Spis treści:
Jeśli chcesz pozyskiwać ruch z wyszukiwarki Google, to możesz ten cel zrealizować poprzez SEO i odwiedziny z wyników organicznych, a także Google Ads, czyli m.in. przez kliknięcia z wyników sponsorowanych. Które z tych źródeł jest lepsze, skuteczniejsze? W które z nich lepiej zainwestować? Przeanalizujmy oba z tych rozwiązań.
SEO i Google Ads – o co chodzi?
SERP-y, czyli wyniki wyszukiwania wielokrotnie się zmieniały i zapewne będą modyfikowane. Obecnie zaczynają się od trzech wyników sponsorowanych, ale oczywiście wpisanie nie każdej frazy spowoduje, że takie się wyświetlą.

Pod nimi pojawić się może – dla zapytań lokalnych – tzw. trzypak z wynikami właśnie lokalnymi, ewentualnie nad nimi może być umieszczony jeden wynik sponsorowany tak, jak poniżej.

Dalej zobaczysz wyniki naturalne, nazywane również organicznymi i bezpłatnymi. W SERP‑ach uwzględniane są też zdjęcia z Google Grafika, filmy i nie tylko. Czy zatem nie jest tak, że najlepiej być widocznym na samej górze wyników wyszukiwania, w ramach rezultatów sponsorowanych?
SEO – jak przebiega pozyskiwanie widoczności?
Charakterystyczne dla SEO (Search Engine Optimization) jest to, że wymaga ono czasu. Pozyskiwanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania może trwać, dlatego powinieneś się uzbroić w cierpliwość. Nie jest tak, że dzisiaj zdecydujesz się na kampanię SEO, a kolejnego dnia już będziesz na pierwszym miejscu na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes.
Uzyskanie takich pozycji wymaga spełnienia oczekiwań algorytmu Google, optymalizacji serwisu i pokonania konkurencji. Pozycja w SERP-ach uzależniona jest od około 200 czynników, zatem najczęściej do wykonania jest sporo niezbędnej pracy, ale zdecydowanie warto. Dlaczego? Zacznijmy od tego, że z wyszukiwarki Google korzysta ok. 97 proc. użytkowników sieci w Polsce. Biorąc pod uwagę, że liczba internautów dochodzi do 29 mln, to dzięki tej wyszukiwarce możesz dotrzeć do ponad 28 mln Polaków. Oczywiście najczęściej tylko pewien odsetek z nich jest Twoją grupą docelową, co nie zmienia faktu, że jesteś w stanie trafić do prawie każdego.

Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202008-202108
W SEO najpierw zwiększa się widoczność strony na frazy, co polega na tym, że pojawiają się one w SERP-ach w TOP50. Kiedy zaczną wskakiwać do TOP10, może rosnąć ruch organiczny. Następnie efektem powinien być już nie tylko ten ruch, ale również zapytania od zainteresowanych lub sprzedaż produktów.
Na wyniki trzeba czekać około kilku miesięcy, ale wszystko zależy od tego, w jakiej branży prowadzone są działania, jak jest stan strony, jak silna jest konkurencja, a to nie wszystkie elementy, które mają znaczenie. Docelowo SEO umożliwia pozyskiwanie dużego ruchu od zainteresowanych usługami czy produktami, takimi jak Twoje. Natomiast ruch z Google możesz pozyskiwać już na etapie oczekiwania na efekty SEO – dzięki Google Ads.
Google Ads – jak to działa?
W przypadku Google Ads na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania możesz się znaleźć ekspresowo, ale będą to rezultaty sponsorowane. Nie zmienia to jednak faktu, że ten system daje Ci możliwość zdobywania odwiedzin z wyszukiwarki od razu, kiedy zaczniesz działać. W tym przypadku pozycja w dużej mierze zależy od tego, ile jesteś w stanie zapłacić za widoczność, gdyż jest ona ustalana m.in. na podstawie maksymalnej zadeklarowanej stawki za kliknięcie. Jeśli będzie ona zbyt niska w stosunku do konkurencji, to reklama nie będzie prezentowana nad ofertami innych firm działających w tej samej branży.
Zaletą Google Ads jest możliwość łatwego analizowania opłacalności działań – już po kilku dniach korzystania z reklamy możesz wyciągać wnioski na podstawie wyników. Możesz sprawdzić, jaki ruch pozyskałeś, ale przede wszystkim – na jaką konwersję przełożyły się działania i to zapewne będzie interesować Cię szczególnie. Google daje Ci niezbędne rozwiązania, które możesz wykorzystać do analizowania wyników kampanii.
Co zatem wybrać – Google Ads czy SEO?
Czy wiesz, że są tacy internauci, którzy pomijają wyniki sponsorowane w Google i od razu przechodzą do organicznych? Z drugiej strony nie brakuje też użytkowników, którzy z różnych powodów decydują się wyłącznie na te płatne. Twoim celem powinno być dotarcie do jednych i drugich, dlatego słusznym wyborem jest postawienie na oba źródła ruchu z wyszukiwarki.
Jeśli zdecydujesz się wyłącznie na jeden rodzaj działań, na pewno nie dotrzesz do wszystkich potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Co ciekawe, według Clutch 77 proc. internautów odróżnia wyniki sponsorowane od organicznych, więc część klikających w reklamy nie jest świadoma, dlaczego dana witryna znalazła się na górze rezultatów wyszukiwania Google.

Źródło: https://clutch.co/seo-firms/resources/search-engine-marketing-why-people-click-paid-search-ads
Według Askmedigi średni CTR reklam Google Ads wynosi 11,38 proc. Natomiast z analizy Backlinko wynika, że CTR wyników organicznych wygląda następująco:
Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility
Jest on zatem wyższy dla pierwszych 4. pozycji, co oznacza, że zdecydowanie więcej internautów klika jednak wyniki naturalne. To też nie oznacza, że powinieneś zrezygnować z Google Ads i inwestować w SEO. Jak już wiesz, na rezultaty działań w wynikach organicznych musisz poczekać, dlatego rezygnacja z Ads może oznaczać, że przekierowania z Google dopiero za jakiś czas będą Ci przynosić ruch.
Optymalną strategią jest zainwestowanie w SEO, oczekiwanie na wyniki i jednoczesne pozyskiwanie ruchu za pomocą Google Ads. Wówczas środki zarobione dzięki sprzedaży wygenerowanej tym kanałem mogą jednocześnie finansować kampanię SEO. W zależności od tego, jakie będą rezultaty, możesz dostosowywać budżet, zmieniać go, zwiększać na czas sezonu w Twoim biznesie. Dzięki odpowiedniej konfiguracji konta Google Ads łatwo dowiesz się, jakie efekty przyniosły Ci poszczególne kampanie, reklamy. Te działania wymagają ciągłej optymalizacji, która przekładać się powinna na coraz lepsze wyniki.
Jak inwestują w marketing online polskie firmy? Z analizy przeprowadzonej przez Whitepress wynika, że liderem pod względem wydatków są social media, natomiast dwie kolejne pozycje z niewielką stratą zajmują właśnie SEO i SEM.

Źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/621/marketing-coraz-bardziej-online-na-co-pieniadze-w-internecie-wydaja-polscy-marketerzy
Jak różni się poziom konwersji w SEO i Ads? Ciekawe zestawienie możesz znaleźć na firstpagesage.com. Wynika z niego, że absolutnie nie ma tu żadnej reguły. Są takie branże, w których SEO osiągnęło zdecydowanie lepsze rezultaty niż kampania PPC, a są i takie, gdzie było dokładnie na odwrót. Tak więc zdecydowanie warto testować, analizować i dopiero na tej podstawie ocenić, jak rozdysponować budżet marketingowy na działania online w przypadku swojej działalności.

Źródło: https://firstpagesage.com/seo-blog/seo-vs-ppc-statistics-conversion-rates-compared-fc/
SEO czy Ads? – podsumowanie
Nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, który z tych sposobów na pozyskiwanie ruchu z Google będzie skuteczniejszy. Nie zmienia to jednak faktu, że najlepiej korzystać z obu i analizować uzyskane rezultaty. Pamiętaj, że Ads może przynieść efekty od razu, a w przypadku SEO musisz poczekać, jednak to właśnie wyniki naturalne są częściej klikane przez internautów.