Strona główna Darmowe porady SEO Strona z błędem 404 – jak zarządzać usuwanymi stronami?

Strona z błędem 404 – jak zarządzać usuwanymi stronami?

Autor InClick

Czy strona, której w zasadzie nie ma, może okazać się istotna ze sprzedażowego punktu widzenia? Sprawdź, dlaczego w audycie SEO warto uwzględnić także stronę z błędem 404 i co zrobić, aby zaangażować użytkownika i zachęcić go do działań prowadzących do konwersji.

Szukanej strony nie odnaleziono, czyli o co chodzi z błędem 404

Zapewne nie raz zdarzyło się, że adres URL, pod który zostałeś przekierowany np. z bezpłatnych wyników wyszukiwania, nie działa. Nie jest możliwa komunikacja z serwerem i wybrana strona nie może zostać wyświetlona. Zamiast strony docelowej, na której miały się znaleźć poszukiwane przez Ciebie informacje, Twoim oczom ukazuje się kod błędu 404. Co wtedy czujesz? Zapewne daleko Ci do zadowolenia.

Nie tylko użytkownik może być sfrustrowany taką sytuacją. Będzie ona niekorzystna również dla pozycjonowania Twojej witryny. Sprawdź, które podstrony zwracają kod błędu 404 i dlaczego tak się dzieje.

Dlaczego pojawia się błąd 404?

Komunikat o błędzie 404 może pojawić się z kilku powodów. Być może strona, którą chcesz odnaleźć, istnieje, jednak zrobiłeś błąd, gdy w przeglądarkę wpisywałeś jej adres URL. Nawet jedna przypadkowa literówka sprawi, że nie trafisz tam, gdzie chciałeś. Jeśli na ekranie zobaczysz informację o błędzie 404, to w pierwszej kolejności upewnij się, że wpisałeś poprawny URL.

Jednak nie zawsze winien jest błąd w adresie. Może się zdarzyć też tak, że docelowa podstrona, na którą chcesz się dostać, kiedyś istniała, lecz została usunięta. Z taką sytuacją najczęściej spotkasz się w sklepach internetowych, gdy któryś z produktów został wycofany z oferty.

Jest jeszcze jedna przyczyna błędu 404 – brak stałych przekierowań 301 albo tymczasowych 302 (lub przekierowania ustawione niepoprawnie) w przypadku np. migracji serwisu. W takim przypadku wyszukiwarka wyświetla linki do strony pod starym adresem i właśnie tam kierowany jest użytkownik.

Jak sprawdzić, które strony zwracają błąd 404?

Chcesz sprawdzić, czy w obrębie Twojego serwisu internetowego są strony zwracające błąd 404? Zajrzyj do Google Search Console – to bezpłatne narzędzie, w którym znajdziesz wiele wartościowych informacji na temat swojej strony internetowej.

Zostały w nim zgromadzone m.in. dane na temat stanu indeksowania, które dostępne są w sekcji „stan”. W tym miejscu masz dostęp do adresów podstron, które zostały zaindeksowane prawidłowo i prawidłowo z ostrzeżeniem, a także do podstron z błędem oraz do tych, które zostały wykluczone.

Dane generowane przez GSC mogą okazać się niekompletne lub nieaktualne. Jeśli zależy Ci na rzetelnej analizie podstron zwracających błąd 404, skorzystaj z płatnych narzędzi, np. Screaming Frog SEO Spider.

Pamiętaj też, że dla robotów Google istotne jest to, aby każda strona błędu w ramach serwisu była właściwie skonfigurowana. Jeśli Twoja witryna oparta jest na CMS WordPress, możesz do konfiguracji 404 wykorzystać którąś z wtyczek. Znajdziesz je dzięki wyszukiwarce w panelu zarządzania.

Jak zaprojektować stronę błędu 404, aby zaangażować użytkownika i nie stracić szansy na konwersję?

Nie każda strona z błędem 404 musi oznaczać utratę szansy na konwersję. Wręcz przeciwnie – projektując stronę w odpowiedni sposób, masz wpływ na dalszą reakcję użytkownika. Warto poświęcić odrobinę czasu na ciekawy projekt, zwłaszcza że dzięki niemu można osiągnąć większą sprzedaż.

Jeśli nie chcesz zirytować użytkownika informacją o tym, że strona, której szuka, nie istnieje, zadbaj o atrakcyjny komunikat. Niech na wyświetlanej stronie błędu nie zabraknie logo Twojej firmy i odnośników do ciekawych miejsc w serwisie.

Miej na uwadze, że użytkownik lubi wiedzieć, co się stało. Jeśli wycofałeś coś ze swojej oferty, umieść na podstronie stosowny komunikat. W tym miejscu możesz też zamieścić link do innych, podobnych produktów, którymi może być zainteresowany Twój potencjalny klient. Gdy wyjaśnisz sytuację, szansa na to, że klient pozostanie w serwisie, jest większa, niż gdy zostawisz go bez żadnej informacji.

Projekt strony 404 powinien zawierać także odnośniki do najważniejszych miejsc w serwisie. Jeśli nie chcesz zanotować wzrostu współczynnika odrzuceń, daj użytkownikowi szansę, aby spędził nieco więcej czasu, przeglądając inne podstrony w obrębie domeny. Wrzuć np. odnośnik do strony głównej lub do podstron kategorii. A może klient ma do Ciebie jakieś zapytanie? Daj mu możliwość kontaktu – niech strona błędu 404 zawiera nie tylko content sprzedażowy, lecz także formularz kontaktowy.

Ciekawą opcją zwiększającą szansę na konwersję pomimo komunikatu o niemożliwości wyświetlenia szukanej strony jest zamieszczenie na stronie z błędem kodów rabatowych lub informacji o aktualnych promocjach. Koniecznie z CTA – wezwaniem użytkownika do podjęcia pożądanych działań.

Poprawna optymalizacja strony to większa szansa na wydłużenie czasu sesji i osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych.

—-

Właściwa konfiguracja Twojej strony z błędem 404 to większa szansa na zaangażowanie użytkownika i zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Sprawdź, jak nie stracić szansy na konwersję i jak efektywnie wykorzystać komunikat 404 not found.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628