Strona główna Darmowe porady SEO Atrybuty linków – jak oznaczać adresy URL?

Atrybuty linków – jak oznaczać adresy URL?

Autor InClick

Link building jest jednym z niezbędnych elementów w pozycjonowaniu. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna budowała widoczność w wynikach Google, to musisz pozyskiwać linki z wartościowych stron. Jednak nie każdy odnośnik przyniesie Ci oczekiwany efekt. Znaczenie ma moc SEO strony, na której zdobędziesz link, ale również jego atrybuty. O co właściwie chodzi? Co oznaczają poszczególne atrybuty?

Atrybuty linków – dlaczego są tak istotne?

Jednym z elementów kodu HTML linku może być atrybut rel. Bez niego może on wyglądać następująco:

<a href=”https://inclick.pl/”>Inclick</a>

Natomiast z tym elementem może to być np.:

<a href=”https://inclick.pl/” rel=”ugc”>Inclick</a>

Za pomocą tagu rel określa się relację zachodzącą pomiędzy stroną linkowaną a tą, na której umieszczono dany odnośnik. Jest to jednocześnie sygnał dla algorytmu wyszukiwarki dotyczący tego, jak ma traktować ten link. Pamiętaj, że odnośniki prowadzące do witryny są jednym z czynników rankingowych nie tylko w przypadku Google, ale również w innych wyszukiwarkach, takich jak choćby Bing.

Dlaczego wiedza na temat atrybutów linków jest tak ważna? Załóżmy, że zainwestowałeś w odnośniki na wartościowych stronach i widzisz efekt tego działania. Problem jednak w tym, że nagle widoczność zmalała i nie wiesz, jaka jest przyczyna. W takim przypadku jednym z kroków może być analiza atrybutów linków, które pozyskałeś. Czy czasami nie jest tak, że wydawcy po 12 miesiącach dodali do odnośników rel=”nofollow”? Jeśli tak się stało, to mogło się przełożyć na widoczność Twojej witryny. Warto monitorować tę kwestię np. w narzędziu Ahrefs – informacja o atrybutach linków pojawia się nawet, jeśli korzystasz z darmowej funkcji analizy części backlinków prowadzących do serwisu.

Źródło: Ahrefs.com

Przeanalizujmy zatem wszystkie najważniejsze atrybuty linków – najprawdopodobniej spotkasz się z nimi, kiedy będziesz budować profil odnośników.

Dofollow

Taki jest domyślny atrybut linka. To znaczy, że nawet jeśli w kodzie odnośnika nie pojawia się atrybut rel, to i tak zostanie to potraktowane, jakby to był link dofollow. Kluczowa informacja jest taka, że ten odnośnik przekazuje moc SEO, zatem może pozytywnie wpłynąć na widoczność strony, do której prowadzi. Jeśli chcesz, aby tak było, to użyj następującego kodu:

<a href=”https://inclick.pl/”>Inclick</a>

Teoretycznie może on również wyglądać tak:

<a href=”https://inclick.pl/” rel=”dofollow”>Inclick</a>

W praktyce nie ma żadnych podstaw do używania tego drugiego, gdyż efekt będzie identyczny. Jeśli pozyskujesz link i chcesz, aby przekazywał on moc SEO, to powinien mieć atrybut dofollow.

Nofollow

Z tego atrybutu powinieneś skorzystać wtedy, kiedy nie chcesz, aby robot Google podążał za danym linkiem. Zatem w praktyce oznacza to, że ten odnośnik zostanie wykryty przez robota wyszukiwarki, ale nie będzie on za nim podążać. Nie oznacza to jednak, że jeśli budujesz profil linkowy, to powinieneś unikać odnośników z atrybutem nofollow. Jak najbardziej – powinieneś mieć i takie linki, gdyż ów profil powinien być jak najbardziej naturalny. Nie muszą one stanowić 50 proc. wszystkich odnośników, ale na pewno część z nich powinna mieć właśnie ten atrybut.

Pamiętaj jednak, że w marcu 2020 roku Google przeprowadziło aktualizację, w wyniku której roboty tej wyszukiwarki mogą podążać za linkami nofollow. Odnośnik z takim atrybutem wygląda następująco:

<a href=”https://inclick.pl/” rel=”nofollow”>Inclick</a>

UGC

We wrześniu 2019 roku Google wprowadziło dwa nowe atrybuty do oznaczania linków. Jednym z nich jest UGC, który stanowi skrót od user generated content. Jak sama nazwa wskazuje, powinien on być stosowany w przypadku odnośników, które zostały wygenerowane przez użytkowników strony. Zatem jeśli masz w witrynie sekcję komentarzy czy też forum, to linki z tych miejsc powinny być automatycznie oznaczane tagiem UGC.

Jest to jednocześnie sugestia, że robot ma nie podążać za takim odnośnikiem, jednak oficjalnie to tylko wskazówka. Link z takim atrybutem wygląda następująco:

<a href=”https://inclick.pl/” rel=”ugc”>Inclick</a>

Sponsored

Drugim atrybutem, który wprowadzono wraz z UGC, jest sponsored. Google zaleca używanie go wówczas, gdy korzystasz z odpłatnej formy pozyskania linków. Czyli np. zleciłeś publikację artykułu sponsorowanego czy też kupiłeś odnośnik w menu.

Link z takim atrybutem nie przenosi mocy SEO, dlatego jeśli kupujesz odnośniki w celu budowania lepszej widoczności w Google, to dopytaj wydawcę, jak zostanie dodany atrybut. Właściciele niektórych stron do wszystkich takich odnośników dodają rel=”sponsored”. Kod linka z takim atrybutem wygląda następująco:

<a href=”https://inclick.pl/” rel=”sponsored”>Inclick</a>

Od wprowadzania atrybutów sponsored i UGC minęły ponad 2 lata. Pierwszy z nich jest rzadko spotykany – z tego względu, że klienci, którzy chcą kupować linki, oczekują, że będą one przekazywały moc SEO, zatem taki atrybut tutaj odpada. Natomiast UGC jest dodawane w wielu serwisach w sekcji komentarzy, ale stanowi rzadkość na forach.

Noopener

Kolejny tag nie ma zbyt wiele wspólnego z SEO, natomiast jest istotny, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. W przypadku gdy umieszczasz odnośnik zewnętrzny na stronie, może Ci zależeć, aby jego kliknięcie nie oznaczało, że internauta opuści Twoją witrynę. Wtedy korzystasz z atrybutu target=”blank” i w efekcie strona docelowa otwiera się w nowym oknie. Problem w tym, że wiąże się to z ryzykiem ataku phishingowego.

Sposobem na rozwiązanie tego kłopotu jest dodanie atrybutu noopener. Wtedy kod linka powinien wyglądać następująco:

<a href=https://inclick.pl/ target=”_blank” rel=”noopener”>Inclick</a>

Dodawanie tego atrybutu jest zalecane przez Google – robot podąża za tym odnośnikiem.

Norefferer

Dodając ten atrybut do linka, przekazujesz przeglądarce informację, że nie chcesz, aby źródło ruchu było ujawniane. To znaczy, że użytkownika klika odnośnik, dociera na stronę docelową, ale dzięki norefferer Twoja witryna nie zostanie odnotowana w Google Analytics jako źródło danego przekierowania. Odwiedziny zostaną zliczone, ale bez wskazania, że pochodzą z Twojej witryny.

Linki z takim atrybutem jak najbardziej są śledzone i indeksowane. Kod takiego odnośnika wygląda następująco:

<a href=https://inclick.pl/ target=”_blank” rel=”norefferer”>Inclick</a>  

Odnośniki z takim atrybutem przekazują moc SEO.

Czy można dodać kilka różnych atrybutów w jednym linku?

Istnieje więcej atrybutów niż wymienione, natomiast te są najpopularniejsze. Co więcej – można je stosować jednocześnie, ale oczywiście powinno to być logiczne. Atrybuty w linku możesz oddzielić spacjami lub przecinkami i efekt może być następujący:

<a href=https://inclick.pl/ rel=”norefferer ugc nofollow”>Inclick</a>    

<a href=https://inclick.pl/ rel=”norefferer, ugc, nofollow”>Inclick</a>  

Atrybuty linków – pamiętaj o nich

Świadomość zasad działania linków z poszczególnymi atrybutami jest niezbędna, jeśli chcesz, aby witryna budowała widoczność w Google. Możesz zainwestować w odnośniki dużą kwotę, ale wydawca doda do niego atrybut sponsored i nie odniesiesz żadnych korzyści. Dlatego pamiętaj o monitorowaniu tej kwestii – zdarzają się i takie przypadki, w których wydawcy wprowadzają zmiany pomimo innych ustaleń w wyniku błędu osoby odpowiedzialnej za zarządzanie witryną. Monitoruj to na bieżąco.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628