Canonical to tag, który pomaga robotom wyszukiwarek indeksować strony w serwisie www. Tagi kanoniczne służą do kanonizacji stron o identycznej treści. Roboty będą respektować ten tag, jeśli będzie poprawnie użyty, i dzięki temu będą mogły poprawnie indeksować strony.
Jeśli te tagi nie będą używane, Google może zaindeksować wszystkie identyczne wersje strony, co czasami może powodować problemy z duplikacją treści.
Dlaczego linki kanoniczne są tak ważne?
Poniższy przykład kodu pokazuje, jak zapisany jest tag canonical w kodzie HTML:
<link rel=”canonical” href=”https://moja-strona.pl”>
Link zawiera informację o tym, jaką wersję powinien indeksować Googlebot czyli „https://moja-strona.pl”.
Jeżeli powyższy tag wstawimy w kodzie na stronie „https://moja-strona-kopia.pl” to będzie oznaczać, że Google powinien traktować tę stronę jako kopię oryginalnej. Czyli wyindeksuje stronę skopiowaną a pozostawi oryginał.
Tag kanoniczny do innej domeny
Poniższy przykład kodu pokazuje, że można wskazać adres do innej domeny niż własna strona:
<link rel=”canonical” href=”https://inna-strona-www.pl”>
Takie wstawienie tagu rel canonical informuje Googlebota, że oryginalny tekst znajduje się na innej domenie. W tym przypadku zastosowanie canonical powoduje wyindeksowanie kopii i roboty google będą odwiedzać zewnętrzny adres. Dzięki temu w wyszukiwarce nie pojawi się kopia a jedynie zewnętrzny oryginaly tekst.
Więcej na temat przeczytasz pod adresem: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls?hl=pl