Strona główna SEO Schema FAQPage – jak wstawić i co to daje?

Schema FAQPage – jak wstawić i co to daje?

Autor InClick

Być może spotkałeś się w wynikach wyszukiwania Google z przypadkami takich stron, pod którymi wyświetla się kilka pytań. Możesz je kliknąć i sprawdzić odpowiedź bez konieczności wchodzenia na witrynę. Nie jest to rozwiązanie, z którego mogą korzystać wybrańcy – jest ono dostępne również dla Ciebie, a możesz je wdrożyć bez ponoszenia kosztów. Sprawdź, czym jest schema FAQPage, jakie przynosi korzyści i co musisz zrobić, aby wzbogacić wyniki Google z Twojej strony o ten element.

Co to jest schema FAQPage?

Pracownicy Google wielokrotnie podkreślali, że celem wyszukiwarki jest dostarczenie użytkownikowi jak najlepszych odpowiedzi na zapytanie i wcale nie musi do tego dojść dopiero po tym, jak internauta kliknie daną stronę. Odpowiedź może znaleźć bez wchodzenia na witrynę, a jednym ze sposobów na to jest pokazanie internaucie pytań wraz odpowiedziami na nie pod danym wynikiem w Google. Zerknij na przykład. Efekt wygląda tak, jak w przypadku stron, które widzisz na screenie.

Taki wynik zajmuje więcej miejsca, zwraca na siebie uwagę użytkownika. Dzięki niemu zatem teoretycznie jesteś w stanie poprawić CTR w Google. Dlaczego teoretycznie? Bo wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do tego wdrożenia. Załóżmy, że internauta szuka odpowiedzi na bardzo konkretne pytanie. Pod wynikiem z Twojej strony wyświetli się ono, rozwinie odpowiedź i ją uzyska od razu w wynikach wyszukiwania. Zatem po co ma odwiedzać Twój serwis? W takim przypadku CTR się zapewne obniży. Dlatego, tworząc pytania do FAQPage, musisz mieć to na uwadze i dodać tam takie informacje, aby zainteresować internautę zapoznaniem się z danym materiałem. Prawidłowo wdrożone FAQ może przynieść wyśmienite wyniki. Zerknij na poniższe dane – wdrożenie Schema FAQ Page spowodowało, że CTR w Google wzrósł z poziomu 1,82 proc. do 2,75 proc.!

Źródło: https://searchengineland.com/lessons-i-have-learned-from-adding-faq-schema-a-test-of-1000-keywords-321535

Pojawienie się tego elementu pod wynikami z Twojej strony w Google jest możliwe wtedy, kiedy najpierw odpowiednio osadzisz go na stronie. Potrzebujesz do tego danych strukturalnych, czyli specjalnego kodu, za pomocą którego powiadomisz robota wyszukiwarki o danej zawartości w Twojej witrynie. Google nie jest w stanie samo rozpoznać różnych elementów na stronie. Dla robota treść FAQ jest taka sama, jak pozostały content – zbudowana za pomocą tych podobnych znaczników HTML. Natomiast dzięki danym strukturalnym wskazujesz robotowi Google, że dany element na stronie to właśnie FAQ. To tylko jeden z wielu elementów, które możesz opisać za pomocą danych strukturalnych.

Uwaga: nawet jeśli poprawnie wdrożysz FAQ na stronie, opiszesz je odpowiednimi znacznikami, to wcale nie oznacza, że Google na pewno wyświetli Twoje pytania i odpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Algorytm sam oceni, czy rozbuduje wynik z Twojej witryny o dane strukturalne.

Jak dodać schema FAQPage?

Zanim pokażę Ci, jak należy wdrożyć schema FAQPage, wspomnę zasady, których powinieneś się trzymać. Google przygotowało wskazówki dotyczące treści. Pamiętaj o następujących wytycznych:

  • Nie wykorzystuj FAQPage w celach reklamowych – internauta ma rzeczywiście znaleźć odpowiedź na pytanie, na które szuka odpowiedzi, a nie zobaczyć reklamę.
  • Używaj FAQPage na stronach, na których rzeczywiście znajdują się pytania i odpowiedzi. Na przykład dobrym miejscem do zastosowania tego nie jest forum, gdzie pojawia się jedno pytanie, a użytkownicy sami mogą na nie odpowiadać.
  • Znacznik Question powinien obejmować całe pytanie, a znacznik Answer całą odpowiedź. Dzięki temu w Google te elementy mogą być pokazane w całości.
  • FAQ na stronie musi być widoczne dla użytkowników, a nie przygotowane wyłącznie dla robota wyszukiwarki.
  • Nie oznaczaj danymi strukturalnymi tego samego FAQ, które występuje na wielu stronach Twojego serwisu, tzn. jest powielone.

Przejdźmy zatem do wdrożenia tego rozwiązania na Twojej stronie. Jak to zrobić? Postępuj krok po kroku zgodnie z poniższymi wytycznymi.

  • Skorzystaj z narzędzia The FAQ Page Schema Generator. Dodaj wszystkie pytania, które mają się znaleźć w FAQPage. Wraz z wprowadzaniem treści będą one się pojawiać na bieżąco w kodzie, który widzisz po prawej stronie od opcji zadawania pytań.
  • Kiedy dodasz wszystkie pytania, kliknij Copy FAQ Schema. Następnie uzyskany kod wklej w sekcji <head> podstrony, która zawiera najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Jeśli korzystasz z któregoś z popularnych systemów CMS, to możesz również skorzystać z darmowego pluginu. W przypadku systemu WordPress może to być wtyczka, którą widzisz poniżej:

Po jej dodaniu w edytorze pojawi się następujący element:

Musisz teraz dodać pytania i odpowiedzi:

Odpowiedni kod zostanie wygenerowany automatycznie – nie musisz robić nic więcej. Udało się, zatem przyszedł czas na testowanie. Skorzystaj z tego narzędzia – https://search.google.com/test/rich-results. Wprowadź adres podstrony, na której dodałeś FAQ. Jeśli wszystko jest w porządku, to efektem testu powinno być wykrycie FAQ – bez błędów.

Kiedy Google wykryje dodane FAQ, w Google Search Console zauważysz w sekcji Ulepszenia opcję FAQ.

Wszystko działa, zatem możesz oczekiwać, aż Google umieści FAQ w wynikach wyszukiwania dotyczących danej strony. Jak już wiesz – nie możesz mieć co do tego pewności. Algorytm zdecyduje, czy w danym przypadku pytania pojawią się w SERP-ach. Oczywiście zdecydowanie warto, aby tak się stało.

Jak wstawić FAQPage? Podsumowanie

FAQPage może być dodatkiem do artykułów, możesz je dodać jako element strony z danym produktem, ale również zastosować w wielu innych przypadkach. Wdrożenie tego rozwiązania nie powinno Ci sprawić większych problemów, a dzięki niemu jesteś w stanie poprawić CTR w Google.

Pełny manual znajduje się pod adresem https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/faqpage?hl=pl

Dobre narzędzie znajduje się także pod adresem https://www.technicalseo.com

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628