Strona główna e-commerce Jak zwiększyć konwersję w sklepie WWW?

Jak zwiększyć konwersję w sklepie WWW?

Autor InClick

Twój sklep już działa, wprowadziłeś do niego towary, ceny są atrakcyjne, ale mimo wszystko nie generujesz sprzedaży? Ten problem wynikać może z wielu przyczyn, natomiast możesz podjąć kroki, dzięki którym uda się to zmienić. Sprawdź, jakimi działaniami możesz poprawić konwersję.

Niska konwersja – jak to zmienić?

Internauci są coraz bardziej wymagający, mają swoje oczekiwania, a jako właściciel sklepu WWW powinieneś się do nich dostosowywać. Jeśli użytkownicy w Twojej witrynie nie znajdą oczekiwanych funkcjonalności albo technologii, do których już się przyzwyczaili, to możesz ich skutecznie zniechęcić do korzystania z oferty. Oto przykładowe działania, za pomocą których możesz osiągnąć wyższą konwersję.

Popraw szybkość ładowania sklepu

Internaucie się spieszy. Nie chce czekać długo na załadowanie się sklepu. Jeśli dotarcie do kolejnych podstron będzie dla niego drogą przez mękę, to prawdopodobnie zrezygnuje on z ich przeglądania,  zakupów dokona w innej witrynie, a być może na Twoją już nigdy nie wróci. Czy wiesz, że jedna sekunda ładowania dłużej, według przeprowadzonych analiz, powoduje, że konwersja spada o 7 proc.? Wyniki ankiety zrealizowanej przez Akamai i Gomez.com wskazują, że połowa internautów oczekuje, że witryna załaduje im się w 2 sekundy. Czy Twój sklep jest w takim czasie do ich dyspozycji?

Źrodło: https://www.websitehostingrating.com/pl/fastest-wordpress-themes/

Zoptymalizuj wyszukiwarkę produktów

Jedną z możliwych przyczyn problemów z konwersją może być wyszukiwarka na Twojej stronie, a możesz tutaj popełnić wiele błędów. Po pierwsze musi się ona znajdować w widocznym miejscu, być łatwo zauważalna. Internauta nie będzie ręcznie poszukiwać produktu po kategoriach, gdyż jest to bardzo czasochłonne. Kolejnym ważnym rozwiązaniem są propozycje produktów. Kiedy użytkownik zacznie wpisywać daną frazę, to mogą mu się wyświetlić sugestie towarów, których być może szuka.

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/

Dobrym krokiem jest uniknięcie prezentowania klientowi strony wyników wyszukiwania z brakiem rezultatów. Nawet jeśli internauta popełni błąd w zapytaniu, to i tak warto mu przedstawić wyniki dla podobnego słowa kluczowego albo inne, np. najczęściej zamawianych produktów, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik szuka właśnie tego.

Źródło: https://www.x-kom.pl/

Dodaj filtry do stron kategorii

Internauta trafia do danej kategorii na Twojej stronie i widzi tam dziesiątki, setki, a nawet jeszcze więcej produktów. Jak wśród nich ma odnaleźć ten, który spełnia jego oczekiwania? Im większy sklep, tym bardziej niezbędne jest zaoferowanie internautom możliwości filtrowania wyników. Załóżmy, że klient szuka dla siebie smartfona. Dzięki filtrowaniu może określić markę telefonu, ile maksymalnie chce wydać na urządzenie, jak pojemną ma mieć ono baterię, jakie parametry aparatu go interesują i inne istotne elementy. To z pewnością ułatwi mu wybór i odnalezienie produktu. Nie zgubi się w gąszczu propozycji.

Źródło: https://www.euro.com.pl/

Oferuj bezpłatną przesyłkę

Możliwość skorzystania z darmowej dostawy może zdecydowanie działać pozytywnie na konwersję. Nie musi być oczywiście tak, że gratisowa dostawa obejmie zakupy za 10 zł. Dobrym krokiem jest zaoferowanie jej klientom, którzy złożą zamówienie na określoną kwotę. Bardzo często w takim przypadku internauci wolą kupić więcej produktów, aby tylko nie płacić za przesyłkę. Z badania przeprowadzonego przez Deloitte wynika, że aż 40 proc. internautów chętnie zamówiłoby więcej produktów, jeśli wiązałoby się to z darmową dostawą. Ustal zatem próg np. 100 zł, od którego zamówienie dostarczone zostanie bezpłatnie. Innym rozwiązaniem jest zaoferowanie darmowej dostawy wyłącznie w przypadku wybranych produktów, na sprzedaży których szczególnie Ci zależy.  

Źródło: https://www.aptekagemini.pl/grupa-produktow/darmowa-dostawa

Uprość formularz zamówienia

Proces zakupu powinien być ułatwiony do minimum i składać się z jak najmniejszej liczby kroków. Jeśli będzie on wieloetapowy, to możesz się spodziewać, że wpłynie to negatywnie na liczbę zamówień. Formularz powinien być bardzo prosty do wypełnienia, wymagać wprowadzenia jak najmniejszej ilości informacji. Klient nie może się zastanawiać nad tym, jakie dane ma dodać w konkretnym miejscu. Najlepiej przed rozpoczęciem sprzedaży niech przynajmniej kilka przypadkowych osób spróbuje przejść przez proces zakupu. Czy napotkali na problemy? Mieli jakiekolwiek wątpliwości? Jeśli tak, to oznacza konieczność wdrożenia zmian.

Źródło: https://www.empik.com/cart/

Daj możliwość zamawiania bez rejestracji

Internauci mają różne podejście do kwestii zakładania kont na stronach WWW. Wielu się tego obawia. Są i tacy, którym na wszystko brakuje czasu. Właśnie takim klientom powinieneś dać możliwość zakupu bez konieczności logowania. Jednocześnie przy opcji wyboru takiej formy zakupu podkreśl, jakie zalety ma składanie zamówienia z rejestracją. Dobrym pomysłem może być zaoferowanie rabatu na pierwszy zakup. Klient, który założy konto jest szczególnie cenny, szczególnie jeśli wyrazi zgodę na otrzymywanie newslettera.

Źródło: https://www.morele.net/login

Zrób dobre pierwsze wrażenie

Internauta, który wejdzie na stronę Twojego sklepu w pierwszym momencie oceni ją na podstawie wyglądu. To od tego zależy, czy w ogóle weźmie pod uwagę zrobienie zakupów w witrynie. Być może jest to zaskakujące, ale według Conversion XL masz zaledwie 17 ms na przekonanie internauty do swojej strony. Jak zatem widzisz – użytkownikom sieci się spieszy i nie dają Ci wiele czasu na zachęcenie ich do zakupów.

Proponuj możliwość zakupu na raty

Przyjmijmy, że internauta przegląda Twoją ofertę, znajduje interesujący go produkt, ale okazuje się, że aktualne oszczędności nie pozwalają mu na zakup danego rozwiązania. W takim przypadku w dalszym ciągu masz szansę na przekonanie go do złożenia zamówienia, szczególnie jeśli zaproponujesz raty 0 proc., a jeszcze lepiej – z odroczeniem płatności.

Rysunek 8. https://mediamarkt.pl/rtv-i-telewizory/telewizor-samsung-qe50qn91aat

Uwzględnij elastyczne możliwości dostawy

Klienci sklepów WWW mają różne oczekiwania pod względem dostawy. Obecnie bardzo popularne jest korzystanie z paczkomatów, dzięki czemu internauta nie musi dostosowywać godziny odbioru zamówienia do czasu pracy kurierów. Rozsądnym krokiem jest również umożliwienie wyboru godziny wizyty dostawcy. Pamiętaj także o tym, że w małych miejscowościach może nie być paczkomatu, ale za to może być kiosk Ruchu lub stacja Orlenu i klient może chcieć odebrać zamówienie właśnie tam. Zresztą warto zwrócić uwagę na to, że preferencje klientów pod tym względem zmieniają się z roku na rok, co widać choćby po danych Gemius. Z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że najbardziej do zakupów w sieci motywują następujące dostawy:

  • kurierem do pracy lub domu – 76 proc. kobiet i 72 proc. mężczyzn,
  • do maszyny paczkowej – odpowiednio 67 i 70 proc.,
  • pocztą bezpośrednio do domu – odpowiednio 57 i 52 proc.,
  • do punktu partnerskiego – odpowiednio 38 i 40 proc.

Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

Podsumowanie – testuj i optymalizuj

Prowadzący sklep internetowy powinni wiedzieć, że nigdy nie przychodzi taki moment, kiedy czegoś w ich witrynie nie dałoby się zrobić jeszcze lepiej. Dlatego jedynym słusznym rozwiązaniem jest analizowanie wyników, wprowadzanie zmian i weryfikacja efektów. Podglądaj również konkurencję, sklepy zagraniczne, aby stale zapewniać użytkownikom sieci rozwiązania zgodne z panującymi trendami.

Inne ciekawe tematy

Skomentuj