Strona główna Marketing Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads

Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads

Autor InClick

Tworząc kampanię w Google Ads, masz możliwość skorzystania z dziesiątek różnych rozwiązań, dzięki którym jesteś w stanie uatrakcyjnić reklamę, zawęzić grono jej odbiorców i ogólnie kierować ją tak, aby było jak największe prawdopodobieństwo, że odbiorca zostanie Twoim klientem. Jeśli nie chcesz przepalać budżetu, to powinieneś wiedzieć o typach dopasowania słów kluczowych w Google Ads i rozumieć, jak należy z nich korzystać.

Typy dopasowania w Google Ads

Ważnym etapem w przygotowaniu kampanii jest ustalenie zapytań, po których wysłaniu do Google przez internautę wyświetli się Twoja reklama. Do tego powinieneś wykorzystać Planer słów kluczowych Google Ads, ale również inne narzędzia, takie jak Senuto, Semstorm, Ahrefs i nie tylko. Na tej podstawie jesteś w stanie przygotować listę fraz, które mogą skutecznie działać w Twojej kampanii. To jednak nie wszystko. Ważnym krokiem jest wybór typu dopasowania słów kluczowych – jeśli tego nie zrobisz, to wówczas bardzo prawdopodobne, że na stronę będą docierać internauci niezainteresowani tym, co oferujesz.

Załóżmy, że sprzedajesz drogie zmywarki przeznaczone do działalności gastronomicznej, sprzęty, które kosztują po kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tymczasem na Twoją stronę trafia internauta, który szuka taniego sprzętu do domu. Bardzo mało prawdopodobne, że zostanie on Twoim klientem, natomiast do wyświetlenia mu reklamy doszło m.in. ze względu na nieodpowiednie dopasowanie słów kluczowych.

Kiedy będziesz dodawać frazy do danej kampanii, to wyświetli Ci się następujące pole:

Widzisz tam informacje o typach dopasowania i znacznikach, z których możesz skorzystać, aby dodać słowo kluczowe w danym dopasowaniu. Zatem, jak widzisz:

  • Dodanie samej frazy bez dodatkowych oznaczeń to dopasowanie przybliżone.
  • Umieszczenie frazy w cudzysłowie to dopasowanie do wyrażenia.
  • Dodanie frazy w kwadratowych nawiasach oznacza dopasowanie ścisłe.

I teraz – co oznaczają poszczególne ich typy? Otóż:

  • Dopasowanie przybliżone – w takim przypadku jesteś w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, ale wiąże się to również z wysokimi kosztami kampanii i ryzykiem, że reklama wyświetli się również internautom, którzy nie są zainteresowani Twoją ofertą i w praktyce szukają czegoś innego, niż oferujesz. Kreacja wyświetli się na zapytania przybliżone do zdefiniowanego, synonimy, słowa mogą pojawiać się w takim zapytaniu w różnej kolejności. Ten typ dopasowania jest domyślny. Wymaga to najczęściej dodania bardzo dużej liczby słów wykluczających, a ponadto trudniej w tym przypadku niż przy pozostałych typach o utrzymanie wysokiego wyniku jakości.
  • Dopasowanie do wyrażenia – to już bardziej zawężony rodzaj. Reklama wyświetli się internautom, którzy wyszukują dane zapytanie lub frazę pokrewną. W tym przypadku docierasz z reklamą do mniejszego grona odbiorców niż przy zastosowaniu dopasowania przybliżonego, ale większego niż w kolejnym, czyli ścisłym. Uwzględniane są również frazy, które zawierają przymiotnik przed lub po słowie kluczowym. To z jednej strony jest zaletą, ale z drugiej wadą, gdyż wiąże się z koniecznością wykluczenia wielu słów, które mają m.in. negatywne znaczenie i nie chcesz, aby Twoja reklama wyświetlała się na takie zapytania.
  • Dopasowanie ścisłe – ten typ daje Ci największą kontrolę nad kampanią. Docierasz do najmniejszej liczby odbiorców w stosunku do poprzednich rodzajów dopasowań, a reklama wyświetla się wyłącznie w przypadku konkretnego zapytania i jego bliskich odmian. Minusem tej formy może być duży problem z uwzględnieniem wszystkich słów kluczowych, szczególnie tych z długiego ogona, których mogą być tysiące. Zaletą natomiast jest mała liczba słów do wykluczenia, a także – przeważnie – wyższy wynik jakości niż w przypadku pozostałych dopasowań.

Dostępne są również:

  • Modyfikator dopasowania przybliżonego – skorzystanie z niego polega na dodaniu znaku + (plus). Powoduje to, że w przypadku danego słowa kluczowego wyświetlanie reklam zostanie ograniczone do bliskich odmian, wykluczając z tego grona synonimy.
  • Dopasowanie wykluczające – zastosowanie znaku – (minus) przed danym słowem kluczowym spowoduje, że reklamy nie będą wyświetlane na zapytania, które je zawierają.

Żeby jednak dokładnie pokazać Ci, czym różnią się poszczególne rodzaje dopasowań, zaprezentuję je zgromadzone w tabeli. Zerknij:

DopasowanieSymbol dopasowaniaPrzykładowe zapytanie, dla którego pojawi się reklama
Przybliżonetanie zmywarkizmywarki gastronomiczne Poznań tanio
Do wyrażenia„tanie zmywarki”producent tanich zmywarek
Ścisłe[tanie zmywarki]tanie zmywarki, zmywarki niska cena
Modyfikator dopasowania przybliżonego+tanie +zmywarkitania zmywarka
Dopasowanie wykluczające-tanie zmywarkizmywarka

Dodawaj wykluczające słowa kluczowe

Jak widzisz, w przypadku dopasowania przybliżonego istnieje duże ryzyko, że reklama będzie wyświetlana internautom, których nie interesuje to, co oferujesz. Jeśli zdecydowałeś się na frazy właśnie w takim dopasowaniu, to koniecznie systematycznie monitoruj, jakie zapytania powodują przekierowania i uzupełniaj listę wykluczających słów kluczowych o te zapytania, po których nie chcesz, aby wyświetlała się w Google Twoja reklama. Możliwość ich dodawania znajdziesz w menu Słowa kluczowe – kliknij Wykluczające słowa kluczowe i pamiętaj, że w tym przypadku również możesz wybrać różne typy dopasowania.

W przypadku dopasowania przybliżonego i do wyrażenia systematyczne śledzenie wyszukiwanych fraz jest wręcz koniecznością, jeśli nie chcesz przepalać budżetu. Ogólnie zalecane jest korzystanie z różnych typów dopasowania, a to z tego względu, że umożliwia Ci to lepsze poznanie oczekiwań internautów – już na podstawie wyszukiwanych fraz możesz wysnuć pewne wnioski.

Jak zmienić typ dopasowania dla danej frazy?

Po dodaniu słowa kluczowego jak najbardziej masz możliwość późniejszej zmiany typu dopasowania, i to bez korzystania ze wspomnianych symboli. W Google Ads wybierz Słowa kluczowe, a następnie Wyszukiwane słowa kluczowe. Wyświetli Ci się wtedy lista fraz. Ustaw kursor myszy nad danym zapytaniem, a następnie kliknij Edytuj. Wtedy jednym kliknięciem wybierasz typ dopasowania.

Z którego typu dopasowania korzystać?

Każdy z nich ma swoje wady i zalety, a decyzję należy podejmować dla danej kampanii. Jeśli masz mały budżet na działania, to prawdopodobnie najlepszym wyborem na testowanie skuteczności reklamy w ramach Google Ads będzie dopasowanie ścisłe, ale i tutaj musisz obserwować, czy frazy zostały odpowiednio dobrane i rzeczywiście przekładają się na konwersję. Masz pełną kontrolę nad tym, po jakich zapytaniach internauci będą trafiać na Twoją stronę, ale nie masz też gwarancji, że wybrałeś najlepsze frazy. Tak jednak możesz dotrzeć do stosunkowo małego grona odbiorców.

Dopasowanie przybliżone sprawdzi się w przypadku, gdy chcesz dotrzeć do dużego grona zainteresowanych daną tematyką, ale wymaga od Ciebie dużego zaangażowania w częste analizowanie zapytań, po których internauci kliknęli reklamę – wykluczania nieodpowiednich fraz. Pośrodku znajduje się dopasowanie do wyrażenia, które także wymaga śledzenia fraz, ale grono odbiorców reklamy jest już mniejsze. Testuj i analizuj wyniki – nie ocenisz z góry, jaka taktyka dla Twojego biznesu będzie najlepsza.

Typy dopasowania – podsumowanie

Korzystanie z różnych typów dopasowania słów kluczowych jest niezbędne, jeśli chcesz maksymalizować efekty prowadzonych kampanii. W przypadku gdy je pominiesz, licz się z tym, że będziesz przepalać budżet, szczególnie jeśli wszystkie frazy dodałeś w domyślnym dopasowaniu przybliżonym.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628