Strona główna Darmowe porady SEO Schema FAQPage – jak wstawić i co to daje?

Schema FAQPage – jak wstawić i co to daje?

Autor InClick

Być może spotkałeś się w wynikach wyszukiwania Google z przypadkami takich stron, pod którymi wyświetla się kilka pytań. Możesz je kliknąć i sprawdzić odpowiedź bez konieczności wchodzenia na witrynę. Nie jest to rozwiązanie, z którego mogą korzystać wybrańcy – jest ono dostępne również dla Ciebie, a możesz je wdrożyć bez ponoszenia kosztów. Sprawdź, czym jest schema FAQPage, jakie przynosi korzyści i co musisz zrobić, aby wzbogacić wyniki Google z Twojej strony o ten element.

Co to jest schema FAQPage?

Pracownicy Google wielokrotnie podkreślali, że celem wyszukiwarki jest dostarczenie użytkownikowi jak najlepszych odpowiedzi na zapytanie i wcale nie musi do tego dojść dopiero po tym, jak internauta kliknie daną stronę. Odpowiedź może znaleźć bez wchodzenia na witrynę, a jednym ze sposobów na to jest pokazanie internaucie pytań wraz odpowiedziami na nie pod danym wynikiem w Google. Zerknij na przykład. Efekt wygląda tak, jak w przypadku stron, które widzisz na screenie.

Taki wynik zajmuje więcej miejsca, zwraca na siebie uwagę użytkownika. Dzięki niemu zatem teoretycznie jesteś w stanie poprawić CTR w Google. Dlaczego teoretycznie? Bo wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do tego wdrożenia. Załóżmy, że internauta szuka odpowiedzi na bardzo konkretne pytanie. Pod wynikiem z Twojej strony wyświetli się ono, rozwinie odpowiedź i ją uzyska od razu w wynikach wyszukiwania. Zatem po co ma odwiedzać Twój serwis? W takim przypadku CTR się zapewne obniży. Dlatego, tworząc pytania do FAQPage, musisz mieć to na uwadze i dodać tam takie informacje, aby zainteresować internautę zapoznaniem się z danym materiałem. Prawidłowo wdrożone FAQ może przynieść wyśmienite wyniki. Zerknij na poniższe dane – wdrożenie Schema FAQ Page spowodowało, że CTR w Google wzrósł z poziomu 1,82 proc. do 2,75 proc.!

Przeczytaj:  5 błędów podczas tworzenia kampanii marketingowej

Źródło: https://searchengineland.com/lessons-i-have-learned-from-adding-faq-schema-a-test-of-1000-keywords-321535

Pojawienie się tego elementu pod wynikami z Twojej strony w Google jest możliwe wtedy, kiedy najpierw odpowiednio osadzisz go na stronie. Potrzebujesz do tego danych strukturalnych, czyli specjalnego kodu, za pomocą którego powiadomisz robota wyszukiwarki o danej zawartości w Twojej witrynie. Google nie jest w stanie samo rozpoznać różnych elementów na stronie. Dla robota treść FAQ jest taka sama, jak pozostały content – zbudowana za pomocą tych podobnych znaczników HTML. Natomiast dzięki danym strukturalnym wskazujesz robotowi Google, że dany element na stronie to właśnie FAQ. To tylko jeden z wielu elementów, które możesz opisać za pomocą danych strukturalnych.

Uwaga: nawet jeśli poprawnie wdrożysz FAQ na stronie, opiszesz je odpowiednimi znacznikami, to wcale nie oznacza, że Google na pewno wyświetli Twoje pytania i odpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Algorytm sam oceni, czy rozbuduje wynik z Twojej witryny o dane strukturalne.

Jak dodać schema FAQPage?

Zanim pokażę Ci, jak należy wdrożyć schema FAQPage, wspomnę zasady, których powinieneś się trzymać. Google przygotowało wskazówki dotyczące treści. Pamiętaj o następujących wytycznych:

  • Nie wykorzystuj FAQPage w celach reklamowych – internauta ma rzeczywiście znaleźć odpowiedź na pytanie, na które szuka odpowiedzi, a nie zobaczyć reklamę.
  • Używaj FAQPage na stronach, na których rzeczywiście znajdują się pytania i odpowiedzi. Na przykład dobrym miejscem do zastosowania tego nie jest forum, gdzie pojawia się jedno pytanie, a użytkownicy sami mogą na nie odpowiadać.
  • Znacznik Question powinien obejmować całe pytanie, a znacznik Answer całą odpowiedź. Dzięki temu w Google te elementy mogą być pokazane w całości.
  • FAQ na stronie musi być widoczne dla użytkowników, a nie przygotowane wyłącznie dla robota wyszukiwarki.
  • Nie oznaczaj danymi strukturalnymi tego samego FAQ, które występuje na wielu stronach Twojego serwisu, tzn. jest powielone.
Przeczytaj:  Jak szybko wypozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?

Przejdźmy zatem do wdrożenia tego rozwiązania na Twojej stronie. Jak to zrobić? Postępuj krok po kroku zgodnie z poniższymi wytycznymi.

  • Skorzystaj z narzędzia The FAQ Page Schema Generator. Dodaj wszystkie pytania, które mają się znaleźć w FAQPage. Wraz z wprowadzaniem treści będą one się pojawiać na bieżąco w kodzie, który widzisz po prawej stronie od opcji zadawania pytań.
  • Kiedy dodasz wszystkie pytania, kliknij Copy FAQ Schema. Następnie uzyskany kod wklej w sekcji <head> podstrony, która zawiera najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Jeśli korzystasz z któregoś z popularnych systemów CMS, to możesz również skorzystać z darmowego pluginu. W przypadku systemu WordPress może to być wtyczka, którą widzisz poniżej:

Po jej dodaniu w edytorze pojawi się następujący element:

Musisz teraz dodać pytania i odpowiedzi:

Odpowiedni kod zostanie wygenerowany automatycznie – nie musisz robić nic więcej. Udało się, zatem przyszedł czas na testowanie. Skorzystaj z tego narzędzia – https://search.google.com/test/rich-results. Wprowadź adres podstrony, na której dodałeś FAQ. Jeśli wszystko jest w porządku, to efektem testu powinno być wykrycie FAQ – bez błędów.

Kiedy Google wykryje dodane FAQ, w Google Search Console zauważysz w sekcji Ulepszenia opcję FAQ.

Wszystko działa, zatem możesz oczekiwać, aż Google umieści FAQ w wynikach wyszukiwania dotyczących danej strony. Jak już wiesz – nie możesz mieć co do tego pewności. Algorytm zdecyduje, czy w danym przypadku pytania pojawią się w SERP-ach. Oczywiście zdecydowanie warto, aby tak się stało.

Jak wstawić FAQPage? Podsumowanie

FAQPage może być dodatkiem do artykułów, możesz je dodać jako element strony z danym produktem, ale również zastosować w wielu innych przypadkach. Wdrożenie tego rozwiązania nie powinno Ci sprawić większych problemów, a dzięki niemu jesteś w stanie poprawić CTR w Google.

Pełny manual znajduje się pod adresem https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/faqpage?hl=pl

Przeczytaj:  Jak sprawdzić duplicate content?

Dobre narzędzie znajduje się także pod adresem https://www.technicalseo.com

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628