Strona główna Co to marketing Emoji na Facebooku – czy warto?

Emoji na Facebooku – czy warto?

Autor InClick

Korzystanie z emoji jest oczywiście standardem w serwisach społecznościowych. Używamy ich w komentarzach, pojawiają się we wpisach na fanpejdżach, a nawet w reklamach. Czy jednak aby na pewno jest to rozwiązanie, które przynosi jakiekolwiek korzyści? Czy czasem nie jest tak, że internautom już przejadły się takie kolorowe ikonki i nie zwracają na nie uwagi?

Emoji – o chodzi?

Emoji zrobiły na świecie i w Polsce imponującą karierę. Duże zainteresowanie nimi zaczęło być widoczne ponad 10 lat temu, natomiast już wcześniej w sieci używaliśmy uśmiechniętej czy smutnej minki, ale w postaci ciągu znaków, a nie jako grafiki. O popularności tego rozwiązania niech świadczy choćby to, że w 2017 roku Młodzieżowym Słowem Roku według PWN było XD, które prawdopodobnie doskonale kojarzysz jako emotikonka. Graficznie symbolizuje to uśmiech.

Obecnie dostępne są tysiące różnych emoji, a niektóre firmy wręcz projektują własne. Ponadto istnieją serwisy, które gromadzą piktogramy – możesz wybrać je odpowiednio do potrzeb, branży, kampanii i nie tylko. Emoji pojawiało się w reklamach wielu marek. Zerknij na poniższy przykład.

Źródło: https://www.adweek.com/creativity/pepsis-emoji-billboards-and-instagram-photos-are-cool-ways-tv-isnt-171266/

Kwestię emoji poruszaliśmy już, analizując sens ich zastosowania na stronach WWW, mając na uwadze SEO. Z tym artykułem możesz się zapoznać tutaj: Emoji – jak dodać je na stronie i czy mają wpływ na SEO? Tam jednak sytuacja wygląda nieco inaczej niż w przypadku wykorzystywania piktogramów w serwisach społecznościowych. Chodzi o to, że w Google nie masz pewności co do tego, że te kolorowe ikonki w ogóle będą pokazane. Decyduje o tym algorytm Google. Natomiast sam musisz zdecydować, czy powinieneś z nich korzystać w ramach komunikacji prowadzonej na Facebooku. Czy to dobry wybór?

Zastosowanie emoji na Facebooku

Jednego internautę emoji męczą, inny może je uwielbiać, ale dla Ciebie znaczenie powinny mieć liczby i fakty, skoro podchodzisz do tego biznesowo. Oczywiście przeprowadzono mnóstwo badań i analiz związanych z piktogramami. Wiele takich danych znajdziesz na worldemojiday.com. Przykładowe wnioski:

  • Każdego dnia na Facebooku jest używanych więcej niż 700 milionów emoji.
  • Więcej niż 900 milionów jest wysyłanych na Messengerze.
  • Według medium.com umieszczenie w tytule wiadomości e-mail emoji powoduje, że zapoznaje się z nim o 29 proc. więcej osób, a 28 proc. więcej klika umieszczony tam odnośnik.
  • Według brandwatch.com 95 proc. internautów korzysta z emoji.
  • I na koniec kluczowe informacje zebrane przez blog.hubspot.com: zastosowanie emoji we wpisach na Facebooku powoduje średnio o 57 proc. więcej lajków, a także o 33 proc. większą liczbę udostępnień i komentarzy.

Zatem bezdyskusyjnie badania pokazują, że warto zdecydować się na korzystanie z emoji na Facebooku. Tylko pojawia się pytanie – jak to robić, aby to miało sens?

Emoji na Facebooku – jak to zrobić z głową?

Bezdyskusyjnie warto korzystać w prowadzonych działaniach na FB z piktogramów, tylko to musi być przemyślane, aby rzeczywiście pozytywnie wpływało na rezultaty. Przede wszystkim powinieneś pamiętać, że emoji nie mogą być dominującym elementem komunikacji. W dalszym ciągu tym kluczowym ma być treść, a piktogram dodatkiem, który ma zwracać uwagę zainteresowanych. Gdzie możesz użyć emoji? Możliwości jest mnóstwo:

  • Piktogram, który wskazuje w treści, że użytkownik ma kliknąć dany link. Może to być np. strzałka.
  • Emoji, które wskazuje na emocje, które towarzyszą danemu wpisowi. Na przykład żarówka dla ciekawego pomysłu, a zamyślona osoba, która drapie się po podbródku, w przypadku gdy poruszasz problem do rozwiązania.
  • Grafika, którą po prostu chcesz zwrócić uwagę na daną treść. Możesz zacząć akapit od piktogramu i na nim też go zakończyć.

Tylko z których emoji powinieneś korzystać? Są ich przecież setki. Zerknij na poniższą listę piktogramów, które są najpopularniejsze, jakie zwiększają zaangażowanie użytkowników, a które poprawiają CTR. Oczywiście to nie oznacza, że akurat te będą kluczem do najlepszych wyników w Twojej działalności. Powinieneś testować. Zerknij na to, z jakich piktogramów korzysta konkurencja, która osiąga lepsze wyniki w social media – jej wpisy na FB są bardziej angażujące. To już może być konkretna sugestia co do wyboru emoji, które przyniosą Twojej kampanii najlepsze rezultaty.

Źródło: https://medium.com/@optimistics/why-you-need-to-use-emojis-in-your-seo-strategy-e0c8dc4bd499

Emoji w Facebook Ads

Korzystanie z piktogramów we wpisach na fanpage czy też w komentarzach to jedno, ale czy jest dla nich miejsce również w reklamach w ramach Facebook Ads? Jak najbardziej tak! Emoji w takich postach są od dawna testowane przez specjalistów PPC pod kątem poprawy skuteczności i okazuje się, że zastosowanie odpowiednich powoduje, iż współczynnik klikalności rośnie nawet o 50 proc., ale uwaga: to nie jest rozwiązanie dla każdej działalności.

Najpierw przeanalizuj, czy Twój odbiorca jest osobą, która pozytywnie oceni użycie piktogramów. Prawdopodobnie to będzie trafiony wybór, jeśli to restauracja, dyskoteka czy jakakolwiek marka z branży rozrywkowej. Natomiast jeśli zajmujesz się sprzedażą np. zniczy, to niekoniecznie.

Dlaczego warto korzystać z emoji w reklamach w ramach Facebook Ads? Otóż przemawiają za tym następujące argumenty:

  • Dodajesz do treści zabawny element, który nie tylko zwraca uwagę, ale również może pomóc zrozumieć przekaz.
  • Umożliwia przekazanie więcej bez użycia dużej ilości słów – możesz przekazać emocje bez konieczności dodatkowego opisywania.
  • Reklamy z emoji mają wyższy współczynnik CTR. Zerknij na poniższy wykres – różnica okazała się tak diametralna, że firmy nie miały większego wyboru – musiały wdrożyć to rozwiązanie do swoich kampanii.

Źródło: https://automonkey.co/blog/how-to-use-emojis-in-facebook-ads/

O czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz korzystać z emoji? Przede wszystkim:

  • Nie używaj piktogramów, których nie rozumiesz – zanim ustalisz, z których będziesz korzystać w komunikacji, najpierw sprawdź, jakie jest ich znaczenie. To wcale nie musi być tak oczywiste, jak Ci się wydaje!
  • Korzystaj z nich rozsądnie – emoji mają być elementem komunikacji, ale nie chodzi o to, abyś używał ich jak najwięcej. Zachowaj zdrowy rozsądek.
  • Używaj emoji, które są związane z Twoją działalnością – jeśli masz markę obuwniczą, to nie korzystaj z piktogramu jedzącego lub pijącego napój – taki może się sprawdzić w przypadku restauracji.
  • Nie buduj skomplikowanego przekazu – odbiorca nie ma się zastanawiać, po co użyłeś danej kombinacji tekstu i emoji. Ma to dla niego być oczywiste.

Zatem Facebook Ads z emoji czy bez? Zdecydowanie z, ale nie w każdej działalności. Zerknij na wynik jednego z wielu testów, które przeprowadzono w sieci. Kampania marki modowej dotarła do miliona odbiorców. Charakterystyka grupy docelowej była taka sama. Testowano reklamę z emocji i dokładnie tę samą bez piktogramu. Zerknij poniżej.

Źródło: https://newsfeed.org/how-to-use-emojis-in-your-facebook-ads-to-get-2x-higher-roi/

Efekt? W każdym kraju zwycięzcą testu okazała się reklama z emoji.

Źródło: https://newsfeed.org/how-to-use-emojis-in-your-facebook-ads-to-get-2x-higher-roi/

Emoji na Facebooku – podsumowanie

Serwisy społecznościowe to idealne miejsce do używania piktogramów i jak najbardziej jest dla nich miejsce we wpisach na fanpage, ale także w reklamach w ramach Facebook Ads. Nie jest jednak tak, że użycie dowolnych piktogramów przyniesie znakomite wyniki. Poświęć temu czas, a z pewnością zauważysz wpływ emoji na lepsze wyniki działań w serwisach społecznościowych.

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628