Strona główna Darmowe porady SEO Jak nadać dostępy w Google Tag Managerze?

Jak nadać dostępy w Google Tag Managerze?

Autor InClick

Prowadzenie działań marketingowych nie jest obecnie łatwym działaniem. Ciągle zmieniające się trendy i narzędzia, a także konieczność stałego odpowiadania na zmieniające się potrzeby konsumentów wymaga od nas – przedsiębiorców- bycia w ciągłej gotowości, aktualizowania, unowocześniania. Zadania te dotyczą nie tylko strategii, ale i strony internetowej. Dodawanie na nią nowych funkcjonalności pozwala, chociażby badać potrzeby użytkowników czy śledzić ich zachowania konsumenckie. Jeszcze do niedawna, aby było to możliwe, konieczne było skorzystanie z wyspecjalizowanej firmy informatycznej, teraz możemy to zrobić samodzielnie za pomocą Google Tag Managera. Jak z niego korzystać, jak nadać dostępy i po co w ogóle to robić?

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) jest narzędziem, które umożliwia dodawanie na stronę www dodatkowe kody bez zmiany kodu źródłowego witryn. Mówiąc bardziej obrazowo, GTM jest rodzajem CMS-a strony, z tą różnicą, że został on stworzony specjalnie do dodawania i modyfikowania obecnych na stronie skryptów. Jakich? Opowiadając ogólnie: bardzo różnych. Za pomocą Google Tag Menadżera można dodawać na stronę np. skrypty śledzące narzędzia analityczne, skrypty śledzące konwersje z systemów reklamowych, ankiety itp. Możliwości jest bardzo wiele. Co jednak najważniejsze, GTM jest bezpłatne i ogólnodostępne. Z jego funkcjonalności skorzystać może każdy. Jest to narzędzie intuicyjne i proste w obsłudze. Dzięki niemu, aby wdrażać kody, nie trzeba angażować webmastera czy programisty – kody wprowadza się w specjalnym panelu Tag Managera.

Czego nie zrobi Google Tag Manager?

Dzięki Tag Managerowi można mierzyć wszystko, co dzieje się w witrynie internetowej, a także zbierać niezbędne dane o jej użytkownikach. GTM pozwala m.in. na pozyskanie informacji na temat tego, ile ludzi przeszło na stronę z wyszukiwania Google, ile kliknęło kup teraz, porzuciło koszyk, otworzyło film na YouTube, dodało produkt do koszyka. Posiadanie takich danych daje niemal nieograniczone możliwości marketingowe. Pozyskane informacje mogą być wykorzystywane do planowania strategii marketingowej i komunikacyjnej, opracowania kampanii reklamowych w tym marketingowych, usprawnienia procesu analitycznego i decyzyjnego w firmie. Nic więc dziwnego, że Google Tag Manager jest uwielbiany przez marketingowców. Dzięki niemu od razu otrzymują komplet potrzebnych danych, które mówią, czy to, co robią, przynosi efekty.

Trzeba jednak pamiętać, że rozbudowane możliwości Tag Managera nie oznaczają, że potrafi on wszystko. Pora rozwiać jeden z popularniejszych mitów, czyli ten, że GTM może zastąpić Google Analytics – nie może. Należy podkreślić i zapamiętać, że Google Tag Manager nie jest narzędziem do mierzenia danych statystycznych. Jest on jedynie lepszą alternatywą dla ręcznego wdrażania kodów marketingowych. Nie oznacza to więc, że posiadając GMT można zrezygnować z odwiedzania Analytics – nie można i nie powinno się tego robić. Podsumujmy więc jeszcze raz, co zyska się, posiadając Menedżer Tagów:

  • możliwość mierzenia konkretnych zdarzeń w GA, Facebook Ads, na YouTubie i innych mediach społecznościowych;
  • możliwość ustawiania szczegółowych grup użytkowników do remarketingu;
  • możliwość wdrażania na stronę dodatkowych narzędzi np. czatu z użytkownikami na żywo, nagrywania w formie wideo odwiedzin użytkownika, pop-up do zapisu do newslettera, czy pozostawiania swoich danych kontaktowych

Oprócz korzyści marketingowych, odniesie się też te techniczne. Przed erą Menedżera Tagów, każdy kod musiał być aplikowany na stronie poprzez ingerencję w kod źródłowy. Zadanie to było na tyle trudne, że większość przedsiębiorców musiało o pomoc prosić webmasterów. Generowało to koszty, a także wydłużało czas wprowadzania niezbędnego narzędzia. Ingerowanie w kod źródłowy mogło się też źle skończyć, np. przy aktualizacji witryny niektóre tagi mogły znikać. Tag Manager eliminuje wszystkie te problemy – z jego pomocą strona działa szybciej, ryzyko błędu jest minimalne, zmiany wdraża się w tempie ekspresowym – bez ustalania warunków współpracy z webmasterem i dodatkowych kosztów finansowych.

Jak zainstalować Google Tag Managera na stronę?

Zarówno korzystanie, jak i wdrożenie Google Tag Managera jest bardzo proste. Pierwszym krokiem jest założenie konta Google, następnie należy wejść na stronę tagmanager.google.com i utworzyć nowe konto, wypełnić wszystkie potrzebne dane. Od tego, gdzie będzie chciało się umieścić Tag Managera, należy wybrać rodzaj tzw. kontenera. Opcji ma się kilka GTM może być umieszczony w witrynie internetowej. W aplikacji iOS i Android, artykułach AMP.

Kolejnym krokiem implikacji Google Tag Managera jest dodanie jego kodu do strony. Można to zrobić ręcznie lub skorzystać z wtyczki WordPress. Ta pierwsza opcja jest trudniejsza i zazwyczaj wymaga pomocy osoby, która biegle posługuje się językiem programowania. Dodawanie kodu GTM (w dwóch miejscach) w szablonie strony to jedyna ingerencja w kod źródłowy witryny, od tej pory nie będzie trzeba tego więcej robić.

Google Tag Manager - dodanie kodu do strony

Po wklejeniu kodów Menadżer Tagów w jest już aktywny. Pozostaje tylko jeszcze szczegółowa konfiguracja, nieduże szkolenie i dopasowanie do strony skryptów, jakich będzie się używać. Pierwszym tagiem, jaki powinno się dodać, jest ten do śledzenia Google Analytics.

Jak sprawdzić, czy poprawnie zainstalowało się GMT?

Implementacje GMT do strony warto zakończyć sprawdzeniem, czy cała operacja poszła zgodnie z planem. To można prosto sprawdzić. Wystarczy kliknąć w przycisk podgląd, w nowej karcie wejść na swoją stronę i zobaczyć, czy w Menedżerze Tagów pojawi się nowy element.

Google Tag Manager - podgląd działania

Jak nadać dostęp w Google Tag Managerze?

Wracając do tytułowego pytania, jak nadać dostęp w Google Tag Managerze  – to zadanie również nie nastręcza problemów. Narzędzie pozwala na bezpłatne korzystanie nie tylko właścicielowi firmy (konta), ale też innym osobom, którym on przydzieli dostęp. Tag Manager pozwala zarządzać kontem adresem e-mail, to im nadaje się uprawnienia. W jaki sposób to zrobić?

Należy zalogować się na konto tagmanager.google.com, a następnie wejść zakładkę Administracja. Następnie w kolumnie Konto wybieramy Zarządzanie Użytkownikami i dodajemy nowego użytkownika klikając przycisk nowe. W pole, które się pojawi, trzeba wpisać adres mailowy osoby, której chce się nadać uprawienia. Podany adres mailowy powinien być tym założonym na Gmailu.

Na tym etapie należy również zaznaczyć, jakie uprawnienia będzie miała nowa osoba. Można jej nadać uprawnienia administratora lub użytkownika. Administrator może tworzyć nowe kontenery i zmieniać uprawnienia użytkownikom. Użytkownik może jedynie przeglądać podstawowe informacje konta. Takie opcje ma się, wybierając nadanie uprawnień na poziomie konta. Alternatywą jest dodanie uprawnień na poziomie kontenera. Tu nowy użytkownik może otrzymać status:

  • Publikacja, to najwyższy poziom uprawnień, pozwala na tworzenie wersji i obszarów roboczych, wprowadzanie zmian i ich publikowanie;
  • Zatwierdzenie – użytkownik posiada takie same uprawnienia, jak w przypadku opcji publikacja, ale bez możliwości publikacji;
  • Edycja – ten poziom dostępu daje możliwość tworzenia obszarów roboczych, edytowania reguł, zmiennych i tagów bez możliwości publikacji oraz zmiany uprawnień innym.
  • Odczyt – jest to najniższy poziom uprawnień; użytkownik ma wgląd do kontenera, może przeglądać znajdujące się w nim tagi, reguły i zmienne, ale nie może wprowadzać w nich żadnych zmian.

Kiedy dokona się wyboru, co do zakresu poziomu uprawnień i w pisze adres email nowe użytkownika, wystarczy nacisnąć przycisk dodaj.

Komu i jaki poziom uprawnień nadać?

To, komu nadaje się uprawnienia GMT zależy od właściciela konta. Najczęściej dostęp dodaje się pracownikom odpowiedzialnym za marketing firmy i obsługę strony www, a także zewnętrznym agencjom marketingowym, którym powierza się promocje. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem jest dodanie najwyższego poziomu uprawnień. Dzięki temu osoby realizujące strategię marketingową będą mogli w 100% korzystać z funkcji tego narzędzia, a przedsiębiorca nie będzie musiał być zaangażowany w drobne działania.

1. Czym jest Google Tag Manager?

Jest to narzędzie, które umożliwia dodawanie kodu na stronie bez zmieniania kodów źródłowych witryny. Służy do modyfikowania i dodawania skryptów.

2. Jak zainstalować Google Tag Manager?

Należy wejść na stronę tagmanager.google.com i utworzyć oraz spersonalizować tam konto. Następnie należy dodać jego kod do swojej strony.

3. Czy każdy może zainstalować Google Tag Managera na swojej stronie?

W teorii owszem. W praktyce wymaga to odpowiednich umiejętności, w związku z czym warto poprosić o pomoc kogoś doświadczonego w tej dziedzinie.

4. Jak skontrolować, czy zainstalowano Google Tag Managera poprawnie?

Jest to bardzo proste zadanie. Trzeba kliknąć przycisk “podgląd”, w nowej karcie wejść na swoją stronę i zerknąć, czy w Menedżerze Tagów jest nowy element.

1 komentarz

Kamil Laskowski 7 grudnia 2020 - 08:48

Niby taka prosta rzecz, a wielu osobom stwarza problemy :- )
Świetny artykuł, aby wiele osób go znalazło, zanim znów zada to pytanie!

Odpowiedz

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628