Strona główna SEO SEO a widoczność strony www – co to jest i jak się tym posługiwać?

SEO a widoczność strony www – co to jest i jak się tym posługiwać?

Autor InClick

Działania SEO są skoncentrowane między innymi na tym, aby zwiększyć widoczność strony w sieci. Co kryje się pod tym pojęciem? Na co zwrócić uwagę, prowadząc analizę i sprawdzając, czy optymalizacja serwisu zmierza w dobrym kierunku?

SEO a pozycje strony w wyszukiwarce

Użytkownik, który chce znaleźć w sieci informacje na konkretny temat, korzysta z wyszukiwarki internetowej. Google opracowało algorytm w taki sposób, aby dostarczać jak najtrafniejsze wyniki wyszukiwania. To, czy dana strona wyświetla się w TOP10 na konkretne frazy, ma ogromne znaczenie. Dlaczego?

Jeśli wyszukiwarka Google (najpopularniejsza wyszukiwarka w naszym kraju) nie zaindeksuje Twojej strony i jeśli nie pojawi się ona na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania na istotne z punktu widzenia prowadzenia biznesu słowa kluczowe, to szanse na to, że użytkownik trafi do serwisu, są raczej znikome. Owszem, możesz wówczas wykorzystać inne możliwości, jakie oferuje marketing internetowy, np. kampanie płatnych linków Google Ads czy media społecznościowe, jednak ruch na stronie będzie o wiele mniejszy.

Aktualna widoczność serwisu

Strategia SEO, rozbudowa profilu linków, content marketing i optymalizacja poszczególnych podstron – to działania, które mają sprawić, że witryna znajdzie się na wyższych pozycjach w SERP. Jak sprawdzić, które słowa kluczowe są w TOP3 lub TOP10? Jak zweryfikować, czy SEO przynosi zadowalający zwrot z inwestycji?

Z pomocą przychodzi audyt SEO, a jednym z jego elementów jest analiza widoczności witryny, zarówno aktualnej, jak i na przestrzeni lat.

Jeśli chcesz sprawdzić, które frazy są widoczne na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania, możesz skorzystać z kilku narzędzi – zarówno bezpłatnych, jak i płatnych. Wykorzystaj m.in. Google Search Console. Uwzględnij zakres od 3 do 6 miesięcy wstecz. Sprawdź, czy konkretne frazy zanotowały wzrost, czy spadek pozycji. Na podstawie otrzymanych wyników zadecyduj, czy obrana strategia SEO jest skuteczna.

Widoczność strony na przestrzeni lat

Decydując się na pozycjonowanie strony, masz nadzieję, że pozycje fraz kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania w końcu wzrosną. Jeśli chcesz poznać całościowy obraz sytuacji, nie koncentruj się wyłącznie na aktualnej widoczności, lecz sprawdź też, jak wyglądała ona we wcześniejszych latach.

Widoczność serwisu według narzędzia Semrush
Widoczność serwisu według narzędzia Semrush

Dlaczego warto zdecydować się na ten krok? To, czy fraza wyświetla się wysoko w rankingu Google, może wynikać nie tylko z prowadzonych działań SEO. Znaczne wzrosty lub spadki słów kluczowych w SERP mogą być efektem aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Po każdej aktualizacji robot Google otrzymuje nowe wytyczne, na podstawie których określa pozycję strony.

Widoczność serwisu według narzędzia Senuto
Widoczność serwisu według narzędzia Senuto

Analizując ten element, weź też pod uwagę to, czy w serwisie były w oznaczonym przedziale czasowym wprowadzane istotne zmiany, np. migracje. Jeśli strona internetowa została przeniesiona na inny CMS lub zdecydowałeś się na zmianę hostingu sklepu internetowego, to takie działania mogą mieć wpływ na SEO, zwłaszcza jeśli nie zostaną odpowiednio zaplanowane.

Widoczność serwisu według narzędzia SEMSTORM
Widoczność serwisu według narzędzia SEMSTORM

Intencja fraz, na które wyświetla się serwis

Ważne jest nie tylko to, czy frazy pojawiają się w SERP, lecz także czy użytkownik jest kierowany na właściwe podstrony. Liczy się intencja użytkownika, z jaką wpisuje on zapytania w pole wyszukiwarki. Jeśli strona wyświetla się wysoko w wynikach, ale potencjalny klient dotrze pod niewłaściwy adres URL, to szanse na konwersję znacznie maleją.

Pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko zdobywanie nowych linków. To również optymalizacja strony pod wymagania stawiane przez algorytm Google. Nie jest tajemnicą, że algorytm chce dostarczać internautom jak najtrafniejsze odpowiedzi na ich zapytania. Co w sytuacji, gdy użytkownik kieruje się intencją informacyjną, a trafi na link prowadzący bezpośrednio do karty produktu w sklepie internetowym? Nawet jeśli postanowi wejść na stronę, to prawdopodobnie szybko ją opuści. Współczynnik konwersji nie wzrośnie, za to wzrośnie liczba odrzuceń.

Możliwe wpływy zmian na stronie na widoczność

Specjalista SEO, analizując widoczność strony w Google, sprawdzi także, jak wcześniejsze zmiany wprowadzane w serwisie przełożyły się na jej pozycje w SERP. Mogłeś już zapomnieć o przebudowie menu, usunięciu fragmentów treści czy o wprowadzeniu nowej strategii linkowania wewnętrznego. Jednak to, że Ty o tym nie pamiętasz, nie oznacza, że wskutek podjętych działań nie zmieniła się pozycja w wynikach wyszukiwania.

Jakie działania w obrębie stron WWW mogą mieć wpływ na ranking strony w wyszukiwarce? Przeanalizuj, czy oprócz wspomnianych modyfikacji w obrębie menu, treści czy linkowaniu wewnętrznym, zmianie nie uległa oferta, czy nie została wdrożona nowa wersja językowa oraz w jaki sposób przebiegał proces optymalizacji poszczególnych podstron.

Analizując widoczność WWW, weź pod uwagę zarówno aktualną sytuację swojej strony, jak i to, w jaki sposób kształtowała się na przestrzeni lat. Uwzględnij intencję fraz oraz zmiany na stronie, które mogą mieć wpływ na jej widoczność.

Ważne informacje:

  • spadek widoczności nie musi oznaczać spadku ruch organicznego ponieważ np. mogło dojść do utraty widoczności na słowa kluczowe, które w ogóle nie dawały urchu organicznego
  • jeżeli widoczność spadła nagle może to oznaczać np. błędy techniczne lub wdrożony został nowy algorytm po stronie Google
  • gdy widoczność spada bardzo powoli może to być objaw np. niewłaściwej strategii budowania linków

Narzędzia do analizowania widoczności strony www:

  • SENUTO
  • SEMSTORM
  • AHREFS
  • SEMRUSH

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628