Strona główna SEO Jak sprawdzić historię domeny – sprawdź ją przed rejestracją

Jak sprawdzić historię domeny – sprawdź ją przed rejestracją

Autor InClick

Masz pomysł na serwis internetowy, wiesz już, jak będzie się nazywać, co się na nim znajdzie, ale potrzebujesz domeny? Teoretycznie możesz wybrać dowolny adres, który Ci odpowiada. W praktyce, jeśli nie chcesz, aby Twój wybór stanowił przyczynę możliwych problemów, to powinieneś poświęcić czas na przeanalizowanie historii domeny. Jak to możesz zrobić? Jakie narzędzia Ci w tym pomogą?

Jak sprawdzić historię domeny?

Postawienie na dowolny adres strony może być dobrym pomysłem, ale nie musi. Polacy zdecydowanie najczęściej decydują się na rozszerzenie .pl. Według danych NASK na koniec I kwartału 2021 roku liczba aktywnych domen z taką końcówką wynosiła ok. 2,5 mln, natomiast wskaźnik odnowień – 71,29 proc. To oznacza, że blisko 30 proc. domen nie jest przedłużanych i tym samym możesz trafić na wolny już adres, który był wcześniej użytkowany przez inną firmę, osobę prywatną czy instytucję. Jak historia takiej domeny wpłynie na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google? Możliwe, że uda Ci się uzyskać oczekiwane pozycje na kluczowe frazy szybciej, niż gdybyś postawił na adres nigdy nieużytkowany. Może być również i tak, że domena, która należała do kogoś wcześniej, będzie negatywnie oddziaływać na wizerunek Twojej marki, dlatego weryfikacja adresu strony przed jego rejestracją ma tak duże znaczenie.

Źródło: https://www.dns.pl/sites/default/files/2021-05/NASK-Q1-2021-RAPORT.pdf

Sprawdzenie domeny jest możliwe za pomocą wielu narzędzi, z których większość jest dostępna za darmo. Zobacz, z jakich rozwiązań możesz skorzystać, aby poznać historię nazwy.

Wyszukiwarka Google

Wpisz interesujący Cię adres w polu wyszukiwania Google i sprawdź wyniki. Dzięki temu być może dowiesz się do jakich stron prowadziła ta domena, tzn. do witryn o jakiej tematyce. Wskazówką będą wpisy w katalogach serwisów WWW czy też wzmianki w portalach społecznościowych i nie tylko. W przypadku domen, które wygasły stosunkowo niedawno możliwe, że w dalszym ciągu w Google zindeksowana jest część danego serwisu. Jak to możesz sprawdzić? Wpisz w polu wyszukiwania site:adrestwojejdomeny.pl – podmień tylko domenę w zapytaniu. Jeśli Google nie usunęło z indeksu wszystkich podstron, to wtedy wyświetlą Ci się one. Obok adresu danego wyniku znajdziesz ikonkę, która daje możliwość zweryfikowania kopii strony – zobaczysz dzięki temu, jak wyglądała ona w terminie, w którym witrynę odwiedził robot Google. Na tej podstawie dowiesz się, jaki prowadzono tutaj serwis.

Wayback Machine

Kolejne narzędzie daje Ci dużo większe możliwości. Chodzi tutaj o rozwiązanie, które znajdziesz pod adresem: https://archive.org/web/. To archiwum stron internetowych, które jest do dyspozycji użytkowników od około 20 lat. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jak wyglądała strona WWW znajdująca się pod danym adresem nawet kilkanaście lat temu. Aby uzyskać takie informacje, wprowadź adres w pole wyszukiwania i wybierz, z którego roku kopia Cię interesuje.

Możesz odnaleźć kopię strony z różnych dni, a może się nawet zdarzyć, że będzie ich więcej niż jedna z tego samego terminu.

Po pierwsze: dzięki temu możesz sprawdzić, jakie serwisy znajdowały się pod danym adresem. Być może ktoś prowadził tam nielegalną działalność i domenę wykorzystano do popełnienia przestępstwa. W Polsce znany jest niejeden przypadek sklepu, który został pozwany przez klientów i otrzymał dziesiątki negatywnych opinii w sieci. Z pewnością nie chcesz, aby Twoja witryna funkcjonowała pod takim adresem. Być może uruchomienie serwisu, korzystając z tej domeny, wiązałoby się z tym, że wierzyciele poprzedniego abonenta próbowaliby dochodzić odszkodowań właśnie od Ciebie?

Ahrefs

Kolejnym ważnym krokiem w analizie historii domeny może być weryfikacja linków, które prowadzą do Twojej strony. Jednym z najlepszych narzędzi, które możesz do tego wykorzystać jest Ahrefs. Pod adresem: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker do Twojej dyspozycji jest darmowa wersja rozwiązania, z ograniczoną ilością danych, ale wystarczą Ci one do oceny domeny.

Po pierwsze zwróć uwagę na parametr Domain Rating, który określa profil linkowy domeny – im wynosi on więcej, tym lepiej, ale tylko teoretycznie. Nie powinien to być kluczowy czynnik, gdyż stosunkowo łatwo nim manipulować. Istotna jest liczba odsyłających domen – tutaj również teoretycznie im jest ich więcej, tym lepiej, ale Twoją uwagę powinna zwrócić nienaturalna liczba domen – w tysiącach. Najczęściej oznacza to, że nazwa była linkowana przez roboty spamujące. Możesz natrafić na perełkę, w przypadku której duża liczba linków może nie mieć takiego źródła, ale o to nie łatwo.

Zerknij poniżej na listę adresów, które linkują do domeny. Czy widzisz wśród nich fora, katalogi i zwyczajne strony w języku polskim? To dobry znak – możliwe, że profil linkowy domeny jest naturalny i warto się na nią zdecydować. Jeśli jednak zobaczysz głównie odnośniki z rosyjskich i chińskich domen, to nie oczekuj, że taki adres będzie dobrym wyborem. Na koniec zerknij jeszcze do pozycji TOP5 anchorów. Czy są wśród nich wyłącznie słowa kluczowe, na które pozycjonowała się witryna, np. „kredyty gotówkowe”? Czy jednak widzisz tam brand i adresy strony w różnej formie? Ten drugi przypadek jest korzystniejszy.

Co może oznaczać wybór domeny o negatywnym profilu linkowym? Efekt może być taki, że będziesz inwestować w kampanię SEO, ale przez długi okres nie zauważysz wzrostu ruchu na stronie. Bardzo prawdopodobne, że nawet po wielu miesiącach prac w dalszym ciągu nie będziesz widzieć zmian na lepsze. Najlepiej wybrać domenę z dobrym profilem linkowym, bogatym w odnośniki z popularnych serwisów i artykułów, głównie z anchorem w postaci brandu lub adresu strony, a nie z pozycjonowanym słowem kluczowym.

Senuto

Za pomocą tego narzędzia możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność danej domeny na słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania Google. Za darmo możesz z niego korzystać przez 14 dni okresu testowego. W przypadku domeny, która nie jest aktywna, naturalnym jest, że w pewnym momencie jej widoczność zacznie maleć. Powinny Cię jednak zainteresować ewentualne wcześniejsze nagłe spadki – być może strona straciła widoczność przy okazji aktualizacji Google? Jeśli jednak niedługo po tym doszło do przywrócenia jej widoczności, to mogło to wynikać z innych przyczyn – np. z niedostępności strony przez pewien okres. Tę kwestię możesz zweryfikować za pomocą wspomnianego narzędzia Wayback Machine – sprawdź, jaką wersję witryny znajdziesz w tym narzędziu w danych okresach. Być może zmieniona została struktura strony, usunięto część contentu i to była przyczyna spadku widoczności?

Idealnie byłoby, gdyby domena była wcześniej widoczna na wiele fraz związanych z Twoim biznesem. Dzięki temu łatwiej będzie Ci uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na takie słowa kluczowe. Możesz m.in. na podstawie danych z Wayback Machine odbudować część wcześniejszej struktury witryny albo ustawić przekierowanie 301 z nieistniejących adresów, do których prowadzą wartościowe odnośniki z innych stron.  

Analizę domeny możesz przeprowadzić również za pomocą innych narzędzi, takich jak Majestic SEO, SEMrush, SemStorm i nie tylko. Jeśli poświęcisz trochę czasu na weryfikację, to zmniejszysz ryzyko inwestycji w domenę, która będzie negatywnie wpływać na Twój wizerunek i utrudniać Ci uzyskanie pożądanych efektów kampanii SEO.

Inne ciekawe tematy

2 komentarze

Mateusz 30 lipca 2021 - 08:22

Wayback Machine jest darmowy, reszta platna. Moze jakies zestawienie darmowych i platnych tooli?

Odpowiedz

Skomentuj