Spis treści:
Dzięki Google Ads możesz docierać do klientów, którzy są zainteresowani takimi usługami, które oferujesz. Problem tkwi jednak w tym, że bez odpowiedniej konfiguracji słów kluczowych może się okazać, że wśród fraz, pod wpisaniu których wyświetla się Twoja reklama, są i takie, które zupełnie nie wiążą się z Twoją ofertą. Aby uniknąć takiej sytuacji, powinieneś przygotować listę wykluczających słów kluczowych. Jak to zrobić?
Czym są wykluczające słowa kluczowe w Google Ads?
Jeżeli internauta trafia na Twoją stronę po kliknięciu reklamy, która wyświetliła mu się po wpisaniu w Google zapytania zupełnie niezwiązanego z Twoją działalnością, to nieoptymalnie wykorzystujesz swój budżet. Jeśli przez dłuższy czas pozwolisz, aby reklamy żyły własnym życiem, nie zerkniesz do Google Ads, to może się okazać, że wydałeś na takie przekierowania kilkaset złotych. Nie dopuszczaj do tego.
Czym są zatem wykluczające słowa kluczowe? To takie słowa i zwroty, na które nie chcesz, aby wyświetlała się Twoja reklama w ramach danej kampanii czy grupy reklam. Jeśli Twoim celem jest to, aby reklamy były precyzyjnie kierowane, to podstawą jest wykluczenie słów kluczowych.
Nie przychodzi Ci na myśl, kiedy może to mieć zastosowanie? Załóżmy, że sprzedajesz zamki do drzwi. Prawdopodobnie nie chcesz, aby Twoja reklama wyświetlała się internautom, których interesuje zwiedzanie zamku albo zakup zamka błyskawicznego.
Co zrobić, aby tak się nie stało? Możesz dodać np. wykluczające słowo kluczowe „zwiedzanie”, a wtedy reklama nie pojawi się na zapytanie „zwiedzanie zamku”, ale też np. „zwiedzanie zamków w Polsce” i inne frazy, w których pojawi się wykluczone słowo. Natomiast już reklama może się wyświetlić na frazę „instrukcja zwiedzania”.
Wykluczające słowa kluczowe mają zastosowanie nie tylko w przypadku reklam w sieci wyszukiwania, ale również w sieci reklamowej lub kampaniach wideo. Wtedy efektem będzie uniknięcie wyświetlenia kreacji w niepowiązanych serwisach lub filmach.
Rodzaje wykluczających słów kluczowych
Masz możliwość wykorzystywania wśród wykluczających słów kluczowych fraz w dopasowaniu przybliżonym, do wyrażenia lub ścisłym, czyli analogicznym jak dodawane frazy, na które chcesz się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Jednak nie do końca wygląda to tak samo – system nie dobierze samodzielnie synonimów czy też odmian – sam musisz to zrobić.
Zerknij, jak to wygląda w zależności od tego, na jakie dopasowanie wykluczających słów kluczowych się zdecydujesz:
- Dopasowanie przybliżone – w tym przypadku reklama nie wyświetli się, jeśli w zapytaniu wysłanym przez internautę znajdą się wszystkie wykluczające słowa kluczowe. Natomiast gdy zawierać ono będzie tylko część z tych słów, to wtedy reklama może się pokazać. Przykłady obrazuje poniższa tabela. Załóżmy, że wykluczającymi słowami kluczowymi w dopasowaniu przybliżonym są: „tanie pralki”.
Zapytanie internauty w Google | Czy reklama się wyświetli? |
tanie pralki pakowane od góry | NIE |
tania pralka | TAK |
tanie części do pralek | TAK |
tanie pralki | NIE |
pralki tanie | NIE |
Jak widzisz, reklama nie wyświetli się wtedy, gdy w zapytaniu internauty będą wykorzystane wszystkie słowa z wyrażenia wykluczającego, nawet jeśli pojawiają się one w innej kolejności.
- Dopasowanie do wyrażenia – w tym przypadku reklama nie wyświetli się wówczas, gdy zapytanie internauty będzie zawierać wszystkie elementy słowa kluczowego, w takiej samej kolejności. Tutaj również przeanalizujemy tę samą frazę: „tanie pralki”.
Zapytanie internauty w Google | Czy reklama się wyświetli? |
tanie pralki pakowane od góry | NIE |
tania pralka | TAK |
tanie części do pralek | TAK |
tanie pralki | NIE |
pralki tanie | TAK |
Różnica w stosunku do tabeli dla dopasowania przybliżonego polega na tym, że w tym przypadku reklama wyświetli się dla ostatniego z zapytań, które zawiera oba słowa z frazy wykluczającej, ale w innej kolejności.
- Dopasowanie ścisłe – reklama nie wyświetli się wyłącznie wówczas, gdy zapytanie internauty będzie dokładnie takie, jak fraza wykluczająca – w tej samej kolejności, bez dodatkowych znaków. Ponownie skorzystajmy z tego samego zestawu fraz.
Zapytanie internauty w Google | Czy reklama się wyświetli? |
tanie pralki pakowane od góry | TAK |
tania pralka | TAK |
tanie części do pralek | TAK |
tanie pralki | NIE |
pralki tanie | TAK |
Jak widzisz, reklama nie wyświetli się już tylko na jedno zapytanie – „tanie pralki”. W pozostałych przypadkach może się jak najbardziej pokazać.
Jak powinna wyglądać taka fraza na liście, w zależności od rodzaju dopasowania? Otóż:
- dopasowanie przybliżone – tanie pralki,
- dopasowanie do wyrażenia – „tanie pralki”,
- dopasowanie ścisłe – [tanie pralki].
Nieco inaczej ta kwestia wygląda w przypadku wykluczających słów kluczowych w sieci reklamowej. Dzięki ich zastosowaniu wykluczone zostaną wszystkie witryny powiązane tematycznie. Na stronie nie musi się pojawić fraza „tanie pralki” – wystarczy, że będzie istnieć duża korelacja pomiędzy danym słowem a treściami serwisu. Czyli w takim przypadku reklama może się nie pokazać na stronach, które zawierają np. poradniki dotyczące takich urządzeń.
Ciekawostka: jeśli ktoś wyszuka frazę składającą się z więcej niż 16 słów kluczowych, a np. siedemnastym będzie to wykluczające, to wtedy reklama będzie widoczna. Czyli np. jeśli internauta wyśle zapytanie „sklep internetowy w Warszawie dostawa sprzętów do domu bez dodatkowych opłat transport z wniesieniem dzielnica Mokotów tanie pralki”, to wtedy reklama się pokaże.
Tworzenie listy wykluczających słów kluczowych
Na koncie możesz utworzyć maksymalnie 20 list wykluczających, a każda może zawierać 500 słów kluczowych. Taka lista może być wykorzystywana przy wielu kampaniach. Jeśli w danej zastosujesz konkretną listę słów wykluczających, to później wystarczy, że będziesz ją uzupełniać – nie musisz niczego aktualizować w poszczególnych kampaniach.

Przejdźmy zatem do utworzenia listy wykluczających słów kluczowych. Zaloguj się do Google Ads, a następnie kliknij „Słowa kluczowe”, a dalej „Wykluczające słowa kluczowe”. Pamiętaj o odpowiednich oznaczeniach w zależności od tego, w jakim dopasowaniu je chcesz wykluczyć. Jeśli chcesz zapisać słowa na nowej lub istniejącej liście, to wtedy zaznacz odpowiednią opcję pod polem dodawania słów i ewentualnie wprowadź nazwę listy lub wybierz tę, do której chcesz dodać frazy.

Na koniec kliknij „Zapisz” i gotowe. Możesz też po prostu dla danej kampanii wskazać określoną listę wykluczających słów kluczowych i kliknąć „Zapisz”.

Jeśli już dodawałeś wykluczające słowa kluczowe, to wtedy zobaczysz ich spis. Gdy chcesz dodać nowe, to wtedy kliknij „+”.

Możesz użyć albo istniejącej listy słów kluczowych albo wpisać takie frazy lub utworzyć nową listę. Pamiętaj, że w przypadku kampanii w sieci reklamowej lub w materiałach wideo wszystkie słowa są uwzględniane w dopasowaniu przybliżonym.
Jak przygotować listę wykluczających słów kluczowych?
Nie jesteś w stanie wpaść na wszystkie wykluczenia z góry, ale oczywiście w każdym przypadku powinieneś dodawać wykluczające słowa kluczowe i to bez względu na to, jaki jest budżet kampanii – po prostu dzięki temu rozsądnie będziesz wykorzystywać środki. Zastanów się, co powiązanego z kluczowymi dla Ciebie słowami mogą wyszukiwać internauci, czego jednak nie masz w ofercie.
Cennym źródłem takich informacji może być Google Search Console. Zerknij do zakładki „Skuteczność” i sprawdź słowa kluczowe, po których Twoja witryna wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli widzisz wśród nich takie, które nie mają związku z Twoją działalnością, to dodaj je do listy wykluczających słów kluczowych w odpowiednim dopasowaniu.

Kolejnym sposobem jest przeanalizowanie słów kluczowych, z których ruch pozyskuje konkurencja. Możesz do tego użyć takich narzędzi jak Senuto, SemStorm czy Ahrefs. Widzisz wśród nich frazy, które nie opisują Twojej oferty, a wskazują na to, że internauta szuka czegoś innego? Dodaj je zatem do wykluczających słów kluczowych.
Niestety, ale nie ma takiej możliwości, żebyś planując pierwszą kampanię danej marki, od razu wykluczył wszystkie nieodpowiednie słowa kluczowe. Kiedy akcja się rozpocznie, to systematycznie zaglądaj do raportu wyszukiwanych haseł. Kliknij „Słowa kluczowe”, a następnie „Słowa kluczowe w sieci wyszukiwania”.

Wtedy możesz pracować z listą fraz, po której internauci trafili na Twoją stronę. Widzisz, że są wśród nich takie frazy, które nie mają nic wspólnego z tym, co oferujesz? Dodaj je zatem do listy wykluczających słów kluczowych.

Pamiętaj o ostrożności w dodawaniu wykluczających słów kluczowych i wyborze dopasowania. Jeśli przesadzisz, to może się okazać, że reklama niemal w ogóle nie będzie się wyświetlać, a przecież Twoim celem jest pozyskiwanie ruchu.