Strona główna SEO Świeży content jako czynnik rankingowy

Świeży content jako czynnik rankingowy

Autor InClick

Google docenia strony, które są zoptymalizowane pod jej algorytm, a jednym z czynników, które mają wpływ na widoczność w wyszukiwarce jest content. Powinien on odpowiadać na zapytanie czytelnika, być zgodny z jego intencjami. Natomiast czy ważne jest również aktualizowanie treści i systematyczne dodawanie nowych materiałów? Czy Google nagradza witryny za takie działania?

Fresh content – czy jest ważny dla algorytmu Google?

Jeśli interesujesz się SEO, to prawdopodobnie wielokrotnie słyszałeś, że należy systematycznie rozwijać teksty w serwisie, dodawać nowy content, bo Google nagrodzi Cię za to wysokimi pozycjami. Tzn. Twoja treść, dosyć nowa, rozwinięta, znajdzie się przed innymi artykułami, które dodano dawno temu. To fakt czy jednak mit?

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, czym jest świeży content. Kiedy treść może być za taką uznana? W dniu publikacji, po kilku dniach, tygodniach, a może pozostaje taką nawet po roku?  Świeża jest wyłącznie zupełnie nowa treść czy również taka, którą zaktualizujesz? A może to internauci decydują o tym, że dany content jest na czasie, bo temat jest aktualny? Takich wątpliwości można mieć sporo.

Już w listopadzie 2011 roku Google ogłosiło na swoim blogu, że wprowadziło zmiany w algorytmie, dzięki którym dla zapytań, którego tego wymagają, wyszukiwarka może prezentować content o danej „świeżości”.

Źródło: https://googleblog.blogspot.com/2011/11/giving-you-fresher-more-recent-search.html

Google podzieliło wówczas świeży content na trzy kategorie:

  • nowe wydarzenia lub gorące tematy,
  • regularnie powtarzające się wydarzenia,
  • treści wymagające aktualizowania.

Ponadto w wytycznych Google na temat jakości wyników wyszukiwania, wydanych 18 października 2020 roku wymienione są rodzaje zapytań, które wymagają zaprezentowania użytkownikom świeżego contentu. Należą do nich takie, które dotyczą:

  • najświeższych wiadomości,
  • wydarzeń cyklicznych – np. wyborów, wydarzeń sportowych,
  • produktów,
  • aktualnych danych – np. „ile wynosi obecnie liczba mieszkańców Paryża”.

Źródło:  https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf

Jak widzisz, w przypadku niektórych zapytań możliwe jest prezentowanie starszych materiałów, ale często trzeba wyświetlić internaucie świeży content. Google może uwzględniać wiek treści,  średni wynik pod tym względem dla danego zapytania, biorąc pod uwagę różne strony i na tej podstawie ewentualnie dodawać nowy content w SERP-ach. W przypadku innych kategorii zapytań bardziej pożądane będzie wyświetlanie starszych treści. Zatem ewidentnie wiek contentu w wielu przypadkach jest czynnikiem rankingowym. Jednak jak duże zmiany może spowodować zaktualizowanie materiałów w witrynie?

Aktualizacja contentu – co to da?

Skoro wiek treści ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, to czy oznacza to, że powinieneś zająć się aktualizowaniem materiałów w swojej witrynie? Czy może to przynieść jakieś korzyści? Okazuje się, że zdecydowanie tak, czego doskonałym przykładem jest analiza zrealizowana przez Search Engine Journal – w 2017 roku zespół zaczął aktualizować materiały na stronie, co w ciągu roku przyniosło podwojenie liczby odsłon. Zerknij na poniższy wykres:

Źródło: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/fresh-content/#close

Tylko kiedy możesz liczyć na lepszą widocznością w Google? Często stosowanym chwytem jest po prostu zmiana daty materiału, bez wprowadzania w nim jakichkolwiek modyfikacji, ale to nie zapewni Ci profitów. Bardzo prawdopodobne, że takie działania zostaną całkowicie zignorowane. Inaczej może być przez Google oceniony materiał, który zaktualizowany został w znacznym stopniu od tego, w którym zmiany były symboliczne.

Kolejny ciekawy test przeprowadziło Botify. Można z niego wywnioskować, że regularne aktualizacje materiału przekładają się na częstsze odwiedzanie strony przez robota, a także na wyższą średnią pozycję dla kluczowych fraz. Na screenie widzisz dane dotyczące serwisu dużego wydawcy. Duża zmiana dokonana w contencie wpłynęła na indeksowanie i liczbę słów kluczowych.

Źródło: https://www.botify.com/blog/content-freshness-ranking-factor

Ewidentnie świeżość treści jest czynnikiem rankingowym, warto aktualizować content i dodawać nowe materiały. Google bierze pod uwagę intencje użytkownika. Jeśli internauta sprawdza ceny w Egipcie, to interesują go bieżące dane, a nie materiał sprzed 10 lat. Dlatego modyfikowanie contentu będzie działać na korzyść takiego artykułu.

Nie jest natomiast tak, że aktualizowanie treści czy też systematyczne publikowanie contentu w witrynie to działania, które są wystarczające do osiągnięcia oczekiwanej widoczności w Google. To jedne z wielu elementów układanki, a content powinieneś zmieniać nie tylko pod algorytm Google, ale przede wszystkim pod użytkownika. Oczywiście wiele treści nie wymaga aktualizowania, ale miej na uwadze te, które trzeba modyfikować.

Zawsze koncentruj się na jakości contentu. Co jakiś czas ponownie przeprowadź analizę słów kluczowych. Być może pojawiło się wiele nowych zapytań, które są związane z danym zagadnieniem – uzupełnij zatem treści, a już samo to może Ci przynieść widoczność na większą liczbę słów kluczowych.

Świeży content – podsumowanie

Fresh content jest czynnikiem rankingowym. Powinieneś dodawać na stronę nowe treści i aktualizować istniejące materiały. Skala zmian ma wpływ na ich widoczność w Google. Nie oczekuj, że samo wprowadzenie innej daty publikacji spowoduje, że nagle dany materiał zyska wysoką pozycję w wyszukiwarce. Miej na uwadze jak najlepsze dopasowanie treści do oczekiwań użytkownika. 

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628