylko sprawdził ofertę.

Google Merchant należy traktować jako uzupełnienie głównej kampanii pozycjonerskiej sklepu. Dobrze skonfigurowana usługa pozwoli wygenerować dodatkowych przychód, obniżając tym samym koszty za każde kliknięcie.

Organiczne pozycjonowanie sklepu vs płatne Google Ads (AdWords)

Google Ads (dawniej AdWords) to płatna kampania promocji stron w Google, która często wykorzystywana jest podczas promocji sklepów internetowych. Promocja, podobnie jak w przypadku Google Merchant, polega na wyświetlaniu sklepu w specjalnych ramkach reklamowych (nad organicznymi wynikami wyszukiwania) dla zapytań dotyczących fraz kluczowych, które zostały ujęte w kampanii promocyjnej. W przypadku Ads właściciel również płaci za każde wejście w link. Stawka ustalana jest przez algorytm Google i zależy od przyjętego budżetu oraz konkurencyjności fraz kluczowych.

Google Ads to model płatnej kampanii promocyjnej, który pozwala w kilka chwil po konfiguracji usługi wyświetlać stronę dla internautów. Niestety koszty za każde kliknięcie powodują, że płatna reklama w Ads nie sprawdzi się dla każdego sklepu, branży bądź strony. Warto także zaznaczyć, że prawidłowe skonfigurowanie i dobranie fraz kluczowych jest newralgiczne dla powodzenia całej kampanii – źle dobrane frazy spowodują stracenie budżetu, nie generując żadnych zamówień. Dlatego wielu specjalistów SEO traktuje organiczne pozycjonowanie jako podstawę działań marketingowych w Google, a Ads lub Merchant jako dodatek, który doskonale sprawdzi się jako uzupełnienie reklamy w Google i pozwoli na szybkie wypromowanie konkretnych podstron (na przykład w okresie wzmożonej sprzedaży). Specjaliści SEO mogą pracować nad uzyskaniem trwałych wyników dla organicznych wyników wyszukiwania, w międzyczasie uruchamiając kampanie Ads dla fraz, które są aktualnie modne lub na produkty, na które jest aktualnie największy popyt. Dzięki temu przedsiębiorca widzi namacalne efekty promocji, a specjalista SEO może pracować nad stałym rozwojem i poprawą widoczności sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Zaznaczamy – organiczne SEO oraz płatne usługi Google Ads/Merchant nie wykluczają się, wręcz odwrotnie – poprawnie zaimplementowane i ciągle nadzorowane mogą być doskonałym uzupełnieniem wszystkich działań reklamowych dla wyszukiwarki internetowej.

Czy warto pozycjonować sklep internetowy? Efekty kampanii SEO

Wielu właścicieli stron boleśnie przekonało się o tym, że samo wykupienie domeny i zainstalowanie skryptu sklepowego nie wystarczy, aby zacząć sprzedawać. Aby dotrzeć do potencjalnych odbiorców, potrzebna jest reklama. Taką reklamą dla sklepów internetowych jest pozycjonowanie, które pozwala uzyskać jak najlepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Zarówno organiczne pozycjonowanie jak i płatne kampanie Ads/Merchant to działania, bez których sklep nie będzie w stanie wypracować swojego miejsca na ryku i zyskać stałych odbiorców.

Zatem czy warto pozycjonować sklep internetowy? Odpowiedź jest jednoznaczna – tak. Pozycjonowanie to obecnie najskuteczniejsza i najtrwalsza metoda promowania stron w sieci. Jest to także promocja, która prowadzi do prostych zależności związanych z efektami. Pozycjonowanie sklepu internetowego zapewnia wyższe pozycje Google, co z kolei przekłada się na zwiększenie wejść na stronę sklepu, a to pozwala na dotarcie z ofertą i produktami do większej ilości internautów. Na końcu tego łańcuszka jest oczywiście sprzedaż, czyli faktyczna transakcja finansowa dla właściciela sklepu. Śmiało zatem można oznajmić, że im wyższe pozycje sklepu w Google, tym wyższe przychody dla właściciela firmy.

Jednak efekty pozycjonowania sklepu to nie tylko fizyczne korzyści finansowe. Docieranie do większej ilości internautów daje szansę na rozwój firmy, budowę stałych relacji z konsumentami czy wręcz kreowanie nowej marki, która na stałe zagości w pamięci odbiorców. Dlatego, jeżeli jako właściciel sklepu myślą Państwo o tym, aby nie tylko zarabiać za pomocą sprzedaży w sieci, ale także mieć szansę stworzyć handlowy raj dla siebie i dla swoich Klientów – pozycjonowanie to działanie reklamowe, przy którym warto się zatrzymać.

Jakie narzędzia do pozycjonowania sklepu?

Specjalista SEO podczas pracy nad promocją sklepu internetowego musi wykorzystywać specjalne narzędzia, które często są niedostępne dla osób spoza branży lub po prostu dostęp do nich jest bardzo drogi i nieopłacalny tylko dla jednej strony. Odgrywają one kluczową rolę zarówno na samym początku prac nad sklepem (audyty SEO i wdrożenia optymalizacyjne), jak i podczas comiesięcznych działań związanych ze zdobywaniem linków. Poniżej lista najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi/platform SEO, które są niezbędne podczas pracy pozycjonera:

  • Google Search Console – GSC to oficjalny panel Google dedykowany dla właścicieli stron i sklepów internetowych. Za jego pomocą możemy kontaktować się z supportem Google, dodawać do wyszukiwarki nowe mapy witryny i reguły indeksujące, sprawdzać błędy indeksowania, analizować ścieżki ruchu internautów i wiele więcej. Udzielenie dostępu do GSC dla specjalisty SEO jest niezbędne, gdyż panel ten jest swoistym centrum komunikacji pomiędzy stroną a wszystkimi usługami Google oraz samym algorytmem wyszukiwarki;
  • Google Analytics – usługa Google Analytics pozwala monitorować ilość odwiedzin na stronie (dostępne dane historyczne oraz w czasie rzeczywistym). W rękach doświadczonego specjalisty SEO panel GA jest prawdziwą skarbnicą wiedzy o sklepie i o tym, jak internauci postrzegają odwiedziny na danej stronie. Analytics dostarcza niezbędnych informacji o internautach, którzy odwiedzili witrynę (czas odwiedzin, źródło ruchu, wskaźnik odrzuceń, poziom konwersji, geolokalizacja, rodzaj urządzenia i wiele więcej). Takie informacje pozwalają znaleźć i wyeliminować ewentualne błędy UX związane z funkcjonalnością sklepu, co może przełożyć się na bezpośredni wzrost sprzedaży. Ponadto GA to doskonały panel do monitorowania wzrostu ruchu na stronie sklepu;
  • Google Keyword Planner – panel służący do konfiguracji płatnych kampanii w ramach Google Ads, który bardzo często wykorzystywany jest do sprawdzania potencjału słów kluczowych, analizy całych stron pod kątem doboru fraz (również stron konkurencji). Google Keyword Planner dostarcza przybliżonych informacji o konkurencyjności wybranych fraz, potencjale reklamowym (ilości wyszukiwań w skali miesiąca) oraz kosztach w przypadku uruchomienia płatnej kampanii Ads;
  • Stat4SEO – oprogramowanie do zainstalowania na własnym serwerze, które pozwala w czasie rzeczywistym na sprawdzanie pozycji fraz kluczowych dla dodanego projektu. Stat4SEO pozwala również generować raporty PDF z pozycji w danym okresie. Dużą zaletą jest również możliwość utworzenia konta klienta i przekazanie dostępów dla właściciela strony, co ułatwia bieżące monitorowanie postępów prac nad sklepem.
  • Ahrefs.com/Majestic SEO – platformy online do analizy profili linkowych stron (zarówno strony pozycjonowanej i stron konkurencji). Pozwalają w wygodny sposób sprawdzić ilość pozyskanych linków, ich jakość, tematyczność oraz zróżnicowanie. Dostarczają niezbędnych informacji dla każdego specjalisty SEO, który zajmuje się zdobywaniem linków na potrzeby pozycjonowania sklepu;
  • Screaming Frog – desktopowe oprogramowanie służące do analizy technicznych elementów strony (on-page). Za jego pomocą specjalista SEO może w łatwy sposób sprawdzić kod strony oraz wszystkie elementy HTML mające wpływ na pozycje sklepu;
  • Senuto/ Semstorm/Surfer SEO –platformy do analizy fraz kluczowych, sprawdzania sklepów konkurencji, prezentowania na wykresach trendów dotyczących rozwoju stron bądź też analizowania czynników on-page, które mają ogromny wpływ na widoczność sklepu w Google;
  • Google Trends – uzupełnieniem prac nad pozycjonowaniem sklepu może być usługa Google Trends, która pozwala analizować aktualne trendy dotyczące produktów/branży, w której operuje przedsiębiorca. Gogle Trends w łatwy sposób pozwala szukać nowych fraz kluczowych czy analizować aktualne zapotrzebowanie na konkretne produkty – mając takie informacje, można pokierować działaniami SEO sklepu w odpowiednim kierunku.

Dostęp do usług i oprogramowania leży po stronie pozycjonera. Właściciel sklepu, który decyduje się na przekazanie kampanii SEO w ręce specjalisty, nie musi martwić się o licencje czy konieczność zakupu odpowiedniego oprogramowania służącego do optymalizacji bądź pomocy w zdobywaniu linków. Przedsiębiorca musi jedynie udostępnić dla specjalisty SEO dostęp do oficjalnego panelu Google Search Console. Co więcej, jednorazowy zakup dostępu do specjalistycznych platform może okazać się dla właściciela sklepu kompletnie nieopłacalny i w wielu przypadkach nieuzasadniony. Liczne aplikacje i programy służą tylko i wyłącznie do dostarczania dużych ilości informacji – te z kolei należy odpowiednio interpretować i przełożyć na działania reklamowe, co bez niezbędnej wiedzy i wieloletniego doświadczenia z zakresu SEO jest po prostu niemożliwe. To kolejny poważny argument za tym, aby pozycjonowanie sklepu internetowego zlecić specjalistom od SEO.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu?

Na koszt pozycjonowania sklepu internetowego składa się wiele czynników. Oto najważniejsze:

  • wielkość sklepu (ilość kategorii i produktów) – im większy sklep, tym wyższe koszty reklamy w Google;
  • zakres prac optymalizacyjnych – na koszt ma wpływ również aktualny stan witryny. Jeżeli sklep wymaga gruntownej poprawy lub wręcz przebudowania, właściciel musi liczyć się z większymi kosztami;
  • ilość wybranych fraz kluczowych – czym więcej wybranych fraz exact match, tym wyższe koszty związane z promocją. Koszty można zredukować, wybierając bardziej niszowe frazy long tail;
  • branża, konkurencyjność i rodzaj oferty – promocja sklepu operującego w konkurencyjnych lub trudnych branżach (elektronika, motoryzacja, farmakologia) będą generować wyższe koszty niż promocja sklepu z branży niszowej lub specjalistycznej;
  • prace copywriterskie – jeżeli sklep wymaga pełnej obsługi copywritera (napisanie nowych tekstów kategorii/produktów), koszt ogólnej kampanii SEO może się zwiększyć. Na ostateczną kwotę również ma wpływ tematyka oraz ilość tekstów;
  • przyjęte cele sprzedażowe – budżet i koszty kampanii SEO często określane są na podstawie przyjętych celów sprzedażowych. Jeżeli właściciel sklepu chce w ciągu kilku miesięcy podwoić lub potroić ilość zamówień/odwiedzin na stronie, specjalista SEO może potrzebować wyższego budżetu na realizację założonego celu.

Koszty prowadzenia kampanii SEO ustalane są indywidualnie, na podstawie wyżej wymienionych czynników. Oczywiście nie są to wartości ustalane odgórnie przez specjalistę SEO – właściciele sklepów internetowych mogą określić miesięczny budżet na pozycjonowanie sklepu. Warto wtedy pamiętać o tym, że przy mniejszym budżecie specjalista SEO będzie zmuszony ograniczyć działania lub wybrać mniejszą ilość fraz, co może wpłynąć na ogólny wynik promocji sklepu w Google. Dlatego najsłuszniejszym rozwiązaniem jest po prostu poproszenie agencji SEO o to, aby zaproponowała stosowny budżet dla projektu – wtedy eksperci określają, jaki budżet dla danego sklepu, oferty, branży i zakresu fraz oraz prac będzie potrzebny, aby uzyskać zamierzony efekt.

Jedno jest pewne – nie istnieje żaden stały cennik na pozycjonowanie sklepów, gdyż każda strona to odrębna historia, inna oferta, inna branża i inne cele sprzedażowe właścicieli.

Jaki przyjąć model rozliczenia pozycjonowania sklepu internetowego?

Obecnie funkcjonującym i najlepiej sprawdzającym się modelem rozliczania pozycjonowania sklepów internetowych jest stała, miesięczna opłata abonamentowa na podstawie zawartej z pozycjonerem umowy na czas określony. Zwykle umowa obejmuje podstawową kwotę za prowadzenie działań z zakresu pozycjonowania. Wiele firm i specjalistów SEO ustala z właścicielami sklepów dodatkowe cele związane ze sprzedażą lub poprawieniem ruchu na stronie, za które otrzymują miesięczne premie. Podstawą jest jednak stała, miesięczna kwota abonamentu, która pozwala specjalistom SEO na zaplanowanie wszystkich prac z odpowiednim wyprzedzeniem.

Odchodzi się od rozliczania za efekt/pozycje. Obecne standardy Google i koszty związane z pracami SEO, a także sam charakter pracy ciągłej nad rozwojem kampanii, nie pozwalają firmom pozycjonującym stosować tego typu rozliczeń. Najuczciwszym modelem finansowym dla obu stron jest rozliczanie abonamentowe wraz z  możliwymi premiami za efekt/realizację celów.

Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania sklepu?

Pozycjonowanie sklepów internetowych to złożony z wielu etapów proces, który wymaga czasu. Poprawne zaimplementowanie wszystkich zmian oraz ciągłe zdobywanie nowych linków daje nadzieję na szybkie pojawienie się pierwszych efektów. Tak też w wielu przypadkach się dzieje — pierwsze ruchy pozycji czy też pierwsze wejścia internautów na stronę zwykle pojawiają się w ciągu kilku tygodni od zakończenia prac optymalizacyjnych i rozpoczęcia linkowania. Nie da się jednak jednoznacznie określić, kiedy sklep wygeneruje pierwsze zamówienie lub kiedy ilość leadów wreszcie zacznie zadowalać właściciela – wszystko zależy od przyjętej strategii SEO, konkurencyjności fraz i innych sklepów z danego segmentu, atrakcyjności oferty, branży, aktualnej sytuacji na świecie czy też agresywności linkowania i zastosowania dodatkowych kampanii reklamowych.

Należy mieć świadomość, że organiczne pozycjonowanie sklepu to proces ciągły, który przyniesie wymierne korzyści tylko wtedy, gdy będzie prowadzony z zachowaniem bezpieczeństwa i najwyższych standardów jakości – a to wymaga czasu. Nagroda pod postacią najwyższych pozycji i solidnej pozycji sklepu na rynku będzie dla tych, którzy są cierpliwi.

Czy pozycjonowanie sklepu jest jednorazowe i trwałe?

Pozycjonowanie sklepu lub jakiejkolwiek innej strony www nie jest jednorazowe. Oczywiście pewne elementy kampanii SEO są jednorazowymi działaniami (na przykład audyt i optymalizacja SEO), jednak same prace związane ze zdobywaniem linków czy konfiguracją płatnych kampanii wymagają ciągłego nadzoru i wprowadzenia pewnej stopniowości pracy. Nie można w jednym miesiącu zdobyć wszystkich linków i uznać, że sklep jest już wypromowany – takie zachowanie w najlepszym wypadku nie przyniosłoby żadnych rezultatów, a w najgorszym sprowadziłoby na stronę uzyskanie filtra lub nawet blokady indeksacji nałożonej przez Google (nienaturalny przyrost linków w krótkim czasie). Zdobywanie linków musi być stopniowe i rozłożone w czasie. Należy również mieć na uwadze, że raz zdobyte linki z różnych powodów mogą po kilku latach po prostu zniknąć lub przestać działać (na przykład usunięcie strony z linkiem kierującym do naszego sklepu). Dlatego prace nad profilem linkowym sklepu są pracami podzielonymi na etapy i ciągłymi.

Czy pozycjonowanie sklepu jest trwałe, a jego efekty pozostaną na zawsze? Niestety nie. Należy pamiętać, że nawet po uzyskaniu pozycji TOP 1, należy ciągle monitorować kampanię SEO, zdobywać linki, rozwijać sklep, dodawać nową treść czy po prostu dbać o przyjęte standardy SEO. Google może w każdej chwili zacząć rankować wyżej strony konkurencji (bo te na przykład zdobyły lepszej jakości linki lub rozpoczęły nową, contentową kampanię reklamową). Pozycjonowanie sklepów to ciągły wyścig, dlatego, aby zawsze pozostać na szczycie, należy kontynuować prace związane ze zdobywaniem linków czy dodawaniem nowej, unikalnej treści. Oczywiście w miarę zdobywania nowych, wyższych pozycji właściciel strony może ograniczyć budżet na reklamę. Powinien to jednak skonsultować ze specjalistą SEO.

Jak wyglądają raporty z pozycjonowania sklepu?

Każda firma specjalizująca się w pozycjonowaniu sklepów internetowych powinna przynajmniej raz w miesiącu wysłać raport z przeprowadzonych prac. Zakładając, że model współpracy opiera się na stałej miesięcznej opłacie abonamentowej, specjalista SEO powinien na koniec miesiąca wysłać dokładny raport, w którym ujęte zostaną wszystkie zdobyte w tym okresie linki oraz uwzględnione informacje związane z ruchem. Miłym gestem w stronę Klienta jest też komentarz wyjaśniający przeprowadzone działania, zmiany lub interpretacje dotyczące ruchu. Raport powinien także zawierać aktualne pozycje sklepu w wynikach Google na wszystkie wybrane frazy kluczowe (ten punkt można zastąpić monitoringiem fraz, który udostępniany jest dla właściciela sklepu – dzięki temu przedsiębiorca może w każdym momencie sprawdzić aktualne pozycje swojego sklepu).

Wielu specjalistów SEO dba o to, aby mieć stały kontakt ze swoimi Klientami – właścicielami sklepów internetowych. Jest to ważne, gdyż wiele zmian w ofercie czy drobnych poprawek może być kluczowych dla całego procesu SEO. Jeżeli właściciel sklepu wie, że za kilka tygodni wprowadzi do oferty nowe produkty, warto poinformować o tym swojego pozycjonera. Formą kontaktu jest właśnie raport, który pozwala podsumować pracę i daje przekonanie dla właściciela sklepu, że jego strona jest w dobrych rękach. Raporty także pozwalają obserwować skalę wzrostów sprzedaży i poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania (specjaliści SEO często korzystają w raportach z wykresów pozycji czy ruchu, które w najlepszy sposób obrazują efekty kilkumiesięcznej pracy nad stroną).

Najwygodniejszą formą raportu jest zwykły dokument PDF generowany przez specjalistów SEO. Oczywiście nie jest to jedyna forma raportu, wiele firm implementuje dedykowane panele online lub prezentacje – dzięki temu właściciel sklepu może na bieżąco analizować prace prowadzone nad kampanią swojego sklepu. Forma raportu jest dowolna – ważne, aby był on przejrzysty i uwzględniający najważniejsze informacje oraz potwierdzenie prac SEO nad sklepem.

Podsumowanie

Pozycjonowanie sklepów internetowych to złożony proces, który przyniesie korzyści tylko wtedy, gdy nad stroną zostaną wykonane niezbędne prace optymalizacyjne i działania związane z linkbuildingiem. Obecne standardy SEO i trendy oraz przyzwyczajenia konsumenckie sprawiają, że sieć stała się jednym z głównych pól reklamowych, na których każda platforma e-handlowa może się wykazać. Dlatego właściciele sklepów i przedsiębiorcy zajmujący się handlem nie powinni ignorować nieustannie rosnącego potencjału, jaki drzemie w kampaniach reklamowych i usługach pozycjonowania sklepów e-commerce.

Odpowiednio prowadzone pozycjonowanie sklepu to korzyść zarówno dla właściciela, jak i dla samych internautów, którzy łatwiej trafiają na ofertę, której szukali. Dlatego, jeżeli zajmują się Państwo handlem i chcą swoją ofertę zaprezentować jak najszerszemu gronu internautów – zapraszamy do kontaktu. Chętnie podejmiemy się współpracy — pozycjonujemy małe, średnie i duże sklepy online – do każdego projektu podchodzimy indywidualnie i zgodnie z opisaną wyżej sztuką.