Strona główna Darmowe porady SEO Algorytmy Google – co to jest?

Algorytmy Google – co to jest?

Autor InClick

W jaki sposób Google tworzy ranking wyników wyszukiwania? Jakie istotne zmiany zaszły w algorytmach wyszukiwarki w ciągu ostatnich lat i jak mają się do widoczności WWW? Sprawdź, czy panda, koliber i pingwin to faktycznie tylko przyjazne zwierzątka.

Czym są algorytmy Google?

Zanim przejdziemy do tego, czy i w jaki sposób kolejne aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google wpływają na pozycje Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, wyjaśnijmy, czym w ogóle te algorytmy są.

Najogólniej rzecz ujmując, jest to zbiór wytycznych, na podstawie których roboty przypisują witrynie pozycję w SERP na konkretną frazę. Im lepiej serwis jest dostosowany do wymogów wyszukiwarki i im wartościowsze informacje użytkownik może znaleźć w witrynie, tym większa szansa na dobrą pozycję.

Jeśli interesujesz się SEO od dłuższego czasu, to zapewne wiesz, że Google często zmienia zasady gry i to bez pytania o zdanie samych zainteresowanych. Efekt jest taki, że po każdej kolejnej aktualizacji następuje roszada w wynikach wyszukiwania. Jedne strony notują wzrosty, a inne drastyczne spadki.

Najczęściej to właśnie w takich sytuacjach właściciele WWW decydują się na audyt SEO, aby zweryfikować, co faktycznie stoi za zmianą pozycji. Warto dokładnie przeanalizować, czy faktycznie winowajcą jest nowy algorytm, czy może problem leży zupełnie gdzie indziej.

Google updates 2021
https://www.oncrawl.com/oncrawl-infographics/google-algorithm-updates-in-2021/

Panda, Pingwin, Koliber, Gołąb i inne aktualizacje algorytmów Google

Są takie aktualizacje, o których słyszał niemal każdy. Jednak zdecydowana większość zmian algorytmu wyszukiwarki przechodzi bez większego echa. Nic w tym dziwnego – szacuje się, że drobne zmiany wprowadzane są niemal codziennie. Warto śledzić doniesienia ze świata SEO, aby móc na bieżąco modyfikować strategię pozycjonowania i rozplanowywać działania content marketingu w taki sposób, aby jak użytkownik mógł natrafić na jak największą liczbę linków prowadzących do serwisu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Panda – postrach nieuczciwych praktyk SEO

Algorytm Panda na celownik wziął serwisy niskiej jakości. Szczególnie wyczulony był na powielanie treści (tzw. duplicate content) oraz publikację na stronie treści praktycznie bezwartościowych z punktu widzenia użytkownika (thin content). Na znaczeniu zyskała nie tylko jakość tekstów, lecz także odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w publikacjach. Upychanie fraz na siłę powodowało spadek witryny w rankingu Google.

Algorytm Pingwin – kolejny domownik w zwierzyńcu Google

Pingwin to kolejny update algorytmu wyszukiwarki, który zatrząsł wynikami wyszukiwania. Tym razem pod lupę trafił profil linków prowadzących do witryn internetowych. Z konsekwencjami wcześniejszych działań musiały zmierzyć się te WWW, które w stosunkowo krótkim czasie zanotowały gwałtowny przyrost zewnętrznych odnośników. Warto zwrócić uwagę, że na znaczeniu zyskała jakość linków oraz zróżnicowanie anchorów.

Koliber, czyli o co chodzi użytkownikom?

Po kolejnej aktualizacji algorytmy wyszukiwania zaczęły przy tworzeniu list rankingowych zwracać uwagę na intencję użytkowników. Algorytm Koliber miał sprawić, że internauta natrafi na jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania Google, tzn. otrzyma odpowiedź na pytanie, które go nurtuje. Jedna i ta sama fraza może nieść inną intencję zapytania – kluczem do sukcesu jest zrozumienie użytkowników i zaoferowanie im zróżnicowanych treści, zarówno informacyjnych, jak i sprzedażowych.

Gołąb – lokalne wyniki wyszukiwania

Algorytm Gołąb okazał się posłańcem przynoszącym dobre wieści tym właścicielom stron, którzy wcześniej zoptymalizowali witryny pod lokalizację. To kolejny ruch ze strony Google, który miał poprawić trafność prezentowanych wyników. Użytkownikom, którzy szukają lokalnych usług, zależy przecież na tym, aby znaleźć jak najbliższy warsztat samochodowy.

To jeszcze nie koniec. Google wciąż zamierza aktualizować algorytm wyszukiwarki, aby móc wyświetlać jak najtrafniejsze odpowiedzi na zapytania internautów. Trzymaj rękę na pulsie i pamiętaj, że zmiany pozycji w wynikach organicznych nie zawsze są błyskawiczne. Jeśli jednak zauważysz widoczne spadki, zerknij do bieżących publikacji i dowiedz się, co branża SEO donosi o zmianach w algorytmie Google.

Analiza historii i widoczności serwisu pod względem aktualizacji

Analizując wpływ aktualizacji na pozycję serwisu, warto prześledzić nie tylko zmiany, do jakich doszło w ostatnim czasie. Trzeba nieco bardziej zagłębić się w historię. Audyt powinien dać odpowiedź na to, czy winowajcą jest aktualizacja z przeszłości (np. pagerank), czy może któryś update z ostatnich kilku miesięcy. Pamiętaj, aby trzymać się dobrych praktyk – Google chce wyświetlać użytkownikom jedynie linki do tych stron, które są wartościowe. Nie ma tu miejsca na spam.

Przeprowadzając audyt SEO strony internetowej, sprawdź, czy spadki pozycji słów kluczowych w organicznych wynikach wyszukiwania nie są powiązane z aktualizacją algorytmu wyszukiwarki. Poznaj najważniejsze aktualizacje i dowiedz się, jaki mogą mieć wpływ na widoczność witryny.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628