Spis treści:
Czy stworzenie przyjaznych adresów URL to ukłon wyłącznie w stronę wyszukiwarki, czy na takim działaniu zyska także użytkownik serwisu? Sprawdź, jak adresy URL wpływają na efektywność działań SEO i jak powinien wyglądać poprawnie zoptymalizowany adres.
Czym jest adres URL strony internetowej?
Uniform Resource Locator (w skrócie URL) – ujednolicony format adresowania – składa się w najprostszej wersji z nazwy protokołu (najczęściej będzie to HTTP lub HTTPS, chociaż możliwe są także inne protokoły), nazwy domeny i rozszerzenia. Może być także wzbogacony o ścieżkę, zapytanie oraz fragment. To adres Twojej strony internetowej lub innego dowolnego zasobu dostępnego w sieci.
Adres URL nie powinien być ciągiem przypadkowych znaków. Owszem, mogą w nim występować zarówno litery, cyfry, jak i znaki specjalne. Jeśli jednak będzie on przypominał krzaki, okaże się zupełnie niezrozumiały nie tylko dla robotów Google, ale również dla Twoich potencjalnych klientów. Przyjazne linki to takie, które są czytelne – jeden rzut oka wystarczy, aby zorientować się, co znajduje się na konkretnej podstronie.
Dlaczego przyjazne adresy URL są tak istotne?
Jeśli adres strony będzie niezrozumiały, nie będą w nim zawarte słowa kluczowe, a jedynie litery i znaki specjalne bez logicznego ciągu, to strategia pozycjonowania może okazać się nieefektywna. Nie jest to też jedyny problem. Skomplikowane adresy są niezrozumiałe także dla użytkowników i nie ułatwiają im dowiadywania się, w którym miejscu serwisu aktualnie przebywają. Optymalizując adresy URL, zwróć uwagę nie tylko na podstrony w serwisie, lecz także na nazwy elementy graficznych.
Struktura adresów URL w serwisie
Stworzenie optymalnej struktury adresów URL w serwisie nie jest zadaniem łatwym. Należy uważać m.in. na to, aby nie przesadzić ze strukturą zagnieżdżenia. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, uważaj, aby nie doszło do duplikacji np. w sytuacji, gdy jeden produkt z Twojej oferty został zamieszczony w kilku kategoriach. Jeśli chcesz rozwiązać ten problem, możesz skorzystać z parametru cannonical – dasz w ten sposób wskazówkę wyszukiwarce, który adres WWW powinna brać pod uwagę przy tworzeniu indeksu. Nieco bardziej czasochłonne może okazać się przeprogramowanie skryptu e-commerce.
Tworząc hierarchię adresów URL w serwisie, uwzględnij różne elementy. Wśród najważniejszych z nich warto mieć na uwadze m.in. podział fraz kluczowych, intencje, którymi kierują się użytkownicy oraz strony docelowe.
Optymalizacja adresów URL – o czym pamiętać?
Wiesz już, co to jest adres URL, dlaczego przyjazne adresy są tak istotne oraz na co zwrócić uwagę tworząc ich optymalną strukturę. Pora sprawdzić, jak powinna przebiegać optymalizacja, aby powstał przyjazny adres URL.
Po pierwsze – słowa kluczowe. Nawet jeśli adres jest krótki, możesz w nim wstawić pozycjonowane frazy. Jednak rób to z głową, nie upychaj ich na siłę, bo sobie zaszkodzisz, zamiast pomóc. Unikaj też stosowania polskich znaków – może się okazać, że przeglądarka zamieni znaki diakrytyczne na niezrozumiały kod.
Po drugie – wszędzie tam, gdzie to jest konieczne, stosuj tag cannonical. Dzięki temu w wynikach wyszukiwarki Google pojawi się tylko jeden odnośnik i nie będzie duplikacji. Jest to element, na który szczególną uwagę powinni zwrócić właściciele sklepów internetowych.
Po trzecie – nie stosuj spacji. Podobnie jak w przypadku polskich znaków, może zostać wygenerowany kod. Zamiast niej jako separatora używaj myślnika.
Po czwarte – pamiętaj o przekierowaniach. Jeśli zawartość strony została usunięta (np. nie masz już w swojej ofercie konkretnych produktów), to z nieaktywnych adresów URL ustaw stałe przekierowanie 301 – np. do strony głównej lub strony podobnego produktu. Zadbaj o to, aby stare adresy nie były aktywne.
Po piąte – pamiętaj o pliku robots.txt. Możesz w nim ustawić blokadę, dzięki której roboty wyszukiwarki nie będą się zapuszczały w te części witryny, w które nie powinny. Jest to dobre rozwiązanie, jeśli np. długość adresu URL jest niezgodna z przyjętymi standardami i nie ma możliwości ich przeróbki.
Podsumowując – pamiętaj, aby nie przesadzić z liczbą słów kluczowych w adresie, a także stwórz taki adres, który będzie łatwy do zapamiętania (łatwiej jest zapamiętać krótsze adresy) i jednocześnie przybliży użytkownikowi tematykę danej strony. Podczas tworzenia adresów nie stosuj spacji, polskich znaków i kapitalików. Pamiętaj też o logicznej strukturze. Dzięki takim zabiegom przyjazny URL zostanie doceniony przez algorytm wyszukiwarki, a Twój serwis będzie miał szansę przebić się na szczyt wyników wyszukiwarka. URL Twojej strony ma wpływ na pozycjonowanie, a także na to, jak strona WWW jest odbierana przez użytkowników.
—
Wykonując audyt SEO strony internetowej, poświęć chwilę na wnikliwą analizę adresów URL. Sprawdź, czy są przyjazne i czy w serwisie została wdrożona poprawna struktura adresów URL. Dowiedz się, jak zoptymalizować adresy – z korzyścią zarówno dla użytkownika, jak i robota wyszukiwarki.