Strona główna SEM TOP 10 narzędzi do optymalizacji kampanii Google Ads w 2022 roku! 

TOP 10 narzędzi do optymalizacji kampanii Google Ads w 2022 roku! 

Autor Dominik Bigosiński

Spis treści:

Stworzenie optymalnej kampanii Google Ads (dawniej Google Adwords) to zadanie wymagające specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu, jak i analityki internetowej. Podczas planowania płatnych reklam możesz zdać się wyłącznie na intuicję, jednak osobiście rekomendujemy skorzystać również z szerokiego wachlarza możliwości oferowanego przez najpopularniejsze narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads w 2022 roku. 

Najpopularniejsze narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads w 2022 roku — TOP 10! 

Jakie są najpopularniejsze narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads w 2022 roku? Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu z zakresu reklamy w jednej z najbardziej cenionych wyszukiwarek świata, możemy śmiało wytypować 10 fachowych instrumentów dedykowanych specjalistom ustawiającym reklamy Google Ads. 

W dzisiejszym artykule przedstawimy m.in. platformę przeznaczoną do testów A/B, programy służące do monitorowania ruchu, testowania reklam, selekcji słów kluczowych, a także aplikacje ułatwiające zarządzanie kampaniami reklamowymi Google Ads. Zatem, jakie TOP 10 narzędzi do optymalizacji Google Ads polecamy w 2022 roku? Zestawienie opracowane przez ekspertów InClick! 

1. Google Keyword Planner — narzędzie do analizy słów kluczowych od Google

Google Keyword Planner (inaczej planer słów kluczowych Google) to znane wszystkim narzędzie wspierające specjalistów przy ustawianiu kampanii w wyszukiwarce. Udziela trafnych odpowiedzi na temat słów, jakie wyszukują internauci zainteresowani konkretną frazą kluczową. Podaje, ile razy miesięcznie (w przybliżeniu) dane słowo jest wyszukiwane, a dodatkowo wskazuje przybliżony koszt za jedno kliknięcie. 

Co sprawdzisz za pomocą Google Keyword Planner? 

  • informacje na temat liczby wyszukiwań, 
  • powiązane słowa kluczowe, 
  • przybliżone koszty za jedno kliknięcie. 

Aby korzystać z planera słów kluczowych oferowanego przez amerykańskiego giganta, należy wejść w zakładkę „Narzędzia”, a następnie wybrać „Planer słów kluczowych”. Po podaniu adresu swojej strony www i wpisaniu wybranych fraz będziesz mógł sprawdzić propozycje słów kluczowych przydatnych w ustawianiu Google Ads. Te, które okażą się najbardziej trafne, możesz dodać do nowej lub istniejącej kampanii (ewentualnie grupy reklam).

2. Google Analytics — podstawowe narzędzie analityczne

Google Analytics to darmowe narzędzie pozwalające monitorować ruch na Twojej stronie internetowej. W InClick wykorzystujemy je w celu uzyskania szczegółowych odpowiedzi na pytania dot. zachowań internautów, a przede wszystkim badania skuteczności wdrażanych reklam.

Źródło – Freepik 

Co sprawdzisz za pomocą Google Analytics? 

  • ilość odwiedzonych podstron, 
  • wyszukiwane słowa kluczowe, 
  • ilość złożonych zamówień, 
  • na jakim etapie zostało porzuconych najwięcej koszyków, 
  • ile zdarzeń odnotowano w danym okresie na stronie (opcja Konwersje / Cele), 
  • jakie podstrony były opuszczane najczęściej (końcowe adresy), 
  • średnią liczbę przeglądanych podstron przypadającą na jednego użytkownika. 

Naszym zdaniem Google Analytics pomoże w znacznym stopniu właścicielom sklepów internetowych, którym zależy na poprawie sprzedaży poprzez zakładkę Konwersje / Cele umożliwiającą weryfikację, na jakim etapie zostało porzuconych najwięcej koszyków. Aby skorzystać z tej funkcjonalności, musisz określić cel kampanii jako złożenie zamówienia i starannie doprecyzować jego ścieżkę (wraz z określeniem poszczególnych podstron). 

3. Google Optimize — narzędzie do testów A/B

Google Optimize to zaawansowana platforma wykorzystywana do testów A/B. Dzięki niej przetestujesz kilka wersji firmowej strony www pod kątem oczekiwań i potrzeb klientów docelowych. Aktualnie producent oferuje dwa warianty tego narzędzia — darmowy Google Optimize dedykowany mniejszym działalnościom oraz płatny Google Optimize 360 skierowany do większych przedsiębiorstw.

Co sprawdzisz za pomocą Google Optimize i Google Optimize 360?

  • witrynę pod kątem różnych wariantów lub jej poszczególnych elementów, 
  • ruch użytkowników w serwisie internetowym (możliwe śledzenie wykonywanych działań), 
  • czy wdrożone zmiany wpłynęły na poprawę interesujących nas parametrów.

Z pomocą Google Optimize i Google Optimize 360 możesz zweryfikować m.in. czy zmiana nazw zakładek wpłynie na ich klikalność, czy umieszczenie formularza w innym miejscu spowoduje wzrost konwersji, a także czy wykorzystanie innych zdjęć (np. grafiki zamiast fotografii) poprawi odbiór Twojej oferty. 

4. Google Surveys 360 — narzędzie do przeprowadzania ankiet 

Google Surveys 360 to narzędzie pozwalające na przeprowadzanie ankiet wśród potencjalnych interesantów. Jak z niego skorzystać? Wystarczy stworzyć ankietę, wybrać grupę docelową i przeanalizować wyniki, które otrzymamy już po paru godzinach (będą dostępne w panelu). 

Źródło – Freepik 

Co sprawdzisz za pomocą Google Surveys 360? 

  • reakcje użytkowników na różne działania marketingowe, 
  • które reklamy są najbardziej skuteczne, 
  • wiedzę i preferencje internautów w danej tematyce. 

Połączenie kont Google Surveys 360 i Google Ads pozwala tworzyć zestawy pytań i przeprowadzać dowolne sondaże. Po kompleksowej integracji kont GA i GS 360 można zadawać użytkownikom pytania z list remarketingowych, a także sprawdzać skuteczność reklam oraz reakcje internautów na poszczególne działania. 

Google Trends to narzędzie umożliwiające weryfikację popularnych wyszukiwań, a także sprawdzenie ich sezonowości. Dzięki niemu możesz wybrać najbardziej atrakcyjny okres na rozpoczęcie działań marketingowych, a w konsekwencji kompleksowo zaplanować budżety kampanii. 

  • popularne wyszukiwania, 
  • jak zmieniało się zainteresowanie daną frazą na przestrzeni lat, 
  • popularność wybranego słowa kluczowego w różnych krajach i ujęciu globalnym. 

Warto również wspomnieć, iż generowanie wykresów w Google Trends jest możliwe także dla innych źródeł danych m.in. Google Zakupy, wyszukiwarka YouTube, wyszukiwarka grafiki oraz wyszukiwarka wiadomości. 

6. Google Display Planner — narzędzie do opracowywania strategii kampanii Google 

Google Display Planner (inaczej planer kampanii w sieci reklamowej Google) wspiera specjalistów pod kątem opracowywania strategii kampanii Google Ads. Sugeruje najbardziej trafne kryteria wg. których możesz kierować reklamę w sieci (np. według zainteresowań klientów). 

Źródło – Freepik 

Co sprawdzisz za pomocą Google Display Planner? 

  • idealne miejsce i czas wyświetlania reklamy, 
  • cechy pożądanych klientów, 
  • zainteresowania, wiek lub płeć tzw. idealnego kontrahenta. 

W celu skorzystania z narzędzia Google Display Planner kliknij zakładkę „Narzędzia” i wybierz „Planer kampanii w sieci reklamowej”. Zostaniesz wówczas przeniesiony na oddzielną podstronę, gdzie po wypełnieniu kilku pól poznasz pomysły nowych grup reklam. 

7. Google Attribution — narzędzie integrujące dane z Google Ads i Google Analytics 

Google Attribution to stosunkowo nowe narzędzie zaprezentowane podczas konferencji Google Marketing Next, która odbyła się w San Francisco z dedykacją do reprezentantów branży marketingu internetowego. Służy do integracji danych pochodzących z Google Ads i Google Analytics. 

Group of People Network Circuit Board Link Connection Technology

Co sprawdzisz za pomocą Google Attribution? 

  • dane w czasie rzeczywistym, 
  • informacje o użytkownikach (istnieje możliwość śledzenia internautów offline), 
  • najpopularniejsze źródła ruchu w swoim serwisie. 

Dzięki narzędziu Google Attribution porównywanie i zbieranie danych będzie odbywało się znacznie szybciej ze względu na możliwość mierzenia wpływu działań marketingowych na zachowania klientów. W InClick korzystamy z Google Atrybucje i zdecydowanie polecamy! 

8. Ubersuggest — narzędzie do analizy słów kluczowych od Neila Patela 

Narzędzie Ubersuggest to naszym zdaniem perfekcyjne dopełnienie Google Keyword Tool. Szczególnie często wykorzystują je specjaliści z branży SEO i wcale się im nie dziwimy. Otóż UberSuggest udostępnia rozbudowanie portfolio słów kluczowych z dodatkiem ciekawych możliwości konfiguracyjnych, których nie ma w standardowym planerze od Google’a. 

Co sprawdzisz za pomocą Ubersuggest? 

  • słowa kluczowe związane z konkretnym obszarem zainteresowania, 
  • sezonowość danego słowa, 
  • średni koszt za kliknięcie reklamy targetowanej na poszczególną frazę kluczową, 
  • ilość miesięcznych wyszukiwań wybranego słowa kluczowego, 
  • zaawansowanie (trudność) pozycjonowania treści na konkretną frazę. 

Narzędzie opracowane przez przedsiębiorcę Neila Patela wyświetla wiele przydatnych opcji m.in. sugestie, pytania oraz frazy z przyimkami (np. buty biegowe dla zawodowców). Pomimo tego, że w niektórych przypadkach Ubersuggest nie pokazuje sugestii dla polskich fraz, jest to i tak znakomita baza do wyboru interesujących słów kluczowych (jako dopełnienie Google Keywords Planner).  

9. Page Speed Insights — narzędzie weryfikujące czas ładowania witryny 

Page Speed Insights (PSI) to narzędzie pomocne przede wszystkim w optymalizacji stron docelowych Twojej kampanii. Pozwala zweryfikować czas ładowania wybranej witryny. Wynik poniżej 85 powinien skłonić do wdrożenia niezbędnych poprawek. 

Co sprawdzisz za pomocą Page Speed Insights? 

  • jakość optymalizacji strony pod względem szybkości, 
  • wpływ witryny na doświadczenia użytkowników, 
  • wydajność domeny na urządzeniach typu PC oraz mobilnych. 

Skuteczność kampanii Google Ads podniesiesz, gdy zadbasz o dostosowanie strony docelowej w kontekście aspektów UX wpływających na doświadczenia internautów. Pamiętaj — „zielone” w PSI to podstawa (ale z głową)! 

10. Search Query Report — narzędzie przewidujące sukces reklam Google Ads 

Narzędzie Search Query Raport jest bardzo pomocne w kontekście odbioru reklam przez użytkowników. Pokazuje, jakie wyszukiwania w rzeczywistości spowodują wyświetlanie Twoich kampanii Google Ads (oczywiście szacunkowo).  

Źródło – Freepik 

Co sprawdzisz za pomocą Query Report? 

  • przewidywany sukces reklamy, 
  • sformułowania powodujące nierelewantne wyświetlenia, 
  • najbardziej opłacalne frazy kluczowe w danej branży. 

Dzięki Search Query Report rozbudujesz dodatkowo obecne portfolio słów kluczowych i zredukujesz objętość swojej kampanii o nieopłacalne i mało merytoryczne frazy sprawiające, że wyświetlenia Twojego linku sponsorowanego nie dają pożądanej konwersji. 

Narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads — czy warto z nich korzystać? Podsumowanie 

Narzędzia do optymalizacji kampanii Google Ads ułatwiają pracę, pozwalają wdrażać coraz bardziej skuteczne rozwiązania i odpowiadają za weryfikację efektów reklamy online. W InClick korzystamy ze wszystkich instrumentów marketingowych, które wymieniliśmy w dzisiejszym artykule, jednak najbardziej cenimy sobie funkcjonalności Page Speed Insights, Google Attribution, Search Query Report oraz Google Optimize, nie zapominając oczywiście o planerze słów kluczowych Google, a także popularnym Analyticsie. 

FAQ — najczęstsze pytania i odpowiedzi   

Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane na temat narzędzi do optymalizacji kampanii Google Ads! 

#1 Google Keyword Planner czy Ubersuggest? 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie, bowiem są to dwa najpopularniejsze narzędzia do analizy słów kluczowych. Uważamy, że na pierwszym miejscu warto postawić planer od Google’a, ponieważ jest doskonale zsynchronizowany z każdą kampanią Google Ads (jednym kliknięciem możesz wdrożyć wybrane słowo kluczowe). Ubersuggest natomiast oprócz standardowej propozycji fraz pozwala zweryfikować ich sezonowość, a dodatkowo wyświetla sformułowania z przyimkami oraz branżowe zapytania. 

#2 Ile narzędzi wykorzystać do optymalizacji jednej kampanii Google Ads? 

Narzędzia, które zastosujesz, aby zoptymalizować kampanię Google Ads, zależą od Twojego stopnia zaawansowania oraz indywidualnych założeń projektowych. Naszym zdaniem absolutnym must-have jest dowolny planer słów kluczowych (np. Google Keywords Planner), narzędzie weryfikujące czas ładowania się witryny (np. Page Speed Insights) oraz zaawansowany instrument analityczny — Google Analytics. 

#3 Kiedy został uruchomiony program monitorujący Google Attribution? 

Program monitorujący Google Attribution został uruchomiony w 2017 roku. Aktualnie cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, ze względu na bezproblemowe działanie z widokiem Google Analytics powiązanym z zarejestrowanym kontem Google Ads lub DoubleClick Search. 

#4 Czy warto sugerować się narzędziem Page Speed Insights? 

Tak. Z podkreśleniem SUGEROWAĆ SIĘ. Zdaniem ekspertów InClick jest to wiarygodne narzędzie, które Cię nakieruje odnośnie priorytetowych aspektów UX (np. wydajność witryny na urządzeniach mobilnych oraz PC). Sprawa wygląda identycznie jak z programem Surfer SEO — fajnie mieć 90 oceny ogólnej, ale czasem warto pokierować się intuicją i uzyskać nieco mniejszy wynik kosztem własnych założeń. 

Skomentuj

Inne ciekawe tematy

606 628 628