Strona główna Darmowe porady SEO Jak pozycjonować sklep internetowy?

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Autor InClick

W dzisiejszych czasach praktycznie każda firma posiada własną stronę internetową. Wiele przedsiębiorstw decyduje się na sprzedaż różnych towarów za pośrednictwem sieci globalnej. W ten sposób mogą dotrzeć do wielu klientów z całej Polski, a nawet z krajów zagranicznych. Każdy właściciel sklepu, któremu zależy na skutecznym pozyskiwaniu klientów, powinien zwrócić uwagę na strategię SEO. Jest to skuteczna, długofalowa metoda pozyskiwania nowych klientów on-line.

Sklepy internetowe są firmami o dużym potencjale pod względem pozycjonowania. Każdy produkt to osobna podstrona, która potrzebuje właściwej optymalizacji i poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania Google w celu uzyskania dodatkowych klientów.

Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego i dlaczego warto z niego korzystać?

Proces pozycjonowania sklepów internetowych jest bardzo kompleksowy i wymaga on czasu oraz cierpliwości. Efektów nie da się zobaczyć już następnego dnia czy nawet kolejnego miesiąca. Trzeba poczekać przynajmniej 3 miesiące albo i dłużej. Oprócz tego po uzyskaniu zadowalającej pozycji w wynikach wyszukiwania, należy ją utrzymać, więc niezwykle istotną sprawą jest zachowanie ciągłości pozycjonowania.

Marketing internetowy to branża, która zmienia się intensywnie i dynamicznie. Na przykładzie SEO możemy zauważyć, że to co jeszcze było aktualne rok czy dwa lata temu, dzisiaj może być już nieskuteczne. Warto jednak zadbać o dobre pozycjonowanie, tym bardziej, że wielu użytkowników w pierwszej kolejności korzysta z wyszukiwarek w celu odnalezienia odpowiednich produktów w zadowalających cenach.

Początki takiego pozycjonowania mogą być trudne, zwłaszcza że konkurencja już istnieje w sieci. Generalnie, warto szybko zacząć pozycjonowanie, ponieważ im dłużej witryna jest optymalizowana pod kątem SEO, tym jest ona bardziej atrakcyjna dla robotów Google.

Podstawowe elementy strategii optymalizacji SEO

Google utrzymuje w tajemnicy czynniki, jakie wpływają na rankingi i pozycję stron w wyszukiwarkach. Na podstawie doświadczenia i opinii specjalistów można jednak wywnioskować, że istnieją trzy główne elementy, na które trzeba zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Do ich grona zaliczają się:

  • Kwestie i rozwiązania techniczne.
  • Jakość, ilość i formatowanie treści.
  • Linki do sklepu znajdujące się na innych stronach wartościowych w oczach Google.

Kwestie techniczne to podstawa

Osoby zaczynające swoją przygodę z optymalizacją SEO i pozycjonowaniem sklepu, z pewnością słyszały o tym, że należy zadbać o wysokiej jakości treści czy też opisy produktów. Przed zadbaniem o te elementy warto jednak zwrócić uwagę czy sklep działa bezproblemowo pod względem technicznym. Przede wszystkim istotne jest zadbanie o elementy, takie jak na przykład:

  • Szybkość wczytywania się strony (im szybciej strona się ładuje, tym lepiej).
  • Prawidłowe przekierowania.
  • Optymalizacja pliku robots.txt kierującego robotami, które odwiedzają promowany sklep.
  • Zadbanie o treści, które są czytelne dla robotów Google.
  • Prawidłowo wdrożony certyfikat SSL.
  • Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy też tablety.

Oczywiście jeśli ktoś nie ma czasu lub możliwości pozycjonowania to dla takiej osoby najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z gotowych platform umożliwiających stworzenie sklepu. Są one zoptymalizowane pod kątem technicznym i SEO. Z drugiej strony własna strona daje większą swobodę i niezależność działania.

Warto zadbać o wersję mobilną i przyjazne adresy URL

Od 2016 roku roboty Google sprawdzają w pierwszej kolejności mobilną wersję sklepu dostosowaną do telefonów czy też tabletów. Jeśli wersja ta jest zła lub niedopracowana to szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w Google są niewielkie.

Oprócz wersji mobilnej sklepu, wyszukiwarka Google kładzie nacisk na strukturę adresu URL strony. Po prostu o wiele lepiej jest stosować czytelne i przyjazne adresy URL niż zlepek przypadkowych liter i cyfr. Na przykład adres www.sklepinternetowy.pl/produkt/sukienka-letnia jest o wiele lepszy niż www.skelinternetowy.pl/produkt/sc2837214.

Wybór właściwych słów kluczowych

Po zadbaniu o kwestie techniczne, istotne jest zwrócenie uwagi na słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce w celu znalezienia odpowiednich sklepów czy też produktów. Przykładowo dla sklepu odzieżowego, istotnymi słowami kluczowymi, pod które strona będzie pozycjonowana są następujące frazy:

  • sukienka letnia,
  • płaszcz damski,
  • ubrania dziecięce, itp.

Są to frazy wpisywane przez potencjalnych klientów, więc ich wartość sprzedażowa jest bardzo wysoka. W związku z tym w początkowym etapie warto zwrócić uwagę na takie słowa kluczowe, chociaż zadanie to będzie pracochłonne, ponieważ konkurenci branżowy również pozycjonują swoje sklepy korzystając z takich fraz kluczowych. W pierwszej kolejności warto więc skupić się na mniej konkurencyjnych słowach kluczowych.

Oprócz fraz powiązanych z produktami warto zwrócić uwagę na tak zwane frazy długiego ogona. Są to różnego rodzaju zapytania, takie jak na przykład „jaką sukienkę wybrać na lato?” itp. Odpowiedzią będzie odnośnik do strony sklepu. Skorzystanie z takich fraz może zapewnić dodatkowy ruch w sklepie internetowym, więc warto o nie zadbać. Ponadto z haseł tych może nie korzystać konkurencja, więc w ten sposób można ją dogonić lub zyskać przewagę.

Warto również przeanalizować słowa kluczowe i strategię SEO konkurencji, aby dowiedzieć się więcej na temat wspólnych słów kluczowych czy też aby zyskać inspirację dotyczącą kolejnych fraz kluczowych, którymi warto się zainteresować.

Wysoka jakość treści jest również bardzo ważna

Jednym z podstawowych elementów, na które uwagę zwracają roboty wyszukiwarek, jest odpowiednia treść. Powinna być wartościowa, ciekawa dla czytelnika oraz odpowiednio sformatowana i zoptymalizowana. Właściwe nasycenie słowami kluczowymi jest również bardzo ważne. Warto przede wszystkim zadbać o opisy produktów i kategorii w sklepie, które będą wartościowe nie tylko dla realnych czytelników, ale również dla wyszukiwarek. Dobrym pomysłem jest też stworzenie ciekawego bloga sklepowego.

Oto kilka podstawowych zasad, którymi należy się kierować tworząc treści zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania:

  • Teksty umieszczane na stronie internetowej muszą być unikalne.
  • Podstawą jest umieszczanie treści, które są zawsze przydatne dla użytkowników, nawet pomimo upływu lat.
  • Nie wolno przesadzać z ilością słów kluczowych w tekstach. Warto też stosować jedną frazę kluczową dla jednej podstrony.
  • Każdy tekst powinien wyczerpywać temat, którego dotyczy.

Zdobywanie linków – kolejna istotna zasada pozycjonowania

Pozycjonując sklep internetowy warto zadbać o pozyskiwanie linków czyli odnośników do sklepu, które będą się znajdować na innych stronach. Im więcej takich linków i im wyższa jest wartość SEO strony, na której się znajdują, tym lepiej. Oczywiście wysoka jakość treści na blogu oraz jakość towarów i obsługa klienta są ważne, ponieważ dzięki temu klienci będą sami polecać sklep w różnych komentarzach, na forach internetowych i własnych stronach. Są to tak zwane linki naturalne. Warto jednak zadbać o dodatkowe źródła linków.

Jeśli mowa o linkach to ważne jest zadbanie o prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Wszystkie odnośniki pomiędzy podstronami muszą być czytelne i właściwie zaplanowane tak, aby obsługa sklepu była wygodna dla użytkownika.

Linki zewnętrzne można pozyskiwać na wiele sposobów. Mogą znajdować się w artykułach umieszczanych na innych stronach internetowych czy też w tekstach sponsorowanych. Można dogadać się z właścicielami stron powiązanych tematycznie ze sklepem i umieścić na takich stronach odnośniki. Linki umieszcza się również na forach, portalach ogłoszeniowych, społecznościowych oraz w wielu innych miejscach. Istotna jest jednak nie tylko ilość, ale również jakość linków. Czasami o wiele lepiej jest posiadać mniej linków na wartościowych stronach niż ich nadmiar na stronach niskiej jakości.

Podsumowanie

Proces pozycjonowania sklepu jest bardzo złożony i wymaga sporych nakładów czasu oraz pracy. Podstawą jest zadbanie nie o ilość, ale o jakość treści, linków oraz o jakość strony pod względem technicznym. Można zająć się tym samodzielnie. Dla osób, które nie mają na to czasu, ochoty lub nie posiadają odpowiedniej wiedzy, pozostaje skorzystanie z gotowych platform oferujących możliwość tworzenia własnych sklepów na ich serwerach albo skorzystanie z usług firm zajmujących się kompleksowym pozycjonowaniem.

1. Dlaczego warto zwrócić uwagę na pozycjonowanie sklepu internetowego?

W ten sposób jego zasięgi znacznie się zwiększają. Umożliwia to pozyskanie dużego grona nowych klientów, a co za tym idzie, zwiększenie sprzedaży.

2. Na co położyć nacisk podczas pozycjonowania sklepu internetowego?

Należy położyć nacisk na 3 istotne aspekty. Trzeba zwrócić uwagę na: kwestie i rozwiązania techniczne, jakość, ilość oraz formatowanie treści, a także linki do sklepu na innych stronach.

3. O jakie elementy trzeba zadbać, pozycjonując sklep internetowy?

Elementów jest mnóstwo. Należy wyszczególnić chociażby szybkość wczytywania się strony, prawidłowość przekierowań, treści czytelne dla robotów Google czy certyfikat SSL.

4. Jak dobrać słowa kluczowe w sklepie?

Użycie odpowiednich fraz kluczowych to gwarancja sukcesu. Warto jednak pamiętać, że konkurencja również je stosuje, więc warto szukać mniej oczywistych wyrażeń.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628