Strona główna Marketing Współpraca z influencerami – argumenty za i przeciw

Współpraca z influencerami – argumenty za i przeciw

Autor InClick
influencer-marketing

Obecnie coraz więcej firm rozważa możliwość nawiązania współpracy z influencerami, będącymi filarem efektywnej rekomendacji, czyli liderami opinii w danej branży. Czym jest modny w ostatnich czasach influencer marketing? Jak wpływa na pozycjonowanie stron internetowych? Jakie są plusy i minusy nawiązania współpracy ze znanym influencerem? Odpowiedź na wszystkie te pytania znajduje się w dalszej części artykułu.

Influencer marketing – co to takiego?

Pierwszy raz spotykasz się z tą definicją? Zastanawiasz się, czym tak naprawdę jest influencer marketing? Otóż to nic innego jak podjęcie określonych czynności nastawionych na współpracę z liderami opinii, którzy jako eksperci w mniejszym lub większym stopniu wpływają na podejmowane decyzje zakupowe określonej grupy konsumentów.  Kim są współcześni liderzy opinii? Choć jeszcze do niedawna funkcję tę pełnili głównie celebryci, to aktualnie rola ta w dużej mierze przypada osobom czynnie udzielającym się w mediach społecznościowych, którzy oprócz treści tematycznych zamieszczają na swoich blogach lub wideoblogach dobre recenzje nowych produktów wprowadzanych na rynek, wraz ze szczegółowymi informacjami na temat ich działania, zastosowania itp. Osoby te potocznie nazywane są influencerami, od angielskiego influecne – “wpływać”.

Zgodnie z wynikami ostatnio przeprowadzonych badań blisko 70% konsumentów potwierdziło, że kupują produkty polecane przez blogerów i videoblogerów. Jak się okazuje, recenzja wydana przez znanego influencera dla wielu jest cenniejsza niż opinia znajomych lub osób z bliskiej rodziny.

Dlaczego warto nawiązać współpracę z influencerem?

Nieustanny rozwój mediów społecznościowych przyczynił się do zmiany sposobu komunikacji. Jak się okazuje, nie tylko tej międzyludzkiej, ale też i na linii marka-potencjalny klient. Obecnie tradycyjne formy przekazu marketingowego wyróżniają się stosunkowo niewielką skutecznością, czego nie można powiedzieć o metodach wykorzystywanych w influencer marketingu. Podjęcie współpracy z influencerami niesie ze sobą wiele korzyści i to nie tylko związanych z promocją konkretnych produktów i budowaniem świadomości marki. Wbrew temu, co mogłoby się nam wydawać blogerzy i videoblogerzy mają ogromny wpływ również na działania SEO i pozycjonowanie stron www.

Jedną z największych i zarazem najważniejszych zalet influencer marketingu jest autorytet lidera opinii, jakim są sami influencerzy. O czym wspominaliśmy przed chwilą, zdecydowana większość internautów swoje decyzje zakupowe kieruje pozytywnymi rekomendacjami wydanymi przez gwiazdy polskiej i zagranicznej blogosfery.

Kolejnym argumentem przemawiającym za zawarciem stałej współpracy z blogerem lub videoblogerem, jest branding, czyli budowanie świadomości marki wśród klientów. To prosty i skuteczny sposób na zwiększenie zasięgu i zainteresowania naszą marką w Internecie, co z kolei przekłada się na wzrost liczby nowych klientów. Influencerzy wyróżniają się tym, że posiadają oni wokół siebie mocno zaangażowaną społeczność – wiernych odbiorców, którym to udostępniają treści dotyczące działań firmy, co skutecznie wpływa na widoczność jej profilu w sieci. Im większe e zaangażowanie, tym liczniejszy będzie ruch na firmowej stronie internetowej. Co więcej, konsumenci zachęceni pozytywnymi opiniami na temat danego produktu, nie tylko zdecydują się na jego zakup, ale także będą go polecać swoim bliskim oraz innym internautom (tzw. marketing szeptany).

Jednym z podstawowych zadań, jakimi na co dzień zajmują się influencerzy, jest tworzenie unikalnych i ciekawych treści sponsorowanych. Jak powszechnie wiadomo, content każdej strony internetowej jest niezwykle ważnym czynnikiem, który wpływa na jej pozycję w rankingu wyników wyszukiwania Google.

Warto tutaj wspomnieć również o tym, że influencerzy są niezwykle pomocni w budowaniu jakościowego profilu linków, czego efektem jest uzyskanie wysokiej i stabilnej pozycji w wyszukiwarce.  Link building w SEO, czyli budowa wartościowych linków jest niezbędnym elementem, w przypadku działań skupiających się na pozycjonowaniu strony internetowej. Tak więc, podjęcie współpracy z influencerami jest rewelacyjną szansą, na pozyskanie naturalnych linków, które przekierowywać będą zainteresowanych wprost na stronę internetową naszej firmy. Zarówno blogerzy, jak i videoblogerzy w większości dysponują własnymi witrynami, co więcej mają oni także dostęp do wielu innych zaufanych portali, gdzie będą mogli umieszczać wartościowe wpisy i linki dotyczące produktów danej marki.

Minusy współpracy z influencerami

Niestety to, co ma swoje plusy, musi mieć także i minusy. Dokładnie tak samo jest w tym przypadku. Zastanawiasz się, jakie argumenty przemawiają przeciwko podjęciu współpracy z influencerami? Na szczęście nie ma ich zbyt wiele. Zaczniemy od tego, że już sam etap poszukiwań odpowiedniego lidera opinii bywa niezwykle trudny i czasochłonny.  Dlatego też przed nawiązaniem współpracy z konkretnym influencerem, warto przedtem przeprowadzić dokładny research w blogosferze, co w dużym stopniu ułatwi nam podjęcie trafnej decyzji. W przeciwnym razie musimy przygotować się na to, że zawarta współpraca będzie generowała wyłącznie straty. Nierzadko zdarzają się sytuacje, kiedy to blogerzy pomimo dostarczenia im danych produktów oraz informacji ich temat, nie rekomendują ich w ciekawy i atrakcyjny z punktu widzenia odbiorcy sposób, co z kolei zmniejsza szanse firmy na pozyskanie nowych klientów. Wówczas przedsiębiorcy tracą nie tylko swój cenny czas, ale także i pieniądze. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy influencer postanowi wyrazić swoją niezbyt przychylną opinię na temat przesłanych mu w ramach zawartej współpracy produktów. Nawiązując współpracę polegającą na wyrażeniu opinii w zamian za dostarczenie produktu, nie możemy być pewni tego, że recenzja będzie w pełni pozytywna i zachęcająca do zakupu.

Rozważając podjęcie stałej współpracy z dobrym influencerem, musimy liczyć się z poniesieniem dodatkowych kosztów. Choć jeszcze do niedawna influencer marketing skupiał się jedynie na transakcji wymiennej, czyli wysyłka produktu w zamian za recenzję, to dzisiaj zdecydowana większość liderów opinii, zwłaszcza tych bardziej rozpoznawalnych z szerokim gronem wiernych odbiorców, domaga się od firm także zapłaty należnego wynagrodzenia za swoją pracę.

Nawiązanie współpracy ma swoje plusy i minusy. Niezwykle istotną kwestią w tym przypadku jest dobór odpowiedniego lidera opinii, który będzie skutecznie rekomendował i budował świadomość marki wśród konkretnej grupy konsumentów. Dlatego też, jeśli sami nie jesteśmy dobrze zaznajomieni z branżą blogową, to wówczas warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, wykazujących się dużą wiedzą i doświadczeniem w zakresie influencer marketingu. Wówczas będziemy mieć pewność, że zawarta współpraca przyniesie oczekiwane korzyści w postaci pozyskania nowych klientów, zwiększenia zainteresowania marką w sieci, czy podniesienia pozycji w rankingu wyników wyszukiwania Google.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj