Strona główna SEO Jak sprawdzić pozycjonowanie swojej strony?

Jak sprawdzić pozycjonowanie swojej strony?

Autor InClick
jak sprawdzić pozycjonowanie strony

Wiele osób i firm prowadzi własne strony internetowe promujące różne usługi, produkty i nie tylko. Wiadomo nie od dziś, że wysoka pozycja w wyszukiwarce Google zapewnia znaczne zwiększenie liczby osób odwiedzających stronę, a co za tym idzie, zwiększa się ilość potencjalnych klientów. Istnieje kilka możliwości sprawdzenia na jakiej pozycji w Google znajduje się dana witryna.

Wyższa pozycja zwiększa widoczność strony w sieci, a co za tym idzie, wielu użytkowników klika w odnośnik i przechodzi na daną witrynę. Większa liczba użytkowników i klientów przekłada się na wyższe dochody firmy. Kontrola pozycji strony w Google jest również ważna pod względem pozycjonowania. Można bowiem dowiedzieć się wiele na temat skuteczności działań, takich jak optymalizacja strony czy też pozyskiwanie linków zewnętrznych albo wykorzystywanie słów kluczowych. Wysoka pozycja świadczy o tym, że wszystkie czynności z zakresu pozycjonowania są wykonywane prawidłowo. Dalekie miejsce w rankingu pokazuje, że strona wymaga dodatkowych prac w zakresie optymalizacji.

Pozycjonowanie własnej strony można sprawdzać korzystając z wielu różnych metod, takich jak:

  • bezpłatne programy określające pozycję w wyszukiwarce na podstawie słów kluczowych,
  • narzędzie Search Console informujące o tym jakie kroki trzeba podjąć w czasie sprawdzania pozycji strony internetowej,
  • metoda ręczna, która polega na samodzielnym sprawdzeniu miejsca, jakie witryna zajmuje w wyszukiwarce,
  • profesjonalne narzędzia wykorzystywane przez firmy oferujące pozycjonowanie stron internetowych.

Proste metody sprawdzania pozycji strony w wyszukiwarce Google

Istnieje wiele sposobów pozwalających na samodzielne sprawdzenie pozycjonowania własnej strony internetowej. Dzięki specjalnym, prostym rozwiązaniom można sprawdzić jaka jest pozycja witryny dla określonych fraz kluczowych. Warto zwrócić uwagę na dwa ciekawe i niezwykle przydatne programy, takie jak:

  • cmonitor – jest to płatny program, który oferuje jednak 14-dniowy okres próbny. W czasie tego okresu możliwe jest sprawdzanie miejsca strony internetowej w Google dla danych słów kluczowych. Nie ma ograniczeń co do ilości wpisywanych fraz, więc możliwa jest szeroka, bardzo dokładna analiza. Po wykupieniu wersji płatnej, można dokonać kompleksowej kontroli pozycji strony.
  • gspot – aplikacja ta jest łatwa w obsłudze i udziela informacji na temat pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. W programie tym należy podać adres strony internetowej oraz pięć słów kluczowych zgodnych z tematyką witryny. Program używa tej samej metody kontaktu z Google jak przeglądarka. Analizowanych jest 10 pierwszych stron, a użytkownik otrzymuje tabelę z wynikami.

Wykorzystanie Google Search Console w kontroli pozycjonowania

Algorytmy i dane w wyszukiwarce Google są stale zmieniane. Jest to spowodowane ciągłymi zmianami, jakie można obserwować w Internecie. Same zmiany algorytmów wyszukiwarek sprawiają, że w rankingach stron możliwe są zmiany pozycji. Oczywiście prawidłowe indeksowanie strony i wysokiej jakości linki nie wpłyną znacząco na spadek pozycji, jednak czasami witryna może nie pojawiać się w wyszukiwarce lub może spaść ze swojej pozycji. Korzystając z wyszukiwarki i komendy „site:https://stronainternetowa.pl” można sprawdzić czy witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Jeśli jest widoczna, oznacza to, że została prawidłowo zaindeksowana.

Jeśli strona nie została zaindeksowana, wówczas warto skorzystać z narzędzia Search Console dla webmasterów. Pozwala ono na wykonywanie kilku istotnych czynności:

  • Sprawdzenie pozycji danej domeny internetowej w Google. Czasami daleka pozycja jest spowodowana tym, że robot Google uznał daną stronę za rozsyłającą spam. Warto więc zoptymalizować stronę i wysyłane informacje zgodnie z wytycznymi i podpowiedziami Search Console.
  • W przypadku posiadania nowej witryny, wystarczy zgłosić ją do Google korzystając z Search Console. Warto wgrać mapę witryny, aby ułatwić robotom Google poruszanie się po niej.
  • Ręczne procesy chroniące przed spamem wykonywane przez Google. Pracownicy Google również kontrolują strony pod kątem spamu lub niewłaściwych treści. Warto przestrzegać wytycznych Search Console, aby uniknąć spadku pozycji strony czy też wyrzucenia jej z indeksu.
  • Zaindeksowanie strony przez Search Console. Wiąże się to z wieloma korzyściami, takimi jak uzyskanie informacji na temat poprawy działania witryny, itp. Oprócz sprawdzenia pozycji w wyszukiwarce, Google Search Console pozwala sprawdzić jaki jest ruch na danej witrynie.

Można więc śmiało stwierdzić, że Google Search Console to narzędzie analityczne pozwalające na dokładną kontrolę pozycji strony w wyszukiwarce oraz wielu zagadnień związanych z tym tematem.

Ręczna kontrola pozycjonowania w Google

Osoby mające więcej czasu, mogą sprawdzić pozycję swoich stron ręcznie. Istotne jest jednak wylogowanie się z wszystkich aplikacji Google, aby nie wpłynęło to negatywnie na rezultaty wyszukiwania. Kolejną czynnością jest wpisanie wybranego słowa kluczowego dopasowanego do analizowanej strony. Istotną sprawą jest też podanie lokalizacji wyszukiwania (wyniki są inne dla całego kraju oraz inne dla konkretnego miasta). Metoda ta jest więc nie do końca miarodajna, a dodatkowo zajmuje sporo czasu w przypadku sprawdzenia większej liczby słów kluczowych.

Narzędzia stosowane przez profesjonalistów

Istnieje wiele programów stosowanych przez profesjonalne firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych. Umożliwiają one kontrolę bardzo dużej liczby słów kluczowych dopasowanych do danej witryny. Zapewniają one bardzo szczegółowe informacje, które są później wykorzystywane przez zawodowców w celu kontroli rezultatów ich pracy. Na podstawie tych danych firmy wiedzą czy ich działania przynoszą odpowiednie rezultaty lub czy trzeba wykonać dodatkowe czynności.

Podsumowanie

Jak widać istnieje wiele metod sprawdzania pozycjonowania własnej strony w Google. Warto regularnie dokonywać takiej kontroli, aby mieć pewność, że wszystkie działania optymalizacyjne i pozycjonujące są prawidłowe oraz wykonywane zgodnie z obowiązującymi standardami.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj