Strona główna Darmowe porady SEO Wersja mobilna serwisu – dlaczego jest tak ważna?

Wersja mobilna serwisu – dlaczego jest tak ważna?

Autor InClick

Użytkownicy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Jednak o responsywną stronę internetową warto zadbać nie tylko z uwagi na wygodę potencjalnych klientów. To także istotny czynnik rankingowy, zwłaszcza odkąd Google wprowadziło Mobile first indeks.

Mobile test

Dlaczego warto przeprowadzić test mobilnej wersji strony internetowej? Po pierwsze, rezygnując z witryny, która poprawnie wyświetla się na urządzeniach takich jak tablet czy smartfon, na własne życzenie fundujesz sobie przysłowiowy strzał w kolano. Dobrowolnie rezygnujesz z ogromnej rzeszy klientów, a to oznacza jedno – o wiele mniejszą konwersję.

Po drugie, brak wersji mobile to mniejsza widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania. Odkąd Google wprowadziło aktualizację algorytmu Mobile first indeks, jest to istotny czynnik rankingowy. Jeśli chcesz, aby strona WWW pojawiała się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, zadbaj o responsywność serwisu.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja witryna internetowa będzie prawidłowo działać na urządzeniach mobilnych np. z systemem Android, przeprowadź test. Możesz wykorzystać bezpłatne narzędzie Mobile-Friendly Test. Wystarczy, że wpiszesz adres URL testowanej strony, a po chwili otrzymasz szczegółowy raport. Dowiesz się z niego, jak wyszukiwarka Google widzi wersję mobilną serwisu internetowego. Poznasz też krytyczne problemy wymagające jak najszybszej interwencji.

Jak Google widzi wersję mobilną strony internetowej?

Przeprowadzając test, sprawdzisz, czy Twój serwis internetowy poprawnie wyświetla się na smartfonie. Jeśli otrzymasz komunikat, że strona jest dostosowana do urządzeń przenośnych, to wszystko w porządku. Może jednak okazać się, że tak nie jest. Dzięki temu dowiesz się, jakie występują problemy niekorzystnie wpływające na indeksację.

Gdy klikniesz „Wyświetl przetestowaną stronę”, możesz przejść do sekcji „HTML”, „Zrzut ekranu” oraz „Więcej informacji”. Znajdziesz tam szczegóły dotyczące m.in. typu treści, odpowiedzi HTTP, zasobów strony, które udało się załadować, a także komunikaty konsoli JavaScript, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Analiza wersji mobilnej dostarczy Ci cennych informacji na temat np. niezgodnych wtyczek, które zostały użyte. Sprawdzisz też, czy widoczny ekran prawidłowo dopasowuje się do szerokości ekranu telefonu lub tabletu. Kolejne błędy, na które możesz natrafić, to zbyt mała czcionka albo zbyt szeroka treść.

Całościowy raport odnośnie do obsługi serwisu na urządzeniach przenośnych znajdziesz też w narzędziu Google Search Console. Miej na uwadze, że wersja strony internetowej na komórki i tablety jest kluczowym czynnikiem dla skutecznej strategii pozycjonowania i to niezależnie od tego, czy masz sklep internetowy, czy zarządzasz stroną firmy usługowej.

Użytkownicy coraz częściej uruchamiają przeglądarkę w drodze do pracy, w kolejce w sklepie czy leżąc wygodnie w łóżku. Nie tylko odbierają na telefonach powiadomienia z mediów społecznościowych czy korzystają z aplikacji mobilnych, lecz także poszukują informacji i robią zakupy. Jeśli nie chcesz stracić wartościowego ruchu na stronie, zadbaj o to, aby udostępniać klientom taką wersję witryny, która będzie poprawnie działać na ich urządzeniach. Warto o responsywności stron pomyśleć już na etapie ich tworzenia.

Ręczne sprawdzenie witryny mobilnej

Pamiętaj, że nawet najlepsze narzędzie do testowania wersji mobilnych stron internetowych może okazać się zawodne. Jeśli chcesz mieć pewność, że serwis poprawnie wyświetla się na komórkach i tabletach, przeprowadź ręczny test Twojej strony. Weź też pod uwagę, że Ty, jako właściciel strony, znasz ją na pamięć i pobieżnie skanując ją wzrokiem, możesz nie zauważyć pewnych błędów. Jeśli masz taką możliwość, poproś znajomych o przetestowanie serwisu.

Na jakie elementy warto zwrócić szczególną uwagę? Istotne jest wszystko to, co utrudnia przeglądanie zawartości witryny. Może okazać się, że prędkość ładowania się strony jest niezadowalająca lub że grafiki, które na desktopie prezentują się idealnie, na niewielkim wyświetlaczu telefonu komórkowego zaczynają na siebie nachodzić. Niekiedy problematyczna może okazać się obsługa menu albo nieprawidłowo będą wyświetlać się pop-upy.

Zweryfikuj czy strona jest czytelna i łatwa w nawigacji. Pomyśl, czy jako użytkownik urządzenia przenośnego byłbyś w stanie szybko wyszukać interesujące Cię informacje, czy dotarcie do konkretnych sekcji okazuje się problematyczne. Jeśli zauważysz nieprawidłowości, napraw je, aby maksymalnie usprawnić działanie serwisu i zwiększyć komfort użytkowników mobilnych. Przełoży się to zarówno na wyższą konwersję, niższy współczynnik odrzuceń, jak i lepszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Analiza wersji mobilnej serwisu to istotny element audytu SEO. Przeprowadź mobile test i sprawdź, jak Google widzi wersję mobilną Twojej strony.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628