Strona główna Marketing Tagowanie UTM w Google Moja Firma

Tagowanie UTM w Google Moja Firma

Autor InClick

Tagowanie UTM jest znakomitym sposobem na monitorowanie wyników prowadzonych działań marketingowych. Najczęściej wykorzystuje się je w kampaniach w serwisach społecznościowych, w e-mail marketingu, kampaniach banerowych, a w Google Ads możesz używać automatycznego tagowania. Co natomiast z wizytówką w Google Moja Firma? Czy w przypadku tego źródła ruchu również powinieneś korzystać z tagowania?

Wizytówka w Google Moja Firma jako źródło klientów

Jeśli prowadzisz działalność, której odbiorcami jest m.in. lokalna społeczność danego miasta czy okolicy, to obowiązkowo powinieneś założyć i prowadzić wizytówkę Google Moja Firma. Czy wiesz, że przeciętnie taki profil wyświetla się internautom ponad 1000 razy miesięcznie, a 75 proc. uzyskiwanego tak ruchu pochodzi z wyników wyszukiwania?

Źródło: https://www.brightlocal.com/research/google-my-business-insights-study/

Pamiętaj, że wizytówka wyświetla się nie tylko w wynikach Google, ale również w Google Maps. Załóżmy, że chcesz mieć możliwość sprawdzenia w danych Google Analytics, które przekierowania pochodzą z wizytówki. Pewne informacje na temat odwiedzin, tj. kliknięć profilu, znajdziesz po zalogowaniu się do Google Moja Firma, gdzie widzisz dane o wizytach na stronie, natomiast to tylko informacja o liczbie wizyt na stronie, a przecież do konkretnej analizy potrzebujesz więcej danych. Co zatem powinieneś zrobić? Skorzystać z możliwości tagowania UTM.

Tagowanie UTM – co to jest?

UTM to skrót od Urchin Tracking Module. Dzięki dodaniu do adresu URL kodów śledzących możesz dowiedzieć się, z jakiego źródła pozyskano dane przekierowanie, a co więcej – jesteś w stanie monitorować, które wpisy na Facebooku przyniosły najwięcej ruchu, a nawet, w który link w mailu reklamowym kliknął odbiorca – graficzny, a może jakiś inny?

W przypadku gdy nie zastosujesz tagów UTM dla oznaczenia linków w Google Moja Firma, ruch pozyskiwany z tego źródła będzie zaliczony do segmentu organicznego. Nie dowiesz się, czy pochodził z profilu GMF, czy może z Google Maps. Dlatego powinieneś dla jasności skuteczności prowadzonych działań odpowiednio otagować linki. Co więcej, w wielu przypadkach pozyskany tak ruch może być zaliczony do Direct. Jako inwestujący w wizytówkę chciałbyś wiedzieć, czy działania przynoszą Ci efekt. Na tej podstawie możesz również planować budżet na realizacje w ramach wizytówki – środki na przygotowanie wpisów, atrakcyjnych zdjęć i nie tylko. Dzięki tagom UTM możesz również sprawdzić zapytania, które generują wyświetlenia oraz kliknięcia.

Miej jednocześnie na uwadze to, że aktywność internautów w wizytówce GMF może mieć różną formę. Często nie wchodzą na stronę, tylko od razu korzystają z połączenia telefonicznego. Dlatego analizując opłacalność inwestowania w ten kanał, miej na uwadze również te kwestie.

Co możesz tagować w Google Moja Firma?

Zanim zaczniesz tagować, pamiętaj o opracowaniu zasad dodawania UTM-ów, aby były one spójne i wszystkie osoby, które są odpowiedzialne za tagowanie, stosowały ten sam schemat. Najlepiej, jeśli będziesz używać wyłącznie małych liter, gdyż Google Analytics uwzględnia ich wielkość. I tak np. GMB i gmb będą interpretowane jako inne. Jeśli nie zachowasz spójności, to wtedy ruch może trafiać do różnych kanałów.

Jak przejść do tagowania? Skorzystaj z darmowego narzędzia, które znajdziesz tutaj – https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/. Możesz to wypełnić np. następująco:

Źródło: https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/

Pod formularzem znajdziesz otagowany na podstawie wprowadzonych danych link. Skopiuj go. Następnie zaloguj się do Google Moja Firma. Wybierz zakładkę Informacje, a później znajdź opcję umożliwiającą zmianę adresu URL.

Jeśli dodajesz wiele otagowanych linków, to wtedy przy generowaniu odnośnika wypełnij również pole kampania, abyś był w stanie odróżnić niejednakowe źródła zdobytych odnośników. Przykładowy otagowany odnośnik może wyglądać następująco:

https://www.inclick.pl/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gmf&utm_id=produkt-123

Dzięki temu widzisz też, które z poszczególnych odnośników w GMF są odpowiedzialne za dane odwiedziny. Zanim dodasz jakikolwiek otagowany link, koniecznie sprawdź, czy nie popełniłeś żadnych błędów. Na pewno wszystkie słowa są prawidłowe? Nie ma przypadkowych znaków? Teoretycznie możesz ręcznie otagowywać linki, ale lepiej bazować na generatorach, gdyż dzięki temu unikniesz pomyłek.

Wklej tam otagowany odnośnik. W przypadku gdy masz wiele lokalizacji, powinieneś wygenerować odpowiednie linki dla poszczególnych, a następnie je zmienić w ustawieniach Google Moja Firma, ale przecież to nie jedyne odnośniki, które możesz mieć w Twojej wizytówce.

Jeśli masz produkty, to opcjonalnie możesz, dodając je, umieścić odnośnik. Ten link również warto otagować.

Możliwość dodania linka masz również przy okazji dodawania wpisów. Ich otagowanie jest znakomitym sposobem na monitorowanie efektów ich umieszczania. Warto to robić już ze względu na sam wpływ na widoczność wizytówki, ale zapewne zależy Ci również na przekierowaniach. Dzięki UTM sprawdzisz, czy warto mocniej zaangażować się w tworzenie takich wpisów.

Jak śledzić kliknięcia otagowanych linków?

Zaloguj się do Google Analytics. Następnie wybierz Pozyskiwanie, dalej Cały ruch, a następnie Źródło/medium. W przypadku gdy prawidłowo otagowałeś linki, to powinieneś tutaj znaleźć ustalone kanały – możesz przejść do analizowania tych danych.

W przypadku gdy korzystasz z Google Analytics 4.0, wybierz Pozyskiwanie, a następnie Pozyskiwanie ruchu.

Uwaga: jeśli tagując link, jako medium wybierzesz „organic”, to wtedy w Google Search Console zobaczysz informacje o kliknięciach z wizytówki i dzięki temu dowiesz się, jakie słowa spowodowały przekierowania.

Tagowanie UTM w Google Moja Firma – podsumowanie

Korzystanie z tagów UTM w przypadku linków dodawanych w GMF jest zdecydowanie dobrym krokiem. Dzięki temu zyskujesz dodatkowy sposób na monitorowanie efektów prowadzenia wizytówki i inwestowania w nią swojego czasu oraz pieniędzy. Pamiętaj, że dla wielu biznesów GMF są kluczowym źródłem ruchu.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628