Strona główna SEO Ruch na stronie internetowej – jak sprawdzić?

Ruch na stronie internetowej – jak sprawdzić?

Autor InClick

Zastanawiasz się jak sprawdzić ruch na swojej stronie internetowej? Zastanawiasz się, jakie dane możesz uzyskać na temat liczby osób odwiedzających Twoją witrynę, oglądanych stron i skąd pochodzą? Dane są zawsze dostępne. Zobaczmy, czy uda nam się odpowiedzieć na Twoje pytania!

Narzędzia do analizy ruchu

Ruch na witrynach internetowych można weryfikować za pomocą różnego typu narzędzi takich jak Google Analytics (GA), Alexa, Quantcast, itp. Aby uzyskać szczegółowe dane na temat ruchu należy „wstrzyknąć” niestandardowe lub uniwersalne snippety kodu, które są wstawiane do kodu źródłowego w obrębie elementu head każdej strony w serwisie. Obejmuje to wszystkie statyczne pliki html z css, js i obrazkami w nich zawartymi, jednak w przypadku aplikacji jednostronicowych lub gdy używamy renderowania po stronie serwera może to nie być możliwe

Za każdym razem, gdy użytkownik otwiera stronę w przeglądarce, wysyła ona zapytanie do serwerów. Żądanie zawiera informacje o użytkowniku, używanej przeglądarce, systemie operacyjnym i typie urządzenia itp. – aby pomóc Ci zidentyfikować źródła ruchu, dane demograficzne lub metryki zaangażowania.

Jak tylko otworzysz np. narzędzia Google Analytics (lub jakiekolwiek inne narzędzie wymienione powyżej), zobaczysz główny ekran z kluczowymi danymi na temat ruchu na Twojej stronie www. Są to dane historyczne. Wiele narzędzi pozwala również sprawdzić ruch w czasie rzeczywistym.

Jakie dane możemy zbierać i analizować?

Możemy zbierać dane z kraju oraz całego świata:

  • Liczba użytkowników (dzienna, tygodniowa, miesięczna)
  • Współczynnik odrzuceń
  • Czas zaangażowania
  • Odsłony i szybkość strony
  • Lokalizacja geograficzna (tylko na poziomie miasta/stanu)
  • dane dotyczące systemu operacyjnego
  • Przeglądarka
  • Urządzenia mobilne
  • język
  • i wiele innych

W celu uzyskania dokładnych danych z tych narzędzi musisz poprawnie oznaczyć swoje źródła. Większość narzędzi pozwala na określenie, z jakiego źródła/medium/kampanii użytkownik trafił na Twoją stronę, np: Organic search, referral, email marketing, social media, itp.

Jak mogę sprawdzić ruch na stronie – narzędzia?

Google Analytics (GA): możesz uzyskać historyczne i bieżące informacje o ruchu na stronie za darmo, jeśli założysz konto na google.com/analytics . Znajdziesz tu wiele poradników, jak wdrożyć kod śledzenia GA na swojej stronie lub aplikacji, tak aby zaczęła ona automatycznie zbierać dane. Będziesz również w stanie ustawić filtry, aby wykluczyć określone typy ruchu lub dostosować, które kampanie są śledzone w raportach.

jak sprawdzić ruch na stronie za pomocą Google Analytics

Google Search Console (GSC): możesz uzyskać informacje na temat zapytań związanych z witryną w określonych okresach czasu, wyświetleń, CTR lub średniej pozycji w rankingu. Informacje te wyświetlane są w czasie rzeczywistym, a dodatkowo możesz poprosić o powiadomienie, gdy na Twojej stronie wydarzy się coś, co będzie wymagało uwagi. Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowych danych, dostępny jest raport z frazami – pozwala on na przeglądanie słów kluczowych, które doprowadziły użytkowników do Twojej witryny, najważniejszych zapytań według kraju, urządzeń używanych do uzyskania dostępu do witryny itp.

jak sprawdzić ruch na stronie za pomocą Google Search Console

Narzędzia zewnętrzne (Similarweb i inne): możesz uzyskać dane dotyczące ruchu na zasadzie estymacji ruchu. Czyli na podstawie np. liczby słów kluczowych widocznych w danym narzędziu oraz ich popularności narzędzie szacuje jaki ruch organiczny może pojawić się w serwisie. Dane te mając charakter szacunkowy i nie zawsze pokrywa się to z realnymi danymi, które byśmy pozyskali za pomocą GA czy GSC.

Google Trends: możesz wyszukiwać zapytania związane z Twoją witryną i zobaczyć wyniki w różnych okresach czasu. Możesz również porównać dane dla dwóch lub więcej witryn filtrowanych według słów kluczowych, języka lub krajów. To narzędzie jest dobre, jeśli chodzi o znalezienie najbardziej odpowiednich słów kluczowych w danym kraju.

Narzędzia do monitorowania ruchu na stronie konkurencji

Jednym z najbardziej popularnych narzędzi do tego celu jest Ahrefs – jeden z lepszych systemów analizy SEO. Dzięki niemu możesz dowiedzieć się, co konkurenci robią dobrze i gdzie mogliby się poprawić.

Narzędzie to tworzy szczegółowe raporty na temat słów kluczowych, na które dana strona plasuje się na szczycie, backlinków (oraz ich lokalizacji), fraz, które przynoszą jej najwięcej ruchu i nie tylko.

Innym popularnym narzędziem do analizy stron internetowych konkurentów jest Open Site Explorer . Dostarcza on informacji na temat organicznych wyników wyszukiwania zarówno dla komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych. Możesz dostosować zapytania, aby sprawdzić, jak witryny konkurencji plasują się w rankingu dla określonych słów.

Ważne jest, aby wiedzieć, jak Twoja witryna wypada na tle konkurencji pod względem wskaźników zaangażowania, takich jak czas spędzony na stronie lub współczynnik odrzuceń, wpływ na media społecznościowe, a nawet wskaźniki lojalności klientów, takie jak współczynnik konwersji lub przychód na odwiedzającego.

Potrzebujesz tych informacji, jeśli chcesz zoptymalizować swoją stronę – zidentyfikować błędy/problemy, wyciągnąć wnioski z pozytywnych aspektów stron konkurencji, itp.

Narzędzia wymienione powyżej (Ahrefs i Open Site Explorer) dostarczą Ci szczegółowych raportów na temat słów kluczowych Twojej konkurencji, linków do ich stron, itp. Możesz również porównać wydajność kilku stron internetowych obok siebie.Ponadto, możesz monitorować wzmianki o Twojej firmie w mediach społecznościowych i w sieci jako całości.

Narzędzia do analizy konkurencji na portalach społecznościowych

Oto kilka innych ważnych narzędzi, które pomogą Ci monitorować Twoją konkurencję:

Buzzsumo – dostarcza informacji o najbardziej popularnych treściach związanych z Twoimi słowami kluczowymi. Możesz również znaleźć influencerów w danej branży za pomocą ich rozszerzenia Chrome . Dane te można wykorzystać do celów SEO, np. aby trafić do właściwych osób z odpowiednim przekazem lub poprawić nasze własne treści tak, aby miały większe szanse na wirusowe dotarcie. Jeśli masz szczegółową listę linków/stron, z których chciałbyś uzyskać linki, Open Site Explorer jest prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem, ponieważ Buzzsumo nie zapewnia takiego poziomu szczegółowości

  • Mention – pokazuje nam nie tylko wzmianki o naszej marcelub witrynę, ale także posty/tweety wspominające o markach lub witrynach konkurencji. To narzędzie działa dla każdej strony internetowej, więc możesz go użyć do monitorowania wszystkich swoich konkurentów.
  • Followerwonk – to narzędzie pokazuje najnowsze trendy w korzystaniu z mediów społecznościowych. Możesz analizować swoją publiczność według wieku, lokalizacji, itp. i porównywać ją z konkurencją.
  • Topsy – jest to wyszukiwarka społecznościowa, która pozwala znaleźć najlepsze treści informacyjne związane z wpisanymi słowami kluczowymi. Jest dobra do znalezienia influencerów w danej branży, jeśli planujesz kierować do ludzi konkretne wiadomości.

Dowiedz się, co Twoi klienci mówią o Twojej firmie poprzez recenzje online, używając narzędzi takich jak Yotpo lub Buzzsumo, które monitorują recenzje produktów Amazon (można również uzyskać wiele dobrych informacji z Google Play oraz iTunes).

Możesz łatwo dowiedzieć się, ile recenzji mają Twoi konkurenci, co klienci mówią o ich firmach, jakich formatów najczęściej używają do dzielenia się opiniami itp.

Korzystaj z narzędzi, które pomogą Ci monitorować zmiany na stronach konkurencji. Co kiedyś było linkiem na ich stronie, a teraz zniknęło? Pojawiła się nowa strona? To są rzeczy, o których warto wiedzieć, jeśli chcesz śledzić wszystko, co robi Twoja konkurencja.

Niektóre z tych narzędzi są bardzo proste w użyciu, podczas gdy inne wymagają poświęcenia trochę czasu na naukę ich działania. Ważne jest również, aby pamiętać, że im bardziej dogłębna jest analiza konkurencji, tym lepiej – więc nie zadowalaj się tym, co pojawia się w Google, jeśli możesz znaleźć coś głębszego za pomocą jednego z tych narzędzi.

Jak sprawdzić zachowania użytkowników na stronie?

Można to zrobić poprzez testowanie użytkowników (wywiady na żywo) lub poprzez użycie narzędzia analitycznego, które powie Ci dokładnie, co użytkownicy robią na Twojej stronie. Niektóre popularne narzędzia do tego celu to Crazy Egg , Clicktale , Hotjar i Cux.io . Wszystkie te narzędzia oferują darmowe wersje próbne, więc możesz zobaczyć, jak działają, zanim zdecydujesz się na cokolwiek.

Podsumowanie

Aby sprawdzić ruch na stronie, której jesteś właścicielem, musisz mieć zainstalowane kody Google Analytics oraz zweryfikowaną domenę w Google Search Console. Wtedy masz realne dane na temat ruchu.

Jeżeli chcesz poznać ruch na stronach www, do których nie masz dostępu, możesz skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi (polskie to Senuto, SEMSTORM) i skorzystać z estymacji.

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej?

Najlepiej posiadać zainstalowane narzędzia Google Analytics oraz Google Search Console. Wtedy masz dostęp do wszystkich danych na swojej stronie WWW

Czy mogę sprawdzić ruch na stronie konkurencji?

Bezpośrednio nie. Możesz skorzystać z narzędzi zewnętrznych, które estymują ruch na podstawie różnorodnych wskaźników. Niestety nie ma gwarancji, że dane są jakkolwiek obiektywne.

Jakie narzędzia zewnętrzne warto użyć do sprawdzenia ruchu?

W Polsce są dwa: Senuto i SEMSTORM. Zagraniczne t np. Ahrefs, Semrush, Spyfoo czy SimilarWEB

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628