Strona główna Darmowe porady SEO Przekierowania 301 i 302 – co to jest i do czego służą?

Przekierowania 301 i 302 – co to jest i do czego służą?

Autor InClick

Jak przekazać wyszukiwarce, że konkretna strona znajduje się pod nowym adresem URL? Co zrobić, aby użytkownik trafił na właściwą podstronę? Sprawdź, do czego służą przekierowania 301 i 302 i kiedy warto je stosować.

Przekierowania 301 i przekierowania 302 – czym właściwie jest przekierowanie?

Jeśli odnośnik do konkretnej podstrony jest nieaktualny, to dzięki poprawnym przekierowaniom zarówno internauci, jak i roboty Google trafią we właściwie miejsce. Nie zostanie im więc wyświetlony błąd 404. Dwa najczęściej stosowane przekierowania to 301 oraz 302.

Pierwsze z nich jest stałe. Stary adres URL nie jest w tym przypadku uwzględniany w indeksie. Z kolei 302 to przekierowanie tymczasowe. Możesz z niego skorzystać np. gdy chcesz zmodyfikować konkretną podstronę.

Przeczytaj inny artykuł o przekierowaniach w SEO.

Kiedy stosuje się i jak ustawić przekierowanie?

Jest wiele sytuacji, w których zastosowanie kodu 3XX może okazać się niezbędne. Jeśli chcesz poinformować przeglądarkę, że Twoja strona znajduje się pod nową domeną, skorzystaj z przekierowania stałego 301. Po takie rozwiązanie możesz sięgnąć nie tylko w przypadku migracji serwisu, lecz również, by rozwiązać problem z duplikacją contentu, usuniętą podstroną czy wdrażając certyfikat SSL. Aby wykonać przekierowanie, dodaj do pliku htaccess właściwą linijkę kodu. Dzięki temu zarówno użytkownik, jak i robot trafią pod właściwy adres.

Przekierowań używaj, jeśli:

  • wykupiłeś nową domenę;
  • połączyłeś dwa serwisy w jeden;
  • chcesz ustawić preferowany adres URL;
  • usunąłeś starą stronę i chcesz, aby użytkownicy zostali przeniesieni na nową.

Pamiętaj przy tym, aby określić właściwy rodzaj przekierowania: stałe lub tymczasowe.

Łańcuchy przekierowań a SEO – jak stosować przekierowania?

Mimo że w wielu przypadkach przekierowania okazują się niezbędne, to w myśl zasady „co za dużo, to niezdrowo” należy uważać, aby nie przesadzić z ich liczbą. Jeśli strona przekierowywana jest z jednego adresu URL na drugi, a następnie na trzeci i czwarty, to występuje łańcuch przekierowań.

Dlaczego łańcuchy przekierowań są szkodliwe?

Zbyt długi łańcuch przekierowań przyniesie Twojemu serwisowi internetowemu więcej szkody niż pożytku. Jest to zjawisko niekorzystne zarówno dla użyteczności serwisu, jak i dla pozycjonowania. Im dłuższa jest ścieżka przekierowań, tym dłuższy będzie czas ładowania się strony. Pamiętaj, że każda sekunda opóźnienia zwiększa szansę na to, że użytkownik opuści serwis, zanim zdąży zapoznać się z jego treścią. 

Długi czas wczytywania się witryny może przełożyć się także na niższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Ponadto, roboty wyszukiwarek skupiają się jedynie na pierwszych pięciu adresach URL. Jeśli zastosujesz więcej przekierowań, nie dotrą do docelowej strony.

Jak wykryć łańcuchy przekierowań?

Jak wykryć, że łańcuch przekierowań 301 lub 302 niebezpiecznie się wydłużył? Sięgnij po narzędzia, dzięki którym przeprowadzisz sprawną analizę stron, np. Ahrefs Audit. Sprawdź, w których miejscach występują błędy, a następnie zastosuj przekierowania bezpośrednie.

Przekierowania w linkowaniu wewnętrznym

Jednym z istotnych elementów audytu SEO jest weryfikacja profilu linków wewnętrznych witryny. Im lepiej zaplanowana jest struktura wewnętrznych odnośników, tym większe są szanse na to, że użytkownik dłużej zostanie na stronie internetowej. Dobrze dobrany profil linków korzystnie wpływa także na pozycje serwisu w rankingu wyników organicznych Google – pomaga robotom szybciej dotrzeć do tych podstron, na których Ci zależy.

Jednak niewłaściwe linkowanie wewnętrzne może zaszkodzić strategii SEO. Robot skanujący zawartość witryny może mieć problemy ze sprawnym poruszaniem się po stronie, zwłaszcza jeśli zapomnisz o podmianie adresów URL przy ustawianiu przekierowań wewnątrz serwisu.

Masz w serwisie linki kierujące na stronę HTTP, z której następnie jest ustawione przekierowanie na HTTPS? Taka struktura zmusza roboty do dodatkowej pracy – muszą odwiedzić więcej podstron, co odbija się negatywnie na budżecie crawlowania.

Jak rozwiązać taki problem? Ustaw bezpośredni redirect na właściwy adres strony, w tym przypadku przekieruj bezpośrednio na wersję HTTPS, z pominięciem HTTP.

Przekierowania w indeksach Google

Zmieniłeś ofertę w swoim sklepie internetowym i nie planujesz już dłużej sprzedawać konkretnych produktów? Jak długo nieaktualne odnośniki będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli ustawiłeś prawidłowe przekierowanie 301? Co zrobić, aby potencjalny klient nie trafił pod stary adres?

Nieaktualny adres może przez jakiś czas pojawiać się w SERP, nawet przy ustawionych przekierowaniach – jest to tylko jeden z elementów, na które roboty Google zwracają uwagę.

Przeprowadzając audyt SEO, zwróć uwagę na przekierowania, zwłaszcza 301 oraz 302. Zweryfikuj, czy nie pojawiają się łańcuchy przekierowań oraz jak powinny wyglądać przekierowania w linkowaniu wewnętrznym.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628