Strona główna SEO Czym są fragmenty rozszerzone (rich snippets) i jak je wdrożyć?

Czym są fragmenty rozszerzone (rich snippets) i jak je wdrożyć?

Autor InClick

Czy kojarzysz dodatkowe informacje pojawiające się w wyszukiwarce Google, np. w formie zdjęcia produktu, panelu z danymi firmy lub gwiazdek? To właśnie fragmenty rozszerzone (ang. rich snippets), inaczej dane strukturalne lub schema. Ich obecność zwiększa współczynnik klikalności (CTR), a dodatkowo poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź, czym są dane strukturalne, jakie rich snippets możesz zaimplementować w swojej witrynie i jak wdrożyć je na stronie!

Czym są rich snippets?

Fragmenty rozszerzone to dodatkowe informacje, które wyświetla wyszukiwarka – pojawiają się w wynikach wyszukiwania obok standardowych meta tytułów i opisów (w rankingu SERP). Wystarczy dodać specjalne znaczniki w swoim serwisie, żeby roboty szybciej przeanalizowały całą witrynę. To sprawi, że łatwiej będzie im zrozumieć zawartość danej podstrony oraz Twoją intencję.

Dzięki danym strukturalnym wpływasz korzystnie na pozycjonowanie (algorytm Google bierze je pod uwagę), a także reakcję użytkowników i konwersję. Zdjęcia, grafiki, gwiazdki i inne dodatkowe elementy zachęcają do kliknięcia. Fragmenty rozszerzone sprawdzają się przede wszystkim w przypadku sklepów internetowych. Są jednak stosowane również na blogach czy innych stronach WWW.

Najczęściej stosowane dane strukturalne – rodzaje rich snippets

W zależności od treści na stronie i tego, co chcesz uzyskać, możesz umieścić odpowiednie znaczniki. Jakie są najpopularniejsze rodzaje rich snippets?

  • Breadcrumbs (okruszki) – inaczej menu nawigacyjne, które umożliwia zarówno robotom, jak i użytkownikom sprawniejsze zakwalifikowanie wyświetlonej treści. Najprościej mówiąc: okruszki widać w wynikach wyszukiwania jako link pokazany nad meta tytułem, np. jak w adresie URL https://twojastrona.pl › blog › optymalizacja-stron.
  • Pole wyszukiwania z linkami do podstron – pod Twoimi meta danymi, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, użytkownik może wpisać interesującą go frazę. Dzięki takim rich snippets Google pokaże jedynie wyniki z Twojej witryny.
  • FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania. Taki rich snippet powoduje, że treści z Twojej strony mogą pojawiać się bezpośrednio jako odpowiedzi na pytania użytkowników. Dodatkowo wyszukiwarka może wykorzystać je w akcjach Asystenta Google, a więc przy wyszukiwaniu głosowym.
  • Local Business – jeżeli internauta będzie szukał konkretnych usług czy towarów, wyszukiwarka może wyświetlić dodatkowy panel np. z Google Maps czy danymi Twojej firmy (numerem telefonu, adresem, ocenami, produktami itp.). Takie wyniki zwykle pojawiają się na samej górze lub z prawej strony, co znacznie zwiększa CTR.
  • HowTo – czyli strony z instrukcjami. Jeśli oznaczysz tak swoją treść (np. poradnikową, przepis kulinarny itp.), wyszukiwarka może wyświetlać ją w całości lub wykorzystywać w akcjach Asystenta Google.
  • Produkt – jeśli masz stronę w branży e-commerce, ten fragment rozszerzony pokaże w wyszukiwarce (również w grafice) np. zdjęcie, opis, cenę produktu – najczęściej na samej górze wyników. Dzięki temu użytkownik może od razu uzyskać niezbędne informacje i przejść do sklepu na podstronę produktową.
  • Logo – w tym przypadku obok wyników wyszukiwania może pojawić się logo Twojej firmy.
  • Fragment opinii – czyli cytat z rzeczywistej opinii np. użytkownika strony, klienta sklepu czy krytyka. Może przyjąć też formę panelu wskazującego na średnią ocen w różnych serwisach społecznościowych.
  • Rating stars – ocena w formie gwiazdek. Razem z wynikiem wyszukiwania pojawia się ocena użytkowników wraz z liczbą gwiazdek oraz głosów. To dodatkowy wyróżnik Twojej strony – nawet jeśli aktualnie nie znajduje się w top 3.

Jak wdrożyć rich snippets?

Dane strukturalne umieszcza się w kodzie strony. Możesz zrobić to samodzielnie, korzystając z takich formatów jak JSON-LD, RFDa czy mikrodane. Inną opcją jest wykorzystanie wtyczek do systemu WordPress czy modułów (np. w Prestashop). W tym drugim przypadku nie ma konieczności bezpośredniej ingerencji w kod strony, dlatego poradzi sobie nawet osoba bez wiedzy programistycznej.

Przykładowe znaczniki i fragmenty kodu znajdziesz przede wszystkim w serwisach przygotowanych przez Google (https://developers.google.com/) oraz Schema.org (https://schema.org/).

Najważniejsze rekomendacje odnośnie do wdrożeń Schema:

  • pamiętaj, by dobierać dane strukturalne do rzeczywistej zawartości strony;
  • zawsze korzystaj ze wskazówek umieszczonych na stronie https://developers.google.com/, gdzie znajdziesz przykłady użycia konkretnych rozszerzeń;
  • nie manipuluj rich snippetami, by nie otrzymać od Google kary (która może skutkować np. brakiem wyświetlania Twojej witryny w wyszukiwarce);
  • nie importuj opinii zewnętrznych i nie pokazuj ich jako swoje.

Gdzie sprawdzić błędy implementacji Schema?

Masz wprowadzone dane strukturalne i zmieniony kod HTML, ale rich snippetów nadal nie widać? Być może coś zostało zaimplementowane błędnie. Jak to sprawdzić? Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z Google Search Console.

Po zalogowaniu do swojego profilu wejdź w zakładkę „Ulepszenia”. Tam możesz przeanalizować poprawność implementacji fragmentów rozszerzonych. W raporcie uzyskasz informacje na temat wdrożonych w swojej witrynie kodów Schema, w tym listę błędów.

Innym polecanym narzędziem do testowania danych i sprawdzania błędów jest https://validator.schema.org/.

Pamiętaj, że nawet prawidłowe wdrażanie danych strukturalnych nie oznacza jeszcze, że Google na pewno je wyświetli. To jedynie rekomendacje dla wyszukiwarki, która może skorzystać z nich w konkretnym momencie – gdy uzna, że będzie to najbardziej wartościowe dla użytkownika po jego zapytaniu. Warto jednak zadbać o odpowiednią implementację fragmentów rozszerzonych. To jeden z lepszych sposobów, by wyróżnić się na tle konkurencji! Pamiętaj ponadto, że rich snippets wpływają na pozycjonowanie.

Fragmenty rozszerzone (rich snippets) to dodatkowe elementy, które mogą pojawić się w wyszukiwarce, np. gwiazdki czy zdjęcia. Pamiętaj o implementacji odpowiednich fragmentów kodu. Dane strukturalne nie tylko ułatwiają robotom Google poruszanie się po stronie, ale również znacznie zwiększają widoczność witryny, a także CTR.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

Call Now Button 606 628 628