Strona główna Social Typy grafik social media i ich zastosowanie

Typy grafik social media i ich zastosowanie

Autor InClick
typy-grafik-social-media

Rozmach każdej kampanii w mediach społecznościowych i każdemu postowi dodaje pięknie zaprojektowana grafika. Dzięki niej fani chętniej będą lajkować i udostępniać treści. Stworzenie grafiki na media społecznościowe wydaje się łatwe, szczególnie w dobie bezpłatnych baz zdjęć. Okazuje się jednak, że wiele firm popełnia podstawowy błąd – dodaje grafiki tylko po to, aby były, bez ich przemyślenia i zaplanowania. Mądrzy marketerzy do obrazów w social mediach podchodzą zupełnie inaczej. Nie tylko zwracają uwagę na typ grafiki, ale też na ich rozmiar i emocje, jakie wywołują u odbiorców. Jakie zasady stosować chcąc się na nich wzorować?

Dlaczego do grafiki w social mediach warto się przyłożyć?

Obraz to absolutne must have w mediach społecznościowych. Jest to fakt, o którym nie powinno się dyskutować. Wynika on z tego, że mózg człowieka o wiele łatwiej i szybciej przyswaja obraz niż tekst. To, dlatego posty czy reklamy z grafiką lepiej się klikają i mają większe zasięgi. O sile obrazu w social mediach powstało już tysiące opracowań, poradników i artykułów. Nadal jednak można zauważyć, że niektóre firmowe fanpage czy profile na Instagramie grafikę traktują po macoszemu. Obraz dodają do postu lub w tle „bo tak trzeba”. Jeśli i Ty stosujesz taką politykę graficzną, to pora się z nią pożegnać – na pewno nie przyniesie ona korzyści, a wręcz przeciwnie.

Typy grafik na social media i ich rozmiary

Estetyczne, a zarazem skuteczne grafiki na media społecznościowe tworzyć może każdy. Pierwszy krok to poznanie ich typów, a także wymaganych wymiarów. Dlaczego jest to takie ważne, bowiem na każdy kanał social media pasuje inny typ grafiki. Zastosowanie tego nieodpowiedniego sprawi, że obraz będzie rozformatowany, ucięty, źle wykadrowany. Wszystko to przekłada się na jego gorszy odbiór. Aby tego uniknąć typ grafiki, należy dostosować ją zarówno do medium, na którym ma być umieszczona, jak i celu. Z największym wyborem typu grafik spotkać można się na Facebooku. Obejmują one:

  • Zdjęcia w tle na Facebooka – wymiary tego typu grafiki to 820×312 px (komputer) i 640x360px (urządzenia mobilne), przy czym Facebook zaleca, aby wymiary zdjęcia w tle wynosiły przynajmniej 400x150px i ważyły nie więcej niż 100kB, dzięki temu fanpage będzie się ładował szybciej;
  • Video w tle na Facebooku – jedną z nowości jest możliwość zastosowania wideo, zamiast zdjęcia w tle na fanpage; film może trwać od 20 do 90 sekund, a jego rozmiar nie może to 820x462px; warto zaznaczyć, że wideo otwiera się bez dźwięku, dlatego rozsądne jest dodanie do niego napisów; video cover obsługuje jedynie wersja komputerowa Facebooka, na urządzeniach mobilnych widoczna jest jedynie wybrana stopklatka;
  • Zdjęcie profilowe na Facebooka – wyświetlane jest ono w rozdzielczości 170x170px w wersji deskowej, 128×128 na urządzeniach mobilnych oraz 36×36 px na telefonach wielofunkcyjnych; z racji tego, że obecnie wiele osób korzysta z urządzeń o wysokiej rozdzielczości, to najlepiej na zdjęcie profilowe wybrać takie o wymiarach 900x900px, dzięki temu będzie się ono dobrze wyświetlać nawet po otworzeniu go w pełnym rozmiarze;
  • Wpisy (posty) na Facebooka – na topie jest obecnie stosowanie zdjęć pionowych, które dobrze prezentują się na smartfonach; dzięki temu, że wypełniają całą przestrzeń, od razu przyciągają uwagę i zatrzymują ją na dłużej; wymiar grafiki na FB to 800×1000 px; stosując obrazy w większych rozmiarach, trzeba pamiętać o kompresji i sprawdzeniu, czy nie została ona rozpikselowana; drugim rozwiązaniem jest umieszczenie na FB posta w poziomie, czyli tego najpopularniejszego; jego wymiary to 1200x900px; coraz częściej można się też spotkać z postami kwadratowymi o wymiarach 1080x1080px;
  • Notatki na Facebooku – jest to często zapomniana i mało wykorzystywana opcja na FB, tymczasem ma ona dość duży potencjał marketingowy; jeśli chce się z niego skorzystać, warto notatki także uzupełnić o grafikę o wymiarach 1200x445px;
  • Posty wideo na Facebooku – rekomendowany wymiar wynosi 1920x1080px, przy czym zachowane muszą zostać proporcje 16:9 lub 9:16; należy też pamiętać, że rozmiar pliku video wgrywany na FB nie może być większy niż 4GB;
  • Wydarzenie na Facebooku – pierwsze (cover eventu), które najlepiej prezentuje się w wyborze z1200x628px;
  • Grupy na Facebooku – cover grupy najlepiej przygotować w wymiarach 1640x856px lub większe przy zachowaniu proporcji 1,91:1;
  • Relacje na Facebooku/ Instagramie– wspólne wymiary mają grafiki i video umieszczane w relacjach na FB oraz Instagramie; rekomendowany rozmiar to 1080×1920 px;
  • Reklamy na Facebooku – z racji tego, że mają one różne formaty, to nie posiadają wspólnego rozmiaru grafiki; przy reklamach linkpost odpowiednie będzie zdjęcie 1200x628px lub 1080x1080px (wskazuje się, że kwadratowe reklamy są lepiej klikane niż te standardowe); powyższe rozmiary zastosować można również w reklamach z formularzem kontaktowym (Lead Ads); w przypadku reklam karuzelowych stosuje się zdjęcia i filmy kwadratowe 1080x1080px, natomiast do założenia reklamy kanwy potrzebne są grafiki w wymiarach 1200x628px i proporcjach boków 9:18 lub 1:1; chcąc reklamować się za pomocą pokazu slajdów należy wybrać zdjęcia o rozmiarze 1280x720px, natomiast reklamy nakierowane na polubienie strony (pagelinik) wymagają grafik 1200x444px lub 1080x1080px; rozmiar 1080 x 1080 px wskazany jest też w reklamach – kolekcje, które najczęściej wybierane są przez e-commerce.

Facebook to nie wszystko – typy grafik na Instagrama, Twittera, Pinteresta

Grafiki na social media to nie tylko te na Facebooka, ale i na Instagrama, Google+, Twittera czy Pinteresta. Prowadząc intensywne działania marketingowe i sprzedażowe w Internecie, warto poznać ich rozmiary. Wyglądają one następująco:

  • Posty na Instagramie – mają one formę kwadratu; rekomendowane wymiary obrazów to 1080x1080px, 1080x1350px dla portretu i 1080x608px dla landscape; jednak w przypadku grafik na Instagrama najważniejsze jest zachowanie proporcji zdjęcia – 1,91:1 i 4:5;
  • Relacje na Instagramie – grafiki przeznaczone na story powinny mieć proporcje 9:16, 16:9 lub 4:5; najlepszy rozmiar instastory to 1080x1920px;
  • Materiały video na IGTV – rozmiar filmów wgrywanych na instagramową telewizję to 1920x1080px;
  • Twitter – na ćwierkającym portalu stosować można trzy typy grafik: covery, zdjęcia profilowe oraz posty; te pierwsze dodaje się w rozmiarach 1500x500px przy maksymalnym rozmiarze 10 kB, rozmiar zdjęcia profilowego to 400x400px, a posty (tweeta) 800x418px lub 800x800px – maksymalny rozmiar to 5M;
  • Grafiki Pinterest – piny na Pintereście mają wymiar 1000x1500px;
  • Grafika kanału YouTube – YT to kanał, na którym publikuje się filmy, nie oznacza to jednak, że nie ma tam miejsca na grafiki; pozwalają one uatrakcyjnić kanał; rodzaje grafiki, jakie umieszcza się na YouTube to: miniatura (wymiary 1280x720px), grafika kanału – cover (wymiar 2560x1440px).

Jakie grafiki lubią social media?

Przygotowanie grafik zgodnych z wymaganymi rozmiarami to dopiero pierwszy krok. Kolejnym jest stworzenie takiego obrazu, który będzie silnie wpływać i angażować fanów. W tym pomogą poniższe zasady.

Zawsze korzystaj ze zdjęć wysokiej jakości. Nic tak nie wpływa na odbiór zdjęcia, jak rozmazany i rozpikselowany obraz, na którym trudno cokolwiek zobaczyć. Wysokiej jakości zdjęcia budują zaufanie do marki oraz stawiają ją w pozycji profesjonalisty.

Stawiaj na oryginalne fotografie. Najlepiej jest zapomnieć o zdjęciach pobranych z bezpłatnych baz. Na pierwszy rzut oka bije z nich sztuczność. Co więcej, takie obrazy wykorzystywane są przez wiele firm, może się więc zdarzyć, że to samo zdjęcie wybierze konkurencja. O wiele lepiej jest postawić na autorskie zdjęcia (szczególnie produktowe!). Jeśli wykonanie sesji zdjęciowych nie jest możliwe, to do wyszukiwania zdjęć z baz należy się dobrze przyłożyć. Szerokim łukiem powinno się omijać te najpopularniejsze, a z tych mniej znanych wybierać tylko te zdjęcia dające efekt wow i będące dopasowane do wizerunku, wartości i strategii marki.

Umieszczaj zdjęcia osób. Badania wskazują, że o wiele lepiej odbieramy zdjęcia, na których znajduje się człowiek, niż ten, na którym go nie ma. Fotografie z człowiekiem traktowane są bardziej osobiście i pozwalają na nawiązanie więzi. Warto o tym pamiętać i pokazać odbiorcom, że za firmą/produktem stoją prawdziwi ludzie. Na social mediach można więc umieszczać zdjęcia zespołu, twórcy konceptu biznesowego czy zadowolonych klientów.

Nie bój się zdjęć zza kulis. Grafiki i video prezentujące firm od kuchni są niezwykle lubiane przez odbiorców. Dają one poczucie, że można obejrzeć „zakazany owoc”, zobaczyć coś, co niedostępne jest dla każdego. Buduje to więź i wzmacnia relacje. Ten typ grafik i filmów świetnie nadaje się na instastory lub relacje na Facebooku.

Staraj się inspirować. Niemal uniwersalnym przepisem na sukces są grafiki z cytatami – motywującymi lub inspirującymi. Sprawdzą się one na każdej platformie i będą chętnie udostępniane. Projektując je, należy szczególną uwagę przyłożyć do doboru cytatu, czcionki i obrazu w tle.

Pozostań spójny. Grafiki publikowane w social mediach muszą być spójne. Oznacza to, że już na początku działania w nich należy ustalić, jakich czcionek się używa, jaki schemat kolorów będzie stosowany, jaki typ zdjęć i obrazów będzie najlepszy dla przekazu. Nie można też zapominać o dodawaniu logotypu do każdego publikowanego obrazu. Dzięki temu odbiorca od razu, jak zobaczy grafikę, będzie mógł ją skojarzyć z marką.

Bazuj na wartościach. Zdjęcia umieszczane na filmowych social mediach powinny odzwierciedlać emocje i wartości, jakie towarzyszą marce. Obrazem przekazać można np. ekologiczne podejście, nowatorstwo, prorodzinne nastawienie.

Wykorzystaj zdjęcia w ruchu. Jednymi z najczęściej udostępnianych fotografii są te wykonane w ruchu. Dodają one przekazowi energii i dynamiki, a często ich przekazu można się domyślić bez czytania dołączonego tekstu.

Zaszalej z kolorami. Kolorowe grafiki świetnie sprawdzają się do wyrażania emocji, a przez to też silnie oddziałują na ludzką psychikę. Projektując grafikę na social media, warto zastanowić się jakie odczucia chce się wywołać u swoich odbiorców i ubrać je w odpowiednie kolory. Najlepiej stosować tu przetestowane rozwiązania. Wskazują one, że:

  • żółty oznacza optymizm, ciepło
  • pomarańczowy oznacza radość, pewność siebie
  • czerwony oznacza ekscytacja, odwaga
  • fioletowy oznacza kreatywność, mądrość
  • niebieski oznacza zaufanie, niezależność
  • zielony oznacza zdrowie, spokój.

W grafikach na social mediach powinno się też stówa kontrasty – to one przyciągają wzrok. Kontrastująca barwa dobrze jest podkreślić najważniejsze elementy grafiki np. CTA lub hasło reklamowe.

Zatroszcz się o kompozycje. To, jak obraz będzie odbierany, zależne jest nie tylko od estetyki, ale i od zastosowanej kompozycji. Tu warto kierować się badaniami. Mówią one, aby w zestawieniu z tekstem obraz zawsze umieszczę po lewej stronie. Oprócz tego ważne jest umieszczenie wszelkich haseł reklamowych w optycznym punkcie centralny, czyli w odległości 1/3 od głównej krawędzi grafiki. Badania pokazują też, że bardzo łatwo można kierować wzrokiem odbiorców. Częściej patrzymy na zdjęcia z człowiekiem, który kieruje swój wzrok wprost na nas- trudno jest nie odwzajemnić spojrzenia. Co więcej, odbiorcy chętnie też patrzą w także w tę samą stronę, co osoba z obrazu – chcą zaspokoić ciekawość. Wzrokiem podążamy też za wszystkimi symbolami kierunkowymi: strzałkami, kursorami itp.

Programy do tworzenia grafik na social media

Grafiki, które zachwycą odbiorców, można tworzyć, nawet nie będąc specjalistą w tym zakresie. Pomocą w tym liczne aplikacje i programy dla laików. Skorzystać można z wielu darmowych rozwiązań. Bezpłatne narzędzia, które polecane są do tworzenia grafik na media społecznościowe to Photovisi, Recite, Social Image Resizer Tool, Canva, BeFunky, Pablo. 

Inne ciekawe tematy

Skomentuj